פריסבי, יבואנית דאצ'יה בישראל, השיקה היום (שני) את הדור השלישי של דאסטר, דגם הפנאי של היצרן הרומני השייך לרנו. 

דאסטר נחנך ב-2010, והדור השני מ-2017 התבסס על הרצפה הישנה M0; בבסיס הדור החדש הרצפה הקטנה והעדכנית CMF-B של רנו-ניסאן – גם קליאו, קפצ'ר, ג'וק; בדאצ'יה כעת: סנדרו, לוגאן, ג'וגר – וזו מאפשרת להטמיע מערכות בטיחות עדכניות ויחידות הנעה חשמליות.

בהיצע יחידות הכוח של הדגם החדש – הכולל גפ"מ/בנזין, טורבו-בנזין, בנזין-היברידי – נפקד מקומו של מנוע הדיזל, ששירת גם את הדור הקודם. 

דגם פנאי אחד

דאסטר החדש מעוצב באופן מתקדם, הולך בעקבותיו של ביגסטר הגדול ממנו; הקונספט העיצובי ראה אור בראשית 2021, מוביל את דגמי דאצ'יה החדשים והיווה השראה גם לדאסטר הפורש במתיחת הפנים שעבר (2021). מעבר לעיצוב המרכב כולו – המאופיין ביציבה גבוהה ובעיקר במבנה ניצב מאחור – בולטים אלמנטים חדשים כמו הסבכה, מערך התאורה והלוגו מלפנים. במכסה תא המנוע כמו-גם בצדי הרכב ומאחור משטחים מפוסלים, אלמנטים מקוריים בשחור ואפילו לפסי ההטענה בגג תפקיד עיצובי. 

צילום: יצרן

סביבת הנהג עדכנית ובמרכזה צג גדול למדי הפונה לעבר הנהג ומולו מחוונים מוקרנים. בתוך הרכב שפע פטנטים לשימוש יום-יומי. 

הדגם החדש נראה גדול מקודמו, הממדים קרובים, לא זהים; בסיס הגלגלים הוא 265.7 ס"מ, אורכו 434 ס"מ, רוחבו 181 ס"מ וגובהו 166 ס"מ. להשוואה, בדור השני: בסיס הגלגלים  267.3 ס"מ, האורך 432 ס"מ, הרוחב 182 ס"מ, הגובה 164 ס"מ. 

צילום: יצרן

מרווח הגחון הוא 20.9 ס"מ בהנעה קדמית, 21.7 ס"מ בהנעה כפולה; זוויות המרכב בהנעה הכפולה הן: 31 מעלות לגישה, 24 מעלות בגחון ו־36 מעלות בנטישה. נפח תא המטען לפי הגרסה נע בין 430 ל-474 ליטרים ועם קיפול מושבים הוא יותר מ-1500 ליטרים. 

בדגם החדש מערכות בטיחות אקטיביות, הוא נבחן על-ידי יורו NCAP ב-2024, הציון הכללי 3 כוכבים והציונים בקטגוריות הם: מבוגרים, 70%; ילדים, 84%; הולכי רגל, 76%; מערכות בטיחות, 62%.

צילום: יצרן

שתי גרסאות מנוע

דאצ'יה דאסטר מוצע בישראל עם שתי יחידות הנעה עדכניות. באחת, TCe 130, מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים ומוטמע בו מערך היברידי-מתון של 48 וולט. ההספק הוא 130 כ"ס ב-4500-5500 סל"ד, המומנט 23.5 קג"מ ב-2100-3500 סל"ד והתיבה ידנית עם 6 הילוכים. ההנעה קדמית – 9.9 שניות ל-100 קמ"ש – או כפולה: 11 שניות ל-100 קמ"ש; המהירות המרבית בשני סוגי ההנעה 180 קמ"ש. משקל הרכב 1379 ק"ג בהנעה קדמית, 1465 ק"ג בכפולה.
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

יצוין כי לגרסת ההנעה הקדמית מתלה אחורי במבנה קורת מתח ואילו בכפולה מתלה רב-חיבורי, ובנוסף גם מצבי נהיגה לשטח.  

צילום: יצרן


הגרסה השנייה, הנקראת 'Hybrid 140', היא היברידית – מנוע בנזין אטמוספרי 1.6 ליטר 4 צילינדרים וזה מייצר 94 כ"ס ב-5600 סל"ד ו-15.1 קג"מ ב-3600. חובר אליו מנוע חשמלי המייצר 46 כ"ס להספק משולב של 140 כ"ס, התיבה אוטומטית רב-מצבית וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.1 שניות והמהירות המרבית 160 קמ"ש. לסוללה 1.2 קוט"ש והמשקל 1455 ק"ג. בגרסה זו בלמי תוף מאחור. בעיר, כך על פי היצרן ניתן לבצע 80% מהנסיעה בסיוע חשמל בגפו. באירופה מעריכים כי גרסה זו תהווה כ-30% נתח מהיקף המסירות שלו. 

מספר רמות אבזור

דא'ציה דאסטר מוצע בכמה חבילות – אחת לכל גרסת מנוע/הנעה.

הבסיסית היא 'אקספרשן' הצמודה לטורבו-בנזין 1.2 ליטר בהנעה קדמית, וזו כוללת תאורת לד מלא, חישוקי "17, מצלמת רברס, צג "10 ותאימות אלחוטית, מזגן רגיל, 4 רמקולים; במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם בתנועה חוצה, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית.  

רמת האבזור 'ג'ארני' צמודה לגרסת הטורבו-בנזין כפולת ההנעה ואילו 'אקסטרים' לגרסה ההיברידית. ב'ג'ארני' חישוקי "18, ובשתיהן בנוסף: מצלמה היקפית 360 מעלות, מפתח חכם, בקרת אקלים, מערכת שמע משודרגת, משטח טעינה אלחוטי, בלם חנייה חשמלי; במפרט הבטיחות, בנוסף: ניטור שטח מת, עמעום אוטומטי.

מחירים ועוד

מחירי דאצ'יה דאסטר החדש:

צילום: יחצ

לדאסטר אחריות של 36 חודשים/100,000 ק"מ. מהיבואנית נמסר, בין היתר כי מתחילת שיווק דאסטר בישראל ב-2015 נמסרו 14 אלף יחידות. בהמשך השנה, צפויים להגיע דגמים היברידיים נוספים לשאר רכבי המותג וכן יושק רכב הפנאי החדש ביגסטר. עוד נמסר כי חברות 'ראסטה' ו-'אספיר' תספקנה מיגון לשטח, ללא השפעה על אחריות הרכבים.