כדי להפריך חלק מסימני השאלה, ובעיקר אם בכוונתכם להחזיק את הרכב החשמלי שנים ארוכות, יצאה חברת ההיי טק הגרמנית P3 העוסקת בפיתוח חומרה וייעוץ לתעשיית הרכב במחקר גדול שבו נבחנה עמידותה של הסוללה לאורך שנים. לצורך כך, דגמו 7000 מכוניות חשמליות; הנחת המוצא היא שאחרי מספר שנים חלה ירידה ביעילות הסוללה וזו מובילה לכרסום בטווח, ביצוע וקיבולת אחסון. אלא שבפועל, התחזיות השליליות, המדכדכות, התבדו.
הממצאים העיקריים: ב-30,000 הקילומטרים הראשונים אובדן הקיבולת מואץ, מה שנקרא מצב הבריאות (SoH) נגרע מהר יחסית מ-100 לסביבות 95 אחוז. אולם ככל שהקילומטראז' גדל, ההידרדרות בפועל פוחתת. לפי הנתונים, מתוך 7,000 כלי הרכב ה-SoH (ממוצע) היה כ-90 אחוז ב-100,000 קילומטרים. לאחר מכן, הקו מתיישר; בין 200,000 ל-300,000 קילומטרים הוא כמעט יציב - והוא הרבה מעל ה-70 עד 80 אחוזים. במציאות, הערך הוא בסביבות 87 אחוז.
."כמעט כל רכבי ה-P3 שנבדקו הם בעלי SoH של מעל 90%. זה מצביע על כך שהסוללות ממשיכות לשמור על ביצועים טובים מאוד למרות יצרנים שונים, פרופילי שימוש שונים ושימוש אינטנסיבי", נכתב. עוד אומרים בחברה, כי "אינפורמציה שגויה יכולה להשפיע לרעה על המעבר לרכב חשמלי על ידי חיזוק פחדים מוגזמים - ובכך להפחית את הקבלה החברתית ואת חדירת הרכבים החשמליים לשוק. אספקת נתונים אמינים ושקופים היא חיונית כדי לספק תמונה מציאותית של חיי הסוללה בפועל - ובכך לחזק את האמון בחשמל".
חטיבת המחקר מדגישה כי הנתונים הזמינים עבור כלי רכב עם מעל 200,000 קילומטרים על מד המרחק הם כמובן קטנים משמעותית בהשוואה אל כלי רכב עם קילומטראז' נמוך יותר. "הסיבה לכך היא שיש רק כלי רכב בודדים עם טווח כה גדול. זה קצת מגביל את המשמעות לקילומטראז' גבוה - וגם מוביל לפיזור גדול יותר בנתונים", נכתב במחקר.
היצרנים מציעים מסגרות אחריות נרחבת על הסוללה, גם בשל אותם חששות, גם בשל תחרות, עד שמונה שנים או 160,000 קילומטרים. "מה שחשוב במיוחד לבעלים הוא השפעת מצב הסוללה על הערך השיורי של מכונית בעת מכירתה. בתוך תקופת הערבות, אובדן הערך תלוי במידה רבה בהזדקנות וביכולת הנותרת", מסבירים P3. "לאחר פקיעת האחריות, יש לצפות לאובדן ערך גדול יותר".