יונדאי קונה הוצג ב-2017 והביא היצע גרסאות מכובד; דגם אחד שנועד מלכתחילה לכלול מנועי בעירה פנימית רגילים, גם הנעה היברידית, גם כל-חשמלית. על הדרך, כלל המפרט מרכיבים לא אופייניים, כמו הספק מרבי של 177 כ"ס והנעה כפולה, ואחרי מתיחת הפנים נוספה גם גרסת N עם 280 כ"ס.

גם הדור השני שנחשף בסוף 2022 לא הלך בדרך המלך אלא בגדולות. יונדאי מדגישה כי קונה הוא רכב פנאי קטן (B-SUV) – אבל הממדים שלו גדלו לכאלה המקובלים בקטגוריה הקומפקטית.

יונדאי קונה 1.6 טורבו
צילום: אלי שאולי
 

סיפור מקומי

יונדאי קונה הושק בישראל בספטמבר 2023 בגרסה היברידית מבוססת 1.6 ליטר אטמוספרי עם 139 כ"ס, בשתי גרסאות טורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.6 ליטר המייצרות 120 ו-198 כ"ס בהתאמה ובחצי תריסר רמות אבזור. 

את המבחן הראשון ערכנו ערב יום כיפורים – אז היה אפשר להגיע לצפון הרחוק ולסביבת הנחלים חרמון ושניר ולישובים שכיום הפכו לאזור מלחמה. הגרסה השנייה עם מנוע 1.0 ליטר נבחנה בתקופה אחרת, והתקופה המדוברת השפיעה גם על זמינות גרסת ה-1.6 ליטר אותה בחנו רק כעת. 

מאז עלו המחירים ב-5000 שקלים, מספר רמות האבזור ירד משש לשתיים (האחרות "ללא צפי הגעה"), אך למרות בעיות האספקה קונה נמצא במקום השביעי ברשימת הדגמים הנמכרים במחצית 2024. 

יונדאי קונה 1.6 טורבו נתונים
צילום: אלי שאולי
 

נא להזכיר

כזכור וכאמור, קונה החדש גדל משמעותית ביחס לקודמו. הבסיס הוא פלטפורמה K3 'מולטי אנרגטית' של יונדאי-קיה (משותפת גם לאלנטרה ולנירו). אורך בסיס הגלגלים גדל ב-6 ס"מ ל-266 ס"מ, רק 2 ס"מ פחות מזה של יונדאי טוסון; האורך התארך ב־15 ס"מ ל־436 ס"מ, הרוחב התרחב ב־3 ס"מ ל־183 ס"מ, נפח תא המטען עלה ב־134 ליטרים ל־466 ליטרים.

לגרסה זו כאמור מנוע טורבו-בנזין המייצר 198 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-27 קג"מ ב-1600-4500 סל"ד, התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 7.8 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש. בגרסה זו (וכמו ב-1.0 ליטר) קורת מתח, בשעה שבהיברידית מתלה רב-חיבורי.

יונדאי קונה 1.6 טורבו גרסאות
צילום: אלי שאולי

הרכב שנבחן היה ברמת האבזור 'פרסטיג'', ומחירו 169,000 שקלים. במפרט: תאורת לד, חישוקי "18, חיישני חנייה היקפיים, מפתח חכם, מסך מרכזי "12.3 כולל קישוריות לאפל ואנדרואיד, לוח מחוונים מוקרן, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, משטח הטענה אלחוטי, תאורת אווירה. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית. ניטור שטחים מתים, התרעה על יציאה מסוכנת מהרכב. 

יצוין כי רמת האבזור 'סופרים', המביאה את מחיר הרכב ל-176,000 שקלים, כוללת גם תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים. 

יונדאי קונה 1.6 טורבו שבילים
צילום: אלי שאולי
 

טוב מבט

קונה נראה גדול ביחס לדגמי פנאי קטנים לא רק בגלל ממדיו אלא גם בזכות עיצובו. הוא בולט בגלל החזית הניצבת, פס התאורה לרוחבו – מרכיב עיצובי מודגש בדגמי יונדאי של היום – המשטחים המגודלים בצדדים וחלקו האחורי הבולט. יהיו שלא יאהבו, אבל מקדם הכניסה שלו נכבד בהחלט. גרסה זו דומה לשתיים האחרות שנבחנו, ורק החישוקים הגדולים, כמו אלה בהיברידית, מבדילים בינה לבין גרסת ה-1.0 ליטר. אגב, ברמת האבזור הגבוהה יש אפשרות לגג שחור. ברכב הנבחן היו מדרגות צד (תוספת בתשלום) מיותרות שדווקא הפריעו לכניסה וליציאה. 

יונדאי קונה 1.6 טורבו אבזור
צילום: אלי שאולי

גם סביבת הנהג קרובה לזו שבהיברידית והיא שונה מזו שבגרסת ה-1.0 ליטר. בורר ההילוכים נמצא מאחורי גלגל ההגה ולא בין המושבים, הוא במבנה מתג (גדול) ופעולתו כמו בסדרת איוניק. הבורר דורש הסתגלות קלה מכיוון שכיוון בחירת ההילוכים שונה מזה הנהוג ברוב הדגמים (D קדימה;R  אחורה). בנוסף, יש ללחוץ חזק למדי על דוושת הבלם לפני שילוב להילוך; פעולה מהירה מדי או לחיצה מעט חלשה על הדוושה יכולות לגרום לכך שהרכב לא יעבור למצב אחר, וכאשר עושים פניית פרסה ברחוב ויש רכב בסביבה... עוד בתפעול: מתג בלם החנייה אינו ממוקם היטב, התפעול שלו לא אינטואיטיבי והוא גם אינו מופעל עם דימום הרכב. 

המחוונים המוקרנים כאן נאים (כמו בהיברידית, לא כמו ב-1.0 ליטר), והצג חובר אליהם באלגנטיות ליצירת יחידה אחת. כאשר השמש מקרינה ישירות על המחוונים הם אינם קריאים מספיק. התצוגה בצג המרכזי "12.3 (בכל רמות האבזור) מעט כהה מדי. איכות החומרים סבירה אך אלה נוקשים למגע. 

סביבת נהג יונדאי קונה 1.6 טורבו
צילום: אלי שאולי

ניתן לנתק דרכו מערכות התרעה טרחניות המרבות לצפצף כמו זו של המהירות. הדבר מחייב כניסה לתפריט אבל יש כניסה מהירה ועל גלגל ההגה נמצא מתג לביטול נוח של תיקון  ההיגוי הפעלתן מדי. תפעול מערכת השמע אינו תמיד נוח, הקליטה אינה משובחת ואילו חיבור ממשקי הקישור האלחוטי נוח.

ברכב בורר למצבי ניהוג המאפשר בחירה גם בין שלושה המיועדים לשטח; מעט יומרני אבל לא מפריע, ובמסגרת זאת יש גם בקרת נסיעה במורד. שימושי ממנו הוא לחצן נוח לביטול פעולת הדימום/התנעה העלול להטריד בקיץ. ובעניין זה: תפעול בקרת האקלים חיצוני למסך והוא נוח.

יונדאי קונה 1.6 טורבו שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה גבוהה ביחס לדגמים אחרים בקטגוריה, ויחד עם מכסה המנוע השטוח גורמת לכך שהרכב נראה גדול יחסית על-ידי הנהג. המושב עצמו נעים ונוח גם לאחר נהיגה למרחקים, למרות שאינו מצטיין בתמיכות צד. המרחב מאחור טוב ויצוינו לחיוב פתחי המיזוג שם. תא המטען גדול ומספק כל צורך והמבנה שלו שימושי. 

יונדאי קונה 1.6 טורבו תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

הסיבה למפגש

בעידן החשמלי, נתוני המנוע והביצועים נראים שגרתיים, אבל ביחס למנועי בנזין ולדגמים כאלה מדובר בתפוקה וביכולת מכובדים, כמעט ספורטיביים. גרסה זו היא היא הנאמנה ביותר למקור עם הצגתו כאן; מנוע זה ניפק אז 177 כ"ס – הספק מרשים לתקופה, בוודאי ברכב כזה – ועם ההנעה הכפולה העניק לו מעמד, אופי ודימוי מכובדים ביחס למתחרים.   

התגובה הראשונית ללחיצה על המצערת אינה מיידית, בייחוד במצבי הניהוג הרגילים, כאילו נדרש למנוע זמן להיכנס לתחום האפקטיבי. במצבים כאלה פעולת התיבה מעט איטית, והתוצאה בנהיגה רגילה היא שהרכב אינו משדר שהוא חזק במיוחד. אותה מצערת קהה מקשה גם בזחילות חניה, בייחוד כאשר הרכב נע לעיתים קלות לאחור בחניות בשיפוע בגלל סוג התיבה.

יונדאי קונה 1.6
צילום: אלי שאולי

אבל בכביש הבין-עירוני אפשר לא להיות מאופקים, לחיצה עמוקה יותר על המצערת מביאה לכך שהמנוע מפגין את יכולותיו – אז הקונה עוקף בזריזות, מאיץ היטב בעליות ומגיע בקלות למהירויות גבוהות. מעבר למצב 'ספורט' עדיין מחייב לחיצה כזאת, אך פעולת המצערת מחודדת יותר, ובעיקר התיבה פועלת בזריזות רבה יותר. במצב כזה היא מורידה הילוכים בזמן בלימה אך פעולתה יכולה להיות אגרסיבית מדי. 

צריכת הדלק ביום המבחן הייתה 11.5 ק"מ/ל', בנהיגה רגילה 13 ק"מ/ל' ובשיוט גם 14.5 ק"מ/ל'. 

יונדאי קונה 1.6 טורבו צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

מסתובבים

בעיר קונה מסנן היטב פגמים קטנים וטלאי כביש. עם זאת, בולמים שכיולם רך והריסון שלהם חסר גורמים לכך שהרכב נע מדי עם מעבר על שיבושים והתנודות מעט ממשיכות לאחר מכן. עם זאת, שיבושים חדים מרוככים ונספגים. אופי פעולה זה, יחס עם העובדה שפעולת הבולמים אינה שקטה גורם לכך שאלה נשמעים "עסוקים". נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, ונוחות הנסיעה משתפרת עם העלייה במהירות. רעשי המנוע והכביש סבירים, רעשי הכביש בולטים. 

בשבילים, קונה אינו נוח במיוחד ואינו משדר חוסן מבני, אך בקצב הנכון הוא נעים למדי. 

השילוב של  מומנט נכבד (27 קג"מ) כבר בסל"ד נמוך (1600), הנעה קדמית בלבד ורכינת מרכב בגלל אותם בולמים רכים, עלול לאתגר את האחיזה בעיקולי כביש. עם זאת, בקרת היציבות מצליחה למתן באופן מעודן את התגובות ולהסוות את לוחמת ההגה שעלולה להתפתח. בסופו של עיקול רמת האחיזה טובה, והרכב מגיב באופן נכון להפניית ההגה; המשקל והפעולה נכונים והוא מספק בכל מתאר נהיגה רגיל. מערכת הבלמים טובה: העוצמה ראויה, השליטה והמינון ברורים וצפויים.

יונדאי קונה 1.6 טורבו
צילום: אלי שאולי
 

קנייה חזקה

יונדאי קונה החדש גדול מקודמו, פונה לקהל רחב יותר וקרוב מאוד לדגמים הנמצאים בקטגוריה מעליו, עיצובו עכשווי ומושך. סביבת הנהג שלו מעוצבת היטב, הוא יעיל ושימושי, הביצועים טובים, ונוחות הנסיעה והיכולת הדינמית סבירים. 

אבל קונה החדש, שמחירו בגרסה זאת 169,000 שקלים, קרוב מדי למחירם של דגמי פנאי קומפקטיים; עד לא מכבר כמעט צמוד ליונדאי טוסון 2.0 ליטר (כיום עדיין כקיה ספורטאז').

הביצועים שלו טובים מאלה המקובלים בקטגוריה שלו, גם ממספר דגמים בקבוצה שמעל, הוא גדול ונוכח – וכל אלה יוצרים גם סוג של ייחוד. אנחנו סבורים שהקנייה הטובה היא גרסת ה-1.0 ליטר, שמחירה החל ב-155,000 שקלים, אבל מי שרוצה את הדגם הזה ימצא בגרסה החזקה יותר את הערך המוסף ההוא של ביצועים והתנהלות זריזה.

יונדאי קונה 1.6 טורבו
צילום: אלי שאולי