"קרה כאן דבר שלא התרחש שנים. חמישה מרכיבי מס השתנו ביחד, והדבר השפיע על כלל השוק: מע"מ, שינויים בנוסחה הירוקה וגם בהטבות, שינוי בהטבות על בטיחות, וכמובן שינוי המיסוי על רכב חשמלי שעלה מעשית ב־12%.
"מצב זה יצר 'בהלה לזהב', והרבה הזמנות נעשו בחודשים האחרונים. אחת התוצאות היא שרשות המיסוי הכריזה שאלה חודשים מהטובים בגביית מס בהיסטוריה המקומית בשל השחרור המוקדם של הרכבים. לכן ינואר 2025 היה חזק ביותר והקיף כ־50,000 מסירות. זו תהיה עלייה גדולה לעומת ינואר 2024, אבל היא הגיעה אחרי סוף 2023. לכן ינואר לא רומז על כלל 2025. עליות המחירים המשמעותיות יהיו בחודשים הבאים והרבה תלוי בשערי המטבע ועד כמה היצרן ירצה לפצות את היבואן. אנחנו ואחרים לוחצים הרבה על היצרנים.
"באופן כללי 2024 התאפיינה בשני וקטורים מרכזיים. הראשון היה עודף מלאי; 2022 התאפיינה בחוסרים וכולנו, היבואנים, נערכנו עם פיצוי ל־2023 והמכוניות הגיעו ברבעונים השני והשלישי. אלא שאז נכנסנו לתקופת המחאות, ובסוף השנה הגיע השביעי באוקטובר. כתוצאה מכך הגענו ל־2024 עם עודף מלאי גדול משמעותית. מצב זה הביא לגיול מכוניות שנעשתה כמעט על־ידי כולם. פעם זו הייתה מילה אסורה, וכאן התחלנו לעשות שינוי ובדגמים מובילים נערכנו לזה. חלק מהיבואנים אפילו פתחו אתרים ייעודיים לרכב מגויל.
"הווקטור השני היה שינוי באופני הרכישה, לאחר שהערוץ המימוני איבד משיכה בגלל הריבית, עברנו למלחמת מחירים והנחות בגלל ששוק הרכב הפך לשוק של לקוחות. בסוף, השוק גדל במסירות לעומת 2023, אבל המלאים שנמכרו הגיעו באותה שנה ונרשמו ב־2024. אנחנו מאמינים שיש עודף של 15,000 כלי רכב שעדיין לא נמסרו, ולכן המספר האמיתי של 2024 צריך להיות 250,000-255,000 רכבים. את 2023 חשבנו שנסיים עם 300,000 כלים אך בסופה הייתה האטה, וב־2024 הייתה תאוצה בגלל המיסוי".
כניסת המותגים הסיניים העלתה ב־2024 הילוך. האם זה לא מבלבל את הצרכן?
"2024 הסתיימה עם קרוב ל־80 מותגים שביצעו רישוי לרכבים, מתוכם 32 הם סינים. זה מטורף, אבל לא כולם הם מה שאנו מכנים 'עושי שוק'. אם נסתכל, נראה ש־25 מותגים החזיקו 90% מהשוק ויתר ה־55 התחלקו ב־10%. לא כל מותג סיני שמגיע מצליח, ובסוף יש שבעה מותגים כאלה שהיו ל'עושי שוק'. זה ענין של מוצרים, תמחור ויבואן. זה יותר מורכב מאשר 'בוא נביא מותג סיני'. אבל השבעה האלה עושים שינוי מאוד גדול בשוק, וכל אחד מהם הגיע לנישה מסוימת ו'התלבש' עליה; MG פועל כך בתחום ההיברידי.
"איך מתמודדים עם השפע? אנחנו מגדירים לכל מותג את נקודות החוזק, הייחודיות ומלמדים את הצוות איך למכור וחשוב שתהיה זהות מוגדרת וברורה. הדבר השני הוא שמירת קשר עם הלקוח, לעזור לו להתמצא ברעש התקשורתי; פרסום לבד לא מספיק".
האם תהיה למבול הזה המשכיות?
"לדעתי כן, וכנראה נגיע למאה מותגים די מהר. בסוף, הסינים לא משחקים ומנסים לנתב את המותגים להצלחה. יפלו מותגים — אבל חמישה, לא חמישים. צריך לשים לב שלא כל המותגים הצליחו, וזו הסיבה שרובם מגיעים ליבואנים מוכרים. כי עם מותג אחד אי אפשר להסתפק במכירות של כמה מאות מכוניות. אין הרבה מותגים שיכולים להחזיק כלכלית יבואן בצורה כזו".
מה הציפיות ל־2025?
"השוק ישמור על אותם היקפים של 265,000-270,000 כלי רכב, וצריך לזכור שנכנסנו לשנה הזו עם 15,000 כלים שצריכים להימכר. אנחנו רואים שתי מגמות: תחום הפנאי ממשיך ומתחזק בעיקר בערוץ החשמלי וההיברידי, לקוחות נוטים לטפס מעלה ברמות המחיר. לפני ארבע שנים מחיר ממוצע לרכב היה באזור 160,000 שקלים היום הוא נושק ל־200,000 שקלים. המכוניות הקטנות והזולות נעלמו".
מותגי סטלנטיס נעלמו השנה. מה קרה?
"יש לנו ארבעה מותגים והם עברו שנה מיוחדת, אבל מאז העזיבה של קרלוס טווארס יש הרבה שינויים. טווארס תמחר את הדגמים גבוה ביחס לתמורה רק בזכות שירות ומסורת; באירופה זה עבד, באמריקה לא — ומכאן באה ההתרסקות.

"ב־2024 לא קיבלנו מכוניות כי טווארס הוביל גם מהלך של החלפת ספקים שלא עמדו בדרישה להורדת מחירים. כתוצאה מכך נוצרו עיכובים וכלים פשוט לא יוצרו. פיג'ו סבלה הכי הרבה; למשל 3008 אחרון מסרנו באפריל והיינו אמורים לקבל את החדש במאי, אלא שהוא הגיע בדצמבר.
"עכשיו עושים שם שינוי וזה מגיע גם אלינו. למשל, ב־X C4 הורדנו יותר מ־10,000 שקלים במחיר, ובמוצרים אחרים כמו 2008 העלינו את התמורה. אנחנו נראה שינויים ומוצרים חדשים; סטלנטיס מתחילה כאן את 2025 ממקום נמוך אבל נסיים גבוה.

"בפיג'ו המותג מתחדש. התחלנו עם 3008 ו־5008 שיגיעו בקרוב, לאחר ש־208 ו־2008 שחודשו ימשיכו להתעדכן ויקבלו מנוע עם מערך היברידי־מתון. גם הטווחים החשמליים יגדלו.
"אופל תעבור את השנה המשמעותית ביותר מאז שהיא אצלנו. גרנדלנד החדש יגיע ואחריו פרונטרה החדש אף הוא עם חמישה או שבעה מקומות, וזה דגם חשוב. אופל נעשית שחקנית מסה ואנחנו ניכנס ל־2026 עם מבחר מאוד משמעותי.
"בסיטרואן כרגע אין כמעט מלאי. סטלטנטיס לא הצליחה לייצר המשכיות בגלל האיחורים, ולקראת החצי השני אמורים להגיע C3, C3 איירקרוס עם חמישה או שבעה מקומות, C5 איירקרוס חדש ו־C4 ו־C4 X מחודשים. עיקר ההשפעה של החידושים האלה תהיה ברובה ב־2026. DS נעשה למותג החשמלי של הקבוצה; כרגע אנחנו מוכרים רק מוצרים מגוילים עד שיגיע מלאי באמצע השנה, ואז מדובר בדגמי 7 ו־8 חשמליים".
האם MG הפך למותג החשוב שלכם?
"כרגע כן. בינואר נמכרו מכוניות של MG במכפלות ביחס לאחרות. המותג נעשה למרובה דגמים וגרסאות, ועד סוף 2025 נציע עשרה דגמים בכל סוגי ההנעה: תרמי, היברידי, היברידי־נטען, חשמלי.
"מבין הדגמים, יהיו S5 ו־S6 החדשים — דגמי פנאי בהנעה חשמלית — HS שיגיע בגרסאות בנזין, היברידי רגיל ונטען וכמובן דגם הספורט סייברסטר; רבעון שני של 2025 יהיה מאוד מעניין. חודש ינואר היה הטוב בהיסטוריה של המותג בארץ וכפי שזה נראה כעת ב־2025 נתברג בעשירייה המובילה".

הייתם מהחלוצים עם רכב היברידי־נטען בתחום המחירים הנגיש. מה הסיבות לחזרתו לשוק ולמה אינכם שם?
"פרצנו דרך ונסוגונו כי היצרן לא סיפק, אבל אנחנו חוזרים בסערה. בעבר הטווח החשמלי היה 50 ק"מ — ול־HS שנביא יהיה מעל 100 ק"מ. ה־PHEV חוזר בגלל הוזלת מחירי הסוללה והשינויים במיסוי. הדגמים עם מנועי הבעירה הפנימית התייקרו בגלל המיסוי הירוק, ושינוי מבנה התמחיר בארץ יצר כדאיות מחודשת".