כאשר קיה הביאה לישראל בשנת 2015 את קיה ספורטאז‘ בשידוך למנוע בנזין בנפח 1.6 ל‘ היא כתבה את ספר החוקים מחדש. בזמנו, ספורטאז‘ הוצע ב-135,000 שקלים, מחיר גבוה רק במעט מזה של משפחתית — ונמוך בהרבה מהמקובל בתחום עד אז. ההצלחה גררה את הקטגוריה כולה לתחרות עזה והתוצאה — המחיר ההתחלתי של מרבית הכלים בסגמנט ירד. 

בשנת 2016 הגיע הדור הנוכחי (רביעי) שגם זכה למתיחת פנים בשנת 2019. אבל מאז ה“מפץ“ של שנת 2015 המחירים בסגמנט התחילו אט אט לטפס מעלה, גם של הספרוטאז‘ עצמו, במיוחד לאחר הפסקת שיווק גרסת ה-1.6 ל‘. 

ממש לאחרונה הכריזו בקיה על תחילת שיווק רמת גימור מוזלת לגרסת הדיזל (1.6 ל‘, 136 כ“ס) שמוצעת כיום במחיר נמוך ביחס למרבית המתחרים בסגמנט (ובוודאי אלה עם מנוע דיזל) — 142,000 שקלים. לצידה קיה ספורטאז‘ 2020 מוסיף להציע את הגרסאות המוכרות — בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ל‘ המפיק 155 כ“ס או טורבו-בנזין בנפח 1.6 ל‘ המפיק 177 כ“ס.

קיה ספורטאז' 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

בחניה  
הקוריאנים השכילו לשמור על המראה המוצלח של ספורטאז‘, הוא משדר משהו ”גרמני“ ומוצק. העדכון שעבר ב-2019 מינורי למדי.

בתא הנוסעים העדכון מורגש קצת יותר. המראה מודרני מבעבר, בייחוד בזכות שילוב גוונים בהירים לריפוד ולחלקי הפלסטיק התחתונים במקום "הכל שחור" המסורתי. הקו הכללי חסון ונאה, אך עדיין ישנם משטחים נוקשים ודיפון הפלסטיק בדלתות פשוט. 

לספורטאז' המחודש מחוונים עדכניים יותר וצג גדול יותר (8 אינץ‘) למערכת המולטימדיה המקורית. כאן נציין שתפעול המערכת מעט מסורבל ומראה התצוגה (וגם חלק מהמתגים) מעט מיושן.  כבר בגרסאות הבסיס קיה ספורטאז‘ מוצע עם היצע עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. 

קיה ספורטאז' 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

תנוחת הישיבה גבוהה, וממושב הנהג התחושה היא של רכב פנאי חסון וגדול. המרחב מאחור טוב מאוד, גם אם המושב מעט נמוך וקו החלונות גבוה. תא המטען גדול ונוח לשימוש.   

בתנועה
הגרסה המסקרנת והמשלמת ביותר היא ככל הנראה גרסת הדיזל ברמת הגימור הבסיסי — שילוב של מחיר התחלתי נגיש וצריכת דלק טובה. מנוע הדיזל הקוריאני מציג זמינות כוח טובה שמבטיחה התנהלות פחות מאומצת וחסכונית בהרבה מבגרסת הבנזין האטמוספרית. התחושה זריזה ממה שרומז המפרט (11.8 ש' ל-100 קמ"ש), והספורטאז' שומר על קצב מהיר ונינוח גם בעליות. האצה לצורך עקיפה במהירות גבוהה תגלה שאין הרבה מעבר לתחושת הכוח הראשונית, אך ביום יום מדובר ביחידת כוח נעימה וזורמת. 

המנוע שקט בשיוט בין עירוני אך בעיר טרטור הדיזל מורגש, בעיקר בעמידה ובהאצות. צריכת הדלק טובה עם כ-13.5 ק“מ לליטר ביום המבחן.  

קיה ספורטאז' 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

נוחות הנסיעה טובה מבעבר, גם אם הספורטאז‘ אינו מצטיין בתחום זה. בידוד הרעשים שופר, אך שאון הרוח והכביש נותרו בולטים מדי. לספורטאז' התנהגות ויכולת טובות, והרכב מגיב נכון להפניות ההגה שאינו מדויק במיוחד. 

תמורה 
קיה ספורטאז' 2020 מציע שילוב נכון בין מראה, אבזור ומחיר — במיוחד בגרסת הדיזל שמציעה אופי נינוח וצריכת דלק טובים ומוצעת במחיר נמוך ביחס למתחרים דומים (היא גם הזולה בהיצע הספורטאז‘). נכון להיום, מיעוט המתחרים עם מנועי דיזל הופך את הספורטאז‘ לעסקה ששווה לשקול, במיוחד לאלה שנוסעים למרחקים.

קיה ספורטאז' 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

קיה ספורטאז‘ 2020 החדש — מחירון ורשימת גרסאות
קיה ספורטאז‘ 2020, דיזל 1.6 ל‘, ’LX‘ — החל מ- 142,000 ש“ח 
קיה ספורטאז‘ 2020, בנזין 2.0 ל‘, ’אורבן‘ — החל מ- 150,000 ש“ח 
קיה ספורטאז‘ 2020, דיזל 1.6 ל‘, ’אורבן‘ — החל מ- 154,000 ש“ח 
קיה ספורטאז‘ 2020, טורבו-בנזין 1.6 ל‘, ’טורבו טופ‘ — החל מ- 160,000 ש“ח 
קיה ספורטאז‘ 2020, טורבו-בנזין 1.6 ל‘, ’פרימיום‘ — החל מ- 170,000 ש“ח

קיה ספורטאז' 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג