פורד קוגה, רכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית, נמצא בארץ כבר חמש שנים, ומהיום הראשון זכה במבחני הדרכים שלנו לשבחים על הביצועים, הנוחות והיכולת הדינמית - אך מחיר גבוה יחסית למתחרות עמד תמיד בעוכריו. במהלך חיי הדגם, נדמה היה שאנשי דלק מוטורס, היבואנית, נמצאים תמיד צעד אחד אחורה – בהתחלה הגיעו רק גרסאות הנעה כפולה יקרות יחסית, ועד שהתחילו לשווק גרסאות הנעה קדמית זולות יותר כבר היה מאוחר מדי – משום שהופעת הספורטאז' 1.6 ל' שינתה את כללי המשחק, ואת רמת המחירים המקובלת.
 
עכשיו מנצלת היבואנית את השקת הגרסה המעודכנת למהלך נוסף של הורדת מחירים. כעת, המחיר ההתחלתי עומד על 144,000 שקלים (רמת גימור "טרנד"), הדומה מאוד לשל גרסאות הבסיס של רוב המתחרים, למרות מנוע חזק בהרבה. אנחנו קיבלנו למבחן את רמת "טרנד X" שעולה 5,000 שקלים יותר – אך כוללת, בין השאר, מערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית ותיקון סטיה מנתיב.

פורד קוגה – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט', מתיחת פנים) (וידאו)
צילום: מנהל
 
עיצוב ונראות
מתיחת הפנים שעבר הקוגה היתה קלילה למדי, כך שאם ראיתם קוגה בעבר – תדעו למה לצפות. העיצוב נאה, עם פרופורציות טובות, אבל חסר מעט מהדרמה שמאפיינת את עיצוב רכבי הפנאי של הדור האחרון. לטוב ולרע.
 
פנים הרכב
תא הנוסעים של הקוגה חושף את גילו. החומרים אומנם טובים ברובם, עבים ורכים בחלקים נרחבים מהדשבורד, עם דיפוני בד על חלק גדול מהדלת וגלגל הגה נעים ורך – אך העיצוב הכללי מיושן, עם כמות כפתורים גדולה. מסך המגע (בהתקנה מקומית) נמצא בקצה העליון של הקונסולה, הרחק מהישג יד נוח; אין כפתורי תפעול לדיבורית על ההגה, ושקע ה-USB נמצא בתא הכפפות – ולא מספק זרם לטעינה... מסך המולטימדיה יושב במסגרת באיכות נמוכה, הן מבחינת חומר והן מבחינת התאמה לדשבורד – אך אנשי היבואן הסבירו כי רכב ההדגמה הוא "אב הטיפוס" של ההתקנה, ומסך המולטימדיה הסדרתי כבר יגיע עם מסגרת איכותית יותר.
 
עמדת הנהג מציעה טווח כיוונון רחב להגה ולמושב, ודי והותר מקום לראש ולרגליים. אך מרחב המחיה של הברכיים מוגבל מעט על ידי קונסולה מרכזית רחבה מצד אחד, ומשענת יד בולטת בדלת מצד שני. בשאר המושבים לא נרשמו תלונות מיוחדות, ואפילו המושב האמצעי מאחור סביר יחסית – למרות יציאת מיזוג לאחור.
 
אגב מיזוג – הקוגה מצטיין בתחום המיזוג, וגם אחד הימים החמים של השנה לא הצליח להכניע אותו. בקרת האקלים המפוצלת נעזרת בכמות כפולה של פתחים מלפנים (שמונה במקום ארבעה), לפיזור יעיל יותר של האוויר הקר – מעולה!

פורד קוגה – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט', מתיחת פנים) (וידאו)
צילום: מנהל
 
משאר הבחינות האבזור טוב, אבל לא פורץ דרך – יש חיישני אורות וגשם, מראות חשמליות עם קיפול אוטומטי בחניה והנעה ללא מפתח (לא כולל כניסה ויציאה). תא המטען גדול ונוח להעמסה, כמו שמצפים מרכב פנאי קומפקטי, ותחתיו יש גלגל חלופי צר.
 
נוחות נסיעה
מתלי הקוגה מזכירים לנו שוב שבפורד יושבים מהנדסי מתלים מהטובים בתעשיה. כן, כולל מותגי הפרמיום. הקוגה הוא, בפשטות, אחד הנוחים ביותר בקטגוריה, אם לא הנוח ביותר. המתלים שלו עושים עבודה טובה מאוד בבידוד הנהג והנוסעים משיבושים עירוניים ובין עירוניים, במקביל לריסון טוב מאוד של המאסה על גלים ובפניות. לנוחות הגבוהה תורם גם מושב נהג נוח מאוד גם בנסיעות ארוכות – אך כמובן שהתאמת מושב-גב היא עניין אינדיבידואלי מאוד.
 
בידוד רעשי הכביש והמנוע טוב, אך רעשי רוח מתחילים להיות נוכחים כבר במאה קמ"ש. יש לציין כי רעשי הרוח נשארים ברמה נסבלת גם במהירויות כביש 6.
 
התנהגות ובטיחות
שלדה טובה משלימה את מתלי הקוגה המוצלחים לכדי אחד מרכבי הפנאי המהנים ביותר לנהיגה בקטגוריה. האחיזה טובה, ההתנהגות מדויקת וצייתנית ומידע לגבי מצב הרכב זורם לנהג הן דרך הישבן והן מההגה. יחד עם המנוע החזק מתקבל רכב פנאי שכיף לנהוג בכבישים מפותלים. צריך רק לקחת את הדברים בפרספקטיבה הנכונה – לא מדובר בהוט-האצ'. הקוגה הוא עדיין רכב כבד למדי (1615 ק"ג בגרסה זו) וגבוה, עם מתלים שמכוונים לנוחות. תגזימו, ותקבלו זוויות גלגול עמוקות ופריקה מעט מהירה מדי של המתלים תחת עומס.

פורד קוגה – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט', מתיחת פנים) (וידאו)
צילום: מנהל
 
בשטח, הקוגה מציע את אותם מתלים יעילים יחד עם מרווח גחון גדול יחסית – 20 ס"מ. אך בגרסת ההנעה הקדמית (הנעה כפולה זמינה רק ברמת האבזור הגבוהה, "טיטניום X") הוא מתקשה לפעמים להוריד את הכח לשביל. מספיק טוב לטיולים רגועים, אך לא יותר.
 
תחום הבטיחות עבר שדרוג משמעותי במתיחת הפנים, לפחות מרמת הגימור "טרנד X" ומעלה – רמת "טרנד" מגיעה עם מובילאיי ותו-לא. ברמת הגימור טרנד X יש כאמור בפתיחה בלימה אוטונומית במהירות עירונית ותיקון סטיה מנתיב (שעובדת בצורה נעימה ויעילה) וגם שליטה אוטומטית באורות הגבוהים. ברמת הגימור "טיטניום" מצטרפת לאבזור גם מערכת לניטור שטחים מתים, וברמת הגימור "טיטניום פלוס" מקבלים גם בקרת שיוט אדפטיבית. אנחנו היינו מעדיפים שאבזור הבטיחות לא יהיה קשור לרמת הגימור הכללית.
 
הקוגה נבחנה במבחני הריסוק האירופאים הישנים (2012), וקיבלה חמישה כוכבים – אולם מאז הוקשחו הפרמטרים במבחן.

מנוע וביצועים
הקוגה מציעה כבר בגרסת הבסיס את אחד המנועים החזקים ביותר בקטגוריה – 1.5 ל' טורבו המפיק 182 כ"ס ו-24.5 קג"מ כבר מ-1500 סל"ד. יחד עם תיבה פלנטרית ערנית עם שישה הילוכים (ובעלת תפעול נוח ממשוטים מאחורי ההגה) התוצאה היא תאוצות זריזות בכל מצב. למען האמת, ביציאה חזקה מהמקום הגלגלים הקדמיים מתקשים להתמודד עם כל הכוח – וההגה מתחיל לרקוד בידים. נתון התאוצה למאה – 9.9 שניות – נראה מעט פסימי ביחס לתחושות הבטן.
 
הצד השני של המטבע הוא צריכת דלק לא מבריקה. למרות שמדובר במנוע טורבו מודרני וההילוך השישי בתיבה ארוך (מאה קמ"ש מתקבלים בכ-1800 סל"ד), התקשינו לקבל יותר מ-13 ק"מ לליטר בנסיעה בין עירונית, כאשר בנסיעה פרברית (עירונית מעורבת בבין עירונית עמוסה) קיבלנו 9 ק"מ לליטר בלבד. אין ספק – יש חסכוניים יותר בקטגוריה.  

פורד קוגה – מבחן דרכים (1.5 ל' טורבו, אוט', מתיחת פנים) (וידאו)
צילום: מנהל
 
סיכום ותמורה
פורד קוגה הוא אומנם אחד מרכבי הפנאי הוותיקים בקטגוריה – אך בסעיפים רבים הוא גם אחד הטובים בקטגוריה. הוא נוח, מהיר ומהנה לנהיגה, מצויד בצורה סבירה מרמת האבזור טרנד X ומעלה, ומציע מרחב טוב לנוסעים. החסרונות העיקריים שלו הם תא נוסעים מיושן וצריכת דלק גבוהה יחסית.
 
בתמחור החדש, הקוגה הוא רכב פנאי שכדאי לכם לשקול – בעיקר אם אתם לא נוסעים הרבה, או שמישהו אחר משלם על הדלק...

*פורסם במקור ב-20.7.17 (נוסף וידאו)