במראה ובביצועים הם מזכירים אופנועי שטח, ועם תג מחיר שמתחיל ב-25 אלף שקלים, הם עדיין נמכרים במספרים גבוהים. הבעיה כפולה: ראשית, בני נוער משתמשים בהם בכבישים, והשילוב של כלי עוצמתי, חוסר אחריות ובשלות של גיל הנעורים, והכאוס התחבורתי בישראל הוא מתכון נפיץ. שנית, עבריינים רבים אימצו את הכלים האלה במקום אופנועים וקטנועים: הם שקטים, מהירים, וקטלניים: מ-0 ל-90 קמ"ש ב-4 שניות בלבד, עם עבירות שטח שמאפשרת להם לטפס מדרגות כאילו הן לא קיימות ולחתוך דרך מכשולים בלי למצמץ. היכולת הזו, הופכת אותם לכלי המושלם לבריחה מניידות.
מדובר בכלים עם מספר אפור, שמוגדרים כ"כלי רכב שלא מיועדים לנסיעה בכבישים ציבוריים." כדי לרכב עליהם כחוק, נדרש רישיון מותנה בחברות באגודת ספורט מוטורית. אבל כאן נכנסת הפירצה: החוק לא מגביל את כמות הכלים שכל בעל רישיון יכול לרכוש, ואין מנגנון שמפקח על העברת הבעלות. כשכלי כזה עובר ידיים, המדינה לא דורשת להציג רישיון מוטורי נוסף של הקונה החדש. התוצאה? הכלים האלו מגיעים גם למי שאין לו רישיון מתאים, והאנדרלמוסיה חוגגת.
להפקרות הזו יש השלכות כבדות, והן מתבטאות במספר ההולך וגדל של תאונות קשות. "בשנה האחרונה אנחנו רואים יותר ויותר מקרים שבהם רוכבים על אופני שטח חשמליים מעורבים בתאונות," אומר עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, שמייצג נפגעי תאונות דרכים.
"לעיתים מדובר בפעלולים כמו הרמת גלגל שמסתיימים בהתהפכות ובפציעות חמורות. המהירות הגבוהה של הכלים הללו רק מחריפה את הנזק." לדבריו, "הרוכבים האלה נוסעים בכבישים ללא ביטוח, וזה יוצר בעיה אדירה. אומנם קיימים פתרונות שמאפשרים בחלק מהמקרים להשיג פיצוי, אבל זה רחוק מלהיות פתרון מקיף, והבעיה הזו רק הולכת ומתרחבת."
הבעיה של אופני השטח החשמליים, אינה ייחודית לישראל. ברחבי העולם, במיוחד במדינות כמו בריטניה וארה"ב, השימוש הלא מוסדר בכלים אלו גובה מחיר כבד. תאונות חמורות בהן מעורבים כלים אלה, לעיתים קרובות בשימוש צעירים בכבישים ציבוריים, העלו את הנושא לסדר היום המדיני. הרשויות בחו"ל מתחילות להכיר במימדי הבעיה ולפעול בהתאם. במקרים רבים, משטרות מקומיות פועלות להחרמת כלים שאינם עומדים בדרישות החוק ולהגבלת השימוש בכבישים.
ומה עם המשטרה בישראל? נראה שהיא מתחילה לעכל את גודל הבעיה שמתהווה. לפני כשבועיים רשמה המשטרה עשרות דוחות לרוכבים על אופנועי שטח חשמליים והחרימה מספר כלים. קודם לכן, במבצעי אכיפה של תחנת משטרת יפו ברחבי העיר, הוחרמו 15 כלים נוספים. למרות מאמצי האכיפה, שכוללים מבצעים נוספים בעבר, המספר הכולל של הכלים שהוחרמו עומד על עשרות בודדות – טיפה בים לעומת מספרם ההולך וגדל של הכלים שנעים על הכביש מדי יום.
נהיגה בכביש עם כלים המיועדים לשטח בלבד כרוכה כמובן בביצוע עבירות: הכלים אינם מאושרים לנסיעה בכבישים ציבוריים, ונערים שרוכבים עליהם עוברים עבירות כמו נהיגה ללא רישיון, שימוש בכלי שאינו רשום או מורשה, ולעיתים גם נהיגה בקלות ראש. פעלולים מסוכנים כמו הרמת גלגלים או נהיגה במהירות גבוהה לא רק מסכנים את הרוכבים ואת משתמשי הדרך האחרים, אלא גם חושפים את הרוכבים להליכים משפטיים חמורים ולקנסות כבדים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מפחיד להסתובב ברחובות. היעדר נוכחות משטרתית גורמת לאנשים לצפצף על החוקים כי הם יודעים שהסיכוי שיתפסו קטן מאוד. נוסעות ברחובות לידנו פצצות מתקתקות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם המשטרה והפיקוח העירוני חייבים להכריז מלחמת חומרה על כלים חשמליים שאינם עומדים בתקן ועל שימוש באלו המיועדים לרכיבת שטח – בכביש. יש לקנוס את הרוכבים שלא כחוק ואף להחרים כלים אשר מהווים אופנועים לכל דבר וענין. אם לא נעשה כך בהקדם נתעורר למציאות מדממת ומסוכנת אשר תקשה עלינו להשיב את הגלגל לאחור."