באפריל 2024 הציגה אופל את דור ב' של גרנדלנד – הוא הרבה יותר מאשר עוד דור ממשיך, ועם זאת ממלא תפקיד דומה לזה של הראשון. גרנדלנד המקורי שנחנך בראשית 2017 היה ראשון לשת"פ מלא עם PSA (פיג'ו, סיטרואן), חלק רצפה, מנועים ומכלולים עם דגמיה, והיווה ציר ברכישת אופל על-ידי הקונצרן הצרפתי מספר חודשים מאוחר יותר. 

גרנדלנד החדש הוא דגם ראשון כזה במסגרת סטלנטיס, התאגיד שנוצר ממיזוג PSA עם FCA (פיאט-קרייזלר) בראשית 2021, חונך את הרצפה העכשווית Medium STLA, חלוץ עם הסוללות המקוריות של התאגיד, והוא גם גדול משמעותית מקודמו, עיצובו בעל נוכחות רבה בהרבה. בנוסף לגרסאות העכשוויות הוכרזו גם עתידיות, עם הספק גדול יותר, הנעה נוספת, טווח נרחב בהרבה.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

ממדים, יחידות הנעה

אופל השיקה כעת את גרנדלנד במפעלה הוותיק ברוסלסהיים, עיירה קטנה הצמודה לפרנקפורט. יש מצב שנצפה שם רכב אחד או שניים שאינם של אופל, אבל כנראה ומדובר באורחים. 

ראשית, הדגם החדש גדול משמעותית מקודמו ונמצא בקצה העליון של הקטגוריה. בסיס הגלגלים – 279.5 ס"מ לגרסה החשמלית, 278.4 ס"מ להיברידית – גדול ב-11-12 ס"מ מזה של קודמו. אורכו 465 ס״מ (17.3 ס״מ יותר), רוחבו 190.5 ס״מ (5 ס״מ יותר), גובהו 166 ס״מ (3.6 ס״מ יותר). נפח תא המטען 550 ליטרים ועד 1645 ליטרים (390 ל' בהיברידי ו-514 ל' ברגיל, עד 1528 ל' ו-1610 ל' בדור הפורש). המשקל נע, לפי הגרסה, סביב ל-2 טון. בהשוואה ל-3008 החדש החולק אותה רצפה ואותם מכלולים, גרנדלנד גדול יותר ולא באופן זניח. 

גרנדלנד מוצע בשלב זה בשתי גרסאות מנוע. באחת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר המייצר 136 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-23.5 קג"מ ב-1750 סל"ד. לזה צמוד מערך היברידי-מתון (48 וולט) עם מנוע חשמלי המנפק 21 כ"ס ו-5.2 קג"מ. התיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית. כל אלה מסדרים לרכב 10.2 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-202 קמ"ש.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: יואל פלרמן

בשנייה מנוע חשמלי יחיד המייצר 213 כ"ס ו-35.2 קג"מ, וזו מאיצה מ-0 ל-100 ב-9 שניות ומגיעה ל-170 קמ"ש. גרסה זו מוצעת כעת עם 2 סוללות: 73 קוט"ש לטווח של 523 ק"מ וטעינה מהירה בהספק 160 קילוואט; 82 קוט"ש לטווח של 582 ק"מ וטעינה מהירה ב-150 קילוואט. 

הגרסאות נבדלות גם בכך שלחשמלית מתלה רב-חיבורי מאחור וחישוקי "20, לבנזין קורת מתח וחישוקי "19. לגרנדלנד בולמים מתקדמים, עם מעצור הידראולי חדש. 

ממש כאן נציין כי בהמשך תוצע גרסה חשמלית עם סוללת 96 קוט"ש לטווח של 700 ק"מ, עוד אחת עם 2 מנועים חשמליים בהספק של 320 כ"ס, כנראה אחת עם 210 כ"ס ל-500 ק"מ. להיצע תתווסף גם היברידית-נטענת עם סוללה לטווח של 85 ק"מ. 

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

עיצוב חוץ, מבנה פנים

אופל שילבה בעיצוב החוץ מספר מרכיבים חשובים עבורה ועבור הדגם, ואלה ממשיכים את הקווים של קונספט 'אקספרימנטל' מ-2023. ראשית, המופע הכולל מדגיש את הממדים המגודלים באמצעות עיצוב רב-נוכחות – החלק התחתון של החזית גדול, עם סבכה ומשטח אטום; בעליון סבכה ובזו לא רק מרכיב 'ויזור' העיצובי אלא שהוא גם מואר לרוחב הרכב כולו, מדגיש עוד יותר את הממדים שגדלו ובמרכז לוגו אופל מואר אף הוא. מכסה בית המנוע שטוח כמעט לחלוטין מצד לצד, למופע מגודל, אגרסיבי, גם כזה האמור להתחבר לרכב שטח. לאורכו ועד לקצה הרכב אלמנט 'מצפן' אורכי.

מהצד בולטים חישוקים מגודלים, ומאחור בעיקר קורה C המעניקה לרכב נופך אלגנטי. הגג שחור גם כדי לצמצם את מופע הגובה. החלק האחורי מאופיין במשטחים בפאזות שונות וגם בו ולרוחב הדלת כולה פסי תאורה נוכחים ובמרכז לוגו אופל מואר. שני עניינים נפרדים: בכל הרכב סביב אין בכלל כרום; ברמת האבזור הגבוהה תאורת 'אינטלי-לוקס HD' לד-מטריקס עם 51,200 יחידות נפרדות. 

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל

בסביבת הנהג, בעיקר, מסך מרכזי "16 ("10 ברמת האבזור הנמוכה) המשתלב בלוח מחוונים של "10 ופונה במעט לעבר הנהג. חלקו הימני של המסך המרכזי מאפשר לנוסע לשלוט במרכיבים כמו מיזוג ושמע. לנהג גישה ישירה דרך פקדים פיזיים גם לבקרת האקלים, שליטה ישירה במצבי הניהוג (המוכרת מזה מספר שנים), וכיום יש לציין, ובעיקר לזכות, כי השליטה בפתחי המיזוג ובמראות חיצונית ועם פקדים פיזיים, מאחורי ההגה פקדים להחלפת הילוכים (בבנזין) או לשליטה בבלימה הרגנרטיבית (בחשמל). עוד במפרט הפנים: נפח אחסון כולל של 36 ליטרים בתאים השונים, תצוגה עילית – ובהחלט חשוב: מושבים קדמיים עם אישור AGR למבנה אורתופדי נכון. 

כמצוות הימים האלה, החומרים ממוחזרים, ואנשי אופל ציינו בגאווה רבה כי 50% מהרכב עשוי חומרים ממחוזרים ו-90% ממנו ניתן למחזור נוסף. ועוד בענייני גאווה: הרכב כולו מתוכנן ומיוצר בגרמניה, באייזנך. 

לא נפקד מקומן של מערכות בטיחות עכשוויות, כולל בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב בלימה אוטונומית גם מאחור, מצלמות 360 מעלות ועוד כיו"ב.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

מפגש במלון

בלובי של המלון בו התאכסנו עמד גרנדלנד חדש, מעניק שפע זמן להתרשמות ממנו. גרנדלנד החדש הוא רכב נאה מאוד בזכות עיצוב מזוות ורב נוכחות ופרופורציות מעולות. הוא נראה במפגש בפועל מרשים ומכובד בהרבה מאשר בצילומים, אם כי מן הסתם יהיו כאלה שלא יאהבו את הלוגו המודגש מדי. 

כך גם סביבת הנהג, המשלבת קווים ישרים, מסכים בממדים נכונים המשתלבים היטב בקונסולה הראשית. החומרים הממוחזרים נעים לעין ורובם סביר למגע, בעיקר בזכות מרכיב רך יחסית. מבין הדגמים החדשים אותם פגשנו בתקופה האחרונה, גרנלנד היה מהממש מעטים שהיה קל ליצור עמם קשר; לא היה צורך בהסבר לקראת נהיגה, קל היה לתפעל את המערכות, גם הלא-מוכרות, במהלכה.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל

המסך באיכות גבוהה (חדות, ניגודיות, צבעים), התגובה מהירה – אבל הוא מעט ארוך מדי ונמוך מדי, ובניווט זה לא מוצלח. תכנון לוח המחוונים וחלוקת המטלות בו אינו מצטיין, הוא ארוך אך מעט נמוך מדי. התצוגה העילית גדולה, ניגודית ובכלל טובה מאוד.

המושב משובח בהחלט, תנוחת הנהיגה מצוינת, ומכסה המנוע המגודל עשוי לאתגר אחדים בגלל הנקודות הרחוקות שבו באזורים צפופים ממש. ללא נוסעים מאחור, שדה הראייה היה טוב, ועם מראות צד קטנות מדי, שדה הראייה לצדדים לא הצטיין (אבל היה סביר).

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל

הכניסה לאחור טובה מאשר בדגם הפורש, כך שהוא יעיל גם להושבת זאטוטים במושבי בטיחות. המרחב שם נאה, מרווחי הראש, הברכיים וכפות הרגליים טובים מאד, והרצפה הכמעט-שטוחה מאפשרת ישיבה סבירה גם לנוסע במרכז, אלה שזה יאותגר על-ידי פתח המיזוג החודר קצת פנימה ובעיקר בגלל מסעד גב שטוח ומבנה כולל צר מדי. המושבים עצמם בנויים היטב ואלה בצדדים נוחים ומכובדים. 

תא המטען עשוי היטב וגדול מאוד, מתוכנן כמו שצריך והמרחק בין בתי הגלגלים מעט גדול ממטר. יש לו רצפה כפולה, יש לו תאי אחסון, ווי עיגון וגם ווי תלייה ובנוסף גם תאורה.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

זרם למנוע

הגרנדלנד הראשון שנדגם היה החשמלי, וזה הביא עמו ביצועים נאותים וראויים; הנתונים מצהירים כי אין פניו להאצה מאתגרת-גוף ומטיחת-גולגולת, שהרי יש חשמליים אחרים עם מנוע יחיד המביאים נתוני תפוקה גדולים בהרבה (גם קרוב ל-300 כ"ס, מעל 40 קג"מ) ותאוצה בהתאם (5-6 ש'); לגרנדלנד הזה כאמור 213 כ"ס, 35.2 קג"מ, 9 שניות.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: יואל פלרמן

אלא שבפועל דבר לא חסר, והרכב לא רק שיצא בירוק בזריזות נדרשת, אלא גם צבר מהירות באופן יעיל – מהמקובל בעיר ועד לקצה המותר בכביש 6. ומכיוון שזו גרמניה, אפשר היה למשוך עד הסוף ולהגיע ל-170 קמ"ש המרביים, ולעשות זאת בקלות. בהאצות ביניים, בהרף העין הראש לא נרשמת יציאה כוחנית, אבל עקיפות בתנאים מכבידים, כך נראה, ייעשו היטב.

מצבי הנהיגה שינוי מאופי ההתנהלות; התגובה ב'ספורט' חדה יותר, והבלימה הרגנרטיבית שאינה מתעלה ברגיל, יעילה בהרבה במצב זה. 

מהירויות הנהיגה ברכב, חלק ניכר מהזמן מעל המותר בישראל ולאורך מרחק רב, לא מספרות על הצריכה בפועל, אך נראה כי הטווח בפועל נע בין 400 ל-450 ק"מ.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל

הבולמים מכוילים על הצד המעט נוקשה, ובכל מקרה נוחות הנסיעה הייתה טובה לרוב. בעיר ובעיירות קטנות, עם משטחי אספלט לא-אחידים, ספיגת המהמורות הייתה טובה, שיכוך הפעולה קצת פחות. במצב 'ספורט' הדברים השתפרו, וגרנדלנד סיפק שירותי נוחות ראויים בעיר וגם מחוצה לה.  

לנוחות הנסיעה הטובה הצטרפה רמת שקט מכובדת ביותר, עם בידוד טוב מאוד הן של רעשי הרוח והן של רעשי הכביש. 

היכולת הדינמית, ככל שאפשר היה להתרשם במעט הכבישים המפותלים ובמגבלות האחרות, טובה; הרכב פונה היטב, משמר זוויות גלגול צנועות, ובכלל משדר שהכל בשליטה. גם כי בכל זאת, אין כאן ביצועי-על. מנגד, ובכל זאת, יש למעלה מ-35 קג"מ בכמעט 0 סל"ד רק לגלגלים הקדמיים, אז התוצאה בהחלט ראויה. ההגה קל מדי במצב הרגיל ומשקלו נכון יותר במצב 'ספורט'. הבלמים שלא אותגרו מדי בעומס ממושך היו יעילים מאוד גם בבלימת חירום, ומינון העוצמה קל ללימוד וליישום. 

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

הבעירה הפנימית

גרנדלנד עם מנוע בעירה פנימית ומערך היברידי-מתון מביא כאמור תפריט מכני חדש (מנוע מחודש ועוד כזה חשמלי, תיבה דו-מצמדית). ההתנסות, כך יצא, קצרה בהרבה ואתגרי הנהיגה, כך יצא, מצומצמים משמעותית. 

לא תופתעו (שהרי קראתם כבר את הנתונים), אבל הביצועים ממש אינם מרעישים – לא בתפוקה הסופית, לא במיידיות הראשונית. עם זאת, וככל שאפשר היה להתרשם, מספקים במתווה מישורי מצוי, גם לצורכי עקיפה סבירה; בכל זאת, פקדי הילוכים ותגובה טובה ביחס, מצב 'ספורט' יעיל, גם מנוע חשמלי התורם משהו בסל"ד נמוך. בעניין מעלות הרריים, עקיפה בעומס וכאלה, נחכה להרי יהודה, למשל. 

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל

נוחות הנסיעה – המתלה האחורי שונה ופשוט יותר – הייתה טובה ככל שאפשר ללמוד מהכביש הסביר למדי בו נהגנו. מנוע ה-1.2 ליטר הפגין נוכחות ווקאלית חביבה מאוד, עוד יותר ב'ספורט', ובהינתן היכולת האמיתית מעט בוטה מדי; ככה זה כשיש עזר מלאכותי. 

אין הרבה מה לומר על היכולת הדינמית כי אתגרים ופניות לא היו, ובכל מקרה לא נראה כי התפוקה של גרסה זאת תאתגר את הרכב.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל
 

סיכום ביניים

אופל גרנדלנד הוא רכב גדול ביחס, מעוצב היטב ומושך למבט, סביבת הנהג שלו נאה ומאובזרת, הוא עשוי היטב, המרחב נרחב והוא יעיל מאוד למשפחה. 

הגרסה החשמלית מביאה ביצועים טובים, טווח ראוי, נוחות טובה ורמת רעש נמוכה ביותר, גם יכולת דינמית ראויה. זו עם מנוע הבנזין פחות מבריקה בביצועים אך מספקת שימוש רגיל, משמרת את התכונות העיקריות של הדגם. 

בהשוואה להיצע המאוד גדול של דגמי פנאי קומפקטיים חדשים ולמרות ההופעה המשכנעת-אף-מצוינת של הדגם החדש, לגרנדלנד אין בשורה ייחודית משלו בתחומי הביצועים והאבזור, עניין הבולט בעיקר מול ההיצע הסיני. מנגד, הוא מלוטש יותר והנדסת האנוש שלו עדיפה. 

ולאחר כל הדברים האלה אנחנו נשארים עם המרכיב האחר של המשוואה, מה שיקבע את התוצאה: המחיר – ובשלב זה הוא אינו ידוע. 

המחיר, יחד עם מפרט האבזור הצמוד, יפורסם עם תחילת השיווק בראשית 2025, ויקבע את מיקומו של גרנדלנד בין דגמי הפנאי האחרים בהם הוא מתחרה, גם בהנעה חשמלית, גם ברגילה. מבחן דרכים כאן, גם השוואתי, יעניק גם את התוכן הנדרש.

אופל גרנדלנד – השקה עולמית (חשמלי, היברידי)
צילום: אופל