הרמז הופיע כבר לקראת הכניסה לרכב. לב.מ.וו 520i אין מפתח חכם, אלא אם כן מתחברים לאפליקציה. אם לפני הכניסה לרכב רוצים להכניס דבר מה לתא המטען, מגלים כי אין תפעול חשמלי לדלת שלו. גרסת הכניסה לסדרה 5 מאובזרת פחות.

המפרט מספר גם כי ההספק אינו מסעיר; 208 כ"ס אינו נתון מרשים במכונית סלון, בוודאי לא בתקופה מחושמלת זאת. בוודאי שלא במכונית שעולה די קרוב לחצי מיליון שקלים.

ב.מ.וו סדרה 5 חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

אבל זוהי סדרה 5 של ב.מ.וו שעולה פחות מחצי מיליון שקלים, והיא מכונית סלון עם רזומה מרשים מאוד, כזאת שהצטיינה גם במבחנים האחרונים שנערכו לגרסאות החזקות יותר של הדור השמיני. 

היא גם נראית נכון. החזית האגרסיבית עם כונסי האוויר והחלקים השחורים, כולל הדיפיוזר מאחור, יוצרים מופע ספורטיבי ונוכח, העיטור הכסוף על הקורה האחורית המוזרה שהתחלנו להתרגל אליה מוסיף, חישוקי ה-"18 נאים – והיא מעוטרת כנדרש עם פריטי העיצוב של רמת האבזור 'M ספורט'. 

ב.מ.וו סדרה 5 חלק קידמי
צילום: אלי שאולי
 

פרטים ומספרים

ב-2023 הציגה ב.מ.וו את הדור השמיני של סדרה 5 שנחנכה ב-1972. הדגם החדש התייחד ביחס לקודמיו בכך שהוא מוצע גם עם גרסה חשמלית, i5, ואליה מצטרפים כאלה מוכרות: יחידת כוח היברידית-נטענת, גם מנועי בנזין ודיזל עם מערך היברידי-מתון.

דגם זה משווק בישראל משנה זו, ומוצע כאן כעת בגרסת i5 החשמלית החל ב-640,000 שקלים; ב-530e ההיברידית-נטענת החל ב-499,000 שקלים; ב-520i בהיברידי-מתון ב-469,000 שקלים.

ב.מ.וו סדרה 5
צילום: אלי שאולי

המנוע ב-520i הוא טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 190 כ"ס (ב-4400-6500 סל"ד) ו-31.6 קג"מ (ב-1500-4000 סל"ד) – וזאת רצועת כוח מ א ו ד רחבה. משודך לו מערך היברידי-מתון (48 וולט), שהמנוע החשמלי שלו מנפק 18 כ"ס ו-20.4 קג"מ ליצירת תפוקה כוללת של 208 כ"ס ו-33.6 קג"מ. התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, ההנעה אחורית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 7.5 שניות והמהירות המרבית 230 קמ"ש. 

כיאה, זוהי מכונית מגודלת למדי. בסיס הגלגלים הוא 299.5 ס"מ, אורכה 506 ס"מ, רוחבה 190 ס"מ וגובהה 152 ס"מ. נפח תא המטען 490 ליטרים, המשקל 1800 ק"ג (הגרסאות החשמליות שוקלות 400 עד 600 ק"ג יותר).

ב.מ.וו סדרה 5 מידות
צילום: אלי שאולי
 

איכויות ואבזרים

לאחר הכניסה, ולמרות חוסרים נוספים – לא ניתן לכוון את הקשחת מסעד הגב, יש רק מצלמה אחורית – ניתן להתרשם מההידור בתוך הרכב, והוא מכובד ומכבד. החומרים משובחים, איכות הביצוע טובה מאוד, הריפוד דמוי העור בלבן מעשיר ויוצר תחושה של אווריריות, והעיצוב האלגנטי חותם סביבת נהג ראויה מאוד – כנדרש מדגם שבאופן מסורתי נחשב כמכונית הסלון הטובה בעולם.

ב.מ.וו סדרה 5 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

מערך המולטימדיה של ב.מ.וו ממשיך להתחדש, וכמו ב-i5 החשמלית כאן זו גרסה משופרת לצג הקעור "14.9, ולאופן התפעול שפגשנו ב-iX. כאמור, לדגם זה גם אפליקציית הפעלה באמצעות סמארטפון.

אני עדיין לא משתגע על התפעול, אבל ביחס למה שמקובל היום הנדסת האנוש נכונה יותר והתפעול קל יותר. הייתי שמח למיקום יותר ברור לקיצור הדרך למצבי הניהוג ויותר אפשרויות להתאמה אישית מאשר מצבים שיש להם שמות לא-ברורים.

ב.מ.וו סדרה 5 קונסולה מרכזית
צילום: אלי שאולי

מערך הבטיחות לא מאוד מציק וגם צפצופי התרעת המהירות דיסקרטיים וקל לכבות אותם. עדיין אני פחות אוהב שכדי לכוון מרחק לרכב הקרוב (בבקרת השיוט) יש להיכנס לצג, האופן בו מכוונים את פתחי המיזוג אינו נוח וגם המיקום אינו מתעלה, אבל בהשוואה לסידורים אחרים בהם פגשנו לאחרונה, הם עדיפים. 

ב.מ.וו סדרה 5 מושב נהג
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס, ובהחלט אפשר להתמכר אליה. המושב נוח ובמצב 'ספורט' התמיכה הצידית מתהדקת סביב הנהג. 

המרחב מאחור טוב, הישיבה נעימה אבל המושב מיועד בפועל לשני נוסעים. תא המטען גדול, הנפח ראוי והמבנה שלו שימושי. 

ב.מ.וו סדרה 5 מושבים שורה שנייה
צילום: אלי שאולי
 

נתונים וביצועים

לפי המפרט, ההספק כאמור אינו מרשים – לא לפי המקובל בב.מ.וו, ו/או במכונית סלון ו/או בהשוואה למה שמוצע כיום בכלל, בדגמים קטנים וצנועים בהרבה בפרט. על הכביש יש לב.מ.וו הזו כל שצריך. בנהיגה יום-יומית המנוע פועל באופן נינוח ומאוד לא מתאמץ, והוא גם נשמע טוב, למרות שאת הצליל קצת קשה לשמוע; המנוע מבודד באופן כה מוצלח מבחינת רעש ורעידות עד כי התחושה היא שהמערך החשמלי לבדו מניע את הרכב, ורק מבט למד הסל"ד יגלה כי מנוע הבנזין פועל. במצבים מסוימים אפשר לשכוח אותו כאשר הוא מותנע – עד כדי כך הוא שקט (במצבים מסוימים, עם פתיחת הדלת המנוע כבה). אם תתעקשו ניתן לקבל תגבור צליל מלאכותי דרך מערכת השמע.

על ההילוכים ניתן גם דרך פקדים הנמצאים מאחורי ההגה. השמאלי יכול להפעיל את מצב הדחף ('בוסט') המביא את ביצועי המנוע לשיאם למשך 10 שניות. בגרסה זו השינוי אינו דרמטי.

ב.מ.וו סדרה 5 נתונים
צילום: אלי שאולי

אם לוחצים על הרכב בכבישים הנכונים מגלים שהמנוע עולה באופן חלק לסל"ד גבוה ועל הדרך הוא נשמע טוב. קל להגיע גם למהירויות גבוהות ממש, אבל כאשר העומס רב, קצב ההתקדמות כוחני פחות וגם מעבר למצב 'ספורט' אינו משנה בהרבה; זוהי חטיבת כוח יעילה שפעולתה נעימה. מי שמציק קצת הוא המערך ההיברידי-מתון שמדומם לא מעט את המנוע. הוא עושה זאת ברכות אבל אי אפשר לבטלו. 

למרות שמדובר במכונית גדולה, הצריכה הפתיעה לטובה. ביום המבחן זו עמדה על 12.9 ק"מ/ל', בשימוש רגיל 15.5 ק"מ/ל' ועד ל-18 ק"מ/ל' בשיוט בין-עירוני.

ב.מ.וו סדרה 5 צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

כבישים ופיתולים

סדרה 5 לדורותיה התפרסמה ביכולתה הדינמית – ו-520i של הדור הזה אינה מאכזבת. היא צולחת פניות בקצב מרשים ללא מאמץ או דרמה מיותרת, מפגינה יציבות גבוהה ואחיזה משובחת. למרות שהמתלים מעט רכים תחת עומס והיא נעה על גלים במהירות גבוהה, היא יכולה להתמודד עם הספק רב בהרבה. 

גרסת הבנזין מפגינה התנהלות קלילה ביחס למכונית כה גדולה ובהשוואה לדגמים קרובים עם הנעה חשמלית, ויש לכך ביטוי גם עם הפניית ההגה. עם זאת, ההגה מעט קל מדי ומעט חסר דיוק במרכזו. הבלמים עושים את העבודה באופן נכון – עוצמה ותגובה ראויים.

נוחות הנסיעה בעיר במהירות מאוד איטית אינה מתעלה כאשר בתשתית בולטים פגמים בינוניים. מעבר לכך, ובייחוד בכבישים בין-עירוניים, הרכב נוח מאוד, מוסיף לכך מקדם שקט מצוין – ללא רעשי מתלים או כביש – מפגין שניתן לשלב יכולת דינמית ראויה ונוחות נסיעה טובה. 

ב.מ.וו סדרה 5 נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

דברים וסיכומים

היו ימים שמכוניות הסלון של יצרני היוקרה הגרמנים היו גולת כותרת בעולם הרכב, אפילו מושא להערצה מצד חובבי רכב וגם של מתחרים לא מעטים. כיום המצב שונה בשווקים רבים, אך סדרה 5 החדשה – גם בגרסת הבנזין הבסיסית 520i – משמרת את הרמה הגבוהה שאפיינה את הדורות הקודמים.

הביצועים אינם מהממים, המפרט אינו מרשים, אבל גם גרסה זו מביאה עמה את מרכיבי הביצוע והיוקרה, היכולת וגם ההנאה המאפיינים את סדרה 5. וזו מוסיפה גם מקדם חיסכון ראוי. 

ב.מ.וו סדרה 5 2024
צילום: אלי שאולי

בניגוד להצעות המרשימות של השנים האלה, ב.מ.וו 520i אינה מכונית בינונית עם אבזור עשיר מאוד וביצועים מסחררים, אלא מכונית טובה מאוד עם ציוד הולם וביצועים ראויים. 

במחירה, 469,000 שקלים היא יקרה לכשעצמה, אבל פחות מהמתחרה המסורתית של מרצדס, E קלאס. אלא שהבעיה של 520i נובעת ממקום ממש צמוד. במהלך המבחן לגרסה זו החל השיווק של הגרסה ההיברידית-נטענת 530e, וזו מציעה תפוקה גדולה בהרבה – 299 כ"ס ו-45.5 קג"מ (44% ו-36% יותר) – גם טווח חשמלי של 100 ק"מ, תמורת תוספת ממש קטנה יחסית של 30,000 שקלים.

ב.מ.וו סדרה 5 520i
צילום: אלי שאולי