הרוב (72%) של רוכשי הרכב החדש מצפים שמכוניות סיניות תהיינה זולות יותר ממותגים מבוססים בעלי רקע ומורשת, או בפענוח נוסף - 1 מכל 10 נסקרים מבקש לראות ירידה של עשרה אחוז במחיר כדי שיגלה בכלל עניין בדגמים הסיניים, כך מדווחת Escalent, חברת ניתוח וייעוץ נתונים, על סמך סקר של רוכשי רכבים חדשים בצרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה.
מחירים נמוכים יותר נוטים למשוך רוכשי רכבים חדשים בכלל אבל בפרט באיטליה ובספרד שם המחירים גבוהים במיוחד, כך מצא המחקר. הפחתת המחיר הממוצעת הנדרשת עבור לקוחות שכן מוכנים לשקול מעבר ליצרנית רכב סינית הסתכמה ב- 27 אחוז. כשליש (31%) היו מעוניינים לבחון רכישת דגם סיני חשמלי, אם ירידת המחיר הייתה בין 11 ל-20 אחוזים.
רבים ציפו שיצרנים סיניים ירוויחו נתח שוק במהירות, אבל המכוניות החשמליות הסיניות מתומחרות כיום בערך כמו האירופיות. זה נובע, בין השאר מהעובדה שהאיחוד האירופי הציג מכסים נוספים על מכוניות חשמליות שיוצרו בסין בשנת 2024 בשיעור של עד 47% (לא כולל 10% קיים). הנציבות הקימה חומה כלכלית כדי להגן על התעשייה שלה מפני היבואנים הסינים שהחדירו רכבים חשמליים לאירופה עם סבסוד מדיני מאחוריהם, שעה שבאירופה ביטלו הטבות מס לרכב חשמלי.
המספרים
בשנה שעברה, יצרניות רכב סיניות, שמככבות בישראל בצמרת טבלת המסירות, כמו MG, BYD וכן אקספנג הגדילו את מכירותיהן באירופה ב-15% בלבד ל-368,213, לפי נתונים של חברת DataForce, וזאת מתוך שוק אירופי כולל של 10.6 מיליון מכירות - כלומר מדובר בנתון שולי לחלוטין מהיקף כלל המסירות."חוסר אמון הוא פקטור מהותי בקרב האירופים המונע מהם לקנות מכוניות סיניות", כך עורכי לפי המחקר. לדבריהם, צרכנים אירופאים סומכים על מכוניות מאירופה, ארה"ב, יפן ודרום קוריאה יותר מאשר אלה מסין בשל המוניטין והשורשים. אי האמון, בשילוב עם מסורת כמעט לא קיימת של תעשיית הרכב הסינית, מצביע כי "קל יחסית לצרכנים האירופים לפתח רגשות שליליים וחשדניים כלפי כלי רכב סיניים", אומרים בחטיבת המחקר הראשית של החברה.
גם חוסר ההכרה במותגים הסיניים מונע עליה במכירות: רק MG, לשעבר בריטית, ו-BYD, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם היו מיוצגות בדירוג של 25 המותגים המוכרים ביותר של Escalent - והן היו הרחק מאחור במקום ה-22 וה-25 בהתאמה. עם זאת, מערכת השיווק של היצרנים הסינים מאוד אגרסיבית, ולכן רמת החשיפה אליהם מוגברת. "מיקוד מותג ומחירים נמוכים יותר עשויים לשנות במהירות את המפה של רכבי ה-EV באירופה", אומר מארק קרפנטר, ראש צוות המחקר. "גם עם רמת פעילות נמוכה יחסית, ההצפה של הרכבים הסינים צריכיה להדליק נורות אזהרה בקרב מותגי רכב מנוסים, שצריכים להסתכל מעבר לכתף ולהבין שהאיום רק יילך ויגדל".