הקשר, פרטים
ב-2021 הגיעה לכאן הגרסה האחרונה של ספייס סטאר; עיקר השינוי בהפחתת תפוקת המנוע לשיפור נתוני הזיהום וצריכת הדלק – מ־80 ל־71 כ"ס ומ־10.8 קג"מ ל־10.4 קג"מ; הביצועים ירדו ולא במעט: משך האצה מ־0 ל־100 קמ"ש התארך מ־13.5 שניות ל־15.8 שניות, המהירות המרבית ירדה מ־173 קמ"ש ל־163 קמ"ש. מעט לאחר מכן עודכנה סביבת הנהג, בעיקר עם מולטימדיה חדשה בהתקנה מקומית, ונוספו פריטים כמו משענת יד למושב הנהג.
אבל דומה ששינוי גדול בהרבה חל בסביבתה המוטורית של המכונית. כבר עם הצגתה היא הייתה סופרמיני קטנה ביחס למתחרות, ובמהלך השנים, כאשר אלה צמחו, הפערים גדלו. החל מ-2020 ספייס סטאר מתחרה בדגמי מיני – שמספרם קטן עם השנים ומהם היא גדולה יותר.
המחיר העכשווי והעובדה שלספייס סטאר תיבה רציפה ולא רובוטית חד-מצמדית, עשו טוב לקטנה של מיצובישי, ואלה, יחד עם עדכוני השנה האחרונה, הביאו אותה למבחן זה.
מחיר ספייס סטאר מתחיל ב-80,000 שקלים, ואנחנו בחנו אותה ברמת הגימור 'סופרים' שמחירה 86,400 שקלים; לזו, בין השאר, חישוקי "15, מולטימדיה, בקרת אקלים. ל'פרמיום', שעולה 1500 שקלים נוספים, גם תאורת לד ומפתח חכם. מפרט הבטיחות מספק, וכוללת בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה, עמעום אוטומטי.
נראות, עיצוב
עיצובה של ספייס סטאר כיום נראה בסיסי. החזית, שהובלטה בשנים קודמות, מעט צרה והצמיגים הדקים מדגישים זאת. צדי הרכב מיושנים למראה ודווקא החלק האחורי ובעזרת הספוילר נראה מוצלח יותר; הגג בשחור – מדבקה בתוספת מקומית, 2500 שקלים – משפר את ההופעה.
פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג מיושן למראה והחומרים מהם היא עשויה פשוט למדי, ויש לכך ביטוי אפילו בצליל טריקת הדלת. מאידך היא ברורה וקלה לתפעול ולהתמצאות, אין בה מרכיב שנראה בסיסי מדי, דיפון הבד בדלתות מוסיף – ומה שיש זה מה שמצפים ממכונית מיני זולה. ובעיקר, ישנם הדברים ההכרחיים, כולל מספיק פתחי אוורור הממוקמים היכן שצריך – גם אם המזגן קצת חלש ורועש ופתחי האוורור קטנים – ותפעול בקרת האקלים ברור. מולטימדיה חדשה מחליפה את 'קונטקטד' הקודמת, והצג נראה מודרני ומעשיר את סביבת הנהג, גם אם פה ושם סובל מהשתקפויות. קליטת הרדיו אינה מצטיינת אך ממשק קארפליי פועל היטב. למיצוב ולגיל יש ביטוי למשל בהיעדר מראת איפור בסוכך השמש או בתפעול המסורבל של מחשב הדרך.
המרחב לנהג מעט צר, תנוחת הנהיגה נאותה והמושב נוח למדי. כיוון גובה המושב אינו מוצלח וזה שולט רק בחלקו האחורי של הבסיס.
מאחור המרחב סביר למכונית כזו, אך איכות החומרים שם נמוכה בהרבה מאשר מלפנים; יש לכך ביטוי באיכות הפלסטיק, בהיעדר דיפון בד ותאי אחסון בדלתות.
לתא המטען נפח מספק של 235 ליטרים, וכיסוי נאות העשוי טוב יותר מזה שבדגמים מתחרים.
מנוע, ביצועים
כאמור, התפוקה והביצועים של מנוע ה-1.2 ליטר 3 צילינדרים טובים פחות מאשר לפני עדכון הדגם. עם זאת, היכולת סבירה יחסית; לתיבה הרציפה הילוך ראשון ביחס קבוע ורק לאחר מכן הפעולה רצופה, כך שהיציאה מהמקום יעילה.
המנוע אינו שקט אבל גם אינו מתאמץ ורועש כמו מנועי 1.0 ליטר של מתחרים אחדים. בנוסף, רעשי הכביש והרוח הבולטים מסווים את רעשי המנוע. אל תצפו לביצועים נמרצים, אבל לפחות התחושה טובה ממה שאפשר לצפות מרכב שנתון ההאצה שלו כמעט 16 שניות. כלומר, הוא בהחלט מתאמץ בעומס (עליות, עקיפות), אבל הוא מאפשר לצאת לנסיעות בין־עירוניות מבלי שהמחסור בכוח בעליות יהיה אקוטי. העובדה שמדובר בתיבה רציפה ולא ברובוטית בהחלט מוסיפה נקודות.
צריכת הדלק נעה בין 11.5 ק"מ/ל' במבחן ל־15.9 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה.
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה אינה מצטיינת; הרכב מושפע משיבושים קטנים וגדולים ואלה מורגשים בתוכו. עם זאת, איכות הנסיעה נפגמת אף יותר בגלל רעשי מתלים, כביש ורוח. לרכב קוטר סיבוב מצוין של 9.2 מטרים והוא יעיל מאוד בתמרון ובחניות, מפצה על היגוי כבד וארוך (3.5 סיבובים מנעילה לנעילה).
היכולת הדינמית סבירה, ובעיקר תפוקת המנוע הצנועה אינה מאתגרת את האחיזה בפניות. עם זאת, רכינת המרכב מורגשת בכביש מתעקל והוא מפגין רגישות לרוחות צד הפוגמת ביציבות הכיוונית בכביש המהיר. אותו היגוי איטי סובל גם מחופש גדול מדי במרכז ומחוסר דיוק עם הפניית הגלגלים.
הבלמים פועלים היטב בנהיגה רגילה, אך בעצירת חירום יציבות הרכב נפגמת.
מחיר, תמורה
לזכותה של ספייס סטאר מרחב ותא מטען נאותים, אבזור סביר, תיבה רציפה מוצלחת (ונעימה מתיבה חד-מצמדית). לחובתה עיצוב וסביבת נהג מעט מיושנים, ביצועים בינוניים, נוחות ואיכות נסיעה בסיסיות.
ספייס סטאר לא הצטיינה כסופרמיני, אבל כאשר היא מתחרה בליגת המיני היא מעניקה שילוב מוצלח למדי של מחיר סביר – 86,400 שקלים – וממדים מעט גדולים יותר.