ייצורו של פולקסווגן קאדי החל ב-1979, בסוף העשור שהיה הבסיס של פולקסווגן העכשווית: גולף, פאסאט, פולו. הדגם הראשון היה טנדר שהתבסס על 'ראביט', גולף האמריקאית. בדור הבא הבסיס היה של פולו, והדגם היה למסחרית מהסוג המקובל אז.
בדור השלישי שהוצג ב-2003, מעבר לעובדה שהדגם חזר להתבסס על גולף הגדולה יותר, היה קאדי לרכב מסחרי במבנה החדש של אז, שברלינגו היה החלוץ שלו: קו הגג של החלק האחורי התחיל בשמשה הקדמית, ליצירת חלל גדול בהרבה, נעים בהרבה לשהייה. דגם זה הוצע בשתי רמות אורך של בסיס גלגלים ושל מרכב, וגרסת הטנדר לא יוצרה עוד.
הדור הרביעי (2015), היה למעשה ההמשך של קודמו (בפועל מתיחת פנים משמעותית), וזה החמישי, שהוצג בפברואר 2020 שונה לגמרי, מהיסוד. הוא, אגב, יוצע גם כפורד טורנאו קונקט.
הקשר, פרטים
הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה MQB המודולרית של קבוצת פולקסווגן, ולקאדי החדש קורת מתח וקפיצי סליל מאחור המחליפים קפיצי עלים. הממדים גדלו, וגם כאן שני בסיסי גלגלים ואורך מרכב. הרכב מוצע כמסחרית עד 700 ק"ג והדלתות מותאמות ליורו-פאלט, גם בגרסה פשוטה לנוסעים וגם כזו מהודרת, ל-5 או ל-7 נוסעים.
פולקסווגן ישראל, שהחלה לשווק את קאדי בנובמבר 2021, פותחת בשיווק דווקא עם גרסת הנוסעים הארוכה המכונה 'מקסי לייף' ומאפשרת שבעה מושבים. לזו בסיס הגלגלים והמרכב הארוכים, 297 ס"מ ו-485 ס"מ. המנוע הוא טורבו-דיזל 2.0 ליטר המייצר 122 כ"ס והתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים.
קאדי מוצע ברמת גימור מהודרת יחסית ומאובזרת; מחיר הגרסה ל-5 נוסעים הוא 198,000 שקלים – והיא זו שנבחנה; זו עם 7 מושבים מוצעת ב-200,000 שקלים.
במפרט הבטיחות לראשונה בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית.
עיצוב, נראות
פולקסוואגן נאמנה לעקביות בעיצוב גם בקאדי, והדגם החדש דומה לזה הקודם. כתוצאה מכך, למרות שמדובר בדגם שונה, כבר במבט מרחוק ברור כי מדובר במסחרית הקטנה של פולקסווגן. גם בדגם החדש פרופורציות טובות וסרחי עודף קצרים ואלה מצליחים להסתיר את אורך בסיס הגלגלים וממדי המרכב. זהו רכב שעיצובו נעים לעין, וחבל שמדבקות הענק ברכב ההדגמה קלקלו זאת.
פנים הרכב
סביבת הנהג מעוצבת בהתאם לקו החדש של דגמי קבוצת פולקסווגן ודומה לזו שבגולף. היא נעימה לעין, מודרנית ויוצרת מופע של חוסן מבני. עם זאת, משטחי הפלסטיק קשיחים ולא כל החלקים נראים איכותיים. אותו פלסטיק קשיח יוצר גם את תאי האחסון הגדולים בדלתות, ולכן חפצים נוקשים עלולים ליצור שם רעש. בקאדי שפע תאי אחסון, הם קרובים ליד ונוחים לשימוש, וביניהם ומעל כולם תא אחסון רוחבי עילי מדלת לדלת.
למראה העדכני תורמים גם הריפוד ותאורת הפנים ובעיקר צג המגע הנאה במרכז שגודלו "8.25 והמחוונים המוקרנים שהתצוגה שלהם קלאסית וברורה. התפעול, כמו בגולף, נוח ברובו, ולעוצמת השמע חוגה משלה. עם זאת, תפעול תאורת הדרך אינו נוח, ותפעול המיזוג מתבצע כולו מהצג. באופן מוזר ביחס לרכב כה יקר, ולמרות שהתצוגה דיגיטלית, לקאדי שבחנו אין בקרת אקלים. היינו שמחים לקצת יותר פקדים של קיצור דרך. בין המושבים נמצע בורר ההילוכים הקטן והעכשווי של פולקסווגן שנראה טוב למדי, ולתיבה גם פקדים מאחורי ההגה לתפעול ידני.
תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה למדי והמושב נעים אם כי אינו מאוד נוח בנסיעות ארוכות.
לרשות הנוסעים מאחור פתחי מיזוג, ובגב המושבים הקדמיים מורכבים מגשים מתקפלים. המרחב מעולה והמרווחים מצוינים. ניתן לכוון את מסעד המושבים, ואלה טובים בהרבה מאשר בדגם הקודם, פותרים את בעיית הישיבה הזקופה מדי שם. הם לא מתכוונים למרחק אלא נשלפים.
מכיוון שבגרסה שקיבלנו אין שורה שלישית, חלל המטען פשוט ענק, והרצפה הנמוכה מקלה על הטעינה. עם זאת, יש כיסוי רק לחלקו האחורי של אזור הטעינה, כך שבגרסה שבחנו חלק גדול מאזור ההטענה נותר גלוי; בין השאר, הדבר פוגם בבידוד הרעש מאחור. הדלת האחורית כה ענקית, עד שזו יכולה להעניק מחסה מהגשם. הממדים הגדולים שלה יכולים להפריע לפתיחתה בחנייה קרובה מדי לקיר או למכונית.
מנוע, ביצועים
מנוע הטורבו-דיזל 2.0 ליטר דיזל מייצר כאן 122 כ"ס ו-32.7 קג"מ ב-1600 סל"ד, התיבה כאמור וכמובן דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 11.1 שניות.
התנעה לא מותירה ספיקות לגבי סוג הנוזל החביב על המנוע; בתנועה איטית טרטור הדיזל עלול להיות נוכח מדי והרעש שלו מורגש לעיתים גם בנסיעה בין-עירונית.
הביצועים טובים ומספקים. הרכב מאיץ היטב מהמקום, צובר מהירות באופן נינוח, משייט ללא מאמץ במהירויות גבוהות והאצות הביניים שלו טובות. בעומס כבד כמו בעליות ממושכות הוא מבצע מעט פחות טוב, והוא אינו מתעלה בעקיפות בתנאים מכבידים. לביצועים הטובים לרוב מתווספת פעולה חלקה ויעילה של תיבת ההילוכים.
צריכת הדלק המצוינת של מנוע הדיזל אינה מפתיעה, ובכל זאת: בתוואי המבחן זו עמדה על 15 ק"מ/ל', בנהיגה בין עירונית הייתה 16-17 ק"מ/ל' ולעיתים אף 20 ק"מ/ל'; לא רע לרכב כה גדול.
נוחות, התנהגות
כיול המתלים נוקשה יחסית, נועד למטען כבד ביחס, וכתוצאה מכך הוא מעט קופצני על רוב סוגי השיבושים והמפגעים, והמתלים נשמעים 'עסוקים', דברים הבולטים בעיקר בעיר וללא נוסעים. מחוף לעיר פעולת המתלים משתפרת, אך הרכב רועש למדי; החלל הגדול מגביר את תשלובת רעשי הכביש והרוח.
אותה כיול מתלים קשיח משתלם בניהוג, והיכולת הדינמית של קאדי טובה מאוד. בנסיעה בין עירונית בולטת יציבות מאוד טובה וזו גם נוסחת ביטחון בנהג. למרות המבנה (ארוך, גבוה), ריסון תנודות המרכב טוב למדי הן על גלי כביש, הן בפניות. בנוסף, הוא אינו רגיש לרוחות צד. תגובות הרכב להפניית ההגה נכונות ומדויקות למדי. לבלמים פעולה נאותה, כישורי בלימה טובים.
מחיר, תמורה
הדגם החדש של קאדי טוב מקודמו, הוא שימושי ועדכני, ויכול בגרסה המוארכת לשבעה נוסעים לשמש גם כמיניוואן.
מחיר קאדי החדש בגרסת הנוסעים הארוכה – 198,000 שקלים ל-5 נוסעים, 200,000 שקלים ל-7 נוסעים – נמצא בצד הגבוה של הסקלה. כך שמדובר כאן בדגם מוצלח, רב-שימושי אך כזה שמחירו גבוה, גם בגרסה לשבעה נוסעים.