המותג הסיני הצעיר אורה שנוסד על-ידי קבוצת גרייט וול מוטורוס (GWM) ב-2018 נחנך בישראל בתחילת 2023 עם השקתו של דגם אחד שהביא גישה שונה בעיצוב שמצאה ביטוי גם בשם מקורי.
 

שונה במקור

אותו דגם, משפחתית קומפקטית, הוצג ב-2020, מביא עמו עיצוב רטרו עגלגל בהשראת החיפושית של פולקסווגן וזה נקרא 'חתול מגניב' (Funky Cat). 

אורה 07 פנס
צילום: אלי שאולי

כעת הצטרפה מכונית שנייה. זוהי משפחתית-גדולה שראתה אור בסין ב-2021, והוצגה באירופה מאוחר יותר באותה שנה. אותה מכונית הביאה עיצוב רטרו עגלגל, כאן בהשראת פורשה, נקראה בסין 'לייטנינג קאט' (חתול הברק) ובאירופה 'נקסט קאט' (החתול הבא).

הדגם הגדול יותר הוכרז בישראל באפריל השנה – אלא שבין לבין שונה מערך השמות של המותג. במקום שם הכולל את המילה 'חתול', אורה פנתה לסידור הרגיל והחוזר על עצמו (והמשמים, יש לומר) של ציון הדגם בספרות, והרכב החדש קיבל את הסימול 07.

ארגון מאכילי החתולים העירוני, בו חבר אחד מכתבי הרכב הוותיקים והמכובדים (לא אני; אני עם כלבים), בוודאי הוריד את הדגל לחצי התורן למשמע הבשורה שאורה נטשה באירופה את החתולים. אגב, מעבר דומה היה עם מותג אחר של גרייט וול, וואי, ששמות הדגמים שלו הוחלפו מסוגי קפה למיניהם לסימול המשלב אותיות לטיניות וספרות.

אורה 07 GWM סמל
צילום: אלי שאולי
 

אחרת בחוץ

אורה 07 מבוססת על פלטפורמת לימון (Lemon), גם זה שם לא שגרתי וייחודי לרצפה של מכונית (להוציא ג'ורג'יו של אלפא). רצפה זו משרתת את אורה 03/פאנקי קאט ודגמים נוספים של גרייט וול, בהם וואי, כולל כאלה עם מנועי בנזין; גם זו סיבה לכך שהדגמים של אורה משמרים הנעה קדמית. גרסה עדכנית של רצפה זו נמצאת גם בבסיסה של מיני החדשה המיוצרת בסין ליד דגמי מיני.

אורה 07 שונה ממשפחתיות-גדולות סיניות המאופיינות בקווים מחודדים, בהופעה עכשווית ובקרבה גדולה מאוד ביניהן בהופעתן הכוללת. ל-07 קווים עגלגלים כמו במכוניות מלפני חצי מאה והיא קרובה מאוד לפורשה של פעם; יש לכך ביטוי גם בפנסים הקדמיים אבל בעיקר בחלק האחורי המשתפל. 07 היא סדאן-קופה, אבל יש לה ארבע דלתות ולא חמש.

אורה 07 חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

המפגש בחנייה מחזק עוד יותר את הקשר לפורשה, אבל לא בכיוון הצפוי. לכאורה, הקשר אמור היה להיות עם פנאמרה, אבל גם הממדים וגם הקווים נראים כמו התשובה לשאלה: "איך הייתה נראית מכונית נוסעים של פורשה על הבסיס של 356?". 

התוצאה כאמור וכפי שנראה בתמונות מיוחדת ושונה מהרגיל, אבל קצת מוזרה – ודווקא בגלל הפרופורציות. בסיס הגלגלים מכובד, 287 ס"מ והאורך גם, 487 ס"מ – אבל הרוחב אינה גדול באופן יחסי, 186 ס"מ. הגובה 150 ס"מ, נאה למכונית נוסעים, לא כמקובל ביחס למכונית בהשראה ספורטיבית. 

אורה 07 מידות
צילום: אלי שאולי

גם היחסים בין המרכיבים אינם רגילים. החזית מעט קצרה ביחס למכונית בעיצוב ספורטיבי, השמשות גבוהות, האחוריים מגושמים ויש בהם רמיזות לרכבי פאר בריטיים. כיאה לקשר הספורטיבי הספוילר הקדמי נמוך (עד כדי חשש מפגיעה במדרכות), לדלתות אין מסגרת שמשות, ובמכונית שקיבלנו גם ספוילר אחורי המתרומם עצמאית במהירות גבוהה, אלא שגם הוא נראה מעט מוזר וקצת לא שייך. עם זאת, אותו עיצוב אחראי גם למקדם גרר מצטיין של 0.22, וכפי שנראה יהיו לכך תוצאות. 

המפרט הטכני שונה אף הוא מברירת המחדל של החשמליות בכלל, הסיניות בפרט. הרכב מוצע בישראל עם מנוע אחד המייצר 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ, פחות מהמקובל – ובעיקר בולטת העובדה כי ההנעה כאן קדמית ולא אחורית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 8.2 שניות והמהירות המרבית 170 קמ"ש.

אורה 07
צילום: אלי שאולי

במפרט החשמלי סוללה של 67 קוט"ש או 86 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 440 ו-570 ק"מ בהתאמה. הספק הטעינה המהירה נמוך יחסית, וזה עומד על 88 קילוואט. יצוין כי לאורה 07 גרסת שני מנועים והנעה כפולה המייצרת 408 כ"ס, וזו אינה מיובאת בשלב זה לארץ.

למבחן קיבלנו את אורה 07 בגרסת הטווח הארוך וברמת האבזור 'פרו+', ומחירה של זו 225,000 שקלים, 220,000 שקלים בתקופת ההשקה הנוכחית. 

אורה 07 כנף אחורית ספוילר
צילום: אלי שאולי
 

מיוחדת בפנים

אותה השראה של מכונית ספורטיבית גרמנית מצאה ביטוי גם בסביבת הנהג, וזו מפתיעה בעיצוב נאה ומקורי. בייחוד בולטת קונסולה מרכזית העולה מבין המושבים לדשבורד בזווית 45 מעלות הכוללת פקדים חיצוניים בולטים ויוצרת מעין "קוקפיט" ייחודי. מול הנהג שלושה מחוונים עגולים המשולבים זה בזה (באופן שאינו שונה עקרונית מאשר בדגמי אלפא רומיאו מסוימים), סידור מרענן ביחס לצגים הסינים הזעירים, גם אם החיוויים עדיין קטנים מדי.

הפקדים בקונסולה מיועדים למצבי הניהוג ולבקרת האקלים, למרות שהגבוה יותר נראה כאילו והוא שולט בעוצמת השמע (אין לחצן כזה והאפשרות הנוחה היא מההגה). השני אחראי לטמפרטורה אבל רק לצד הנהג, וזה מוזר. מעליהם מתגים כסופים שרובם קשורים לבקרת האקלים. אורה הרכיבה מספר מתגים חיצוניים נוספים, אבל למרות העיקרון חיובי, הבחירה לא תמיד נראית נכונה, בתפקיד או במיקום; כך למשל, הלחצן לדימום הרכב נמצא בתקרה.

אורה 07 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

איכות החומרים טובה וחלקים מסוימים עוטים דיפון דמוי עור, וזה נראה אפילו טוב יותר בגימור בחום קאמל הנאה (לעומת השחור במכונית ההדגמה).

כדי לתפעל את רוב הפרטים צריך להיכנס לצג, וזה כמקובל ברוב המוחלט של הדגמים המגיעים מסין סבוך ושופע תפריטים עם אייקונים קטנים מדי אותם קשה לתפעל בדייקנות, גם בגלל רגישות הצג. 

במסגרת הפרשנות של אורה ל"דברים רעים שלמדנו מטסלה" נמצא גם כאן גג זכוכית נטול כיסוי, שליטה מעצבנת דרך הצג בפתחי המיזוג וכאן הוא קשה במיוחד. שני אלה הורגשו במיוחד בגל החום שהגיע, וכך גם אופי פיזור האוויר. גם תפעול האוורור במושבים הקדמיים בגרסה המצוידת שלנו לא היה נוח. כאשר ממשקי הקישור עובדים, והם פועלים היטב, נדרש זמן עד שהתפריטים המקוריים של הרכב מוצגים שוב.

אורה 07 קונסולה מרכזית
צילום: אלי שאולי

הפרק הבא הוא פרוטוקול הניתוקים של מערכות ההתרעה העצבניות המחייב מעבר בין שלושה תפריטים. גם כך התחושה היא שלא תמיד מצליחים בכל המשימות, מכיוון שהצפצופים נמשכים או חוזרים מתישהו. המצלמות אוהבות להשתלט על הצג ונראה שהרכב נהנה לצפצף. לפרקים זה מתיש, שהרי לא בכל התנעה ישנו המרץ לחזור, שוב, על כל התהליך, ויש מערכות אותן ניתן לנתק רק בעמידה. ניתוק בקרת היציבות יוצר צפצופים; היא נכנסת לפעולה שוב כאשר המהירות עולה, מתנתקת שוב כאשר מאטים. 

בסוף מתרגלים לחלק מההתרעות, מנמיכים את עוצמת השמע של אלה המאפשרות שליטה ומתעלמים. גם תיקון ההגה, במקרה שלא מבטלים את כל מערך הפעילות שלו, יכול להיות פעלתני. תפעול האיתות אינו נוח, הצליל מעצבן, הוא יכול להיבלע בין יתר הצפצופים ומסיבה זו עלולים לשכוח שהוא פועל. הרכב גם נוטה לזוז בין מצבי הניהוג בניגוד למה שנבחר. 

אורה 07 מושבים
צילום: אלי שאולי

מושב הנהג נראה נהדר אך אינו נוח במיוחד, ויחד עם תנוחת נהיגה שאינה מושלמת הגב עלול להתעייף. שדה הראייה לפנים ולאחור אינו מבריק, השפעה ישירה של עיצוב הרכב.

המרחב הכולל מאחור נאה, מרווחי הרגליים גדולים אך מרווחי הראש מוגבלים. 

נפח תא המטען כמו בדגמים רבים הבאים מסין קטן, 333 ליטרים, בוודאי בהשוואה למקובל במשפחתיות גדולות. בנוסף, היעדרה של דלת חמישית ומבנה ארוך מדי, מקשים על השימוש והגישה לעומקו של התא.

אורה 07 תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

ארוך טווח

ההספק, 204 כ"ס, מעט צנוע ביחס למקובל בדגמים חשמליים עכשוויים ברכב בגודל שכזה, אבל הביצועים נאים. 8.2 שניות ל-100 קמ"ש אינם עוצרי נשימה, גם אינם מטיחים את הגוף לאחור, אבל הם בהחלט טובים ומספקים כל צורך. חשוב יותר: האצות ביניים לעקיפות מיידיות מבוצעות היטב.

הרכב יוצא לדרך לרוב במצב 'חיסכון', שהוא ברירת המחדל, ואז צריך לעבור למצב 'רגיל'. אבל בכל המצבים הכוח נאות והתנועה נעימה. אם רוצים, ניתן לבחור בצליל מנוע מלאכותי המתגלה במפתיע כשותף מהנה לנהיגה, אם-כי חלק מהאופציות מוגזמות. בעיר בזחילות חניה קצת קשה לדייק עם המצערת בייחוד במצב 'דוושה אחת'.

אורה 07 נתונים
צילום: אלי שאולי

הספק טעינה של 88 קילוואט נמוך בהשוואה, אבל בפועל ובניגוד לדגמים אחרים, זה נשמר במלואו בכל זמן הטעינה, ובכל מקרה הפריע פחות מהצפוי. 

ובעיקר: ככל שמדובר בטווח נסיעה, 07 מפתיעה ובגדול. עם ההתנעה, הטווח המובטח היה 424 ק"מ, אבל בהמשך התגלה שזה נתון פסימי. בפועל גילינו טווח מאוד מרשים; בקצב התנועה וביום חמים הטווח נע בין 480 ק"מ ל-500 ק"מ; אין מחשב דרך אבל ההערכה שלנו שהצריכה היא 5.9 ק"מ/קוט"ש וזה נתון מצוין. הטווח נשאר מכובד, 450 ק"מ, גם לאחר ששילבנו קטעים מאמצים, ואז הצריכה הייתה 5.4 ק"מ/קוט"ש.

אורה 07 טעינה וטווח נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

קווים ועיקולים

בכל הקשור לנוחות נסיעה, אורה 07 אינה מבריקה. בעיר היא מוטרדת מדי משיבושים גדולים ובינוניים ובנוסף לכך פעולת המתלים נשמעת. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אבל גם בכבישים שם הרכב אינו מטפל טוב מספיק בשיבושים גדולים, ועל כביש גלי הוא מרוסן פחות מדי. עם זאת, רמת הריסון טובה מהמקובל בדגמים סיניים אחרים. רעשי הכביש נשמעים, אך רעשי הרוח מבודדים היטב למעט במהירויות ממש גבוהות.

והקשר העיצובי לפורשה? בכבישים המעוקלים ההם אין לכך ביטוי. אורה אינה מבריקה ביכולת הדינמית, גם בהשוואה למשפחתיות גדולות סיניות אחרות (אקספנג P7 או BYD סיל), אלא שלזכותה ייאמר כי אינה מתיימרת לכך. 

אורה 07 נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

המומנט הרב יחסית המוצע כבר בסל"ד ממש נמוך מצד אחד ורמת האחיזה של הצמיגים מצד שני גורמים לכך שאלה נכנעים מהר תחת עומס בכניסה לפנייה, ואפילו בקרת היציבות מתקשה להשתלט על היציאה מהקו. כאשר העומס גדול מדי הצמיגים עוברים גם למצב של סחרור, והדבר עלול לקרות גם בעיר. 

הרכב אינו משנה כיוון באופן מיידי, להגה משקל קל מדי, הוא חסר כל משוב, ומשקלו משתנה במצבים מסוימים ל'קל' גם כאשר זה נקבע ל'כבד'. גם הבלמים אינם טובים מספיק; הבלמים נוטים להינעל שלא לצורך תחת עומס ובאופן שאינו נוסך ביטחון, והדוושה עצמה אינה מעניקה היזון חוזר וקשה למנן את עוצמת הבלימה. העובדה שהבלימה הרגנרטיבית אינה חזקה אבל גם אינה מדויקת, ודווקא במצב 'ספורט' הרכב ימנע את שילוב הדרגה המרבית לנהיגה ב'דוושה אחת', גם היא אינה משפרת את המצב.

אורה 07 2024
צילום: אלי שאולי
 

יתרונות וחסרונות. תמורה ותחרות

עד לפני זמן לא רב הקטגוריה של משפחתיות-גדולות הייתה בירידה – גם בהיצע הדגמים, גם בהיקף המכירות – מכיוון שקהל הרוכשים העדיף דגמי פנאי. בשנתיים האחרונות נרשם שינוי משמעותי שמקורו בחשמליות העכשוויות, החל מטסלה מודל 3, דרך דגמים של אקספנג, BYD, זיקר, יונדאי. אלה מביאים בסיס גלגלים נרחב, אבזור עשיר, ביצועים מרשימים בגרסאות ההנעה הכפולה.

לזכותה אורה 07 מביאה עמה עיצוב מקורי ושונה בחוץ וגם בפנים, וזה מעניק לה ייחוד משלה. בנוסף, הביצועים טובים ומעל הכל היא מציעה לנהג – בגרסה הנבחנת – טווח נסיעה מכובד ביותר, קרוב בפועל ל-500 ק"מ. מנגד, המכונית אינה מתעלה בכל הקשור לפעולת המכלולים הדינמיים שלה, וכל הדגמים הנ"ל טובים ממנה בהקשר זה. 

מחירה של אורה 07 כעת בגרסה הנבחנת הוא 220,000 שקלים, ונראה לנו שמחיר מושך יותר יאפשר לה להיות תחרותית מול החשמליות האחרות בסגמנט זה.

אורה 07 סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי