כאשר פותחים את הדלת של הקופסה החמודה הזו, לא מצפים למצוא את מה שנמצא בפנים: פריסה יפיפייה של עור טבעוני בתפירת מעויינים בסגנון בנטלי, מגע רך ועמוק של כל החומרים בהישג יד, צביעה דו-גונית נאה מקצה לקצה כולל גלגל ההגה כשאת הכל משלימה תאורת אווירה מהודרת.
אלה יוצרים מראה ומגע שאינם אופייניים לרכב בסגמנט הזה – גם לא לכזה משתי קטגוריות מעל. במפתיע, ובאופן נדיר לא פחות, מה שמקבלים מלפנים נמצא גם מאחור, כולל כל המרכיבים – החומרים, הגוונים, העיצוב והתאורה. זה חלל אירוח מקסים, אבל אני מקדים את המאוחר, כי קודם צריך להכיר את המכונית החדשה שמגיעה לישראל לראשונה, וממותג שאלה צעדיו הראשונים בישראל (בערך). קבלו את דונפנג בוקס.
הכירו את הקופסה
דונגפנג (Dongfeng), אחת היצרניות הוותיקות בסין, נוסדה ב-1969, קרסה לקראת סוף המילניום והוקמה מחדש על-ידי ממשלת סין בתחילת האלף הנוכחי. כיום היא מייצרת כ-3 מיליון כלי רכב בשנה והיא היצרנית הרביעית בגודלה בסין. לדונגפנג מספר מותגים שונים משלה והיא גם מייצרת דגמים בשיתוף פעולה עם יצרניות מהמערב. לישראל דונפנג מגיעה לראשונה, אבל מותגים אחרים בבעלותה כבר משווקים כאן ובהם וויה ופורת'ינג.בוקס נקראת בסין '01' ושייכת למותג נאמי (Nammi; אחת מני רבים שבבעלות דונגפנג), אבל בישראל ובאירופה תשווק המכונית תחת מותג דונגפנג ותיקרא בשם המעניין 'בוקס'. זהו דגם חדש לחלוטין בארסנל החברה, שיווקו החל בסין בתחילת 2024, וגם הפלטפורמה חדשה, S3 החשמלית של דונגפנג.
ברוח התקופה של עירוב קטגוריות, בוקס מציגה ממדים חריגים המציבות אותה בתפר שבין כמה קבוצות: אורכה כמקובל בסופרמיני (403 ס"מ), בסיס הגלגלים (266 ס"מ) והרוחב (181 ס"מ) הם כשל משפחתית קומפקטית, ואילו ממד הגובה כמו ברכבי פנאי קטנים (157 ס"מ). אלה ממדים דומים מאוד לאלה של אורה 03 (פאנקי קאט), אבל שאר הנתונים לא.
למשל, המנוע החשמלי צנוע ביחס לזה שבאורה וגם לחברי הסגמנט האחרים, ומפיק 95 כ"ס ו-16.3 קג"מ. משך הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 10.6 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-140 קמ"ש. סוללת LFP עם אנרגיה של 42.3 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של 340 ק"מ, טעינה ביתית אפשרית עד 6.6 קילוואט והספק הטעינה המהירה לא מרשים במיוחד, 50 קילוואט.
הדגם מגיע ברמת אבזור אחת שעולה 115,000 שקלים והמפרט ארוך מאוד ועשיר מאוד, בהחלט לא אופייני לסגמנט. בין השאר, למושבים הקדמיים תפעול חשמלי, חימום וגם אוורור(!) ולזה של הנהג זיכרונות, מסך מולטימדיה בגודל "12, טעינה אלחוטית לסלולר, מצלמת 360 מעלות, טעינת V2L למכשירי חשמל מסוללת הרכב ועוד. מרכב המבחן נעדרו אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אבל אלה יגיעו אליו לפני השיווק ללקוחות.
גם מפרט הבטיחות מרשים וכולל: בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, תאורה אדפטיבית ועוד. בשלב זה הרכב לא נבחן על-ידי יורו NCAP.
הפתעה בקופסה
הממדים הגדולים מסדרים לבוקס פרופורציות טובות ומעצבי המכונית חסכו מאיתנו מיני מוזרויות שמאוד מקובלות בתוצרת סין, כך שהמראה נאה. אבל לא יכולתי להשתחרר מהאסוציאציה ששם הדגם מתאר אותה היטב, כשהפיסול קופסתי למדי ומזוויות מסוימות נראה מעט מגושם.בפנים כאמור הסיפור אחר, כמעט יקום מקביל ומאוד מרשים, וזה עוד לפני שמגיעים למפרט האבזור שגם הוא עשיר באופן יוצא מגדר הרגיל וחסר תחרות בסגמנט ובוודאי שבגזרת המחיר הזו. המראה, המגע, הגימור והאווירה מציבים את בוקס בליגה משל עצמה, קובעים רף חדש בסגמנט.
ממשק ההפעלה של המולטימדיה ("12) דומה לזה של זיקר ושל אקספנג, למרות שלא ידוע על קשר בין החברות. כלומר, הכל מתופעל דרך המסך, והתפריטים שבו אמורים להיות אינטואיטיביים. אבל אלה עדיין לא שם וגם פחות נוחים מאשר תפעול המערכות, או לפחות חלקן, באמצעות כפתורים חיצוניים. נסו למשל לשנות את עוצמת השמע תוך כדי נסיעה. מיקום הסלולרי נוח להנחה, אבל הוא חשוף מדי לשמש, ובעניין זה נציין כי גם הדיבורית לא משהו.
המושבים הקדמיים רכים וכמעט כורסתיים בתחושה, משלימים את ההופעה המהודרת שבתא הנוסעים. הישיבה רכה אבל גם נעדרת תמיכה כלשהי לגב או לירכיים, ואילו הכרית לגב התחתון אינה מתכווננת ולטעמי 'דוחפת' מדי, אם כי זה הפריע יותר בתחילת הדרך ופחות בהמשך. בשל כוונון מוגבל להגה, הנע רק מעלה/מטה, קשה למצוא תנוחת נהיגה נוחה, ומי שאוהב לשבת גבוה יגלה שההגה מסתיר את החלק העליון של לוח המחוונים, וזאת על אף שהלוח קטן ("5) ומתכוונן יחד עם ההגה. זו דוגמה איך עיצוב מפיל את הפרקטיקה, מכיוון שהסיבה להסתרה היא בגלגל הגה רבוע. יש בזה סוג של היגיון על סף הגימיק במכונית ספורט, אבל מה ההסבר כאן?
מאחור המון מקום לכל כיוון כולל לכפות הרגליים הודות לבסיס הגלגלים הארוך ולרוחב הנדיב. הישיבה מעט נמוכה ומותירה את הברכיים מעט באוויר, אבל רכות המושב מפצה על כך ונוחות הישיבה הכוללת טובה. אפילו לנוסע החמישי יהיה נוח בזכות הרצפה השטוחה לחלוטין, ובחסות המשענת שבנויה כמקשה אחת מקצה לקצה ומאפשרת לפנק את גב הנוסע בריפוד עודף. כאמור גם מאחור תאורת אווירה ודיפון איכותי כמו מלפנים – שני אלמנטים שאינם אופייניים לסגמנט, מצד שני אין יציאות USB, ובכל הרכב יש רק שקע אחד מלפנים.
עם 326 ליטר יש לבוקס תא מטען גדול למדי וגדול משל מרבית המתחרות, אבל הנצילות שלו פחות מוצלחת. הסף גבוה ומשעוברים אותו מגלים רצפה עמוקה, בתי הגלגלים גוזלים מקום יקר בצדדים ומעליהם לא ניתן להניח דבר. בנוסף אין כיסוי, אין עיגונים, אין תאורה, אין גלגל חליפי ובהשכבת משענת המושב האחורי לא נוצרת רצפה שטוחה. ובעניין הזה נזכיר כי המשענת מגיעה כחתיכה אחת כך שלא ניתן לפצל נוסעים ומטען, וכדי להשכיב את המשענת נדרשת משיכה בשתי רצועות, אחת מכל צד, וזה ממש לא נוח.
מי הזיז את הקופסה?
עם 95 כ"ס ומומנט זמין, הביצועים בעיר ובפרברים טובים באופן מפתיע. תאוצות טובות מתקבלות בקלות והקצב של בוקס לא נופל מזה של שאר התנועה. מחוץ לעיר, בערך מעל 80 קמ"ש, רמת הביצועים דועכת באופן מורגש, ואם תרצו לעקוף זה כבר יצריך תכנון מוקדם. נקודה אחרונה בעניין נוגעת למדחס המזגן שהתנתק וחזר לפעולה ללא סיבה נראית לעין. במפתיע זה לא תמיד התרחש בעת מאמץ. בימים אלה של חורף זה פחות משמעותי, אבל בימי קיץ זה יכול להציק.סוללת 42.3 קוט"ש מספקת טווח רשמי של 340 ק"מ. במבחן המאומץ שלנו עמדה הצריכה על 6.7 ק"מ/קוט"ש, והמשמעות היא טווח בפועל של מעט מעל 280 ק"מ. הספק הטעינה המהירה הוא 50 קילוואט וטעינה ממצב סוללה של 30% ל-100% תארך 30 דקות. אבל לרוב החישוב הוא מ-20% ובמילוי שכזה מדדנו מעל 45 דקות.
רוקדים עם הקופסה
סביר כי רוכשי הבוקס בעיקר יתניידו במרחבים הפקוקים סביב ובתוך מרכזי הערים. שם יפגשו מיני שיבושים כמו גם עבודות תשתית ותחזוקה שלא פעם מבוצעות ברישול. במרחבים האלה בוקס מככבת ממש. היא אמנם מעט מתקשה לסנן שיבושים קטנים, אבל שילוב של בולמי זעזועים בעלי מהלך ראשוני רך, צמיגים בגודל שפוי (215/55-17) ומושבים עמוקים, עוזרים למכונית להציע נוחות טובה, ואפילו טובה מאוד במעבר על כל השאר כולל חורים ומפגעים גדולים.רמז נוסף לייעוד העירוני יתקבל בביצוע סיבוב הפרסה הראשון, כאשר צידוד מוצלח של הגלגלים מקטין למינימום את רדיוס הסיבוב בפניות עירוניות הדוקות. כאן שוב מציק העיצוב הרבוע של גלגל ההגה. הנוחות הטובה נשמרת גם כשעולה המהירות, ורק בידוד רעש הרוח פחות מוצלח, כנראה בשל העדר מסגרות לחלונות.
במעבר בין פניות בכבישים מעוקלים מגלים שרכות הבולמים מלווה בריסון חסר, והתוצאה היא תנודות גוף יחסית גדולות. אבל זה רכב חשמלי עם מרכז כובד נמוך, כך שהוא נותר יחסית נטוע בפניות. ההיגוי המוצלח בעיר לא מציע כאן יתרון, והצמיגים הסיניים שהורכבו על רכב המבחן הצליחו לספק אחיזה סבירה גם אם תוך כדי מחאה יללנית.
שומרים על הקופסה
לבוקס היצע מכובד של מערכות בטיחות אקטיביות, אלא שכמו בדגמים סיניים אחרים בהם התנסינו, הביצוע בפועל פחות מוצלח. למשל, בקרת השיוט האדפטיבית שומרת על מרחק גדול מדי מהרכב מלפנים, ולעיתים גם מתקשה בזיהוי של עצמים, התאורה האדפטיבית לא מהירת-תגובה ובנוסף יש המון התרעות מיותרות, שבשלב כלשהו פשוט מעצבנות.האם הקופסה שווה?
קופסת ההפתעות של דונפנג מאוד מפתיעה. היא מוכוונת עיר ויש לכך ביטוי בביצועי המנוע, בנתוני הסוללה, בנוחות הנסיעה, והמהדרין גם יציינו את המגע הרך של הדשבורד שיעביר בנעימים את הזמן המבוזבז בפקקים. אין לה בעיה גם לצאת מהכרך, אלא ששם היא פחות מתעלה בגלל ביצועי מנוע חלשים, מערכות בטיחות שאינן סגורות על עצמן ויכולת דינמית שאינה מרשימה. הטווח אולי ירתיע חלק מהרוכשים – אבל עצרו רגע ונסו לחשוב: האם אתם באמת זקוקים ליותר? נקודה לייחוס: ממוצע הנסועה היומי בישראל הוא 45 ק"מ.השוק הישראלי צמא למכוניות חשמליות קטנות במחיר נגיש, ועל המשבצת הזו דונפנג בוקס מתיישבת בדיוק. מקווה אולי גם להקסים לקוחות שעד עתה הסתפקו בדגמי בנזין או כאלה שפזלו למשהו היברידי כמו יאריס בעלת המוניטין או MG3 החדשה.
כחשמלית במחיר של 115,000 שקלים היא כמעט בודדה בסגמנט – בשלב זה – אבל בשנה הבאה היא תפגוש מתמודדות חדשות ומחודשות. ליפמוטור 03 תשווק כאן מחדש עם מערך בטיחות מלאה, דבר שהיה חסר עד כה, ולסגמנט יצטרפו לפחות עוד שלוש חשמליות קטנות המבטיחות מחיר נגיש, ובהן BYD סיגל, יונדאי אינסטר, סיטרואן C3. בוקס יכולה ליהנות בשלב זה ממעמד יחיד במינו של מכונית יחידה מסוגה, עניין התלוי במשך הזמן עד שהמתחרות הנ"ל יגיעו. לאחר מכן, הקלפים בסגנמט החשמליות-קטנות-זולות יחולקו מחדש.