חברת IBM פרסמה את ממצאי מחקר "Automotive 2035", הבוחן את השינויים הצפויים בתעשייה בעשור הקרוב. לפי הפרסומים, נראה כי כלל הענף לא מצליח להתמודד עם מעבר חד ומהיר כפי שאולי היו רוצים לקוות. המחקר הוא ניתוח מבוסס נתונים של התפתחויות בתעשיית הרכב והניידות בעשר השנים הבאות ומתבסס על 1,230 ראיונות עם בכירים מיצרני רכב, ספקים ותעשיות נלוות בתשע מדינות.

הרכב החשמלי. במהלך העשור הבא, ל-80 אחוז מכלי הרכב החדשים תהיה מידה מסוימת של מערכת הנעה מחושמלת, על פי המשיבים. 74 אחוז מהמנהלים שנסקרו מאמינים שכלי רכב יהיו מוגדרים תוכנה ומונעים בינה מלאכותית עד שנת 2035. 75 אחוז אמרו שחווית המשתמש המוגדרת בתוכנה תהיה הממד העיקרי עבור הנהג, כלומר לא מעשה הנהיגה עצמו. 

על פי הסקר, תעשיית הרכב מנסה לשנות את המודל העסקי שלה ממכירות רכב חד פעמיות למודל מכירה עם הכנסה רציפה משירותים ומוצרים דיגיטליים (כלומר במינוי). "המעבר לרכבים מוגדרי תוכנה (SDVs) צוין על ידי רוב המנהלים בתעשייה כמפתח לאבולוציה עתידית של המותג", מסביר ג'ף שלגטר, מנהל כללי של תעשיית הרכב ב-IBM. "זה מצביע על כך שהערך של רכב אינו מוגבל עוד לתכונות ופונקציונליות בסיסיות, אלא הוא מרוויח לאורך חיי הרכב על ידי אספקת חוויות טובות יותר ללקוחות עם יישומים חדשים ושירותים מבוססי מנויים לנהגים."

המחקר מדגיש כי התעשייה מתכוננת להציע חוויות משתמש עמוקות יותר, מותאמות אישית יותר, המאפשרות יכולות דיגיטליות. נכון לעכשיו, רק 21 אחוזים מתקציבי המחקר והפיתוח מושקעים על תוכנה ופיתוחים דיגיטליים, אך המשיבים צופים כי נתח זה יגדל כמעט עד 58 אחוז עד 2035.

המחקר גם מראה שהפיתוחים של SDV, ראשי תיבות ל-Software Defined Vehicle, כמעט נעצרו. הגישה המסורתית לתכנון פלטפורמה - שבה תוכנה לאזור בודד (למשל בלימה) מסופקת בנפרד מאזור אחר (למשל כריות אוויר) באמצעות יחידות בקרה אלקטרוניות בודדות (ECU) - כבר לא מעשית בעידן ה-SDV, כך הם אומרים. 

אינטליגנציה מלאכותית, חומרה - הרכב ישתנה ללא היכר
צילום: יצרן

"כדי להשיג עתיד שבו מכוניות הן דיגיטליות מקצה לקצה, יצרניות הרכב חייבות לשנות אסטרטגיה באופן יסודי - ולא להתבסס על ארכיטקטורות החשמל והתוכנה הנוכחיות", אומרים מחברי המחקר.

האתגר המשמעותי ביותר שכרוך בהפרדת שכבות התוכנה והחומרה נתפס כחסם המורכב ביותר מולו מתמודדים כיום בתעשיית הרכב; 77 אחוז מהמנהלים אמרו שהם מתנהלים עם מחסור בכלים ושיטות לפיתוח תוכנה. 74 אחוז אמרו שתרבות מכאנית, כלומר הצמדות למנועי בעירה, צנרות ושמנים, מאוד מקשה על המעבר לפיתוח מוצר מונחה תוכנה.