תמונת מצב
יצרני המכוניות באירופה, יפן וקוריאה לא ממתינים לפוליטיקאים שיחליטו מתי תקני הבטיחות והזיהום הבאים ייכנסו לתוקף, מציגים עוד ועוד חידושים ומשאירים את השאר מאחור. מנגד, הגיל הממוצע של מכוניות הנוסעים באירופה עלה מ־8.5 שנים לכמעט 12 שנים במהלך 10 השנים האחרונות.אוטומכניקה מצידה מציגה את החידושים בהתאמה לשוק־של־אחרי־מכירת־המכונית – בחלקים, במכלולים ובמערכות השונות המחויבות כיום במרכזי השירות והמאפשרות לטפל במכוניות. ההיצע והמחיר של החלקים והמכלולים משפיעים מאוד על היכולת של בעלי המכוניות להמשיך ולהחזיק אותן בצורה בטיחותית, וכאן באים הספקים לעזרה בפיתוח ייצור ושיווק החלקים ומכלולים בתמחיר מתאים.
תקן יורו 7 להפחתת פליטת מזהמים ייכנס לתוקף בתחילת 2026, ולראשונה ייבחן את כלל פליטת המזהמים במהלך הנסיעה של כלי הרכב. כיום, מנוע הבערה מייצר כ־15% מסך הפליטות בזמן הנסיעה, והשאר מגיע בעיקר משחיקת הבלמים והצמיגים. יצרני המערכות והחלקים לא נשארים חייבים, ומשנים את הגישה. לא עוד ספקי חלקים, אלא ספקי פתרונות, כאלו המתחייבים להמשיך ולשפר.
את אבק הבלמים ניתן להפחית, ואת יכולת הבלימה ניתן להגביר. לפני שנתיים הוצגו פיתוחים המצליחים לצמצם את פליטת האבק לדרישות יורו 7 וגם לשפר את יכולת הבלימה. אלו הוצגו לכלי רכב חדשים, וגם למסחריות קלות, אלו שעוסקות בנסיעות חלוקה במרכזי הערים. מאז ההיצע התרחב והותאם למגוון גדול של דגמי מכוניות נוסעים. כבר לא רפידות וצלחות בנפרד, אלא ערכה אחודה הכוללת את הכל יחד כדי להבטיח את ההתאמה בין השתיים.
רגע, מה עם החשמליות? מאפייני הבלימה השונים במכוניות החשמליות מחייבות תרכובות שונות של חומרי הרפידות והצלחות, בדגש על הגנה מקורוזיה לאור אורך החיים השרות הארוכים הצפויים לבלמים. בחלק מהמקרים אפילו יש מגמה לחזור לבלמי תוף, בהם התוף אטום לחלוטין ומגן על הרכיבים הפנימיים.
בשחיקת צמיגים קצת יותר קשה לטפל, והיצרנים הגדולים עמלים על פיתוח צמיגים ייעודיים לכלי רכב חשמליים. עם מחשבה על קיימוּת במכוניות קיימוֹת, יש כבר דגם של צמיג ש־65% ממנוע עשויים חומרים ממוחזרים ובכל זאת משמר את מאפייני ההתנהגות הנדרשים. החומרים הממוחזרים, בהם גומי ופלסטיק שמקורו בבקבוקי שתייה, מגיעים גם לחגורות הנעת האביזרים על המנוע וגם לכריות המתלים במשאיות ובאוטובוסים.
נוזלי השרות עם הזרם
שמן המנוע משנה צמיגות ככל שהזמן עובר. הדרישה לצמצם זיהום אוויר באמצעות הפחתת תצרוכת הדלק, מחייבת שימוש בשמנים בצמיגות נמוכה מהמקובל בעבר. הצמיגות הנמוכה מפחיתה את ההתנגדות בזמן התנעה ובזמן עבודת המנוע. יחד עם הפחתת כמות השמן במנוע והרחבת מרווחי החלפת השמנים, חובה להשתמש בתוספים טובים יותר. לא, לא התוספים שניתן לרכוש במוסך או בחנות האביזרים ועושים טוב לחשבון הבנק של המוכר, אלא חבילת התוספים שיצרן השמן מוסיף בתהליך הייצור והם הקובעים את תכונות השמן.אנו רגילים שהבסיס ממנו עושים את השמן בא מנפט גולמי, אם בצורה המינרלית שלו, אם בצורה הסינתטית או בכל יחס בינם, וכאן יש חידושים. חלק מיצרני השמנים המובילים עובדים כיום על פיתוח שמן בסיס אשר יסונתז משמן ממוחזר, ואחרים מפתחים שמן בסיס מביומסה (תירס, שמן דקלים וכיו"ב). הראשון חוסך את הצורך להיפטר מחלק מהשמן המשומש, והשני מביא לאיזון בפליטת CO2 במהלך הייצור בזכות העובדה שהצמחים קולטים את ה־CO2 במהלך הגידול. שני המקרים עוזרים לשמור על כדור הארץ.
גם נוזלי הקירור טובים יותר. הם מותאמים למנועים החדשים, מאפשרים שימוש ממושך יותר וחפים מסכנות ערבוב של נוזלים מסוגים שונים. היצרנים המובילים עוברים בהדרגה לשיווק נוזלים מוכנים בריכוז הנכון וללא מזהמים ומזיקים שקיימים במי ברז במקומות רבים, במיוחד אצלנו.
נוזל הבלמים, נוזל השירות שאנו נוטים לשכוח את חשיבותו לא נשכח אצל היצרנים, וכיום ניתן כבר למצוא נוזלי בלמים המופקים ממִחזור נוזלים, ובהם פחות חומרים מסוכנים.
החשמליות? גם בהן יש נוזלי שרות וסכנה לא קטנה. היצרנים עדיין לא פיתחו את התקנים המחייבים לנוזלי תיבת ההילוכים במכוניות החשמליות החשופות לעומסים עצומים, וגם לא את נוזלי הקירור. הקירור הוא תחום קריטי במכוניות חשמליות. נוזלי הקירור חייבים להיות מבודדי זרם חשמלי ברמה שלא מקובלת בתמיסה הכוללת מים למקרה של דליפת נוזל אל תוך מכלול חשמלי המופעל במתח גבוה.
החשמל זורם. לא תמיד
אמנם הפופולריות של מכוניות הנוסעים החשמליות דועכת באירופה, אך ההיברידיות לסוגיהן השונים צוברות פופולריות, כעת דווקא היברידיות-נטענות המציעות טווח נסיעה עד 100 קילומטרים (בכמה מהן גם יותר).בתחום ההובלה, במיוחד בכלי הרכב המסחריים הקלים הסיפור שונה. אלו כלים המיועדים לפעול במרחב העירוני, היכן שפליטות מוגברות של דו־תחמוצת הפחמן קריטיות לנשימה של רוב האוכלוסייה. לכל אלו, מציעה CATL, יצרנית הסוללות הגדולה בעולם, תחנות טעינה המתבססות על אנרגיה מתחדשת וגם שרות לשיפוץ מארזי סוללות לכלי רכב בני מספר שנים, או לאלו שניזוקו. עם הסיכון הכרוך בטיפול במארזי מתח גבוה, זהו צעד מבורך.
כאשר כלי רכב מחושמל נזקק לחילוץ, צריך להשבית בו את מערכת המתח הגבוה. בטיחות. בשוק האירופי מוצע כיום מכשיר בצורת תקע טעינה שכל תפקידו הוא לבשר למכונית על היותה על מוביל או בטיפול במוסך ולגרום להשבתת מערכות ההסעה. בתערוכה הוצגו כאלו, שחלקם יכולים גם להתחבר לרשת החשמל במוסך על מנת להבטיח שמירת מתח של המצברים בעת תכנות או ביצוע עבודה אחרת המחייבת מתח יציב.
אלון מאסק שומע?
לפני שנתיים הציעה לך MEYLE לרכוש זרוע מתלה תחליפית שעולה בטיבה על המקורית, ובינתיים עוד ועוד חלקים למתלים קדמיים ואחוריים של דגמי טסלה כבר בהיצע של הספק. החלקים מבוססים על חקר כשלים בחלקים המקוריים של טסלה, כאלו שתוכננו למשקל עצמי של מכוניות המונעות בבנזין ושוקלות 500 ק"ג פחות.גם התחום של תיקוני המרכב מתקדם עם הזמן, ומבקרים בתערוכה יכולים לבחון מיומנות בצביעה תוך שימוש במשקפי מציאות מדומה. אין באמת צבע במרסס ואפילו לא לחץ אוויר, אך ההתנסות מעניינת. אפשרות להימנעות מצביעה הוצגה בדמות טכנולוגיה מעניינת המשלבת חימום אינדוקטיבי. ניתן ליישר מעיכות מסוימות בפח באמצעות חימום אינדוקטיבי נקודתי עם פיזור חום אחיד, בטמפרטורה המשחררת מאמצים מחד ואינה מזיקה לצבע מאידך. הפח חוזר לצורתו המקורית בקלות וללא סימנים. יופי.
תיקוני המרכב והשמשות, וגם השינויים הנפוצים של הנמכה או הגבהה באמצעות החלפת חלקי מתלה, מחייבת כיול של מערך החיישנים של מערכות ההתרעה והסיוע לבלימת חרום אוטונומית, שמירת מרחק ותיקון סטייה מנתיב. המערכות הפכו לחובה בתקינה האירופית לפני מספר חודשים בכל דגם חדש של כלי רכב, ומהשנה הבאה בכולם ללא יוצא מהכלל. המון חיישנים מסוגים שונים בכל פינה, וחשיבות מהמעלה הראשונה לאפשר להם לפעול נכון. כך במקרה של תיקון פגוש חשוב להתקין אותו נכון ולא עם בורגי פח קודחים, ולהקפיד על צביעה מתאימה, במיוחד בסביבת החיישנים האולטרסוניים. התקינה באירופה תחייב את בדיקת המערכות במבחן הרישוי השנתי, וגם תיעוד מסודר של כיול אחרי כל תיקון או שדרוג רלוונטי.
חיסכון במשאבים, קיימות וכלכלה מעגלית מובילים לחידוש חלקים ומכלולים, והתחום הולך ומשתכלל ככל שכלי הרכב מתקדמים. איגוד מחדשי המכלולים באירופה החל לפעול עוד לפני מלחמת העולם השנייה, ומהווה איגוד מקצועי וגם לובי כלכלי, חברתי ופוליטי. גם הספקים הגדולים של יצרני הרכב חברים באיגוד. הם מקדמים את השימוש במכלולים מחודשים עוד בתקופת אחריות היצרן, ומגבים את המחודשים בתקופת אחריות זהה לאחריות חלק חדש.
כמה מתקדמים? עוסקים בחידוש מערכות האלקטרוניקה המורכבות ביותר בכלי הרכב, כאלו שאינן בחזקת הסודות הכמוסים ביותר של היצרנים. בעצם לפעמים גם במקומות האלו. איך מפצחים את סודות האלקטרוניקה? לא בדקתי.
כולם אוהבים לד
אחרי הצגת נורות LED לפנסים הראשיים לפני שנתיים, כאלו שיש להם אישור להתקנה חוקית, הענף המשיך להתפתח. יותר דגמי רכב ביותר מדינות רשאים ליהנות מהקדמה, ואלו מאירים בגוון קר של 6000 קלווין. החידושים השנה הם בנורות לד המחליפות נורות קסנון, וגם נורות לד ללא מאוורר חיצוני גדול מידות. כן כאלו בהחלפה ישירה מבלי צורך להשתמש במתאמים כלשהם. חידוש מעניין בא בדמות נורות לד לפנסים ראשיים בגוון חם בדיוק כמו הלוגן, ואלו מיועדות למכוניות קלאסיות. עדיין ללא אישור תנועה בכביש, אבל האישורים בשנה הקרובה. לא מדובר במוצרים עלומי שם באיכות ירודה אלא ביצרנים האירופיים הבכירים המספקים לקווי הייצור של כלי הרכב. אצלנו בארץ המגבלות הבלתי־אפשריות? אחד הספקים פנה למשרד התחבורה, וכמובן שהראו לו את היציאה הקרובה. למה? ככה.הרשת גועשת
מה לאיביי בתערוכה של חלקי חילוף וציוד למוסכים? בעלי רכב רבים ולא רק חובבים, מזמינים חלקי חילוף ואביזרים באיביי וגם במקורות אחרים ברשת. הפלטפורמה של איביי מפותחת ומכילה מבחר עצום של חלקים מקוריים, תחליפיים וגם מחודשים שהתנאי בהם הוא החזרת החלק הקלוקל אחרי ההחלפה. מי יתקין ? שרות חדש של איביי בגרמניה מאפשר להזמין חלק, ובתוך ההזמנה לבחור את המוסך ולקבוע את התור לביצוע העבודה. החלק או המכלול יגיע ישר למוסך. התשלום מראש במעמד ההזמנה ואין ויכוחי על מחיר העבודה במוסך. מתי אצלנו ?אירופה שומרת על סדר בענף, ומאפשרת לבעלי המכוניות להחזיק בהן גם בתקופות של אי וודאות כלכלית. אולי כדאי שנלמד משהו. להתראות בעוד שנתיים.