טויוטה, היצרנית הגדולה בעולם גם ב-2024, מציינת גידול עקבי במכירות גם באירופה, והיא השנייה בהיקף המכירות ביבשת. 

"2024 הייתה שנת שיא עם 1.217 מיליון כלי רכב", אומר בפתיחת האירוע מאט הריסון – מי שכיהן כנשיא וכמנכל טויוטה אירופה וכיום הוא אחראי אל החשיבה האסטרטגית שלה, התווית הדרך ואופני היישום (CCO, ר"ת Chief Corporate Officer).  

טויוטה, שהשיקה מעט דגמים חשמליים, וטענה לחשיבות הגיוון במקורות אנרגיה ירוקה, מדברת כעת על הצגת 15 דגמים כאלה, לא כולם מיועדים לאירופה. טויוטה מציגה הפעם שני דגמים חדשים, מחדשת נוסף, מוסיפה קונספט – ועל אלה מוסיפה במצגת עוד שלושה דגמים. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

הסטגנציה החשמלית באירופה, יאמרו לי אנשי הקבוצה בהמשך, גדולה מהמספרים שרואים, מכיוון שאלה כוללים הסכמים מתקופת הסובסידיות. בפועל נתח השוק של הרכב החשמלי כעת קטן ממה שנראה. 

הריסון אומר כי "אנחנו צריכים לגשר בין ביקוש הלקוח לתקנות. אירופה עדין נחשבת לשוק המתפתח במהירות בתחום החשמלי. אנחנו רוצים לדאוג ללקוחות שלנו אבל גם לסביבה וגם לעסקים.  

הפתרון לפי טויוטה – וזה הכיוון בו היא הולכת מזה שנים – הוא מקורות אנרגיה שונים, גם עבודה על הדור השלישי של רכב מבוסס תא-דלק מימני, ואפילו הכרזה על פיתוח מנוע בעירה פנימית בנפח 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר עם 4 צילינדרים שיהיה מוכשר מאוד – גם בכלים היברידיים, גם בחטיבת הספורט וגם כזה שיוכל לצרוך מימן במקום בנזין. 

לקסוס – מחליפים חוויות 

לאחר הדברים האלה אנחנו עוברים לתחנות שהוכנו עבורנו, ולקסוס תחילה. מותג היוקרה של טויוטה מציין אף שנה מוצלחת מאוד ושיא מכירות עולמי עם יותר 850,000 כלי רכב, גם בזכות LBX החדש שהעלה את היקף המכירות בעיקר באירופה. לקסוס מכרה ביבשת 20% יותר והגיעה ל-88,000 כלי רכב. גם בישראל נרשמה בזכותו שנת שיא ב-2024 – 2420 יחידות, ממש צמוד לאודי ולב.מ.וו, גידול של 48%. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

לקסוס תציג שלושה דגמים חדשים או מחודשים השנה. אחד מהם הוא RZ המחודש (בארץ בתחילת 2026), אבל גם אם אינו נראה תחילה שונה משמעותית מבחוץ, הוא עושה צעד גדול לעבר החוויה המובטחת לאוחז בהגה – וההגה בפנים הוא החידוש הגדול. לא רק שהמבנה החדש שלו נראה קרוב אף יותר לזה של הגאי מטוס (אם-כי הוא סגור מלמעלה), הוא פועל על-חוט (By-wire) – אין קשר מכני בין גלגל ההגה לגלגלים, יש שתי מערכות גיבוי, זווית משופרת (200 מעלות מנעילה לנעילה) – וכעת יש בו הרבה יותר מאז הוצג באבות טיפוס לפני שנתיים.

"עבדנו הרבה על ההיזון החוזר, משקל ההגה ועל התחושה לא רק בהפניה אלא גם בהחזרת הרכב לקו הישר. גם הרגולציות השתנו מאז", אומר שיניה איטו, מנהל תכנית החשמול של לקסוס. לכך נוסף "ניהוג ידני אינטראקטיבי" – למעשה מעין תיבה עם שמונה הילוכים ברכב החשמלי – וגם: צליל מנוע כנדרש; "כרגע לא נגזים ובעתיד נציע יותר אפשרויות".

מרכיבים אלה יוטמעו בגרסת F ספורט, RZ550, החדשה שהצטרפה להיצע של RZ, עם 408 כ"ס. ניתן יהיה לקבל, בשווקים מסוימים, את ההיגוי החדש גם בגרסאות חלשות יותר וברמות האבזור הגבוהות.  

בנוסף, ל-RZ סוללה גדולה יותר עם 77 קוט"ש (במקום 72.8 קוט"ש), וזו מבטיחה כ-100 ק"מ נוספים. הגרסאות הרגילות חזקות יותר עם 225 כ"ס בהנעה קדמית (201 כ"ס קודם)  ו-380 כ"ס בכפולה (313 כ"ס קודם). 

המנוע והצירים האחוריים בגרסאות ההנעה הכפולה עברו שינויים, וטעינת AC שופרה ל-22 קילוואט.

ויש עוד: איטו מבטיח שהם בודקים איך לשלב גרסה בעלת מצמד למערך הידני-אינטראקטיבי ברכב החשמלי כדי לשפר את חוויית הנהיגה והקשר שבין הנהג לרכב. 

מיקרו מוביליות – קטנה ואופנתית 

מיקרו-מוביליות היא מהבטחות העתיד החשמלי לתנועה בערים גדושות, ולטויוטה יש מה להציע. מעודדים מהניסיון שצברו עם כלי הסעה עירוניים חשמליים באולימפיאדת פריז מציגים אנשיה את FT-Me, מכונית תצוגה שנראית כמו גרסה דו-מושבית מוקצנת ומוקטנת לאייגו X, מכוונת גם לחשמליות הזעירות של סטלנטיס (אופל רוקס, סיטרואן אמי, פיאט טופולינו) בקטגוריית קוודרוסייקל (רכב זעיר 4-גלגלי), שאינה מוכרת בישראל. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי
במדינות מסוימות באירופה ניתן לנהוג ברכב כזה כבר מגיל 14, היא אינה מהירה מ-45 קמ"ש והטווח עד 100  ק"מ, תאים סולריים בגג יאפשרו הגדלת טווח עד 20-30 ק"מ. מזגן? "אולי נעשה גרסה עם גג קנבס", אומר ראש חטיבת מוביליות חדשה בטויוטה אירופה, סטין פטרס. מכונית כזאת, שאורכה 2.5 מטרים ורוחבה 1.5 מטר תופסת הרבה פחות חנייה ואורך נתיב, וגם בזכות המנוע החשמלי מאפשרת לנוע במרכזי ערים האסורים בכניסת מכוניות. בינתיים היא נראית נהדר – ואין תכניות ברורות לייצור. 

GR – זה לא רק ספורט  

התחנה הבאה היא חטיבת הספורט GR (ר"ת Gazoo Racing) החוגגת שנה מאוד מוצלחת עם זכיות באליפות הראלי העולמית  (WRC), אליפות העולם במרוצי הסיבולת (WEC) ואליפות העולם בראלי רייד (W2RC). 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

כאן מסקרן לשמוע על המבחנים שעורכים בקבוצה ליאריס GR קונספט M עם מנוע 2.0 ליטר טורבו מרכזי – יאריס שהיא שונה לחלוטין מזו המוכרת. רק העיצוב יהיה דומה והרכב יחלוק מעט חלקים עם הדגם המוכר. ראש פרויקט יאריס GR, הירויוקי יאמאדה, אומר כי "הרעיון הוא להפוך את הרכב למהנה, מדויק וטוב יותר. חווית הנהג ברכב כזה עם מנוע מרכזי מאוד שונה". אב הטיפוס נמצא במבחנים אינטנסיביים ולכן לא יכול היה להגיע לכאן. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

בינתיים ניתן לראות כאן גרסה משופרת מבחינה אווירודינמית ליאריס GR המוכרת הכוללת ספוילר אחורי שניתן לכיוון. לא הרחק ניצבת מהדורת הסיום לדור החמישי של סופרה הנוכחית – "שלא תהיה אחרונה" – החולקת רצפה עם ב.מ.וו Z4, זו שודרגה וההספק שלה גדל משמעותית, ב-101 כ"ס ל-441 כ"ס. 

טויוטה –  

לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
החלק המעניין והחשוב במפגש מגיע לקראת סוף היום – המפגש עם מותג האם טויוטה המביא לתצוגה שלושה דגמים: שניים חדשים שיגיעו אלינו ב-2026 ואחד מחודש משמעותית שיתייצב כאן ב-2025. השמות הצמודים להם מציינים גם כי טויוטה תפסיק להשתמש בסימול כמו 'bZ4X' ותקרא להם בשמות ממש, כמו בשאר דגמיה.

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי
יתכן והרכב החשוב כאן הוא הפשוט יותר – מגיע מהודו, חולק פלטפורמה שאת פיתוחה הובילה סוזוקי. לפני שנה וקצת, בנובמבר 2023, הציג בפנינו אנדריאה קרלוצ'י, סגן נשיא לשיווק ולפיתוח מוצר בטויוטה אירופה, רכב תצוגה של דגם פנאי קטן (B-SUV) שכונה 'אורבן SUV קונספט' והבטיח שהרכב החשמלי לייצור יהיה דומה לו. כעת הדגם הזה מושק לקראת ייצור סדרתי, שמו 'אורבן קרוזר', אח ל-E ויטארה, שם שחוזר לאירופה אחרי שנים. רכב פנאי קטן בשם זה שווק באירופה בין 2008 ל-2014 וטויוטה עשתה שימוש בשם גם באסיה. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

זהו דגם הפונה לצד המוזל של ההיצע החשמלי – נראה פשוט יותר, פחות מעודן מבחוץ ופחות איכותי מבפנים – ומחירו אמור להיות כ-28,000 אירו. האם זו תהיה תשובת טויוטה גם לתחרות הסינית בארץ? לרכב סוללות LFP עם 49 או 61 קוט"ש (שמקורן ב-BYD) כדי לשמור על מחיר, הטווח יגיע ל-400 ק"מ, רמות ההספק ינועו בין 144 כ"ס ל-184 כ"ס בגרסת ההנעה הכפולה עליה לא מוותרים בטויוטה.

עם הכניסה פנימה עולה כי המרחב סביר מלפנים, ולמרות שהמושב נראה פשוט הוא די נוח.  מאחור מרווח הראש אינו מתעלה בגלל הרצפה הגבוהה אבל מרווח הרגליים טוב. תא המטען יכול להיות גדול אם תאי האחסון שמתחת לרצפה יוצאו ממנו. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

"אורבן קרוזר הוא בוודאי לא יאריס קרוס", עונה קרלוצ'י כמעט לפני ששאלתי, "ולכן החלטנו להחיות שם מפעם. הוא יותר מחובר לעירוניות; יאריס קרוס יותר רב-שימושי ממנו".

"באירופה השמות כעת שונים; האם bZ4X לא יכול היה להפוך לראב4?, אני שואל, וקרלוצ'י עונה: "bZ אינו ראב4, וכאשר נציג ראב חשמלי הוא יהיה שונה". 

"איך אתם מתייחסים לאיום הסיני?", אני עובר להקשר הרחב. "אנחנו מוכנים לתחרות בכך שניצור מכוניות עם יכולת היקפית טובה. הם מאוד ממוקדים בכוח ואנחנו כרגע יוצרים חבילות נכונות וטובות יותר ועיצובים נאים יותר". 

"ומה לגבי סוללות LFP באורבן קרוזר?". קרלוצ'י: "היתרון הוא במחיר, וברכבים קטנים זה פתרון נכון – אבל לא 'ה-פתרון'. סוללות NMC טובות יותר בטווחים ונוכל ליעל את המערך הזה יותר". 

במרכז הבמה bZ4X המחודש. הרכב החשמלי הראשון של טויוטה עם הרצפה הייעודית שלה (e-TNGA), כעת עם סוללה גדולה במעט של 73.1 קוט"ש לטווח שגדל עד ל-573 ק"מ (71.4 ו-72.8 קוט"ש; עד 500 ק"מ לפני כן), ולהיצע נוספה גרסת 167 כ"ס עם סוללה של 57.7 קוט"ש. ההספק גדל ב-10 כ"ס ל-224 בגרסת המנוע היחיד, ובגרסת ההנעה הכפולה גדול מאוד, כעת 343 כ"ס, 125 כ"ס יותר. בנוסף, גם שיפורים בצירים מאחור, טעינה ב-AC בהספק 22 קילוואט והטעינה ב-DC תשופר בפועל בארצות קרות בזכות מערך חדש של הכנת סוללה לטעינה.  

"היו לנו כמה שיהוקים בהתחלה", מתייחס האריסון ליציאה הלא קלה של הרכב לדרכו, "אבל בעזרת תהליך קאיזן שיפרנו זאת". 

דגם חדש נוסף לפי שמו הוא מעין המהדורה החשמלית של דגם מוכר, +C-HR, אבל הוא לא – קרוב יותר הן בעיצובו ל-bZ4X גם ברצפה אותה הוא חולק אתו. ב-2022 פגשנו בו כ-'BZ קומפקט SUV קונספט', ב-2025 הוא כאן – והמפרט שלו נאה; בנוסף לסוללת 57.7 קוט"ש הוא מוצע עם סוללת 77 קוט"ש לטווח מוצהר של 600 ק"מ בגרסת ההנעה הקדמית, ולגרסת ההנעה הכפולה 343 כ"ס והאצה של 5.2 שניות ל-100 קמ"ש. 

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

דגם זה קטן מ-bZ4X, ובסיס הגלגלים שלו הוא 275 ס"מ, 10 ס"מ קצר יותר. בפנים הוא עדכני בהופעה ואיכותי בביצוע, מאחור מרווח הרגליים טוב מאוד, מרווח הראש סביר. 

לפני פרידה 

אני פוגש בסיימון המפריס, המעצב הראשי המאוד מוערך של טויוטה, למספר שאלות. 

מה ניתן ללמוד מ-+C-HR? 

"בעיקר האמוציונליות שאנחנו מביאים. הכלים החשמליים עברו את השלב הרציונלי שמצא ביטוי למשל ב-bZ4X והלקוחות רוצים משהו מרגש יותר, אבל כזה שיהיה עדיין שימושי. וזה מה שקורה כאן – כמו ב-C-HR המקורי משלב עיצוב מושך ושימושיות, וזה מה שיוצר את הקשר בין הדגמים. אנחנו עוברים לשמות מוכרים, ומראים שאפשר לפתח משפחות של דגמים המבוססות עליהם; כמו שיש משפחת קראון ביפן, כך יכולה להיות משפחת C-HR באירופה". 

מה לגבי אורבן קרוזר, השונה בעיצובו מהדגמים החשמליים החדשים האחרים?

"הוא אכן שונה, וצריך להפגין עיצוב שהוא פחות מעודן ויותר מחוספס ובוטה. אני מאמין שכל מכונית צריכה לייצג את השימוש שלה". 

בדרך אני שואל לאן נעלמה מכונית התצוגה שכונתה "ספורט קרוס אובר קונספט", פיתוח משותף עם BYD שהייתה אמורה להגיע בגרסתה הסדרתית מסין. המכונית כבר נמכרת בסין כ-bZX3C – אבל התכניות לשווקה באירופה נגנזו.

טויוטה, לקסוס, GR – אנרגיה, דגמים, גם ספורט
צילום: אלי שאולי

חוזרים למלון 

כנס קנשיקי השישי של קבוצת טויוטה הביא יותר דגמים חדשים הקרובים לייצור ולכביש. טויוטה מפגינה ביטחון בדרכה, גם לוחצת על המצערת החשמלית אבל לרגע לא מזניחה את כיוונים ירוקים אחרים כמו שימוש במימן למנועי בעירה פנימית כמו-גם שימוש בחומר זה לתאי-דלק כמקור אנרגיה להנעה חשמלית. בנוסף, הציגה טויוטה גם מערכות היברידיות, מנועי בנזין חדשים, הוסיפה דגמים חדשים, חידשה אחרים והביאה הצעה לתנועה חשמלית בקטן. טויוטה מכוונת לכך שיהיה לה כל סוג של פתרון ירוק, או כלשון הסיסמה שלהם "להציג את הרכב הנכון, במקום הנכון, בזמן הנכון".