להבדיל מהפרס הגדול, עליו זכאים להתחרות רק דגמים חדשים שהגיעו (ונבחנו) בשנה החולפת, בדיונים על הזוכים בקטגוריות משתתפים כל הדגמים הרלוונטים לקטגוריה ונמכרים בישראל. המתמודדים דורגו על פי פרמטרים מגוונים המהווים שיקול בקניית רכב: צריכת דלק, בטיחות, ביצועים, נוחות נסיעה, מרחב לנוסעים, שימושיות, אבזור, תמורה למחיר ועוד. בכל סגמנט נבחר לבסוף זוכה אחד ויחיד אשר בלט מעל כולם.
והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2025 בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים' הוא – יונדאי טוסון.
יונדאי טוסון הראשון הוצג בשנת 2004 והיה למעשה מהראשונים להגיב לפופולריות שהחלו לתפוש הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) אי שם בתחילת האלף. בישראל כמו בעולם, טוסון אומנם לא היה הדגם הראשון בסגמנט, אבל הוא בהחלט הדגם שפרץ את הדרך להצלחה של כלים מסוגו זה בשוק הישראלי. בעידן קבוצות הרישוי הוצע טוסון החל משנת 2008 בקבוצה 4 והשאר היסטוריה – מאז ועד היום מדובר באחד מכלי הרכב הנמכרים בשוק הישראלי, וניתן להבין מדוע.
כיום משווק בישראל הדור הרביעי של יונדאי טוסון, דור אשר הוצג בשנת 2020 ומוצע מיוני 2024 בישראל בגרסה שלאחר מתיחת פנים. בניגוד לעדכונים שכאלה, מתיחת הפנים של טוסון הייתה הפעם מקיפה למדי ונגעה באופן מעמיק בתחומים רבים – שיפורים ושינויים כה משמעותיים שהספיקו כדי להעניק לו השנה את התואר בסגמנט. נתחיל כמובן מלהציג אותם.
השינוי הבולט ביותר נוגע לסביבת הנהג שזכתה לעיצוב ותכנון חדשים, כמעט מן היסוד. זו הקודמת שהרשימה לשעתה נתפסה כמעט מיושנת לצד דגמי יונדאי שהוצגו אחריו – ולכן ביונדאי העניקו לטוסון סביבת נהג שעוקבת באופן די מדויק אחרי המתכון המתקדם והמרשים של דגמי איוניק החשמליים. במקום הסידור הישן יש כעת לוח מחוונים מוקרן וגדול הנמצא על אותו מישור עם מערך המולטימדיה המחודש. נוספו תאי אחסון, מערך המיזוג אורגן מחדש, גלגל ההגה הוחלף והחומרים שופרו והתוצאה נאה, מודרנית ועדכנית בהרבה.
על המופע המשופר מוסיף טוסון הנדסת אנוש מוצלחת ותפעול ברור ברמה שלא תמיד קל למצוא בסגמנט, במיוחד בעידן המסכים של היום. למשל, תפעול מערך המיזוג נפרד מהמסך ונוח בזכות כפתורים פיזיים אבל גם מיקום הפקדים ותכנון התפריטים במערך המולטימדיה הגיוני וקל להבנה. ניכר שביונדאי השקיעו מחשבה ותשומת לב בתכנון סביבת הנהג הזו.
אל שיפורים משמעותיים אלה מצטרפות תכונות נוספות של טוסון שלא השתנו, וטוב שכך. מדובר באחד מרכבי הפנאי הקומפקטים המרווחים והשימושים ביותר למשפחה. המרחב מלפנים מצוין ושדה הראיה טוב. מאחור תמצאו שורה שניה מרווחת במיוחד, אפילו לשלושה נוסעים – במבחן ההשוואתי שערכנו לו לאחרונה הוא היה המרווח ביותר. לשלמת השימושיות מוסיף טוסון תא מטען גדול (515 ל') בעל פתח רחב, סף הטענה נמוך, רצפה כפולה ושלל פתרון אחסון ועגינה.
מעבר לכך מדובר באותו טוסון מוכר, וזה אומר בעיקר דברים טובים. העיצוב החיצוני עודכן קלות – מספיק כדי לחשוף שמדובר בדגם המחודש אך מבלי לשנות יותר מדי את העיצוב המוצלח כל כך של דור זה. בכביש טוסון ממשיך לאסוף נקודות עם יכולת ביצוע גבוהה למדי בתחומים החשובים: נוחות הנסיעה נאותה, התנהגות כביש טובה ובידוד הרעשים מוצלח. גם המנוע שהספקו אומנם פחת במעט (כעת 160 כ"ס) ממשיך להציע ביצועים טובים לסגמנט וצריכת הדלק שופרה קלות.
בקיצור, יונדאי טוסון מציע חבילה מהמאוזנות והמוצלחות בסגמנט: הוא נראה נהדר מבחוץ, מציע סביבת נהג מתקדמת מחד ונוחה לשימוש מאידך, מרחב מצוין לנוסעים ומטען מבצע את מטלות הנהיגה באופן ראוי בהחלט.
מכל הסיבות האלה, יונדאי טוסון הוא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה 2025 בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים'.