קיה נירו 2022 היברידי-נטען 1.6 ל', 'LX' – מ-155,000 שקלים
קיה נירו 2022 היברידי-נטען 1.6 ל', 'LX פלוס' – מ-155,500 שקלים
קיה נירו 2022 היברידי-נטען 1.6 ל', 'EX' – מ-156,000 שקלים
קיה נירו חשמלי EV 2022 – מ-180,000 שקלים
רקע כללי
קיה הציגה ב-2016 את נירו, רכב פנאי קומפקטי שהתבסס על פלטפורמה שפותחה במיוחד לדגמים ירוקים, משרתת גם את איוניק, ומוצעת בגרסה היברידית, היברידית-נטענת, חשמלית. נירו היברידי-נטען הוצג בסוף 2017 והגיע לארץ ב-2019, השנה בה הציגה קיה גרסה מחודשת שהגיעה אלינו לקראת 2020. כמו באיוניק שעברה טיפול דומה, בעדכון נעשו שינויים קלים בעיצוב, משמעותיים יותר בסביבת הנהג ובבידוד הרעשים.
מ-2021 התמקדה קיה ישראל בגרסה ההיברידית-נטענת, הפסיקה הדרגתית את שיווק ההיברידית. מנוע הבנזין בשתי הגרסאות וההספק המשולב זהים, 1.6 ל', 141 כ"ס. לגרסה זו מנוע חשמלי של 60 כ"ס וסוללה של 8.9 קוט"ש וזו יכולה לנוע בחשמל בלבד לטווח של 49 ק"מ.
המחיר של גרסת ה-PHEV לאחר מתיחת הפנים הוזל משהו, ובהיצע שלוש רמות גימור. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית.
ב-2021, שלוש שנים לאחר הצגתה, הגיעה לארץ הגרסה החשמלית עם מנוע שמייצר 204 כ"ס, סוללה 64 קוט"ש וטווח של 455 ק"מ. האבזור עשיר במעט מאשר בגרסאות הנ"ל, וכולל תפעול חשמלי למושב הנהג, גם ניטור שטחים מתים.
דור חדש לגמרי נחשף בחודש נובמבר האחרון וזה צפוי להגיע לישראל בהמשך, מועד הגעתו הסופי אינו ידוע בשלב זה.
עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
עיצובו של נירו אינו מתבלט בהשוואה לדגמים מקבילים, השינויים שנעשו במתיחת הפנים אינם גדולים ומוצאים ביטוי בחזית, עם שבכה חדשה. מלפנים ומאחור יחידות תאורה חדשות, פגושים עם דמוי-מגן. להיברידית-נטענת חישוקי "17, לחשמלית שבכה אטומה וחישוקי "17.
בתא הנוסעים הגוון השולט כהה אך זה מפריע פחות מאשר לפני חידוש הדגם, וגימור ב"שחור פסנתר" ופתחי אוורור מחודשים משפרים את מופע הפנים. צג מולטימדיה חדש "8 משולב היטב בדשבורד, התצוגה ומתגי קיצור הדרך אינם נאים, אך נוחים לתפעול.
המחוונים המוקרנים נאים, התצוגה אינה ברורה ומדי המהירות והסל"ד נדחקו לצד. תצוגת בקרת האקלים פשוטה למראה אבל זו נוחה לתפעול. בגרסה החשמלית בורר הילוכים בצורת חוגה המורכב בקונסולה שונה ונאה בין המושבים.
מושב הנהג נוח ונאה בזכות ריפוד משולב עור ברמת הגימור 'EX' שנבחנה. תנוחת הישיבה אינה גבוהה במיוחד וחסרה אפשרות להקשחת התמיכה בגב תחתון. מאחור מרווחי הרגליים והראש טובים וב-'EX' יש פתחי מיזוג. תא המטען אינו גדול (324 ליטר) אך מספק; לגרסה החשמלית 451 ליטר.
ביצועים, צריכת דלק, נוחות ועוד
לגרסה ההיברידית-נטענת מנוע 1.6 ליטר, ההספק הכולל 141 כ"ס, התיבה דו-מצמדית 6 הילוכים ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.8 שניות. בתנועה על חשמל בלבד, ההספק הנמוך מורגש מחוץ לעיר. בתנועה היברידית התפוקה גבוהה וזו יכולה לאתגר את אחיזת הצמיגים בזינוק, בייחוד במצב 'ספורט' הנמרץ משמעותית. בעליות ארוכות, וכאשר הסוללה מרוקנת, היכולת טובה פחות ומנוע הבנזין המתאמץ גם נשמע מדי. בתנועה עירונית מנוע הבנזין מצטרף לפעמים לחגיגה באופן מוחשי. טווח הנסיעה בחשמל בלבד הוא 47 ק"מ, צריכת הדלק במבחן היא 17.5 ק"מ/ל'.
לגרסה החשמלית תפוקה של 204 כ"ס ו-40.3 קג"מ, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 7.8 שניות. הרכב צובר מהירות היטב, ובמצב 'ספורט' הוא יכול להיות מעט "עצבני". הטווח החשמלי בפועל הוא 410 ק"מ.
נוחות הנסיעה אינה טובה על שיבושים קטנים בעיר, סבירה בהחלט על בינוניים וגדולים, ובכביש הבין-עירוני הוא נוח למדי. היכולת הדינמית טובה, והתגובה להפניית הגה מיידית וחדה. הבלמים טובים מהמקובל בכלים היברידיים, אך קשה למנן בדיוק בנהיגה איטית. בגרסה החשמלית תחת עומס דינמי הכוח מאתגר את מכללי השלדה ואת רמת האחיזה, ותוספת המשקל מורגשת בניהוג ובבלימה.
סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
ההוזלה במחיר עשתה את הגרסה ההיברידית-נטענת של נירו להצעה ראויה לעיון; המחיר, 156,000 שקלים ל-'EX' אינו נמוך ועדיין סביר לרכב פנאי קומפקטי שיש לו אבזור טוב ומצויד בחטיבת כוח מאוד יעילה וחסכונית, כזה המעניק יכולת לנסיעה בחשמל בלבד למרחק השווה לזה של הממוצע היומי בישראל (45 ק"מ); כך שניתן לנהוג בחשמל בלבד במהלך השבוע. הגרסה החשמלית מפתיעה בטווח נאה ונפגעת פחות מהמקובל ממהירויות שיוט גבוהות; הבעיה הגדולה שלה היא המחיר, עניין שנעשה משמעותי יותר עם הדגמים החשמליים החדשים.
הגרסה ההיברידית-נטענת היא הבחירה העדיפה, וזו מומלצת ברמת הגימור 'EX'.