הטויוטה החשמלית, נחתה כאן רק בתחילת השנה הנוכחית, שלוש שנים לאחר שהוצגה לראשונה. היא נבחנה במבחן על ידי אוהד אלגוב, וזכתה לביקורת חיובית ממנו, עם הסתייגות ביחס לטווח הנסיעה. גם במבחן השוואתי מול ארבעה רכבי פנאי קומפקטיים הגיעה הטויוטה למקום האחרון. 

לאחר תקופה קצרה, אחרי אותו מבחן השוואתי, הכריז היבואן שהרכב עבר סוג של שדרוג, שאמור לשפר את טווח הנסיעה של ה- bZ4X

עלי הוטלה המשימה לבחון את הטווח ולפרסם את תוצאות הבחינה ברבים. אוסיף רק שלארץ מגיעים שתי גרסאות, לבכירה אותה בחנו, הנעה כפולה, כוח עדיף - 218 כ"ס שמגיע משני מנועים, שאחד מניע את הציר הקדמי והשני את האחורי. טווח הנסיעה המוצהר עומד על 459 ק"מ. מחירה - כ-266 אלף שקלים.

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: אנה פרומצ'נקו

הדגם הזול יותר, שמחירו כ-246 אלף שקלים, בעל מנוע אחד, הנעה אחורית, הספק נמוך רק במעט - 204 כ"ס, טווח הנסיעה המוצהר הוא 509 ק"מ.

לא פעם הערתי על הטווח המוגזם שמציגים היצרנים בכמעט כל המכוניות החשמליות. סליחה, אבל מה אכפת לי הטווח המוצהר במכונית כפולת ההנעה (459 ק"מ) שמחשב המכונית מציג לי טווח קצר ב-50 ק"מ (399) עוד לפני שיצאתי מאולם התצוגה של טויוטה בתל אביב עם סוללה טעונה במלואה. אני כבר מכיר את זה, המחשב מושפע מאופי הנהיגה של הנהג הקודם. כנראה באגרסיביות ו/או במהירות גבוהה, יגידו לכם באולמות התצוגה. אולם תשובתי להם תהה, אם המספר הזה שיש על הצג אינה נכונה ואתם יודעים את זה, למה בכלל להציג אותו? 

אגב, הנסיעה הראשונה לבאר שבע ובחזרה, כבר הוכיחה לי שגם המספר שנקב המחשב אופטימי, עוד נגיע לזה.

האבזור זהה בשני הדגמים כמו גם הסוללה - 71.4 קוט"ש. 

אך, מכיוון שאיני מסוגל נפשית לשבת במכונית בפעם הראשונה עבורי מבלי להביע את דעתי ה"מלומדת" עליה, אוסיף עיקרי דברים שאהבתי יותר, כאלו שאהבתי פחות וגם את אלו שלא אהבת. 

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: דני פרומצ'נקו
 

קצת על האוטו

אמנם התבקשתי לדווח רק על הטווח של המכונית, אולם איך אומר הפתגם הבריטי הנושן? "קשה ללמד כלב זקן תעלולים חדשים". זה בדיוק אותו דבר עם כתבי רכב ותיקים. בכל פעם שהם נכנסים למכונית, תהיה זו מכונית, של חבר, מושכרת או אפילו מונית, הם "בוחנים" את הסביבה, את נוחות הנסיעה, מצב המתלים, התנהגות הרכב, האבזור… ככל שמאפשר לו הזמן ומיקומו בתא הנוסעים של הרכב. 

כאלו אנחנו, כזה הוא אני. כבר קשה לשנות את זה בי. ואם אתם רוצים עוד קלישאה (אחרונה, מבטיח), אפשר להוציא את הכתב מהאוטו אך אי אפשר להוציא את האוטו מהכתב.

אתחיל במה שאהבתי. המראה החיצוני מושך עיניים. מהפרופיל ומאחור היא ממש יפה. לגבי החזית, יש שיאהבו אותה, אני אישית לא משוגע על חזית של מכוניות ללא שבכה פתוחה. אבל למכונית חשמלית יש צורך לאווירודינמיקה כזו שמפחיתה את מקדם הגרר שמביא להקטנה בצריכת החשמל שלה ובכך להגדלת הטווח - ואין צורך בקירור של מנוע ששורף דלק. ולכן כל השבכות של אלו החשמליות אטומות. אבל למרות הרתיעה שלי מאלו, היא נאה דיה. תא הנוסעים נאה, מאוורר מרווח גם מאחור. האבזור מלא וגם איכות החומרים בסדר פלוס. למכונית מצלמות היקפיות, נתקלתי ברזולוציות טובות יותר - אך הן מסייעות מאוד בנהיגה. 

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: דני פרומצ'נקו

עוד אהבתי את הנהיגה. המכונית יוצאת מהמקום בנחישות שלא יורדת עם עליית המהירות. גם התנהגות הכביש טובה עד טובה מאוד אפילו, וההגה, למרות שקצת קל מדי לטעמי, מעולה. 

עד כאן אני מסכים לכל שכתב אוהד.

אני חולק עליו בקשר לנוחות הנסיעה. כל עוד הכביש מושלם - הנוחות מעולה, אולם בכביש משובש קצת, נוחות הנסיעה יורדת. רעשי הרוח הכביש בולטים ואפילו חזקים, והמכונית מקפצת. בכביש מחורץ עוד יותר נוחות הנסיעה פשוט לא טובה. 

אני יודע שלמשקל המצבר יש חלק בזה, אך, נסעתי במכוניות חשמליות נוחות יותר. ורעשי הרוח והכביש אינם חלק מנסיעה חשמלית אלא מחוסר בבידוד רעשים. חבל. 

מה שאהבתי עוד פחות היא את הנדסת האנוש. 

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: דני פרומצ'נקו

למה לעזאזל ההגה מסתיר את לוח המחוונים, וצריך ללחוץ כל פעם מחדש על המתג שמפעיל את הבלימה הגנרטיבית? אני יודע, מי שלא מורגל בנהיגה במכוניות חשמליות, זה לא יציק - אבל אני מורגל. אני גם אוהב שהבלימה הגנרטיבית בולמת את הרכב את עצירה מוחלטת - ובטויוטה היא לא. שאלתי את האיש שמסר ביד את האוטו אם ניתן לווסת את עוצמת הבלימה. "עושים את זה עם מינון דוושת התאוצה" ענה לי. נו כן, גם את התאוצה ממננים באמצעות דוושת התאוצה - חשבתי. בקיצור אין מינון. יש מתג של כן עובד או לא עובד - קשה מאוד לחפש את הנורית שמראה אם הוא מופעל או לא - ובכל פעם בו נעצרתי וכיביתי את המנוע, הייתי נאלץ להפעיל את המתג מחדש. 

היו עוד פונקציות שלא הצלחתי להפעיל מידית או לכבות אותן. הצלחתי להפעיל ולכבות את המעבר למצב נסיעה "אקו" ממצב "רגיל" אך לא הצלחתי לחוש בכל הבדל שהוא - כך גם מד הטווח שנותר, שלא השתנה בכלל בין המצב האחד לשני. 

יתכן ומתג ההפעלה של המצבים היה תקול? אולי. 

אפסיק כאן, נדמה שהבנתם כבר אותי.

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: דני פרומצ'נקו
 

טווח נסיעה

מאחר ובחנתי את הרכב בסופ"ש שלם, היה לי זמן לשתי מדידות בטווחים בינוניים. מתל אביב לבאר שבע ובחזרה ונסיעה נוספת לעין הוד וחזרה. 

התוצאות פשוטות וחד משמעתיות. 

לבאר שבע, נסעתי במהירות גבוהה. כ - 130 קמ"ש בממוצע, אולי אף קצת יותר. החשמל ירד בקצב גבוה למדי הטווח גרד את גבול ה-200 ק"מ.

חזרתי במהירות שפויה קצת יותר והוא שב ועלה לכ-210 ק"מ. זה היה צפוי. 

למחרת נסעתי כל הדרך לעין הוד בין 90 ל-100 קמ"ש. התוצאה הייתה 350 קילומטרים. לא היה שינוי מהותי מהנתון אותו קיבל אוהד במבחן שערך.

טויוטה bZ4X מעודכן תוכנה – מבחן דרכים
צילום: דני פרומצ'נקו