טויוטה ראב 4, 2.0 ל' בנזין, החל מ-182,000 שקלים
טויוטה ראב 4, 2.5 ל' היברידי, החל מ-183,000 שקלים
טויוטה ראב 4, 2.5 ל' היברידי-נטען, 'אמושן' - 255,000 שקלים
טויוטה ראב 4 הוצג בשנת 1994 והיה רכב הפנאי הראשון. מאז זכה להצלחה גדולה בעולם והיה לאחד הדגמים הנמכרים ביותר של היצרנית היפנית. בתחילת 2018 הציגה טויוטה את הדור החמישי של רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) הזה, שהיה, לראשונה מזה 12 שנים, חדש לחלוטין, מבוסס על הפלטפורמה המתקדמת של TNGA-K.
ראב 4 נחת בישראל סמוך להשקת הגרסה האירופאית, והוצע בארץ בשתי גרסאות: היברידית מבוססת מנוע 2.5 ליטר; מנוע בנזין 2.0 ליטר בלבד. באפריל 2021 השיקה יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, את הגרסה ההיברידית-נטענת של ראב 4.
כיום משווק ראב 4 בישראל בשלוש גרסאות, ובחמש רמות גימור שונות. טווח המחירים נע בין 182,000 שקלים ל-255,000 שקלים.
בעמידה
בשנת 2017 הכריז מנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה, "לא עוד מכוניות משעממות". ברוח זו עוצב גם ראב 4, והדבר ניכר בעיצוב אגרסיבי ובהופעה בולטת מאוד. בין אם אתם מתחברים לעיצוב זה ובין אם לאו, בהחלט לא ניתן להתעלם מראב 4 החדש.
סביבת הנהג עוצבה אף היא בגישה זו, והיא מבוססת על משטחים בפאזות שונות, כולל סביב לוח המחוונים, ובולט בה המסך המרכזי. הביצוע אינו מתעלה; החומרים איכותיים ורכים מאשר בדגם הקודם, אך בחינה מעמיקה יותר חושפת לא אחת משטחי פלסטיק פשוטים יותר (מגובה הברכיים ומטה, בדיפוני הדלתות), וגם איכות ההרכבה לא מתעלה. הנדסת האנוש טובה, כוללת תפעול חיצוני לבקרת המיזוג, מערכת השמע.
המרחב מלפנים ממוצע ביחס למקובל בדגמי פנאי קומפקטיים. מאחור המרחב טוב, ורצפה כמעט שטוחה מעניקה גם לנוסע במרכז מרווח ברכיים נאה, מאפשרת לו תנוחת ישיבה סבירה בהחלט. תא המטען בנפח 580 ליטר (490 ל‘ בגרסה ההיברידית-נטענת) גדול ושימושי, אך הכיסוי הנגלל והדיפון אינם איכותיים דיים.
בכל רמות הגימור תאורת לד (קדמית ואחורית), חישוקים קלים ("18-"17), מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "8 (כולל צימוד), מצלמת נסיעה לאחור, בלם חנייה חשמלי. במפרט הבטיחות לראב 4 בלימת חירום אוטונומית, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורי דרך, עמעום אוטומטי.
בנסיעה
ראב 4 מוצע כאמור בשלוש גרסאות: בנזין 2.0 ל' (175 כ"ס), היברידית 2.5 ל' (218-222 כ"ס), היברידית-נטענת (306 כ"ס). התיבה בגרסת הבנזין היברידית, זו בגרסאות ההיברידיות שונה במבנה (מפצל-כוח) אך מתפקדת באופן דומה.
לגרסת הבנזין ביצועים טובים, אינה מתעלה תחת עומס ומספקת בשימוש רגיל. היחידה ההיברידית מייצרת ביצועים עדיפים ואופי הפעולה שלה נמרץ משמעותית. הגרסה ההיברידית-נטענת היא כבר אופרה אחרת לחלוטין, עם תאוצה מ-0 ל-100 ב-6 שניות.
תצרוכת הדלק נעה בימי המבחן בין 11 ק"מ/ל' בגרסת הבנזין ל-13.2 ק"מ/ל' בגרסה ההיברידית. לפי טויוטה, לגרסה ההיברידית-נטענת טווח נסיעה חשמלי של 75 ק"מ, וצריכת הדלק שלה, לפי תקן WLTP, היא 100 ק"מ ל-1 ליטר.
כיול המתלים בגרסה ההיברידית נוקשה יחסית. שיבושים קטנים, בייחוד בעיר, מורגשים היטב בתא הנוסעים, אך דווקא על שיבושים גדולים מפתיע ראב 4 לטובה. לגרסת הבנזין כיול מתלים רך יותר, ונוחות הנסיעה בה עדיפה. בשתי הגרסאות בידוד הרעשים סביר בלבד – תחת עומס רעש המנוע מורגש מדי, ורעשי כביש ורוח מפריעים בשיוט מהיר. עם זאת, בשיוט רגוע חטיבת הכוח נעימה ושקטה יחסית. היכולת הדינמית, גם בזכות אותו כיול נוקשה, טובה. בשבילים, מפגין ראב 4 חוסן נאה בזכות אותה נוקשות, אך נוחות הנסיעה על אבנים שתולות בינונית מאותה סיבה. גם בנסיעה בשבילים בולטת רמת רעש גבוהה.
לסיכום
הדור החמישי של ראב 4 משופר משמעותית מאשר קודמו – בעיצוב, ביחידות ההנעה החסכוניות. לזכותו, בנוסף, מוניטין אמינות ושמירת ערך מצוינים.
מחירו של טויוטה ראב 4 נמצא בקצה העליון של הקטגוריה, מתחרים אחרים מציעים ביצועים ו/או איכות נסיעה טובים יותר. עם זאת, כל אלה אינם מפריעים לו להתמקם בקצה העליון של טבלת המכירות.