כאומה למודת התרעות חירום, מלמעלה, למטה והצדדים, המערכת החדשה של טסלה, שמבוססת על טכנולוגיות זיהוי קול, תהיה חלק מעדכון הגרסה 2025.8, שמיועד להיות זמין בקרוב. עדכון זה מצטרף למספר חידושי טכנולוגיה של טסלה ומטרתו לשפר את הבטיחות ואולי גם להקטין את הביקורת לגבי יעילות מערכות ההגנה האוטומטיות של המותג. האמנם יתרון, או סתם גימיק? 

המערכת החדשה מתבססת על טכנולוגיית זיהוי קול, שתאפשר לרכב לזהות את צליל הצפירה ולהגיב בהתאם. ברגע שהמערכת מזהה את הצליל, תוצג התראה על המסך המרכזי של הרכב, ותישמע הודעה המיידעת את הנהג על נוכחות רכב חירום. בנוסף, המערכת תוכל להוריד את עוצמת השמע של המוזיקה ברכב כדי להבטיח שההתראה תישמע בבירור.

הבעיה המרכזית כאן היא שהמערכת מתמקדת בעיקר בזיהוי של צלילים, ולא מציעה פתרון מקיף יותר. בעוד שזו אכן יכולה להיות תוספת חשובה במקרים מסוימים, הפתרון שהיא מציעה – הורדת עוצמת השמע והתראה על המסך – לא בהכרח ישפרו את הבטיחות בצורה משמעותית. האם באמת מערכת כזו תוכל למנוע תאונות במקרה של רכב חירום שיתקדם במהירות, או שמא מדובר בעוד פיצ'ר שולי שאין לו השפעה של ממש במצבים קריטיים?

ממשקים

לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
המערכת החדשה תושק בתקופה בה טסלה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיות אוטונומיות, כמו מערכת ה-Autopilot, שהיא ככל הנראה אחד היסודות המרכזיים בגידול הפופולריות של רכבי החברה. אך למרות ההתקדמות בתחום, מדובר במערכת שנראה כי השפעתה עשויה להיות זניחה. הצפירה היא בהחלט תזכורת חשובה, אך האם התגובה האור-קולית שמציעה טסלה – התראה על המסך והורדת עוצמת השמע – יספיקו כדי להבטיח שהנהג יהיה מוכן למצב חירום?

יש לקחת בחשבון כי לעיתים קרובות נהגים אינם מצליחים להבחין כמעט בכלל ברעשים בסביבה, גם אם מדובר בצפירות רכב חירום, במיוחד כאשר נוהגים באזור עירוני צפוף או בכביש מהיר. פתרונות טכנולוגיים מתקדמים יותר, כמו מערכת שיכולה להפעיל אוטומטית בלמים או לתאם את מהירות הרכב כדי לאפשר לרכב החירום לעבור, היו עשויים להוות שדרוג מהותי. 

לא בכל הדגמים?

המערכת מתבססת על המיקרופון הפנימי ברכבים של טסלה (למעט מודל Y החדש, שלא כולל מיקרופון חיצוני) והמצלמות הרבות של הרכב, ופעולתה אינה תלוית בשימוש ב-Autopilot או ב-FSD (נהיגה אוטונומית מלאה).  

צילום: יצרן