כידוע, מעורבות רכב כבד בתאונות קשות וקטלניות גדולה בהרבה מחלקו בצי הרכב, גם ביחס לנסועה שהוא מייצר. המסה היא גורם עיקרי לכך שמפגש עם רכב כבד גורם לתוצאות חמורות לנהג ולנוסעים ברכב הקטן יותר. בנוסף, הולכי רגל ורוכבי אופניים נפגעים מרכב כזה בגלל בעיות מובנות בשדה הראייה של הנהג, גם סביב תא הנהג עצמו, גם בחלקו האחורי.
בעיה נוספת המשפיעה מאוד על הבטיחות היא אופי העבודה, המעייף במקרים רבים וגורם לאובדן ערנות. מצב כזה, אפילו להרף עין, יכול להיות קטלני עבור משתמשי דרך אחרים. כך למשל, שילוב של המתנה ממושכת מאוד לפריקה/טעינה ונהיגה איטית בגלל גודש תנועה לאורך קילומטרים, הוא מתכון לאובדן ריכוז, וצריך מעט מאוד כדי להפוך פגיע של רכב כבד ברכב נוסעים לתאונה חמורה.
ארגון יורו NCAP מציין כי "תאונות של רכב כבד הן החמורות ביותר בכבישי אירופה".
במבחן הבטיחות נבדקו שלושה מרכיבים עיקריים, לכל אחד סעיפי משנה.
נהיגה בטוחה – מעורבות נהג, שדה ראייה ומערכות עזר, ניטור מטען
מניעת תאונה – מערכות בטיחות אקטיביות למניעת תאונות חזית, סטייה מנתיב וכאלה בתמרון במהירות נמוכה
בטיחות לאחר תאונה – שליטה אוטונומית ברכב, הזעקת כוחות רפואיים ואחרים
יצוין כי בטיחות בעיר – בעיקר שדה ראייה מלא סביב כל הרכב, בנהיגה ובעצירה, כזה הלוקח בחשבון התנהלות רוכבים בכל סוגי הרכב הדו-גלגלי והולכי רגל – היא עניין גדול כיום באירופה, ומשאיות ורכב כבד מחויבים לעמידה בתקנים מפורטים בתחום זה, המנוטר באמצעות מבנה תא נהג המכוון לכך (סף שמשות, דלת ימין) כמו־גם עזרים ייעודיים (מראות, מצלמות).
אלה הציונים של מבחני הבטיחות לרכב כבד שנערכו על־ידי יורו NCAP ופורסמו בנובמבר 2024. כל הדגמים שנבחנו הם ראש־גורר במבנה 2x4 בדגמי 2025, לכולם היה רתום נגרר תלת-סרני, אך נבחנו גם בלעדיו.
הרשימה בסדר יורד, מהטוב ביותר אל האחרון בבטיחות.