מרצדס חשפה את הדור החדש (שלישי) של CLA, מכונית הקופה-ארבע דלתות הקומפקטית שלה. בשונה מהדורות הקודמים, ובתאם לרוח התקופה, במרצדס מציינים כי CLA החדשה תוכננה כחשמלית תחילה על בסיס פלטפורמה מודולרית חשמלית-ייעודית חדשה (MMA). פלטפורמה זו תשמש כבסיס לדור הבא של משפחת הדגמים הקומפקטיים של היצרנית ביניהם מרצדס A קלאס, GLA, GLB ועוד.

חשמל תחילה
כאמור, פלטפורמת MMA החדשה תוכננה עבור הדור הבא של כלי הרכב החשמליים של היצרנית וככזו היא תוכננה בארכיטקטורת 800V. סידור זה מאפשר לה, כך מרצדס, לשפר באופן דרמטי את היעילות של מערכת ההנעה (ניצולת של 93% לפי מרצדס) הן ביחס ביצועים-אנרגיה והן בקצב טעינת הסוללה. בזכות כך מסוגלת מרצדס CLA הקטנה להגיע להספק טעינה מהירה (DC) מירבי של 320 ק"ו, גבוה בהרבה מ-200 ק"ו של מרצדס EQS הגדולה והיקרה יותר.

צילום: מרצדס

השימוש בפלטפורמה חדשה אפשר לשפר באופן משמעותי את כוח המחשוב והקישוריות של CLA החדשה כולל אפשרות לעדוכנים דרך האוויר (OTA). זו תציג לראשונה את מערכת ההפעלה של מרצדס המכונה 'MB.OS' ותשולב בתוך מערך MBUX מהדור החדש של היצרנית. מערך זה ישלב עם עוזרות קוליות חכמות מבית מיקרוסופט וגוגל מונעות AI שידעו לתפעל מערכות שונות במרכב, להנגיש לנהג מידע על תנאי הדרך ומצב הרכב ועוד.

בנוסף, בזכות המעבר לפלטפורמה העדכנית מהנדסי מרצדס יכלו להוסיף תא מטען קדמי נדיב למדי בנפח של 101 ל', זה מצטרף אל תא המטען ה"רגיל" מאחור בנפח 405 ל'. להשלמת תצוגת התכלית היעילה הזו במרצדס מציינים מקדם גרר נמוך במיוחד שעומד על 0.21cd בלבד.

צילום: מרצדס

ממדיה של CLA החדשה קרובים לאלה של קודמתה, אך היא גדולה מזו היוצאת בכל ממד. אורכה, 473 ס"מ (4 ס"מ יותר) רוחבה 185.5 ס"מ וגובהה 147 ס"מ (תוספת של כ-2 ס"מ). בסיס הגלגלים מציג את הצמיחה המשמעותית ביותר: 279 ס"מ, תוספת של 6 ס"מ משמעותיים, במיוחד בסגמנט הקומפקטי. משקלה בגרסאות החשמליות ינוע בין 2,055 ק"ג ל-2,135 ק"ג.

לא רק חשמל
למרות הנטייה לחשמל, מרצדס CLA החדשה תוצע גם עם יחידות הנעה לוגמות בנזין. כולן יהיו מבוססות על מנוע בנפח 1.5 ל' מוגדש טורבו בעל ארבע צילינדרים אשר זכה לכינוי M 252 והוא חלק מ"משפחת" המנועים המודולרים של היצרנית. המנוע יודע לנוע בין פעולה במחזור 'אוטו' השגרתי למחזור 'מילר' היעיל יותר בעומס נמוך לשיפור צריכת הדלק. 

צילום: מרצדס

בנוסף, המנוע עובד בצמוד למערך היברידי-מתון 48V המוזן מסוללה גדולה למדי בקיבולת של 1.3 קוט"ש ויאפשר נסיעה לקטעים ממושכים-יחסית על כוח החשמל. לפי מרצדס כל עוד נדרש הספק נמוך מ-20 ק"ו (27 כ"ס) המנוע החשמלי יוכל לקחת את הפיקוד (כל עוד יש מספיק חשמל בסוללה, כמובן).
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
 
בשלב זה במרצדס לא מפרטים יותר מדי על גרסאות אלה, אולם מצוין כי CLA החדשה תוצע עם מערך זה בכמה רמות הספק. בכולן המנוע ישודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם שמונה הילוכים. ההנעה קדמית בגרסאות הכניסה וכפולה כאופציה.

צילום: מרצדס

חזרה לחשמל
כאמור, את עיקר הבמה תפשו הגרסאות החשמליות של הדגם – מהן יוצעו שתיים בשלב זה. שתי הגרסאות יהנו מסוללת ניקל-מגנזיום-קובלט (NMC) חדשה של היצרנית בקיבולת של 85 קוט"ש נטו. הסוללה החדשה, כך מרצדס יעילה במיוחד ומציגה יחס של 680 וואט/שעה לליטר. בעתיד יוצגו גרסאות נוספות עם סוללת LFP פשוטה וקטנה יותר בקיבולת 58 קוט"ש נטו (450 וואט/שעה לליטר).

לגרסת הכניסה – CLA +250 – מנוע יחיד המותקן מאחור (הנעה אחורית) אשר מפיק 272 כ"ס והמומנט עומד על 34.1 קג"מ. הביצועים הם 6.7 שניות ל-100 קמ"A ו-210 קמ"ש מירביים וטווח הנסיעה נע בין 694-792 ק"מ בהתאם לרמת הגימור וגודל החישוקים. נתון טווח חסר תחרות בסגמנט כיום.

צילום: מרצדס

הגרסה הבכירה בשלב זה היא CLA 350 הנעה כפולה ולזו כבר שני מנועים המעמידים יחס הספק משולב של 353 ונתון מומנט של 52.5 קג"מ. הביצועים בהתאם: 4.9 שניות ל-100 קמ"ש, המהירות המירבית זהה. באופן מפתיע, טווח הנסיעה המרשים מאוד נותר דומה: 672-771 ק"מ בהתאם לרמת הגימור.

מעבר למערך החשמלי המתקדם, הסוללה החדשה, נתון הגרר הנמוך והמנועים העדכניים – חלק מן היעלות המרשימה של הדגם נוגעת לסידור ההילוכים. לראשונה בסגמנט, מרצדס CLA החשמלית מצוידת בתיבת הילוכים בעלת שני יחסי העברה. ההילוך הראשון (יחס של 11:1) מיועד למהירויות הנמוכנות ויציאה מהמקום וההילוך השני (יחס 5:1) נועד לשיפור היעילות במהירויות גבוהות.

צילום: מרצדס

עיצוב בחוץ ובפנים
עיצובה החיצוני של CLA החדשה מזכיר מאוד את זה של הדור היוצא. ובכל זאת, ניתן להבחין באלמנטים "חשמליים" רבים המוכרים מדגמי EQ העדכניים של היצרנית. כך למשל יחידות התאורה מלפנים ומאחור מחוברות בקו לד ומזכירות מאוד את אלה של מרצדס EQE ו-EQS הגדולות יותר. ההבדלים בין סוגי ההנה קלים למדי ומסתכמים בחזית: בעוד דגמי הבנזין "נהנים" מסבכה מסורתית לגרסאות החשמליות סבכה אטומה מושחרת ומעוטרת בסמללי היצרנית.

סביבת הנהג מציגה קפיצת דרך משמעותית. האלמנט הבולט ביותר הוא הקיר האנכי המשמש להצגת שלושה מסכים שונים – אחד כלוח מחוונים, השני לתפעול מערך המולטימדיה והמיזוג והשלישי כמסך עבור הנוסע אשר יכול להציג גם סרטים וסדרות בזמן נסיעה מבלי שהנהג יוכל לצפות בהם. במרכז, בין הנהג לנוסע, עוברת קונסולה מרכזית גבוהה ומינימליסטית במבנה "גשר" בו משולבים גם מחזיקי הכוסות. מעבר לכך, במרצדס מציינים שימוש נרחב בתאורת אווירה מותאמת אישית, שילוב מגוון חומרים וצבעים בדיפונים ליצירת עניין בעין ועוד. 

צילום: מרצדס