שמונה שנים חלפו מאז הציג היצרן הצ'כי את הייטי, רכב פנאי בעיצוב מקורי ותכנון ייחודי. למרות שסקודה אינה השם הראשון שעולה לראש בהקשר של פנאי, הייטי הצליח; סקודה הציעה תמורה טובה ביחס לשימושיות רבה, ולדגם הזה היה גם טוויסט בהופעה.
 
היצרן הצ'כי, שחרג מגבולות הגזרה שהוקצו לו על-ידי פולקסווגן (רכב זול ופשוט לשווקים מתפתחים) כבר מזמן (ע"ע סופרב), פנה לשדרוג נוסף של מעמדו, והפעם עם הלהיט בה"א הידיעה של עולם המכוניות: רכב פנאי.
 
ורכב הפנאי החדש של סקודה הוא בגודל בינוני, ונקרא על שם "קודיאק" – האי, העיירה ובעיקר הדוב הענק שחי לו אי שם, ממערב לאלסקה. האות האחרונה שונתה; סקודה החליפה את ה-K בסוף הקודיאק ל-Q – מחווה ל-Alutiiq, ילידי המקום.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)


עיצוב ונראות
אורכו של הקודיאק הוא 470 ס"מ, רק 4 יותר מהאוקטביה המשפחתית, אך הוא בהחלט מצליח לתעתע בנו ולהיראות גדול יותר. בהחלט ייתכן שבסיס הגלגלים המרשים (279 ס"מ), הרוחב הנדיב (188 ס"מ), ממד הגובה הנכבד (167 ס"מ) יחד עם הגלגלים הגדולים (235/55-18) תורמים לכך. הקודיאק נאה, הפרופורציות טובות, אך הוא אינו מצליח להתבלט בין שאר המכוניות בכביש. העיצוב הבוגר אך מאופק, אגב, ממשיך גם פנימה – לסביבת הנהג.

פנים הרכב
תנוחת נהיגה טובה מצאתי בקלות. שותפי לנסיעה, שהיה גבוה ממני (אני 1.70 מ' של יופי), טען שחסר לו מקום לרגל ימין. בכל מקרה, מלפנים, לא חסר מקום גם לכתפיים וגם לראש. בשורה השנייה, כל מושב נמצא על מסילה משלו וניתן להזחה קדימה-אחורה; צמד המושבים בשורה השלישית מתאים לילדים בלבד.

פתח הכניסה לאותה שורה השלישית לא ממש מרשים, אבל בסקודה חשבו על ילדים. צידי משענות הראש בשורה השנייה יורדים מטה, תוחמים ומעגנים את ראשי הילדים; יעיל מאוד כשאלו נרדמים וצווארם מתקשה להחזיק את הראש המנקר. ואפרופו פטנטים, אחד נוסף נמצא מחוץ לתא הנוסעים, בדלתות. כאשר פותחים אותן, "קופץ" החוצה פס גומי המונע נזק במפגש עם רכב חונה אחר. הקודיאק הוא רכב שימושי; יש לו פסי העמסה על הגג, וכישורי אחסון טובים: מספר תאים מלפנים, 270 ליטר בתא המטען עם השורה השלישית ו-630 ליטר כשהיא מקופלת.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)


נוחות
בכל הנוגע לשיוט, הקודיאק מתגאה באיכות נסיעה נעימה בהחלט. המרכב מרוסן, אם כי מעט נוקשה; בידוד רעשי המנוע טוב, וב-100 קמ"ש המנוע נח על פחות מ-2000 סל"ד; בידוד רעשי הכביש הרשים פחות (צמיגים רחבים, בכל זאת) ורעשי רוח הגיעו רק מהמראות, ורק אציין שרוח חזקה נשבה בחוץ. לצערנו לא נתקלנו ביריעת אספלט גרועה של ממש, ולמידע על האופן בו הקודיאק מתמודד על כבישי ישראל, תאלצו לחכות למבחן ישראלי כדת וכדין. הראות לפנים טובה וסבירה לצדדים ולאחור, בכביש עירוני יש לשים לב שמראות הצד גוזלות שטח ניכר ויש לראות שלא מפספסים בטעות הולך רגל.


מנוע וביצועים
לקודיאק היצע מנועים רחב, כולו על טהרת הטורבו. באגף הבנזין תמצאו מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר שמוצע עם שני הספקים: 125 ו-150 כ"ס, ומנוע 2.0 ליטר עם 180 כ"ס. באגף הדיזל תמצאו מנוע בנפח 1.4 ליטר וגם הוא מוצע עם שני הספקים, 115 ו-140 כ"ס, גם פה  מנוע 2.0 ליטר וההספק כאן הוא 190 כ"ס. לקודיאק שתי תיבות אוטומטיות-רובוטיות דו-מצמדיות (שישה ושבעה הילוכים) ותיבה ידנית (שישה הילוכים), ואלה יעבירו את הכוח אל צמד הגלגלים הקדמיים או לכל הארבעה.
 
אני לקחתי את הגרסה שככל הנראה תהיה זו שתימכר יותר מכולן בביצתנו המקומית – מנוע 1.4 ליטר עם 150 כ"ס, תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, הנעה קדמית ו-7 מושבים.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)


הביצועים סבירים בהחלט, אם כי ניכר שמשקל הרכב (כ-1600 ק"ג) גורם למנוע הקטן לעבוד קשה, בייחוד בעליות. בנוסף, נראה כי תיבת ההילוכים כוילה מעט אחרת בגלל אותו משקל עודף, מכיוון שההחלפות היו אטיות יחסית. יש לציין כי לעיתים גם זה לא עזר, והורגשה, לא פעם, העלאת הילוך לא ממש עדינה (מראשון לשני בלבד).

ניהוג ובטיחות
מיורקה הוא האי הגדול ביותר בקבוצת האיים הבלאריים והוא שופע נופים נאים ומגוונים, החל מקו חוף יפהפה ועד לרכסים עם מפרצים סלעיים יפים ולא מעט עיירות נופש. תוואי הנסיעה אפשר לנו להכיר את הקודיאק גם במתארים שלא לשמם נולד. אחד מהם הוא אוסף של פיתולים הדוקים בכבישים הרריים צרים. האחיזה הרשימה לטובה, גם כאשר האספלט היה רטוב. ההתנהגות בוגרת וצפויה ועוצמת הבלימה טובה (ובדומה לאחיזה, גם על כביש רטוב). אם תכריחו אותי להיות קטנוני, אומר שהייתי מעדיף נשיכת בלמים חזקה יותר ואולי מרכוז הגה פחות חזק. יש לציין כי גם בעיקולים ארוכים ומהירים יותר, הסקודה העניקה הרגשת ביטחון עם יציבות מרשימה וריסון מרכב טוב.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)


מערכות בטיחות רבות מוצעות עם הקודיאק, ביניהן ניתן למצוא בקרת שיוט אדפטיבית, סטייה מנתיב, חניה אוטומטית, בלימה אוטונומית (עד 60 קמ"ש), התרעה על שטחים מתים, סיוע בחניה עם נגרר, תאורה אוטומטית ועוד. כמובן שמוקדם לדעת איזה מהן תגיע ארצה.
 
נכון לזמן כתיבת שורות אלו, סקודה קודיאק טרם נבחן במבחני הריסוק של איגוד יורו NCAP.  


סיכום
סקודה קודיאק - או סקודיאק, כפי שאני קורא לו - יגיע ארצה במהלך שנת 2017. הוא ישווק כאן בשתי תצורות מרכב (חמישה ושבעה מושבים) ובשתי תצורות הנעה (קדמית וכפולה). מכיוון שלא ניתנה לנו האפשרות להתרשם מנסיעת שטח לא נוכל לספר על כושר ה"פנאי" שלו, אבל בכל הנוגע לשימושיות וליכולת הוא בהחלט עושה את העבודה.


סקודה היא המותג הרביעי הנמכר בארץ הקודש לשנת 2016, והראשון מבין האירופאים; האם גם הקודיאק יצליח בישראל? עם המחיר והאבזור הנכונים הסבירות מאוד גבוהה. 

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)