יש לא מעט ארגונים, מכונים ואיגודים שמבצעים בדיקות לרכבים משומשים ומפרסמים את ממציאהם לכלי התקשורת; חלקם מוכרים ומהמנים יותר בעיני הציבור (קונסיומר ריפורטס האמריקני) ואחרים מפוענחים בחשדנות (JD פאוור), אם כי לא על רקע בעיות מקצועיות אלא בשל סוג המבחנים קצרי המועד, שלא תמיד משקפים את אמינות הרכבים לאורך תקופה ממושכת. 

אחד הגופים הגדולים בעולם שמבצע בקרות איכות יסודיות לכלל התעשייה הוא ה-TÜV הגרמני, איגוד הבדיקות הטכניות, אשר הוקם לפני 150 שנה ומטפח זרוע מיוחדת לענף הרכב עם אלפי עובדים שרובם מרוכזים בגרמניה ואוסטריה. במסגרת מחקר זה, ביצעו 10.2 מיליון בדיקות בין יוני 23' ליולי 24' שהקיף 228 דגמים בחלוקה לשש קטגוריות.  

בימים אלה, הנפיק דו"ח מיוחד עבור שוק הרכב המשומש אודות אמינותם ו-אי אמינותם של דגמים רבים. ומה מסקנתו? בדירוג זה, המבוצע לפי קבוצת גיל, עם מכוניות בנות שנתיים עד שלוש שנים, בנות ארבע עד חמש שנים וכלה ברכבים בני 12 שנים, לא פחות מארבעה דגמי דאצ'יה הם בין אלה שמציגים את שיעורי הליקויים הגבוה ביותר; עם 26.5% ו-30.9% מהפגמים בהתאמה, דאצ'יה דוקר דורג במקום הראשון של כלי הרכב הפחות אמינים עבור קבוצות הגיל של 6 עד 7 שנים ו-8 עד 9 שנים. 

אמינות משומשות: הונדה מככבת, דאצ'יה וטסלה בתחתית
צילום: מערכת אוטו

צמוד אליו, ואולי זה יפתיע את בעלי הרכב בישראל נמצא דא'ציה דאסטר, שהתייצב כאן במקום השני. דאצ'יה נוספת, סאנדרו, מדורגת במקום השלישי בקטגוריית הרכבים מגיל 8 עד 9 עם 28.6% מהפגמים, והלוגאן במקום הראשון (39.6%) עבור מכוניות מגיל 10 עד 11.

אם נתמקד רגע בקבוצות גיל שחלקן מייצגות את הצרכן הישראלי בשוק המשומשות, בקרב רכבים בני 8-9 שנים למשל, מכוניות נוספות שדורגו בציון נמוך היו פורד פוקוס, סיטרואן C3, רנו קליאו, רנו מגאן, ב.מ.וו סדרה 5 ו-6. בקבוצת גיל של 4-5 שנים, בולטות לרעה גם אופל קרוסלנד, ב.מ.וו X1.

בקבוצת גיל חדשה יותר, היינו רכבים בני שנתיים עד שלוש, הציונים הנמוכים ביותר או שיעור הליקויים הגבוה ביותר ניכר בפולקסווגן פאסאט, פיג'ו 308, אופל קרוסלנד, פולקסווגן קאדי, פורד S מקס, סקודה סקאלה וסקודה סופרב. 

אמינות משומשות: הונדה מככבת, דאצ'יה וטסלה בתחתית
צילום: פיג'ו

אבל אם דאצ'יה בולטת בשל העדר אמינות על פי הארגון הגרמני, יש דגם נוסף שכבר נבחר בשנה שעברה במהדורת 2023, המדורג במקום הראשון בין הרכבים האחרונים, בני פחות מ-5 שנים: טסלה מודל 3, כמו בשנה שעברה, מובילה גם היא עם שיעור פגמים של 14.2% (שנתיים עד 3 שנים) ו-19.7% (4 עד 5 שנים). מהות הכשלים? הבלמים, התאורה או הסרנים, אלו מהווים בעיות חוזרות ונשנות לדברי האיגוד.

אמינות משומשות: הונדה מככבת, דאצ'יה וטסלה בתחתית
צילום: מערכת אוטו

בצד הדגמים המהמנים ביותר, וכאן הנתון אולי תואם תוצאות של איגודים אחרים שעוסקים במחקרי אמינות, מופיעה מכונית יפנית - הונדה ג'אז. ואכן, רק ב-2.4% מהדגמים שהגיעו לבדיקה טכנית של האיגוד הגרמני אותרה תקלה - כמעט ללא תלות בשנתון.  דגמים נוספים שכיכבו עם "מסר" מהימן למי שמחטט בלוח המשומשות, בהנחה ומדובר ברכבים בני שנתיים עד שלוש, היו פולקסווגן גולף, מיצובישי ASX, מרצדס B קלאס, פולקסווגן טי-רוק, מרצדס GLC, יונדאי טוסון וסוזוקי ויטארה.  


אמינות משומשות: הונדה מככבת, דאצ'יה וטסלה בתחתית
צילום: מערכת אוטו

רכב נוסף שחסין כנראה מפני תקלות, כמעט לכל אורך השנתונים, הוא פורשה 911.

מכונית הספורט מציגה שיעור זניח של פגמים, אשר בקושי עולה עם הגיל. אם שיעור הליקויים הוא רק 3.1% עבור 911  בת 4 עד 5 שנים ו-6 עד 7 שנים, אז הוא גדל בצורה שולית ל-4% עבור רכב של 8 עד 9 שנים, ל-5.6% (מ-10 עד 11 שנים), ורק 7.9% לרכב של 12 עד 13 שנים. ההסבר טמון, בין היתר, לדברי האיגוד בתחזוקה מאוד קפדנית של בעליהם. 


אמינות משומשות: הונדה מככבת, דאצ'יה וטסלה בתחתית
צילום: פורשה

באיגוד מציינים, כי "מכלל הרכבים שנבדקו, 67.9% עברו ללא כל בעיה, בעוד ל-20.6% היו ליקויים חמורים". שלא במפתיע לדברם, ככל שהרכב ישן יותר, שיעור הליקויים גבוה יותר; בקרב מכוניות בנות 12 עד 13 שנים, ל-28.1% היו תקלות קשות, לעומת 6.4% בלבד מכלי רכב בני שנתיים עד שלוש. למעלה מ-15,000 כלי רכב הורדו מהכביש במהלך תקופת הדיווח, מכיוון שהם נחשבו "מסוכנים לתפעול". הסיבות העיקריות כללו בעיות בלמים, בעיות היגוי או קורוזיה של רכיבים מבניים.

בין השורות, מה שאומרים באיגוד, בעצם, הוא שכן, יש דגמים שסובלים מתקלות כרוניות - ללא קשר באיכות הטיפול אולם בגדול, גם רכבים "פחות אמינים" לדברם יכולים לשפר משמעותית את שרידותם ומהמנותם עם תחזוקה נכונה ומסורה.