מעבר לנתונים הרגילים של מסירת מכוניות בישראל מדי חודש המצטברים לנתונים שנתיים, הסיפור של שוק הרכב בישראל מורכב יותר. 

בעיקר, כניסה מסיבית של רכב חשמלי – מפחות מ-1% ל-24% – ועלייתה של סין לעמדה מובילה ביצוא המכוניות לישראל: גם כאן פחות מ-1% ועד ל-22%. 

ביטוי לשינוי הכפול הזה הוא בעלייה גדולה מאוד של מספר הדגמים המוצעים כאן וגדולה עוד יותר במספר המותגים; בשש השנים האחרונות נכנסו לכאן פי שמונה מותגים יותר(!) מאשר בשש השנים שקדמו להן. 

שינוי שכולם מרגישים עם בחינת היצע הרכב בישראל הוא המחיר שעלה ובשיעור לא זניח. מבט על-פני שנים וגם השוואה לשער השקל מצביעים כי לא מדובר בתחושה אלא בשינוי משמעותי. 

וגם: שוק היד שנייה מגיב ישירות להיצע הרכב החדש ולמחירים המשתנים שלו, וגם לכך יש ביטוי בגרף צמוד.


שוק הרכב העברי – מבט נוסף
צילום: מערכת אוטו

ממוצע המסירות עם תום הרבעון השלישי בשש השנים האחרונות עומד על 230,000 מכוניות. במהלכן, לסגרי הקורונה הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על היקף המסירות.

* נתוני המסירות כוללים גם יבוא זעיר, מקביל ואישי

שוק הרכב העברי – מבט נוסף
צילום: מערכת אוטו

בשש השנים החולפות השתנה, מאוד, מספר המותגים המשווקים כאן והיקף ההיצע של הדגמים. מספר הדגמים גדל בתקופה ב-30% ואילו מספר המותגים ב-66%(!) – מ-48 ל-81 מותגים. בשש השנים שקדמו לתקופה זו (2013-2019) עלה מספר המותגים ב-9% בלבד (מ-44 ל-48).

שוק הרכב העברי – מבט נוסף
צילום: מערכת אוטו

לפי הנתונים כאן, בין סוף הרבעון השלישי של 2019 לבין סוף הרבעון השלישי של 2024, עלה המחיר הממוצע לצרכן של רכב בישראל בשיעור של 22%. המחיר ללקוחות פרטיים, לאחר הנחה, עלה בתקופה זו ב-25%. 

כאן יצוין כי שיעור הפיחות של השקל ביחס לעיקר המטבעות הרלוונטיים היה נמוך בהרבה; אירו, 10.9%; דולר (גם רכב מדרום קוריאה), 5.7%; ין, 10.2%. ביחס ליואן הסיני נרשם ייסוף של 5.9%.

שוק הרכב העברי – מבט נוסף
צילום: מערכת אוטו

צמצום היבוא בגלל סגרי הקורונה ולאחר מכן כתוצאה מהמחסור בשבבים הביא לכך שמחיר המכוניות המשומשות – כאן, עשרה דגמים מ-2017 – החל לעלות בעיקר מיולי 2021. מגמה זו השתנתה מינואר 2023, לאחר תום שני התקופות הנ"ל,