כשברקע עליות מחירים, התייקרות תלולה של אגרת הרישוי (בעשרות אחוזים), בעתיד מס נסועה, לא מעט חושבים פעמיים אם לעשות את המעבר לרכב חשמלי דווקא בעת הנוכחית; חישוב עלויות האחזקה צריך לכלול ירידת ערך משמעותית, עלויות ביטוח (חובה ומקיף), תיקונים וחלפים, תחזוקת צמיגים, ואפילו את המחיר שתשלמו על עמדת הטעינה הביתית. 

זאת ועוד, לא נשכח את היקף ההון שהושקע בקנייתו. אז כמה באמת עולה להחזיק רכב חשמלי ש'זול' לרכישה במחיר של כ-176 אלף שקלים? כמה יעמיק החוב בחשבון החודשי ומה המחיר האמיתי לקילומטר? חברת 'חשב רכב', הכינה עבורנו תחשיב, שמתבסס על ההנחה כי הרכב, בבעלות פרטית, גומא מידי שנה כ-18 אלף קילומטרים, כאשר מחציתם – מחוץ לעיר. 

החזר הון

החזר ההון מהווה את המרכיב המרכזי בעלות הכוללת של הרכב החשמלי. החזר הון על רכב מתייחס לעלות השנתית המשוערת של ירידת הערך של הרכב לאורך זמן. הוא נאמד ב-1.47 שקלים לקילומטר, 2,211 שקלים לחודש, ו-26,535 שקלים לשנה

רישיון שנתי

עלות הרישיון השנתי מסתכמת ב-0.12 שקלים לקילומטר, 183 שקלים לחודש, ובסך הכול 2,195 שקלים בשנה.

ביטוח חובה וביטוח מקיף

ביטוח חובה מהווה חלק בלתי נפרד מעלויות אחזקת הרכב, עם עלות של 0.09 שקלים לקילומטר, 140 שקלים לחודש, ו-1,682 שקלים בשנה. לצד זאת, ביטוח מקיף, המשמש כמרכיב משמעותי נוסף, מסתכם בעלות של 0.36 שקלים לקילומטר, 543 שקלים לחודש, ובסך הכול 6,512 שקלים בשנה.

חשמל

עלויות טעינת החשמל ברכב נאמדות ב-0.21 שקלים לקילומטר, מה שמוביל להוצאה חודשית של 310 שקלים ולהוצאה שנתית כוללת של 3,721 שקלים. החישוב מבוסס על נתוני יצרן המצביעים על צריכה ממוצעת של 4.8 ק"מ לקוט"ש, עם שילוב של טעינה ביתית (כ-80%), טעינה ציבורית (כ-10%), וטעינה מהירה (כ-10%), כאשר המחיר הממוצע לקוט"ש עומד על 0.99 שקלים. עלות זו מהווה יתרון יחסי בהשוואה להוצאות דלק ברכבים מסורתיים.

צילום: יצרן
 

צמיגים

עלויות הצמיגים ברכב החשמלי נאמדות ב-0.0095 שקלים לקילומטר, עם הוצאה חודשית של 14 שקלים והוצאה שנתית של 171 שקלים. המחיר מבוסס על החלפת צמיגים כל 60,000 ק"מ, כאשר עלות צמיג בודד מוערכת בכ-475 שקלים, וסט של ארבעה צמיגים מסתכם ב-1,900 שקלים. מתוך העלות הכוללת, כ-30% משויכים להוצאות תפעול שוטפות, בעוד היתר מובא בחשבון במסגרת החזר ההון עם רכישת הרכב החדש.

תיקונים וחלפים

לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
עלויות התיקונים והחלפים ברכב החשמלי נאמדות ב-0.15 שקלים לקילומטר, עם הוצאה חודשית של 223 שקלים וסך שנתי של 2,673 שקלים. אומדן זה כולל בין היתר תיקונים מתאונות קלות שאינן מכוסות בביטוח, וכן אביזרים ראשונים הנרכשים עם רכישת הרכב. בפועל, בשנים הראשונות צפויות הוצאות נמוכות יותר לתיקונים וחלפים, אך עם השנים עלות התחזוקה עשויה לעלות, בין היתר בשל ירידת ערך הרכב וריבוי תיקונים נדרשים.

עמדת טעינה

עלות עמדת טעינה עומדת על 0.06 שקלים לקילומטר, 85 שקלים לחודש, ובסך הכול 1,020 שקלים בשנה.

שורה תחתונה:

על פי התחשיב, עלות אחזקת הרכב מסתכמת ב-45,249 שקלים בשנה, שהם כ-3,771 שקלים בחודש ו-2.51 שקלים לכל קילומטר. הנתונים כוללים את כל מרכיבי ההוצאה, בהם החזר הון, ביטוחים, חשמל, תיקונים, צמיגים והוצאות נוספות.

עבור רוכש פרטי, שאינו יכול להכיר בהוצאות הרכב לצורכי מס, העלות נחשבת ל'סופית'. אך מה קורה כשמדובר בבעל עסק? איזה חלק מתוך עלויות הרכב ניתן לקזז לצורכי מס, וכיצד זה משפיע על החישוב הכולל? 

צילום: עזרא רפאל

עצמאים יכולים להכיר ב-45% מהוצאות הרכב שלהם כהוצאה לצורכי מס, בלי קשר למספר הקילומטרים שהרכב נסע בפועל. למשל, עצמאי שנוסע 15,000 ק"מ בשנה ומשלם על הרכב הוצאות שנתיות של 37,650 שקלים (כולל פחת), יוכל להכיר בסכום של 16,942 שקלים כהוצאה מוכרת.

רו"ח יורם שיפר, שותף במשרד רואי החשבון זיו, שיפר ושות', מסביר שאם שוקלים ליסינג כחלופה, חשוב לדעת שהתשלומים החודשיים בליסינג נחשבים כהוצאה מוכרת כל עוד הרכב משמש לעסק. גם כאן, ניתן להכיר ב-45% מההוצאות השוטפות, כולל תשלומי הליסינג, בשל שימוש פרטי חלקי ברכב. עם זאת, ברכבים פרטיים (עד 3.5 טון) אי אפשר לקזז את המע"מ על תשלומי הליסינג, אבל כן אפשר לקזז שני שלישים מהמע"מ על הוצאות כמו דלק ותחזוקה.

בנוגע לליסינג מימוני, מדובר בעסקה שבה הרכב נחשב כנכס בבעלות העסק. במקרה כזה, התשלומים החודשיים נחשבים להחזר הלוואה, ולכן ניתן להכיר בהוצאות המימון (הריבית) ובהוצאות הפחת על הרכב. הוצאות נוספות כמו דלק, תחזוקה, ביטוח ורישוי מוכרות בהתאם לשימוש העסקי ברכב.