קטגוריה: פנאי פרימיום בינוניים
גרסה: 2.0 ליטר טורבו, תיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל'), 4x4, חבילות אבזור 'לקשרי', 'טק פק' ו'אופרואד'
מתחרים בולטים: וולוו XC60, ב.מ.וו X3, לקסוס NX, מרצדס GLC, אלפא רומיאו סטלביו
מחיר הגרסה הנבחנת: 437,000 שקלים
אודי Q5 הקודם היה להיט מכירות – במונחי הקטגוריה – כך שהדור החדש עורר עניין רב, ולא רק אצלנו. אולי זו הסיבה שלקח ליבואן זמן רב – כחצי שנה – לספק לנו רכב למבחן. אז אספנו את Q ויצאנו דרומה, אל השבילים שבאיזור בית קמה. היה מאובק, היה חם.
עיצוב ונראות
קל לטעות ולחשוב שה-Q5 הזה הוא רק מתיחת פנים לדור היוצא. נדמה כאילו אודי רק שייפו והשחיזו את הדור הקודם, למרות שמדובר בפלטפורמה חדשה ומידות שונות. ולא שזה רע בהכרח – התוצאה הסופית בהחלט נאה, בייחוד בצבע הכחול בו הופיע רכב המבחן. תפיחות הכנפיים יחד עם הגלגלים הנאים וגדולי הקוטר (חישוקי "20) ומסילות המטען, שכמעט מוחבאים בגג, מעניקים מראה נאה ודינאמי.
צילום: תומר פדר
פנים הרכב
מיד עם כניסתי ל-Q5 החדש, נגלה לפני עולם דיגיטאלי מרשים, ואני אסביר. לוח המחוונים הוא למעשה מסך אחד גדול ("12.3); מימין לו, בחלקו העליון של הדשבורד, נמצא מסך נוסף ("8.3) ומאחורי בורר ההילוכים יש משטח כתיבה דיגיטלי (טאץ'-פד). שלושת אלו יוצרים הופעה נאה ומרשימה. לוח המחוונים מציע לא מעט אפשרויות להצגת מידע -ניווט, נתונים מהסמארטפון, רדיו ועוד. מעבר לכך, הדשבורד מעוצב באופן נקי וחלק - זה יכול להתפרש כפשוט ומשעמם, אבל לדעתי זה נהדר.
תנוחת נהיגה טובה מצאתי בקלות, והמרחב מלפנים טוב בהחלט. מאחור, לעומת זאת, המצב מורכב יותר - מנהרת הינע גבוהה ורחבה מונעת מהיושב במרכז לשבת בנוחות, ומאלצת את הנוסע החמישי לשבת בפישוק רחב. לצמד, גם מבוגרים גדולים, יהיה נוח בזכות מושבים טובים, מרחב נדיב, יציאות מיזוג לשורה השנייה וראות טובה החוצה (גם למעלה, בזכות גג השמש הפנוראמי). אבל אם כבר בענייני ראות עסקינן, החלון האחורי קטן מדי.
צילום: תומר פדר
יחסית לרכב פנאי אין די מקומות אחסון, אך אלו שיש מציעים נפח נאה. בכל אחת מהדלתות הקדמיות יש מקום לבקבוק בנפח 1.5 ליטר, ויש תא אחסון תחת משענת היד הקדמית. יש תאי אחסון גם בדלתות האחוריות ויש את תא המטען שנפחו 540 ליטרים - נפח מכובד לכל דיעה.
נוחות
רכב המבחן צויד בקפיצי אוויר אופציונאליים (חלק מחבילת 'אופרואד'), המציעים מספר מצבי נהיגה - 'קומפורט' (נוחות), 'אוטומט' (רגיל), 'דיינמיק' (ספורט) ועוד. יחד עם זאת, מאכזב היה לגלות כי אף אחד מהמצבים לא מציע נוחות נסיעה יוצאת דופן, כמצופה מרכב המצויד בקפיצי אוויר. בעיר ה-Q5 זז על מתליו ללא הרף, גם אם שיבושים בינוניים ו'רעים' לא חובטים בנוסעים. גם מחוץ לעיר המתלים לא תמיד מצליחים לסנן את השיבושים - מצב 'קומפורט' רך מדי ולא מרוסן מספיק, ולכן העדפתי לעבור למצב 'אוטומט'.
צילום: תומר פדר
בשטח (שבילים, כן?) לעומת זאת, המצב טוב משמעותית. ה-Q5 מגהץ את שיבושי השטח בצורה מרשימה. אבנים, חריצי מים, שקעים – הכל מטופל היטב. אפשר לשייט בשבילי הנגב הצפוני במהירות 70 קמ"ש ברוגע כמעט מעצבן. כשמגיעים לקטע טכני יותר, אפשר לעבור למצב 'שטח' שמגביה את הרכב ב-6 ס"מ (עד לכדי מרווח גחון של 26.8 ס"מ), ובעזרת בקרת המשיכה היעילה ניתן לצלוח גם מכשולים מאתגרים בהחלט.
בידוד הרעשים מוצלח. בידוד רעשי המנוע נהדר וקולו כמעט ולא נשמע, ואחת הסיבות לכך היא שב-100 קמ"ש המנוע מסתובב ב-1750 סל"ד בלבד. בידוד רעשי הרוח מרשים גם הוא, ורק בידוד רעשי הכביש – פחות מרשים, תוצאה ישירה של צמיגים רחבים במיוחד (255 מ"מ בכל פינה).
צילום: תומר פדר
התנהגות ובטיחות
Q5 החדש אוחז היטב, את זה אפשר לומר כבר בהתחלה. בכבישים צפופים, משקלו (1800 ק"ג) וגובהו (170 ס"מ) מורגשים היטב, אך כשהכבישים נפתחים והמהירויות עולות - הוא מצליח להסתיר היטב את ממדיו. מתלי האוויר שומרים על זוויות גלגול מתונות, האחיזה גבוהה וההתנהגות צפויה ובטוחה. הבלמים לינאריים וחזקים – יופי. את מרבית הכבישים יגמא רכב הפנאי היוקרתי במהירות מרשימה ובקלילות תואמת, אך נהגים מיומנים לא ימצאו בו שותף, שכן בקרת האחיזה מתנהגת כמו אמא פולניה – מגיבה לא פעם בהיסטריה ומענישה את הנהג על השתובבות, באמצעות סירוס כח המנוע למשך זמן ארוך יחסית.
ל-Q5 דירוג בטיחות של 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNcap. מפרט אביזרי הבטיחות התקניים עשיר, וכולל מערכת לתיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ועמעום אורות אוטומטי.
צילום: תומר פדר
מנוע וביצועים
גרסת הבנזין מצוידת במנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין, המפיק 252 כ"ס ו-37.7 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים, וזו מעבירה את הכוח אל ארבעת הגלגלים.
על פניו אלו נתונים טובים ותו לא, אבל בפועל הביצועים לא פחות מנהדרים – 6.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 237 קמ"ש. למעשה, המכונית דוחפת קדימה חזק גם במהירויות עליהן מדווחים במהדורות החדשות. עקיפה? בקלילות, גם אם אתה במתווה תלול. כיף.
צריכת הדלק הממוצעת במבחן, שכלל לא מעט נהיגת שבילים, תוואי עירוני וקטעים דינמיים, עם שני מבוגרים וציוד – עמד על ליטר לכל 9 קילומטרים. נתון סביר בהחלט.
צילום: תומר פדר
סיכום
ביחס לקודמו,
אודי Q5 החדש מציג שיפור כמעט בכל תחום. הוא נאה יותר למראה, תא הנוסעים מציג קפיצת מדרגה, הוא חזק יותר ומתפאר במערכות בטיחות מרובות. בצד החסרונות נמנים נוחות לא מושלמת והעובדה שחסרה לו קצת שמחת חיים בכביש המפותל.
את הגרסה הבסיסית תוכלו לרכוש תמורת 355 אלף שקלים - על פניו מחיר מקובל לקטגוריה, אבל המחיר הזה הוא רק ההתחלה. בשביל לקבל, בין היתר, את לוח המחוונים הדיגיטלי המרשים ("12.3), מסך מרכזי משודרג ("8.3, במקום "7), משטח הכתיבה (המיותר, לטעמי) ועוד - יש לשלם עבור חבילת 'טק פק' (25,000 שקלים); עבור מושבי עור חשמליים עם חימום, תאורת 'לד' מלאה (במקום קסנון) ודלת תא מטען חשמלית - יש להזמין חבילת 'לקשרי' (30,000 שקלים); עבור קפיצי אוויר יש להזמין חבילת 'אופרואד' (21,000 שקלים). חישוקי ה-"20 המופרכים שהותקנו ברכב המבחן הם תוספת בהזמנה מיוחדת, המוצעת רק לרוכשי חבילת 'לקשרי' - בעלות של 6000 שקלים.