אוקטביה של 1996 הייתה מכונית ראשונה של סקודה המבוססת על מכלולי קבוצת פולקסווגן שהחלה ברכישתה ב-1991 (סיימה ב-2000), אפילו חלוצה בין מותגי הקבוצה עם הרצפה החדשה דאז, A4/PQ34; בעיקר: היא הביאה עמה את המרכיבים העיקריים של סקודה החדשה: שימושיות ויעילות, הרבה פטנטים מושקעים.
לאוקטביה מבנה ליפטבק – דלת חמישית מאחור הכוללת את השמשה למפתח הטענה גדול, תא מטען נרחב מאוד וחלל גדול בהרבה ושימושי עם השטחת מושבים, וכאמור השקעה בפריטים קטנים המקלים על השימוש היום-יומי ברכב.
מאז הדור הראשון ועד הצגת הגרסה המחודשת של הדור הרביעי-נוכחי ב-2024 נמכרו יותר משבעה מיליון מכוניות כאלה.
הקשר, פרטים
הדור הרביעי שהושר ב-2019 מבוסס על אותה רצפת MQB ששירתה את קודמו, אך זו במהדורה העכשווית, Evo. במתיחת הפנים הממדים כשהיו פרט לתוספת של 1 ס"מ לאורך, כעת 470 ס"מ. כדי להיכנס לעניינים: בסיס הגלגלים 266.9 ס"מ, הרוחב 183 ס"מ, הגובה 147 ס"מ – ונפח תא המטען 553 ליטרים, עם מושבים מקופלים 1503 ליטרים; משקל הרכב 1429-1461 ק"ג לפי הגרסה/אבזור.שני שינויים משמעותיים נעשו במערך ההנעה, דומים לאלה שבדגמים קרובים של קבוצת פולקסווגן. מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים הוחלף בגרסת טורבו-בנזין 1.5 ליטר בהספק דומה; לזו ולחזקה יותר שיש לה 150 כ"ס מערך היברידי-מתון 48 וולט. בשתיהן אותה תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית.
הגרסה החלשה יותר מייצרת 115 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד ו-22.4 קג"מ ב-1500-3000 סל"ד, מגיעה ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות ועד ל-203 קמ"ש. זו החזקה יותר מנפקת 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד, מאיצה ל-100 ב-8.5 שניות ומגיעה ל-229 קמ"ש.
בשינויים במסגרת מתיחת הפנים: פריטי מבנה ועיצוב חיצוניים חדשים מלפנים ומאחור; פלטפורמה אלקטרונית חדשה; מפרט בטיחות משופר; מולטימדיה משודרגת – מסך "10 ברמת האבזור הנמוכה; "13 בגבוהה ביותר – ותפעול שונה למערכות שונות.
סקודה אוקטביה מוצעת בגרסת 115 כ"ס ברמת האבזור 'סלקשן' ב-164,500 שקלים ובגרסת 150 כ"ס בשלוש רמות אבזור: 'סלקשן' ב-168,000 שקלים עם חישוקי "16, צג "10; 'אמבישן' ב-178,500 שקלים הכוללת חישוקי "17, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען; 'סטייל' העולה 192,000 שקלים, וכוללת גם צג "13, מחוונים משודרגים, ריפוד מהודר יותר. במפרט הבטיחות בכל ההיצע: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית; ב'סטייל' גם ניטור שטחים מתים.
למבחן לקחנו את סקודה אוקטביה עם 150 כ"ס ב'אמבישן' שמחירה 178,500 שקלים.
עיצוב, הופעה
עם המפגש הראשון קצת קשה לזהות שמדובר בגרסה חדשה. למרות שרשימת העדכונים ארוכה, בפועל החידושים קטנים. לחזית מראה נקי יותר בייחוד בגלל שינוי חלקו התחתון של הפגוש, אך גם בגלל הדרך בה יחידות התאורה החדשות מקושרות לסבכה שעודכנה קלות. תאורת הערפל עלתה מהפגושים לפנסי הלד הראשיים ולכן נראה כאילו כונס האוויר בתחתית רחב יותר. חותמת התאורה השתנתה וכך גם הסמל מלפנים והכיתובים מאחור. מאחור השינויים קטנים יותר, כוללים שינויים בתאורת הלד, ומסביב חישוקים חדשים. אותו שינוי שאינו גדול משמר את ההופעה האלגנטית של הדור הנוכחי, אחת ממרכיבי ההצלחה שלה.סביבת נהג, נוסעים
בסביבת הנהג השינויים גדולים יותר, אך גם כאן הקווים דומים לאלה שלפני החידוש. אלה משמרים את המבנה החסון שלה, וקו בולט בגון אלומיניום מעניק לה נופך אלגנטי. הגוונים כהים, אך הביצוע כזה שיוצר מקום שנעים לשהות בו. בדגם המחודש שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים לטובת הסביבה, בהם גם שימוש בקליפות פולי קפה ליצירת הגוונים בריפוד העור.בראש השינויים צג מדיה חדש גדול מקודמו – "10; קודם "8.9 – נאה בעיצובו, אך השטח המוקדש לתצוגה קטן יותר. לצידו מחוונים מוקרנים ולאלה תצוגה שהיא פחות קלאסית ומזמינה מאשר עד כה. גם תפעול מערך המידע המופיע בלוח המחוונים פחות נוח, ובכלל נראה שבקבוצת פולקסווגן, בכל שדרוג תפעול המערכות פחות קל.
ואכן, תפעול בקרת האקלים או מערכת השמע שיש לה רק פס מגע לכיוון העוצמה אינם מאוד נוחים. מצד שני שיקוף הסלולר עובד היטב ויש קיצורי דרך בחלק העליון של הצג שמסייעים להגיע באופן מיידי לתפריטים שונים. ניתוק מערכות הבטיחות העיקריות נעשה מההגה, התפעול קל וטוב שכך: התרעת המהירות החדשה יכולה להיות טרחנית. חבל שניטור שטחים מתים אינו תקני ברמת האבזור הזאת.
כאמור, אוקטביה מאופיינת בתא נוסעים מרווח, הוא נעים לשהייה ולשימוש. המושבים הקדמיים נאים, נוחים ותנוחת הנהיגה טובה. הראות לאחור בינונית.
המרחב מאחור טוב, מרווח הרגליים מצוין ומרווח הראש טוב מאוד. תנוחת הישיבה נמוכה במעט. מנהרת ההינע במרכז יחד עם מבנה מסעד המושב מזמינים פחות עבור הנוסע במרכז.
כאמור, ברמת האבזור הזאת דלת תא המטען המגודלת מאוד נפתחת באופן חשמלי, וכך גם נסגרת. המפתח גדול מאוד מוביל לחלל הטענה רב-נפח (553 ל'; פי שלושה עם השטחת המושבים) – ולא רק בדברים הגדולים: בתא המטען ווי עיגון, ווי תלייה רשתות, מחיצות ותאים אותם ניתן לפרק, והאיכות הכוללת משובחת. יופי.
מנוע, ביצועים
כבר ציינו (המון פעמים) וגם כתבנו כי ציינו (המון פעמים; רק לאחרונה הוספנו עוד כמה): חטיבת הכוח הזאת – 1.5 ל', 150 כ"ס; תיבה דו-מצמדית – יעילה מאוד, מבצעת היטב גם בזכות רצועת כוח ממש רחבה. הביצועים טובים – הן בהאצות מהמקום (כדי אתגר אחיזה לצמיגים הקדמיים), הן בתאוצות ביניים, גם בעומס, גם בצבירת מהירות – ולרשות הנהג כל שצריך, הן בשיוט, הן כאשר כל התפוקה נקראת למצערת.בפועל אוקטביה המחודשת עם המערך ההברידי-מתון זריזה מקודמתה בזינוק ובהאצות ביניים – מנוע חשמלי עם 5.6 קג"מ כבר בסל"ד אפס עושה את זה – והדבר בולט יותר במצב 'ספורט'; אז קל לעקוף ביעילות ובבטחה, לשמור על מהירויות גבוהות בנינוחות ולהתנהל בקצב טוב ונטול מאמץ גם בעליות ארוכות. פעולת התיבה חלקה והיא נעימה לשימוש; גם כדי לאפשר התנהלות כזאת היא אינה מהירה מאוד. בתחום הווקאלי, המנוע אינו מייצר צליל מושך (אבל זה לא מפריע) ואילו תחת עומס שילוב ההילוכים נשמע מדי (וזה קצת מוזר).
המערך ההיברידי-מתון מתפקד היטב ואינו מפריע למרות שהוא בהחלט פעלתן. פעמים רבות, כאשר מורידים את הרגל מהמצערת בשיוט מהיר, הוא מנתק את מנוע הבנזין ויכול לאפשר לרכב לגלוש כך זמן רב (אלא אם נוגעים בבלם או במצערת). עם היציאה, פעולת המצערת בתחילת המהלך אינה חדה מספיק.
וצריכת הדלק אכן טובה מאוד עד מצוינת. ביום מבחן שכלל קטעים רבים בעומס, הצריכה הייתה 13.4 ק"מ/ל' – וזה טוב מאוד; בנסיעה בין-עירונית אופיינית הצריכה עמדה על 18.5 ק"מ/ל', גם יותר – וזה מצוין.
נוחות, התנהגות
לאוקטביה בגרסאותיה הרגילות מתלה אחורי במבנה קורת מתח – בגרסת RS הביצועיסטית הוא רב-חיבורי – וכיול המתלים בבסיסו רך.בעיר נוחות הנסיעה טובה על שיבושים קטנים, מעבר על טלאי כביש, אך ספיגת שיבושים בינוניים וגדולים טובה פחות, ואלה מורגשים מדי בתוך הרכב. בנוסף, ריסון הרכב לאחר מעבר על פסי האטה אינו מצטיין. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך גם שם שיכוך פעולת המרכב עם מעבר על כביש גלי אינו מצטיין וברכב מורגשות תזוזות. רעשי הרוח נשמעים בתוך הרכב, רעשי הכביש פחות.
היכולת הדינמית הכוללת טובה, מאפשרת לנוע בכביש מעוקל בקצב ראוי, מפיגה יכולת טובה מאוד. אותו כיול רך גורם לרכינת המרכב תחת עומס של ממש, אך המכלולים משמרים את קו הפנייה, והצמיגים מוסיפים אחיזה טובה. במהירות ממש גבוהה בכבישים גליים, היציבות הכיוונית נפגעת בגלל אותו שיכוך חסר של הבולמים, ויש לכך ביטוי גם בפניות תחת עומס.
ההיגוי טוב אך ההגה קל מדי ולא ניתן לשנות את משקלו; מצב 'ספורט' משפיע רק על המנוע/הילוכים – תגובת הרכב להפניה נכונה ומדודה.
הבלמים אינם מצטיינים בתגובה נחושה, בייחוד תחת עומס חלקי; אז מורגש שינוי מסוים בעוצמה; המערך ההיברידי החדש כולל רגנרציה, דבר הנעשה יחד עם שינוי הילוך). ועדיין תחת עומס מתמשך הם מבצעים הייטב.
סיכום, תמורה
אוקטביה המחודשת טובה מעט מקודמתה בזכות המערך ההיברידי המתון המשופר, צריכת הדלק המצוינת, שדרוג המולטימדיה, ולכך היא מוסיפה עדכון העיצוב החיצוני וזה של סביבת הנהג.לזכותה מרחב פנים מצוין, יעילות רבה מאוד בחיי היום-יום, ביצועים ראויים וכאמור צריכה משובחת. מנגד, נוחות הנסיעה אינה מתעלה בכל מתאר אספלט.
כך שמה שאפיין את אוקטביה שלפני החידוש קיים בזו המחודשת, אבל עם שיפורים.
מחירה כיום – החל ב-164,500 שקלים ל-115 כ"ס; 168,000 שקלים ל-150 כ"ס; 178,5000 לרכב שנבחן – גבוה ב-6-7 אחוזים בהשוואה לזה עם השקת הגרסה המחודשת.
רמת המחירים הזאת שווה או מעט גבוהה יותר מאלה של מתחרות נחשבות אחרות, ובהשוואה אליהן אוקטביה מביאה בעיקר מבנה שהוא מאוד יעיל למשפחה בדגם שיש לו יכולת היקפית מאוד ראויה.