מגמות
שינויים בכלל המסירות. השנה החולפת התחילה עם ירידה של 16% ברבעון הראשון, נמשכה עם ירידה של 11% בסיום הרבעון השני, 6% בסוף השלישי והסתיימה כאמור עם עלייה קלה.רכב חשמלי. פלח השוק של רכב חשמלי בלבד בסוף 2024 הוא 24.7%, עלייה משמעותית מזה שלפני שנה, אז 17.9%; בדצמבר לבדו עלייה של 0.5%.
מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדל והלך; בינואר 2024 הנתונים היו זהים, לאחר דצמבר, הפער עומד על 16,902 מכוניות. עם סיום 2024 מכונית סיניות מהוות 23.4% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנה 17.5%; לפני שנתיים: 9.4%.
החרם התורכי על יצוא לישראל הביא לכך שהמסירות משם כמעט והתפוגגו; ירידה של 45%; מ-8.7% לפני שנה ל-4.7% השנה, עם מספרים נמוכים במיוחד בחודשים האחרונים.
המותג הנמכר. טויוטה ראשונה לראשונה, יונדאי שנייה לאחר שהייתה ראשונה במשך יותר מעשור. יצוין כי הירידה של יונדאי, עם הישג שיא ב-2023 (כ-42,000 יחידות, 16% מכלל השוק) החלה הרבה לפני החרם התורכי (השפעה על שלושה דגמים), ומנגד המקור היחיד עד לפני מספר חודשים לקורולה היה בתורכיה.
עוד יצוינו. א. מבין כלי הרכב, 9495 יחידות ו-3.5% הן מסחריות, 5 יחידות יותר מאשר ב-2023. ב. בשנה שחלפה עלו על הכבישים 1740 מוניות, ירידה משמעותית של 26% ביחס לשנה שקדמה לה (2357 יח' ב-23'). ג. היקף היבוא המקביל/זעיר/אישי עמד ב-2024 על 7333 כלי רכב, ואלה מהווים 2.6% מכלל המכוניות שקיבלו רישוי בשנה זאת.
*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ואינם כוללים נתוני מסירות של יבוא מקביל, זעיר או אישי.
מותגים
טויוטה ממשיכה להוביל, לאחר שעברה את יונדאי לפני ארבעה חודשים; זו האחרונה מסרה לפני שנה קרוב ל-42,000 מכוניות, קובעת שיא מסירות, אלא שהשנה ירדה באופן משמעותי: 40% עד מחצית השנה, שליש עם סופה. קיה, השלישית, ירדה אף היא אך בשיעור נמוך יותר. העלייה הגדולה ביותר היא של סיאט, ובהפרש, ואליה מצטרפות סקודה עם נתון מכובד ביותר, צ'רי משפרת ביצועים, BYD החשמלית-בלבד ממשיכה במופע ההצלחה שלה, סוזוקי עברה לנתון חיובי בסוף השנה, מאזדה ללא שינוי, מיצובישי עם ירידה זעירה.עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-דצמבר 2024
מעבר לעשירייה
טסלה עלתה למקום ה-11 והתחלפה עם MG; אקספנג במקום ה-15, וסובארו כעת במקום ה-17, לאחר שג'ילי עקפה אף אותה.אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-דצמבר 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2023): טסלה – 8202 יחידות (6767 יח'); אמ.ג׳י – 6631 יחידות (5421 יח'); סיטרואן – 5143 יחידות (6609 יח'); פולקסווגן – 4919 יחידות (4248 יח'); אקספנג – 4869 יחידות (23 יח').
עשרת הדגמים המובילים, ינואר-דצמבר 2024
את הדגמים הנמכרים בישראל ב-2024 מוביל – ובפער של 27% יותר מהמקום השני – דגם חשמלי, תוצרת סין: BYD אטו 3. הדגם החשמלי הבא הוא צ'רי FX במקום ה-7 (עם 4821 יח' מסך של 6489 יח'); בין שאר גרסאות קיה נירו, גם כזאת חשמלית (490 יח') וגם פלוס חשמלית (1476יח'), ואילו ליונדאי קונה 290 יחידות חשמליות.
בדגמים: חמישה דגמי פנאי קומפקטיים, שלוש משפחתיות קומפקטיות, דגם פנאי קטן ומכונית מיני.
רכב מחושמל, גם מותגים
נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען.
רכב מחושמל – ינואר-דצמבר 2024
עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-דצמבר 2024
שש ארצות הייצור המובילות – ינואר-דצמבר 2024
כאמור, ב-2024 הייתה סין ליצואנית הראשונה בישראל, מקדימה את דרום קוריאה שהייתה ראשונה מזה עשור. נתח השוק של מכוניות מתוצרתה הגיע ל-23.4%, עלייה של שליש בנתח השוק ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. דרום קוריאה ירדה בנתח השוק (ב־2.5%), יפן עלתה בלא מעט (3.1%). נתח השוק של רכב המיוצר בספרד גדול מזה שבשנה שעברה, ואילו תורכיה לאחר ירידה משמעותית, עם היקפים קטנים במיוחד בשליש האחרון של השנה.