בתוך מבול המותגים הסיניים שהגיעו לישראל בשלוש-ארבע השנים האחרונות – מתקרבים לעשרים וחמישה, וסופרים – צ'רי היה שונה. זה היה המותג היחיד שלא הציע דגם חשמלי, אפילו לא מחושמל. מותג צ'רי החל את דרכו בישראל עם שלושה דגמים, כולם עם מנוע בנזין. 

צ'רי מצדו הפגין כי הוא יכול להציע מספר דגמים העומדים בתקינה האירופאית המחמירה, תחום ממנו רוב המותגים הסיניים האחרים נמנעו (להוציא MG).

בכל אופן, מותג צ'רי מציע כעת את דגם הפנאי הקומפקטי FX, ששווק כאן עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר, גם עם מנוע חשמלי בגרסת EV.

צ'רי FX EV שקע טעינה
צילום: אלי שאולי
 

נא להכיר

צ'רי FX מוצע בעולם גם במסגרת המותג החדש אומודה בסימול 5 (כיתובי 'אומודה 5' מופיעים גם ברכב ההדגמה). דגם זה הוצג בסוף 2021, הגרסה החשמלית הושקה בסוף 2023 וזו התייצבה בישראל בתחילת השנה הזאת. 

אורך הרכב גדל ב-2 ס"מ ל-442 ס"מ, ופרט לכך הממדים ללא שינוי; בסיס הגלגלים 263 ס"מ, הרוחב 183 ס"מ, הגובה 159 ס"מ. נפח תא המטען, 387 ליטרים, כשהיה, ואילו המשקל עלה ב-287 ק"ג ל-1785 ק"ג. 

צ'רי FX EV מפרט
צילום: אלי שאולי

בגרסה החשמלית מנוע המייצר 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ, ההנעה קדמית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.6 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-172 קמ"ש. להשוואה, בגרסת הבנזין 186 כ"ס ו-28 קג"מ, 7.8 שניות ו-206 קמ"ש.

לסוללה אנרגיה של 61.1 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 430 ק"מ והספק הטעינה המהירה ב-DC הוא 110 קילוואט. הספק הטעינה ב-AC נמוך יחסית, ועומד על 9.9 קילוואט. 

צ'רי FX EV מוצע בארבע רמות אבזור: 'קומפורט' ב-157,000 שקלים; 'קומפורט TT' ב-162,000 שקלים; 'נובל' ב-167,000 שקלים; 'נובל TT' ב-172,000 שקלים והיא זו שנבחנה. 

צ'רי FX EV נתונים
צילום: אלי שאולי
 

טוב מראה

אנשי צ'רי הציגו את הגרסה החשמלית בעיצוב שונה משמעותי מזה של המקור המוכר. החזית כולה אחרת: הסבכה האגרסיבית הוחלפה בחרטום אטום, הפגוש חדש, יחידות התאורה מחודדות – וכל אלה יוצרים רכב שעיצובו מתקדם, עדכני ומושך. הרכב דומה, ולטובה, לטויוטה bZ4X, מצהיר על הרגלי הצריכה החשמליים שלו.

ועדיין למרות שהעיצוב מוצלח, האופן בו המרכב "מונח" על הגלגלים פחות מחמיא. במבט מאחור, מכלולים אחדים, מהמתלים ועד לסוללה, חשופים מדי לעין. פתח הטעינה ממוקם מלפנים במעין סבכה מרכזית המתרוממת באופן מקורי, אלא שבמהלך השימוש התחושה היא המכלול שברירי ומיקום השקע אינו נוח ודורש להתכופף בהתחברות. 

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

השינוי נמשך

גם פנים הרכב עבר שינויים משמעותיים, והדבר מוצא ביטוי ברמת האבזור הגבוהה שברכב המבחן. מושבי ספורט עם ריפוד דמוי עור בכחול לבן וסביבת נהג בגוונים בהירים המשלבת גימור דמוי עץ שאינו נראה איכותי ועדיין מוסיף להופעה, וכך גם שילובי הגוונים, ואלה מוצאים ביטוי גם בדלתות, שם בולטים כיסויים כסופים לרמקולים. גג הזכוכית אמנם קטן אך יש לו כיסוי. . בורר ההילוכים עלה מהמרכז למוט מימין להגה ותפעול המגבים עבר לשמאל (אינו נוח). בין המושבים תאי אחסון שימושיים ולחצנים לקיצור דרך שהבחירה בהם ומיקומם נראית אקראית ואלה כוללים מיזוג ושליטה במצבי ניהוג שהחלפתם מלווה בהכרזה קולית מטרידה.

הצג החדש גדל מ-"10.25 ל-"12.3, המחוונים המוקרנים גדולים – בניגוד למקובל בדגמים סיניים רבים –וגם הם "12.3, וברמת האבזור הזו תצוגה עילית והיא ברורה מאוד.

צ'רי FX EV סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

תפעול המערכות, כמעט כולו דרך הצג שונה, הוא שופע אפשרויות, סבוך וקשה להפעילו בנהיגה. בתחתיתו השליטה במיזוג, אייקון עצמת הרוח תמיד מסתובב ומרגיז את העין והמזגן נכנס לעיתים לפעולה בלי שביקשנו. 

לצד האייקונים של המיזוג כאלה המכניסים לתפריטים ראשיים, אלא שאלה אינם מגיבים תמיד לאצבע ולעיתים יגרמו לכך שתפריט המיזוג הוא זה שמופיע. בתפריט הניהוג אפשר לבחור במשקל ההיגוי ולתכנת מספר מרכיבים בבלימה כאילו מדובר בלמבורגיני. מנגד, בחירת הבלימה הרגנרטיבית נמצאת בתפריט הטעינה ועם כל התנעה היא חוזרת למצב החלש יחד עם מצב 'חיסכון' בניהוג. קצת מעצבן.

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

גם ביטול/ניתוק מערכות בטיחות מטריד; תיקון ההיגוי העקשן, מחייב שלושה ניתוקים ושלושה אישורים עם כל התנעה. לפחות הצלחנו לשנות את צלילי האיתות וההתרעות לפחות מעצבנים ולהחלישם. בעצמת השמע קל לשלוט רק דרך פקדים שעל ההגה, והחיוויים שלהם נוטים להיעלם באור יום חזק. 

ממשק קארפליי המשתלט על המסך מקשה מעט להגיע לתפריטים. אפשר לחזור לתפריט הכללי בלחיצה על אייקון התפעול הקולי, אלא שאז צ'רי החלה לדבר: "I'm coming" – מילא האנגלית, אבל ליד המשפחה? "הי צ'רי" – זה לא לעניין; וראו הערה בסוף המבחן.

המושבים נוחים פחות מאשר העיצוב שלהם, בגלל שחסרה אפשרות לכיוון תמיכת גב תחתון. התפעול החשמלי נוח, ותנוחת הנהיגה הגבוהה טובה. שדה הראייה לאחור מוגבל, מחיר העיצוב.

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

המרחב מאחור יאה לשניים, מרווח הראש סביר, מרווח הרגליים טוב אך המרווח לכפות הרגליים מוגבל וכדי שיהיה ראוי יש להרים את המושב הקדמי. המושבים הנאים מעט קצרים ונמוכים ביחס לרצפה. יצוין לחיוב פתח מיזוג. 

תא המטען מספק בנפחו והמבנה שלו שימושי ויעיל. 

צ'רי FX EV תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

סיפורים מהמצערת

עד לא מזמן 204 כ"ס – 150 קילוואט – היוו סוג של תקן ברכב חשמלי עממי. אבל כאשר אינפלציית הסוסים בעיצומה, עולים חדשים מציעים כבר 272 כ"ס (שזה 200 קילוואט).

ועדיין עם 204 כ"ס, ובעיקר 34.7 קג"מ (שזה 340 ניוטון-מטר עגולים יותר) המוגשים בכמעט אפס סל"ד, נוצרת תפוקה מכובדת ביותר; הביצועים עצמם טובים מאוד, ויש לכך ביטוי גם עם יציאה כוחנית מהמקום היוצרת הופעה דרמטית המורכבת מיללות צמיגים בחוץ, לוחמת הגה בפנים.

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

חטיבת הכוח שקטה בפעולתה ונעימה לרוב וגם במצב 'חיסכון' יש מספיק כוח. אלא שלא הכל מושלם; פעולת המצערת אינה מדויקת מכיוון שהיא קלה מדי, ועם שילוב הבלימה הרגנרטיבית קשה למצוא נקודות שיאפשרו פעולה חלקה. הרכב נע בין בלימה לתנופה כאשר מנסים לשמור על מהירות קבועה או לגלוש ברוגע. גם בזחילות חניה קשה לדייק, ואז גם נתקלנו בחריקות שהגיעו כנראה מכיוון הבלמים. 

הרכב התעורר עם 429 ק"מ; בקצב תנועה נינוח ובמזג אוויר שלא הצריך פעולת מיזוג תכופה, הצריכה הייתה 5.8 ק"מ/קוט"ש לטווח שנע בין 340 ל-355 ק"מ. כאשר שילבנו קטע מאמץ לא ארוך הצריכה ירדה ל-5.5 ק"מ/קוט"ש לטווח של 315-335 ק"מ). נתונים נאים. 

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מבחן בגרות

כיול המתלים בצ'רי FX החשמלי רך באופיו, הבולמים אינם סופגים היטב שיבושים, פעולתם חסרת ריסון והתוצאה היא נוחות נסיעה שאינה מצטיינת. בעיר הרכב מסתדר עם פגמים קטנים וטלאים בכביש, אך נכנע לשברים ולפגמים גדולים יותר ועל כך מוסיף נדנוד מתמשך. 

אותן תנודות מציקות מוצאות ביטוי גם בכבישים בין-עירוניים, באופן בולט על כביש גלי. בשבילים הרכב אינו נוח, דבר המוצא ביטוי במפגש עם בורות. רעשי הכביש והרוח מוחשיים למדי. 

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית בינונית, מכיוון שהמתלים הרכים אינם עומדים בעומס בפניות וזוויות המרכב בולטות. גם אחיזת הצמיגים אינה טובה, מכיוון שביציאה מפנייה אלה עלולים לאבד אותה בבוטות, כאשר המומנט המוזרם מאתגר את יכולתם בקלות. דבר זה מוצא ביטוי אפילו בעיר ועוד לפני כניסת בקרת היציבות שפעולתה אינה רהוטה ועקבית, כאילו והיא נכנסת לפעולה, מפסיקה, ושוב פועלת. ואנחנו לא מדברים על העליות לבית אורן אלא על היציאה מהשכונה, מרחוב הרצוג לרחוב נמיר; לחיצה חזקה מעט מדי על המצערת תביא להרחבת קו הפנייה. 

גם ההגה אינו שותף טוב. הוא מחייב השגחה בקו ישר ובפניות נוצרת לחימת הגה של ממש כאשר המצערת מעט לחוצה בפנייה חדה ביחס. 

על רקע זה הבלמים הפתיעו לטובה ולמרות שאינם עוצמתיים הם שמרו על תגובה צפויה ועל פעולה נשלטת.

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

התחשמלות

צ'רי FX החשמלי מגיע למבחן עם קלפי פתיחה טובים, ויש להם ביטוי גם במהלכו. עיצובו נאה, הוא נראה גדול, סביבת הנהג מעוצבת היטב והוא מאובזר היטב. בנוסף, הביצועים טובים בהחלט וגם הטווח ראוי לשימוש רגיל.

בנוסף להנדסת אנוש שאינה מוצלחת, כמו בכמעט כל הדגמים המגיעים מסין, FX החשמלי בעיקר חסר ליטוש, והתוצאה בהתאם. מרכיבי הנהיגה והנסיעה – השליטה ביחידת הכוח, נוחות הנסיעה ואיכותה, היכולת הדינמית גם בתוואי שאינו מאתגר – בינוניים ביכולתם.

מול הסיכום הזה ביחס לרכב, עומד המחיר – החל ב-157,000 שקלים ועד ל-172,000 שקלים עבור הרכב שנבחן; זה קרוב מדי לדגמים החדשים של סמארט וזיקר (ולא רק להם), מה שיכול להפנות את העניין ברכב דווקא להצעה הזולה יותר. 

הערה: זמן מה לאחר שהרכב נבחן נעשה שדרוג תוכנה וזה טיפל בנושאי שפה, פקודות קוליות, רגישות מערכות הבטיחות ותיקון ההיגוי.

צ'רי FX EV - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי