המועמדים
מאז סגירת הרשימה ב־2024 ועד סגירתה ב־2025, נבחנו על־ידי עיתונאי הרכב של אוטו 38 דגמים חדשים לגמרי שהגיעו לישראל. כידוע, על תואר ’אוטו השנה‘ מתמודדים רק דגמים חדשים לגמרי שנבחנו בישראל – לא מבחנים לגרסאות נוספות, או לאחר מתיחת פנים שעבר הדגם, גם לא השקות בחו"ל של דגמים חדשים. עם זאת, ובמקביל לפרס הגדול, התמודדו כלל הדגמים בשוק על המקום הראשון בקטגוריה אליה הם שייכים.
נדגיש שוב, כפי שאנחנו עושים כשלושה עשורים: ’אוטו השנה‘ לא חייב להיות הרכב הטוב ביותר, החזק ביותר או החסכוני ביותר. הזוכה בתואר ’אוטו השנה‘ כן חייב להיות כזה המביא עימו בשורה בעלת־ערך יוצא־דופן – שובר מוסכמות, מתחיל מגמה או משנה כזאת, מחדש טכנולוגית באופן משמעותי, או פשוט כזה המשלב ביצוע מרשים עם חבילה מצוינת ומעניק תמורה מעולה.
ביחס לחמשת הדגמים שהגיעו בשנה שעברה לגמר – ב.מ.וו i7, BYD סיל, יונדאי איוניק 6, סובארו BRZ, שברולט קורבט – ציינו בין השאר כי "דגמים אלה מחברים היטב את עולם הרכב של 'עד עכשיו' אל זה שהוא 'מעכשיו' – ועושים את זה באופן שהוא סמלי ביותר". היו שם שני דגמי ספורט עם מנועי בעירה פנימית בלבד, פאר תוצרת אירופה אך בגרסה חשמלית, נציגים מכל הארצות המשפיעות, אחד מסין.
השנה הגיעו שישה דגמים לגמר – אקספנג G6, ג'אקו 7, דונגפנג בוקס, MG 3, פיג'ו 3008, קיה EV9 – והם כבר עולם הרכב "מעכשיו", ובאופן בוטה ונוכח בהרבה.
ארבעה דגמים הם מתוצרת סין ויש רק אירופאי אחד; שלושה בהנעה חשמלית בלבד, לשניים יש הנעה היברידית-נטענת עתירת-הספק, אחד מביא עמו את כל האפשרויות – וארבעה מהם, ולמרות עליית המחירים, כותבים מחדש את הפרק "תמורה למחיר".
הנבחרים הסופיים, הנבחר
ג'אקו 7. דגם הפנאי הקומפקטי 7 של מותג ג'אקו – יחד עם אומודה, שניהם של צ'רי, מהווים מותגי יצוא, מכוון יותר אל מעבר לכביש – נכנס לשוק הרכב המקומי עם מקדם כניסה בוטה בדמות חזית רבת נוכחות. אבל שתי תכונות משלו יצרו ייחוד בעל ערך – מה שהועצם בתג-מחיר סביר ביחס לאבזור המאוד עשיר, וליכולת הן בשבילים, הן ליד משאבת הדלק. ובכן, ג'אקו 7, מוצע בניגוד למקובל גם בהנעה כפולה, מה שמרחיב את מעטפת השימוש שלו למשפחה היוצאת ממגבלות האספלט. בנוסף, הוא מוצע גם בגרסה היברידית-נטענת ולזו צריכת דלק מכובדת מאוד המצטרפת ליכולת תנועה בחשמל בלבד השווה ליומיים נסיעה ממוצעת.
דונגפנג בוקס. המכונית החשמלית-עירונית של דונגפנג מוצעת במחיר סביר מאוד ביחס לימים אלה, ומעבר לכך שהיא שימושית היא מביאה עמה תא נוסעים, סביבת נהג, אבזור ועיצוב פנים – ומעבר לעיצוב החיצוני החמוד – העשויים ברמה שאינה קיימת במכוניות קטנות. בכלל. זוהי מכונית שהיא לא רק יעילה לשימוש יום-יומי בעיר ובפרברים, גם לטווחים גדולים יותר, אלא גם מביאה עמה לנהג וליושבים בה חלל נעים מאוד לשהות בו, מאובזר באופן עשיר המוסיף אף הוא לאווירה המושכת לשהייה. וכאמור, המחיר – לקנייה בהחלט טובה.
MG 3. הסופרמיני ההיברידית הזאת משלבת מפרט נכבד, כולל הספק גבוה, מקדם חסכנות ראוי, תפריט אבזור עשיר ומוסיפה לכל אלה תג-מחיר בצד הידידותי של הסקלה, להענקת תמורה ראויה.
פיג'ו 3008. הדור השלישי של דגם הפנאי הזה משמר את העיצוב המרהיב של קודמו – ואז מוסיף על כך מבנה עם סיומת קופה, מרכיבי עיצוב מרשימים אף יותר, וסביבת הנהג המקורית משופרת. הרכב גדול יותר, מתקדם יותר, מוצע גם במהדורה חשמלית, הוא עשוי היטב וננהג כראוי.
קיה EV9. דגם פנאי גדול מאוד, חשמלי – המציע למי שהתקציב ברשותו ורוצה/צריך מקום לשבעה, עיצוב מרשים ביותר בחוץ, סביבת נהג עדכנית ומאובזרת בפנים, חלל נוסעים להתפאר ולהתארח בו, ביצועים מצוינים ונימוסי תנועה מכובדים. רכב משובח.
אוטו השנה של ישראל 2025 – אקספנג G6. דגם המשלב את כל התכונות שעשו את דגמי סין לכל-כך מבוקשים כאן, כה מאתגרים את תעשיית הרכב באירופה. לרכב הפנאי הזה עיצוב אלגנטי, ממדים נדיבים, מרחב פנים נכבד, אבזור עשיר וגימור מכובד, על כל אלה הוא מוסיף ביצועים ממש טובים עם מנוע אחד, מעולים לגמרי עם שני מנועים והנעה כפולה – ומול כל אלה עומד תג-מחיר סביר בהחלט ביחס לתוכן המכובד עמו הוא מוצע לקהל. רכב מכובד בנתוניו, גם בביצוע – ובמחיר ראוי. הזכייה בתואר 'אוטו השנה 2025' כאילו ונכתבה על-ידו.