בחודש אוגוסט האחרון פורסם כי משרד התחבורה בוחן אפשרות להקטין את מספר השיעורים המינימלי הנדרש לפני מבחן הנהיגה המעשי (טסט) מ-28 שיעורים ל-22 בלבד. הרציונל: להקל כלכלית על תלמידי הנהיגה והוריהם, בעיקר לנוכח ההתייקרות החדה של שיעורי הנהיגה בשנים האחרונות. במקביל, אתמול נודע כי רשות שוק ההון מקדמת מהלך משמעותי לא פחות – הרחבת הכיסוי הביטוחי כך שגם הדרכת נהיגה על ידי הורים תיכלל תחת פוליסות ביטוח החובה של הרכב.

ללמוד פחות שיעורים – אבל מה המחיר?

כיום, תלמיד נהיגה מחויב לקחת לפחות 28 שיעורי נהיגה מעשיים, כאשר כל שיעור בן 40 דקות עולה בממוצע 200 שקלים. אם מוסיפים לכך את עלות השימוש ברכב למבחן הנהיגה (כ-160 שקלים לשני טסטים בממוצע), מגיעים להוצאה כוללת של כ-6,000 שקלים; אם היוזמה של משרד התחבורה תצא לפועל ודרישת המינימום תופחת ל-22 שיעורים, העלות צפויה לרדת ל-4,800 שקלים – חיסכון משמעותי, אך כזה שלא מבטיח שכל הנהגים החדשים יצאו מוכנים לכביש.

מורי הנהיגה מזהירים שהקיצוץ במספר השיעורים יביא לכך שיותר תלמידים ייכשלו בטסט הראשון ויידרשו לשיעורים נוספים ולמבחנים חוזרים, מה שעלול להפוך את החיסכון המדומה להוצאה גבוהה יותר בטווח הארוך. מנגד, מי שיוכלו להוזיל את התהליך באמת הם אותם תלמידים שהוריהם יבחרו ללמד אותם נהיגה בעצמם.

צילום: שברולט

לפי תקנות משרד התחבורה, הדרכת נהיגה יכולה להיעשות לא רק על ידי מורה נהיגה מוסמך, אלא גם על ידי כל אדם שקיבל היתר לכך מרשות הרישוי. הבעיה היא שהסיכון הביטוחי שכרוך בכך מרחיק הורים רבים מהאפשרות הזו: נכון להיום, במקרה של תאונה במהלך ההדרכה, חברות הביטוח עלולות להתנער מתשלום בטענה שהשימוש ברכב לא עמד בתנאי הפוליסה. כאן נכנסת רשות שוק ההון, שבוחנת שינוי משמעותי – הרחבת פוליסות ביטוח החובה כך שהן יכסו גם נסיעה שמבוצעת במסגרת הדרכת נהיגה ביתית. המהלך אמור להסיר את הסיכון הביטוחי מההורים ולאפשר להם ללמד את ילדיהם נהיגה בלי חשש כלכלי במקרה של תאונה.

זה לא כל כך פשוט

לימוד נהיגה על ידי ההורה עשוי להיראות כפתרון חסכוני, אך בפועל, ישנן דרישות טכניות וכלכליות שיש לקחת בחשבון. הרכב המשמש להדרכה חייב להיות בעל נפח מנוע של לפחות 1,150 סמ"ק, אורך מינימלי של 3.85 מטרים ומבנה מרכב וגג קשיחים. בנוסף, נדרשת התקנת דוושת בלם נוספת, וברכב ידני גם דוושת מצמד, על ידי גורם מוסמך, בעלות הנעה בין 3,000 ל-7,500 שקלים, בהתאם לסוג הרכב וההתקנה. יש לקחת בחשבון גם את עלויות הביטוח הנוספות הנדרשות לכיסוי הרכב המשמש להדרכה. לכן, במקרים בהם ישנם שני ילדים או יותר הצפויים ללמוד נהיגה בתקופה קצרה, ההשקעה בהתאמת הרכב עשויה להיות משתלמת יותר.
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

צילום: שחר כלב

לצד זאת, עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מדגיש כי פוליסות הביטוח המקיף אינן כוללות כיסוי לנזקים הנגרמים בעת שימוש ברכב לצורכי לימוד נהיגה. כדי לקבל כיסוי מתאים, יש לפנות לחברות הביטוח ולבקש הרחבת הפוליסה כך שתכלול סיכון זה. עם זאת, לאור העלייה בסיכון שהמבטחות נוטלות במתן כיסוי ביטוחי גם לתלמיד נהיגה, סביר להניח כי הן ידרשו פרמיה נוספת.​

מורה נהיגה ותיק, שביקש להישאר בעילום שם, התייחס לאפשרות שהורים ילמדו את ילדיהם נהיגה ומביע חשש מהותי: "​אני מבין שהורים רוצים לחסוך כסף וללמד את הילדים שלהם לנהוג. אבל בואו נהיה כנים, לא כל מי שיודע לנהוג יודע גם ללמד. יש הרבה דברים דקים שצריך לשים לב אליהם, והרגלים רעים שאפשר להעביר בלי לשים לב."​

הוא הוסיף: "​כשאני מסתכל על הנהגים בכבישים היום, אני רואה הרבה חוסר מיומנות. אנשים לא מאותתים, לא שומרים מרחק, עוברים נתיבים בלי להסתכל. זה לא רק מסוכן, זה גם מעיד על כך שהרבה נהגים פשוט לא קיבלו את ההכשרה הנכונה. עכשיו תחשבו על זה – אם ההורים האלה, עם ההרגלים הלא טובים שלהם, ילמדו את הילדים שלהם לנהוג, איזה דור של נהגים נקבל?"​

בנוגע להפחתת מספר השיעורים המינימלי הנדרש לפני מבחן הנהיגה המעשי, הוא אמר: "​הכוונה אולי טובה, אבל בסוף, פחות שיעורים יכולים להביא לפחות הכנה. אנחנו רוצים נהגים בטוחים על הכביש, לא כאלה שרק יודעים להזיז את הרכב". 

לדבריו, צריך להסתכל על התמונה בצורה מפוכחת: "​אני יודע שיהיו כאלה שיגידו שאני מדבר מתוך אינטרס כלכלי ופחד לאבד פרנסה. אבל תאמינו לי, אחרי שנים על הכביש, מה שמדאיג אותי באמת זה הבטיחות של כולנו. הכבישים שלנו כבר עכשיו מלאים בנהגים שלא באמת יודעים לנהוג כמו שצריך. אנחנו רואים את זה בתאונות, בעומסים, בהתנהגות האגרסיבית. אם לא נשקיע בהכשרה נכונה, המצב רק יחמיר. זה לא הזמן לקיצורים או לחסכונות שעלולים לעלות לנו ביוקר בעתיד."​