בנוסף לאבזור שאינו מתעלה, הנדסת אנוש בינונית, חומרים לא ממש מזמינים, איכות נסיעה סבירה ולא יותר, עניין הבטיחות לא קיבל את ההתייחסות הראויה לו; ועד לא מכבר יצאו כלים כאלה לשוק עם מפרט בטיחות בסיסי.
מבחן הבטיחות הראשון שערך יורו NCAP למסחריות בינוניות וגדולות, שהעניק ביטוי נרחב ליכולתן למנוע פגיעה במשתמשי דרך נערך החודש לפני ארבע שנים, והתוצאות היו גרועות במיוחד.
לא היה דגם שקיבל את הציון המרבי (פלטינה, מעל 80%), רק שלושה קיבלו זהב (מעל 60%) וגם הם היו קרובים מדי לצד הנמוך של ההקבצה. מנגד, ארבע דגמים קיבלו ציון נמוך מ-20% – שזה, רשמית, 'לא מומלץ'. הציונים האחרים, כסף (מעל 40%) וארד (מעל 20%) הם אלה שהיו לרוב הדגמים הנבחנים. ב-2022 נערך מבחן נוסף, התוצאות היו חמורות פחות, עדיין גרועות.
השנה, כאמור, נערכו שני מבחנים, ואלה כוללים כמעט את כל הדגמים המסחריים המשווקים באירופה. הרשימה מוצגת לפי סדר הא"ב, כאשר סדר הדגמים לפי הגודל; מסחרית קטנה – 1-2.2 טון; מסחרית בינונית – 2.2-3 טון; מסחרית גדולה – 2.8-3.5 טון (דגמים רבים עד 5.2 במרכב ואן).
התוצאות הפעם טובות בהרבה, ומן הסתם לפרסום המבחנים הראשונים ולתגובות בעקבותיהם הייתה השפעה על-כך. בנוסף, החיוב של EU להטמעת מערכות אקטיביות מסוימות (מ-2026) והתייחסות לגבי שדה ראייה של רכב מסחרי ורכב כבד כעניינים בעלי חשיבות לכלל משתמשי הדרך הוסיפו אף הם למגמת השיפור המהירה יחסית.
מבחנים אלה מצטרפים למבחנים קרובים בהם נבחנו מערכות הבטיחות האקטיביות ברכבי נוסעים ובמסגרתם נבדקו כעת ולראשונה דגמים של רכב כבד.
עניינים ספציפיים
ממש כאן יצוין כי המסחריות הגדולות פולקסווגן קראפטר ומאן TGE הזהה לה; בנוסף ברשימה של יורו NCAP לא מופיעות המסחריות של טויוטה – סיטי הקטנה, פרואייס הבינונית, פרו מקס הגדולה – אלא שאלה זהים לדגמים מקבילים של סטלנטיס: סיטרואן ברלינגו וג'אמפי, פיאט דוקאטו בהתאמה.דגמים רבים מאוד של מותגים מסוימים הם בפועל של אחרים; במקרים אחדים, אין לאותם מותגים כלל דגמים מסחריים, במקרים אחרים הפיתוח המקורי היה ב"שותף", לעיתים מדובר ב"החלפות" במספר דגמים, לעיתים רק באימוץ של דגם אחד.
מסחריות קטנות מופיעות ברשימה זו עם ציונים כמו בגדולות יותר. עם זאת, הן נבחנו עד כה כמו מכוניות נוסעים – אותו פרוטוקול מבחן, אותן קטגוריות ציונים.
דגמים אחדים, בייחוד בקטגוריה האמצעית (לא רק), מוצעים בשמות שונים על-מנת להבחין בין שימוש מסחרי במרכב ואן ובין גרסה ייעודית להולכת נוסעים, בוודאי אם יש גרסת מיניוואן מהודר. המבחנים כאן מתייחסים למרכב ואן סגור (משלוח).
כידוע, 'דור' של רכב מסחרי הוא בן 12 שנים, כפול מזה של מכונית נוסעים, וכך גם ביחס למתיחת פנים של ממש, 6 שנים במקום 3 שנים. יש לכך השפעה גם על הטמעת מערכות בטיחות.
ציוני בטיחות למכוניות מסחריות של יורו NCAP לשנת 2024
מותגי אופל, סיטרואן, פיאט, פיג'ו – במסגרת תאגיד סטלנטיס
מותג ניסאן – במסגרת הברית עם ניסאן
פולקסווגן/פורד – החלפת דגמים
מרצדס – מסחרית קטנה של רנו