בשליש האחרון של חודש מאי אספנו MG 4 למבחן ארוך טווח. המשמעות: נהיגה יום-יומית בפרק זמן ארוך של שבועות וחודשים. הדרך שלנו כוללת לא רק שימוש רגיל – עבודה, סידורים, משפחה, טיולים – אלא גם ליווי בימי צילום של שאר דגמים.
 

הקדמה ופרטים

מבחנים. כתוצאה מכך נוכל לדעת איך הרכב בשימוש לאורך זמן, ולא רק בפרק הזמן המוקדש למבחן דרכים בו אנחנו בוחנים את מרכיבי הנהיגה והשימוש באופן ממוקד. בנוסף, כמו במבחנים ארוכי-טווח שערכנו, גם כאן נוכל לבחון את הצריכה, אלא שברכב חשמלי המשמעות שלה והטווח בפועל הם כידוע חשובים בהרבה. בהזדמנות זאת נוכל להתרשם מדברים המתגלים לאחר זמן, כמו עמידות של חלקים, בעיות כאלה או אחרות – או למצוא כי לרכב אין בעיות כאלה. לפחות בפרק הזמן הזה.

לפי היצרן, הדגם החדש בגרסתו ארוכת הטווח מעניק 500 ק"מ של נסיעה בין טעינה לטעינה. כמובן, עניין זה ייבדק לעומק, ואנחנו נמצא אם ההבטחה מקוימת ובאיזה תנאים.

MG 4
צילום: איתמר רותם
 

דגם

ביוני 2022 השיקה MG בסין את מולאן – משפחתית חשמלית. חודש לאחר מכן היא הוצגה באירופה בשם המוכר לנו – MG 4. הממדים כמקובל בקטגוריה: בסיס הגלגלים 270.5 ס"מ, האורך 429 ס"מ, הרוחב 184 ס"מ והגובה 150 ס"מ. כמקובל בדגמים רבים מתוצרת סין, גם כאן תא המטען קטן יחסית לסגמנט ונפחו 363 ליטרים. 

היצרנית הודיעה לא פעם, כי הרכב החדש לא יהיה עוד דגם חשמלי אלא כזה המתהדר ביכולת דינמית טובה. לכן המתלה הרב חיבורי מאחור, לכן חלוקת המשקל 50:50, לכן מרכז הכובד נמוך כיאה לרכב חשמלי, לכן ההנעה אחורית – ולכן מוצעת גם גרסה כוחנית (מיד).

MG 4 נתונים
צילום: איתמר רותם
 

גרסאות, אבזור

עם תחילת היבוא במאי 2023 הוצעה MG 4 בשתי גרסאות: 170 כ"ס עם סוללה של 51 קוט"ש; 204 כ"ס ו-25.5 קג"מ, 0 ל-100 ב-7.7 שניות, סוללה של 64 קוט"ש לטווח של 450 ק"מ. כעת, הגרסה הבסיסית אינה מיובאת, ולמבחר הצטרפו עוד שתיים מעל זו שהייתה כעת לבסיסית ואלה מעניקות יותר.

האחת היא כוחנית ונקראת 'X פאוור': 2 מנועים, 435 כ"ס ו-61.1 קג"מ, הנעה כפולה, 3.8 שניות ל-100 קמ"ש, סוללה של 64 קוט"ש והטווח המוצהר 385 ק"מ. השנייה לטווח ארוך, שמה 'X ריינג', יש לה מנוע אחד המייצר 245 כ"ס ו-25.8 קג"מ, הנעה אחורית ומשך ההאצה ל-100 הוא 6.5 שניות. לסוללה 77 קוט"ש והטווח המוצהר הוא 520 ק"מ. הספק הטעינה המהירה בשתי הגרסאות הראשונות 135 קילוואט, בזו לטווח ארוך 144 קילוואט.

MG 4 טעינה וטווח נסיעה
צילום: איתמר רותם

מפרט האבזור כולל תאורת לד, חישוקי "18, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, צג "10.25 ומחוונים מוקרנים, בקרת אקלים, מושב נהג בתפעול חשמלי. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים ובלימה אוטונומית לאחור. ממש כאן (עובדה) נציין כי עם השקת הגרסה הזאת, הורחבה האחריות הכוללת ל-7 שנים לכלל הרכב ו-8 שנים לסוללה או עד 150,000 ק״מ.

מחיר MG 4 הוא 153,000 שקלים לגרסה הבסיסית, 164,000 לגרסת הטווח הארוך הנבחנת כאן, 174,000 שקלים לגרסה הכוחנית.

MG 4 פנס
צילום: איתמר רותם
 

מפגש מחודש

התרשמות. העיצוב של MG 4 כוחני, מאופיין בקווים דינמיים והפרופורציות שלה מעולות. היעדר השבכה לא מציק לעין והחלק האחורי נראה כאילו מוגבה בגלל מבנה יחידות התאורה ומיקומן. עיצוב תא הנוסעים מינימליסטי מאוד, אולי פשוט מדי. הדשבורד שטוח מקצה לקצה, שני מסכים נפרדים נמצאים "על" הדשבורד – צג מולטימדיה גדול ולוח מחוונים קטן משמעותית. ממרכז הדשבורד יוצאת קונסולה "צפה" קצרה יחסית ובה נמצאים בורר מצבי הנהיגה, בלם חנייה חשמלי ומשטח הטעינה האלחוטי. 

החומרים והמרקם נראים סבירים, אך הם נוקשים למגע, דבר המורגש בעיקר בדיפוני הדלתות. איכות ההרכבה טובה ואיכות הגימור סבירה. גם כאן רוב תפעול המערכות נעשה דרך צג המולטימדיה ולזכותו תפעול סביר יחסית – בדגש על יחסית – עם גישה ברורה לתפריטים. עם זאת, אין בקרת אקלים נפרדת.

MG 4 סביבת נהג
צילום: איתמר רותם

לזכות MG 4 עומדת התחושה הנוצרת כאשר נכנסים אליה – מרגישים בנוח, כמעט בבית. נכון, החומרים פשוטים אבל הכל נופל ליד, שדה הראייה החוצה פשוט מעולה בזכות דשבורד נמוך ומרווח ראוי בין מראות הצד לקורות הקדמיות ודבר לא נסתר מעיני הנהג. מבחינתי זה מאוד חשוב, דבר המודגש בעידן שבו קו חלונות גבוה היה לחלק מהעיצוב.

המושב עצמו רק בינוני, לא מעבר, והבסיס קצר. המרחב לעומת זאת, מצוין. מפתח הדלת האחורית מספק בהחלט וגם שם מאחור המרחב טוב, עם מרווחי ברכיים וכפות רגליים מצוינים, מרווח ראש סבירים. מנגד וכתלונה ראשית, אין פתחי מיזוג מאחור.

MG 4 תא מטען
צילום: איתמר רותם

התנסות. התאוצה עצמה טובה, אפילו טובה מאוד, אם כי עם יד על הלב, תאוצה חזקה כבר אינה מרגשת בעידן החשמלי. ועדיין, עקיפות מבוצעות בקלות, השתלבות לכביש מהיר נעשית בקלילות וברוגע ואי אפשר שלא להעריך את זה. התאוצה אינה מוגשת בצורה פראית, אלא מהירה ועושה זאת בנועם, ואין צורך להדביק את הדוושה לשטיח בדרמטיות. כיול המתלים עושה טוב בכבישים המפותלים, עושה פחות טוב על מפגעי כביש; אינו מצליח לספוג אותם כראוי ולבולמים גם מהלך קצר יחסית. 

MG 4 נוחות נסיעה
צילום: איתמר רותם
 

ארוך טווח, ההתחלה

שליש חודש בלבד. בעשרת הימים הראשונים בהם הרכב היה ברשותנו, הספקנו לגמוא 1014 קילומטרים – חלקם למשרד, חלקם לא לאם המושבות. היו גם לא מעט נסיעות לצפון, אחת מהן לבקר חבר בדרכו האחרונה. חלק מהנסיעות היו מהירות יותר, שלא במתכונת חיסכון בחשמל ושמירה על טווח ראוי, חלק אחד נעשה באופן רגוע יותר. כך למשל הייתה זו מהעיירה הציורית חדרה אל הכרך הענק כרמיאל שבצפון – 93 קילומטרים לפי תוכנת הניווט, נוסע נוסף, מיזוג, בין 95 קמ"ש ל-105 קמ"ש, מחשב הדרך הראה שצרכנו בדיוק, אבל בדיוק, 20% מהסוללה, שזה אומר טווח של 465 קילומטרים בנסיעות שכאלה.

כאמור, בעשרה ימים עברנו 1014 קילומטרים, טענו 5 פעמים לסך כולל של 254% של הסוללה, והמשמעות היא טווח ממוצע של 400 ק"מ. זהו נתון ממש מרשים, גם מכיוון שחלק מהנסיעות נעשו בקצב אגרסיבי למדי, וממושכות ולא רגעיות.

MG 4 מבחן ארוך טווח
צילום: איתמר רותם
 

סיכום (זמני) בשלושה משפטים

אני לא איש של כתיבה פיוטית, אבל אם בכל זאת ועם האוטו הזה, אותה MG 4 היא כמו חולצה נעימה שנופלת בול על הגוף, גם אם אינה עשויה מהבד האיכותי ביותר.

הכוח זמין והתאוצות קלילות התאמץ, הראות החוצה נהדרת ומונעת חשש של פגיעה כאשר מבצעים מהלך ברחוב, וההגה המהיר מיידי בתגובה. 

וגם: הטווח היעיל, בפועל, הוא מכובד ביותר.