הקשר, פרטים
כאשר הוצג, היה אקליפס קרוס אחד משלושה דגמי פנאי קומפקטיים של מיצובישי, יחד עם אאוטלנדר ו-ASX, כולם חולקים אותה רצפה GS שהוצגה ב-2005 ושירתה גם את לאנסר. בסיס הגלגלים, 267 ס"מ, זהה והוא ללא שינוי בדגם המחודש.
עם זאת, השינויים בעיצוב הוסיפו לאורכו 14 ס"מ, ל-545.5 ס"מ, מרווח הגחון גבה ב-2.1 ס"מ ל-20.4 ס"מ בגרסת ההנעה הקדמית, ב-3.2 ס"מ ל-21.5 ס"מ בהנעה הכפולה, והגובה גדל ב-1 ס"מ ל-168.5 ס"מ. נפח תא המטען גדל משמעותית, מ-341 ליטרים ל-405 ליטרים.
למנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר תפוקה מופחתת: 152 כ"ס ו-25 קג"מ (לפני החידוש, 163 כ"ס ו-25.4 קג"מ). לתיבה הרציפה 8 יחסי העברה קבועים וזו עודכנה. משך הזינוק ל-100 קמ"ש כעת 10.5 שניות בהנעה קדמית, 10.8 שניות בכפולה (9.7 ו-9.8 שניות בהתאמה לפני החידוש).
הדגם המחודש מיובא לישראל בתקינה אמריקאית (אירופאית לפני מתיחת הפנים).
מפרט הבטיחות עודכן, וזה כולל בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה (עדיין ללא תיקון) ברמת הגימור הבסיסית; לאלה מעלה גם בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים.
מיצובישי ישראל החזירה לאקליפס קרוס המחודש את גרסה ההנעה הכפולה, הוסיפה רמת גימור לחמש סך הכל. המחירים בגרסת ההנעה הקדמית: 'אינטנס', 155,000 שקלים (בעיקר לציי רכב); 'אקזקוטיב', 160,000 שקלים, עם תאורת לד, מפתח חכם; 'פנורמיק', 171,000 שקלים גם עם גג זכוכית – וזה הרכב שנבחן; 'אינסטייל', 172,000 שקלים; 'פרמיום', 181,000 שקלים. גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ב'אינסטייל' ב-186,000 שקלים.
עיצוב, נראות
בהיסטוריית הדגמים של מיצובישי, אקליפס הייתה קופה נאה שיוצרה בין 1989 ל-2011. השימוש בשם זה לדגם הפנאי יחד עם המילה 'קרוס' היה כדי לציין את המבנה שלו: פנאי קופה. ואכן, לאקליפס קרוס המקורי סיומת משופעת שלו ולזו נוסף ביטוי עיצובי בולט בדמות קורה רוחבית בשמשה האחורית ומופע מקורי של הדלת האחורית.
כיאה למתיחות פנים, עיקר השינויים התמקדו בקצוות – אבל כאן הם משמעותיים ובולטים מאוד. מעבר להארכת הרכב בזכות החזית החדש, החרטום תואם לזה של הקו העכשווי של מיצובישי כפי שמצא ביטוי באאוטלנדר החדש.
השבכה אנכית יותר, כעת היא שחורה, ויחד עם יחידות התאורה והפגושים החדשים, מתקבלת חזית עם מופע חסון יותר. השינוי מאחור משמעותי לא פחות; הדלת הוחלפה בחדשה, הפנסים אחרים ובעיקר בולטת הסרת הקורה שפיצלה את השמשה האחורית.
כל אלה, יחד עם חישוקי "18 נאים, איפור שטח וגוון "אדום יהלום", יוצרים רכב שנראה נאה בהרבה; האקליפס בהחלט יותר נעים לעין.
פנים הרכב
בתא הנוסעים השינויים פחות דרמטיים, אבל התוצאה משופרת. גוונים בהירים יותר בריפוד המושבים ובדיפון הדלתות נעימים יותר לעין. סביבת הנהג עצמה דומה לקודמתה, היא אינה עדכנית בעיצובה, ועשויה פלסטיק שאינו רך או איכותי במיוחד. המחוונים אינם נראים מודרניים ומשמרים קשר עם אאוטלנדר היוצא. צג בקרת אקלים מוסתר חלקית בגלל מיקום נמוך ועמוק מדי בתוך הקונסולה.
למולטימדיה המקומית 'קונקטד', צג "9, גדול ב-"2 מקודמו, הוא חסר חוגה לעוצמת השמע, לא תמיד קל לתפעלו בתנועה – והוא עדיף על קודמו. חלק ממערך המתגים כאמור נראה מיושן, אך קל לשלוט דרכן במערכות הרכב הרלוונטיות. לגג הזכוכית המפוצל תפעול מעט מוזר ונפרד לכל חלק.
תנוחת הנהיגה הגבוהה מעניקה שדה ראייה טוב לפנים, והראות לאחור טובה מאשר קודם אך עדיין מוגבלת. מושב הנהג רך מדי במפגש הראשון, הוא חסר אפשרות לתמיכה בגב תחתון, אך בנהיגה ארוכה הוא מתגלה כנוח למדי. מושב הנוסע מעט נמוך וחסר כיוון גובה.
מאחור, האפשרות להזחת המושבים כבר אינה מוצעת ועדיין ניתן לשנות את זווית המסעד. המרחב נאה, מרווח הרגליים טוב, אך מרווח הראש סביר בלבד. גם כעת אין פתחי אוורור מאחור.
תא המטען שגדל מציע נפח מספק, והוא יעיל לשימוש.
מנוע, ביצועים
כאמור, לטורבו-בנזין 1.5 ליטר הספק מופחת של 152 כ"ס, תיבה רציפה עם 8 יחסי העברה קבועים, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש התארך ב-0.8 שנייה, ל-10.5 שניות.
אקליפס קרוס צובר קצב נאות, והירידה בביצועים אינה מאוד משמעותית. בכביש המהיר יחס ההעברה ארוך, לשיוט נעים בזכות מנוע בסל"ד נמוך ופעולה יותר נינוחה ושקטה של חטיבת הכוח. תחת עומס, המנוע אינו שקט, אך הצליל 'גברי' יותר ומעייף פחות מאשר בדגמים אחרים של מיצובישי המצוידים במנוע אטמוספרי, כולל אאוטלנדר החדש (דבר המוצא ביטוי גם בשיוט). פעולת התיבה הרציפה מדורגת יותר מהמקובל בתיבות דומות, ופחות ממהרת למקם המנוע בתחומים רועשים מדי. מינון פעולת המצערת בחניות ובזחילה אינו טוב, מכיוון שהתגובות לה אינן חדות וברורות.
צריכת הדלק לא הצטיינה: בתוואי מאמץ ובקצב גבוה, הצריכה עמדה על 9.0 ק"מ/ל', ובשיוט הייתה הצריכה בין 10.5 ל-11 ק"מ/ל'.
נוחות, התנהגות
במסגרת חידוש הדגם, כוילו המתלים מחדש, ועדיין נוחות הנסיעה בעיר סבירה בלבד, בעיקר על שיבושים בינוניים וגדולים. דופן הצמיג, 225/55-18, אינה משתתפת מספיק בספיגת המהמורות. בנוסף, רעש פעולת הבולמים מורגש אף הוא. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, ועם זאת שיבושים בוטים מורגשים מדי, וכך גם רעשי הרוח והכביש.
בנסיעת שבילים האקליפס אינו נוח מאוד על אבנים קטנות, אבל הוא משדר תחושת חוסן ראויה, מאפשר לנוע מהר וגם מתמודד היטב עם בורות גדולים.
היכולת הדינמית נאה, אך הרכב חסר את הרהיטות והחדות שיש למתחרים מודרניים, ובפניות רכינת המרכב מורגשת. על גלי כביש הריסון חסר, וזה משפיע גם על היציבות הכיוונית. מזג האוויר הסוער הדגיש רגישות לרוח צד.
בזינוק חזק נוצרת לעיתים לוחמת הגה ואף החלקת חרטום קלה. מצד שני, מערך בקרת היציבות מייצר חיקוי לדיפרנציאל מוגבל החלקה, ובהאצה ביציאה מפנייה מהירה יסיע לעיתים בשמירת הקו.
להגה משקל קל מדי, ותגובות הרכב להפנייתו אינן נחושות. לבלמים אין נשיכה חזקה אבל היכולת נאותה.
מחיר, תמורה
פלח השוק החשוב ביותר הוא של רכבי פנאי קומפקטיים, ואקליפס מצליח להתברג במרכזו גם אם יתקשה לסכן את המובילים.
הדגם המחודש משופר באופן משמעותי בעיצובו, מרכיבים רבים עודכנו, ועם זאת סימני הגיל בהחלט מורגשים. בנוסף, לאקליפס קרוס החדש מופע מגודל, אבזור עשיר, התנהלות נאותה.
עם זאת, ובהינתן מחירה של רמת הגימור 'אקזקוטיב', הנמוך ב-11,000 שקלים מ'פנורמיק' שנבחנה, ל-160,000 שקלים והחסרה רק את גג הזכוכית, נראה שדווקא זאת מעניקה את התמורה העדיפה; בהשוואה למתחרים עדיפים, יש לה אבזור והספק מהסוג שיש להם רק בגרסאות וברמות גימור יקרות יותר.