כשהיא מתייצבת בלבן, וללא ספוילר אחורי מוחצן, קשה לדמיין שבשבילה נצא מעורנו וננצל גם את שעות היום המאוחרות לפני שחג האביב ופקקים יגיעו. קשה לנחש שמתחת למה שנראה כמו מרצדס A קלאס רגילה מסתתרת חיה רעה במובן הטוב. 

אבל חובבי ההגה יזהו שמשהו שונה, וזה מתחיל ביציבה. A45 S נראית יותר נמוכה ורחבה – והיא אכן רחבה ב-5 ס"מ ל-185 ס"מ ונמוכה ב-3 ס"מ ל-141 ס"מ. יש גם לא מעט פריטים המדגישים במה מדובר: ארבעה מפלטים, ביניהם דיפיוזר מלוטש ומעל ספוילר קטן בקצה הגג, קאליפרים אדומים, גם 'בליטות כוח' לא מוגזמות לאורך מכסה המנוע.

ואם יש ספק, אז הסמל החדש על מכסה המנוע מסיר אותו. במקום הכוכב המוכר שליד קצה מכסה המנוע – זה בחזית נשאר במלוא גודלו – ממוקם סמל AMG עם הכיתוב 'אפאלטרבאך' (AFFALTERBACH) – בחלקו הימני איור של שסתום וגל זיזים, בשמאלי איור של עץ תפוחים כמו ב'מגן העיר' בסמלה של העיירה הנושאת שם זה ובה שוכנת הנהלת AMG מאז 1976.

מרצדס A45 S סמל
צילום: אלי שאולי
 

הסיבה

מרצדס AMG  A45 S היא ביטוי מוקצן לאותו סוג של מכוניות ספורט בעלות יכולת ואף פרועות המבוססות על מכונית נוסעים רגילה. דגם זה וכזה, כך נראה, נמצא בשנותיו האחרונות, מכיוון שהתקינה המחמירה והמעבר לחשמל יביאו לכך שהוא ודומיו יצאו אט-אט ממחזור הייצור. 

הסיבה הרשמית למבחן זה מקורה בעובדה שגרסה זו עברה מתיחת פנים, אבל בניגוד לדגמים רבים שנבחנו כאן מסיבה זו בדיוק, המבחן הזה הוא יותר מאשר מצוות בוחנים מלומדה. אחרי כל הדגמים החשמליים ולפני השקיעה הנ"ל אנחנו ממש רוצים לנהוג באוטו כזה ובזה, להאיץ ללא רחמים בליווי פסקול מטריף חושים רכב שיודע להגיב ולפנות באופן כה מהנה.

מרצדס A45 S מחיר
צילום: אלי שאולי

הדור הרביעי של סדרה A שהוצג ב-2018 עבר מתיחת פנים בסוף 2022, וזו כללה גם את גרסה A45 S שהוצגה ב-2019. מרצדס לא נגעה בחלקים המוצלחים של המכונית – כולל ובעיקר מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 421 כ"ס  ו-51 קג"מ. עם השקתו וכנראה עדיין, מדובר במנוע הארבעה צילינדרים המוגדש הסדרתי החזק ביחס לנפח. 

גרסת A45 הרגילה (386 כ"ס) יצאה מהמבחר, ואילו A35 הפחות קיצונית שופרה. המנוע משודך לתיבה דו-מצמדית עם 8 הילוכים וההנעה כפולה. 

חלוקת הכוח היא עד 50% לאחור, אבל אנשי AMG פעלו לשימור מאפיינים אופייניים של הנעה אחורית, גם באמצעות מצמד נשלטים אלקטרונית לכל גלגל, להעברת כוח חדה ומהירה.

מרצדס AMG בגרסת A45 S מוצע רק ברמת אבזור אחת ומחירו 677,000 שקלים.

מרצדס A45 S 2024
צילום: אלי שאולי
 

מה השתנה?

חיצונית השינוי אינו גדול ונוגע ליחידות התאורה, עם מרקם חדש שמערך הלד שמח להדגיש במפגני תאורה, וכמובן גם עדכונים קלים למבנה הפגושים ולסבכה. חישוקי ה-"19, שאינם נראים מוגזמים כאן, חדשים. אולי בגלל הצבע נראה כאילו החזית מעט 'כבדה' יותר, ועדיין השינוי הבולט ביותר בחזית הוא הסמל הלא-גדול והלא-מוכר. 

השינוי בפנים גדול יותר, ועיקרו מסך המולטימדיה והתפעול העדכני כמו בדגמים היותר עדכניים של מרצדס. לחצני תפעול למצבי הניהוג ששכנו בין המושבים עברו לצג, ובקונסולה הרחבה נותרו פקדים מועטים (כמו עוצמת שמע) ומשטח ואלה נראים קצת פחות טוב. 

מרצדס A45 S סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

השליטה במערכות רבות נעשית כעת בעיקר דרך הצג וזה פחות נוח, אבל כרגיל ב-AMG שני פקדים עגולים על גלגל ההגה החדש והנאה מאפשרים שליטה במערכות: הימני במצבי הניהוג; השמאלי בתפעול מהיר למרכיבים שונים במערך הדינאמי, וניתן לבחור בצליל מפלטים, אופי הפעולה של בקרת היציבות, קשיחות מתלים. לוח מטריקס בצג מראה מה נבחר בכל סעיף – נוח אך נראה קצת פשוט.

כיאה ל-AMG ברכב שפע מצבי ניהוג דינאמיים – החל מ'ספורט', דרך 'ספורט +', ועד 'מרוץ' – ולטעמי זה קצת יותר מדי, גם כי בנוסף יש מצב 'דריפט' הדורש זמן על-מנת לתפעל אותו כמו שצריך; זה מאפשר למנן את הכוח בגלגלים האחוריים כדי לקבל החלקות צד. מפרט הבטיחות המעודכן משמיע צלילים שחלקם חדשים ומעצבנים מאשר קודם לכן (וכמו בדגמים אחרים של מרצדס), וכולל מצב זחילה חדש בחניות.

מרצדס A45 S מסך מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

העדכון נוצל לתוספת אבזור נחוצה. זה עדיין רכב שאינו עשיר במיוחד, אבל כעת בשני המושבים הקדמיים תפעול חשמלי (לפני כן רק לנהג), בקרת האקלים מפוצלת ונוספו פתחי מיזוג מאחור. יש כמובן גג זכוכית ועדיין אין מצלמות היקפיות או פתיחה חשמלית לתא המטען. אני עדין לא מת על הבורר המרצדסי השגרתי מההגה במכונית כזו, אבל פקדי ההילוכים מההגה יעילים. 

מרצדס A45 S מושבים
צילום: אלי שאולי

מושבי הספורט המשלבים ריפוד עור ואלקנטרה נראים נהדר ותורמים לאווירה העשירה, גם אם לאורך זמן הם מעט מעייפים; משהו בהם  נעים מאשר לפני החידוש. תנוחת הנהיגה הנמוכה הולמת את אופיו של הרכב. 

כנדרש מרכב כזה גם A45 משמרת צדדים פרקטיים עם מרחב ראוי מאחור ותא מטען בעל מבנה שימושי. בזה אפשר להעמיס "סט כיסאות מתקפלים" לחג לקראת הארוחה המשפחתית, ולאחר מכן יישאר מקום גם לאוכל. 

מרצדס A45 S תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

ממריאים

לחיצה על המצערת ואנחנו בשמיים. המספרים של נתוני המנוע מספרים לא מעט; 421 כ"ס ב-6750 סל"ד, 51 קג"מ ב-5000-5250 סל"ד; רצועת כוח די צרה המושגת גבוה. גם אלה של הביצועים; המכונית הזו מאוד מהירה, גם לפי הנתונים – 3.9 שניות ל-100 קמ"ש, עד 270 קמ"ש מרביים. יכולת ההאצה נעה בין נהדרת לנפלאה, גם שני אלה וגם עוד – בעיקר מכיוון שכאן זה לא רק המה המרשים אלא גם האיך הכובש. 

בניגוד לשקט החשמלי נטול הדרמות, כאן מתקבלת כל ההצגה: המנוע המתעורר שרוחש, רושף ונושף והתיבה שמעבירה, בייחוד במצב 'מרוץ', את ההילוכים באופן שנע בין חד ואגרסיבי לאלים, ומשתלב היטב עם נהמות, שריקות ופיצוצים לא מוגזמים מהמפלטים. ההאצות מורגשות בכל הגוף, החושים נרגשים, וכאל אלה גורמים לכך שרוצים עוד ועוד. "או, כמה שזה היה חסר לי בזמן האחרון" אני מהמהם והחיוך עולה. 

מרצדס A45 S מנוע
צילום: אלי שאולי

המנוע אינו פחות מנפלא. הוא חזק בכל סל"ד ובכל מצב ניהוג, והניסיון של AMG להעניק למנוע המוגדש גם מאפיינים של מנוע אטמוספרי מוצא ביטוי גם בכך שהוא מעודד להגיע לסל"ד גבוה, וקל להתמכר לכך. המנוע מטפס בקלות מעלה אל עבר מנתק ההצתה שמגיע מוקדם מהצפוי (בכל זאת 7000 סל"ד, ועדיין). את כל זה ניתן לתבל, גם לפי הטעם, בסיוע לחצן ליצירת פיצוצים סולידיים ממערך הפליטה הנשמעים אמיתיים, לא כמו משחק במערכת השמע. כיף. 

המכונית צוברת מהירות בצורה כה החלטית עד שעקיפות הן משחק ילדים ואנחנו רק רוצים עוד. כדאי להיזהר ממשטרת התנועה ומהרתעת משתמשים אחרים בכביש כי אפילו בעקיפה קצרה ניתן להגיע בקלות למהירויות דמיוניות...

הצריכה בנהיגה רגילה הייתה בין 11 ל-12 ק"מ/ל', ובתוואי המבחן, בעומס הדינמי הנדרש, זו הגיעה ל-8 ק"מ/ל'. לא נורא. 

מרצדס A45 S צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

במקום הנכון

המקום בו A45 S מפתיעה כל פעם מחדש הוא בכבישים הנכונים בדרום, בהם עיקול רודף עיקול והגובה משתנה תכופות. הם לא מותירים מקום לטעויות אבל מאפשרים למרצדס הקטנה להיות גדולה. כיף לחזור לרכב שמתנהל בקלילות יחסית ומגיב באופן חד בהרבה מאשר כלים חשמליים עם נתוני הספק וביצועים דומים.

המכונית מרוסנת, מגיבה היטב להפניית ההגה המהיר ומשנה כיוון באופן נמרץ. היכולת אינה פחות ממעולה והאופי מפתיע. למרות הרצפה (הנעה קדמית, גם כפולה) הרכב פונה עם מאפיינים אופייניים להנעה אחורית, כולל היגוי יתר קל ומענג. למרות שיש המון כוח, אני תופס ביטחון די מהר ומשנה את הבקרות בהתאם. המכונית קשובה לנהג, וגם במצבים כאלה ההתנהלות זורמת. במצב 'דריפט', המחייב תפעול הילוכים ידני, המייצר החלקות אחוריים בוטות בהרבה, הרכב נע באופן צפוי. הבלמים מקנחים עם ביצוע מדויק ונכון. 

מרצדס A45 S פרופיל
צילום: אלי שאולי

נוחות נסיעה לא הייתה בראש דרישות הפיתוח, ומידות הצמיגים – 245/35-19, איגל F1 של גודייר – מכוונים לאחיזה מרבית, לא לספיגה משופרת. ואכן, במהירות איטית הרכב מתקשה על שיבושים גדולים ופסי האטה. אבל כאשר הקצב עולה המצב משתפר, וכבר בעיר הרכב מתמודד טוב יותר עם חלק מהשיבושים כאשר הבולמים הנשלטים-אלקטרונית במצב 'נוחות'; ההבדלים בין מצבי הבולמים מאוד מורגשים. 

מחוץ לעיר הרכב אינו מעייף; הבולמים 'עובדים' והריסון של תנודות המרכב מוסיף אף הוא. רעשי הכביש והרוח נשמעים, אך תורמים למופע הדרמתי. 

מרצדס A45 S בלמים ונוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

געגועים לפני פרידה

זהו רכב שהתגעגעתי אליו עוד לפני שהחזרתי אותו, ולא רק בגלל השהות הקצרה מדי. מרצדס A45 S הוא נציג משובח ביותר לסוג מכוניות מהנה מאוד שזמנו קצוב.

הגעתי ל-A45 עם הרבה ציפיות ולא התאכזבתי, ובסיכומו של מבחן, ועל רקע התקופה הזאת, מדובר בכלי המאפשר בריחה מהירה מהמציאות, וביותר ממובן אחד. חבל רק שהמחיר, כמעט כרגיל במרצדס, יקר מדי, ו-677,000 שקלים הוא סכום שיאפשר את רכישתו לממש מתי מעט.

מרצדס A45 S
צילום: אלי שאולי