1. לילה על העיר. הסתירה בין מעמדי הפיננסי בעולם המוזיקה למכוניות בהן אני נוהג מוקצנת שוב. לצידי חבר יקר שהיה עם השנים לאחד מסמלי האמן הסגפן; אם רק אוהדיו היו רואים אותו במרצדס SL פתוחה... את הגיבסון לס פול שלי עוד הצלחתי, אחרי תמרונים, לדחוק לתא המטען בעל המבנה המוזר. מי שעוקב אחרי כבר יודע שזו אחת הגיטרות החשמליות הקטנות ביותר. את האקוסטית המיוחסת של חברי (מרטין D28) ואת הפנדר ג'אז בס המיתולוגית נאלצנו כבר לשים במושב האחורי, תוך כדי פתיחת הגג, אחרת זה לא נכנס. ברגעים כאלה אני בהחלט מברך על המושבים האלה שלרוב יתאימו כעונש לילדים מאוד מעצבנים...

2. סיבה למפגש. על דופן ה-SL המרהיבה כתוב V8 BITURBO. סיבה מופלאה. ואכן, זהו V8 כפול-מגדשים בנפח 4.0 ליטר המייצר בגרסת 55 הספק של 476 כ"ס ומומנט בן 71.4 קג"מ. לרכב תיבה אוטומטית עם 9 הילוכים, כאן בגרסת MCT, בה ממיר המומנט מוחלף במצמד רב-דיסקיות, להעברת תפוקה יעילה יותר, וההנעה כפולה. כל אלה מסדרים לרכב 3.9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-295 קמ"ש. במפרט גם היגוי אחורי (עד 2.5 מע'), שליטה אלקטרונית בבולמים, מייצבים אקטיביים, דיפרנציאל מוגבל-החלקה ואפשרות להגבהת החרטום. שלכם ב-1,650,000 שקלים.

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

גרסה 55 נמצאת באמצע ההיצע של SL; פגשנו כבר בגרסה 43 המצוידת בטורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 381 כ"ס ו-48.9 קג"מ, יש לה אותה תיבה אך ההנעה אחורית, היא מאיצה ל-100 ב-4.9 שניות, מגיעה ל-275 קמ"ש ועולה 1,290,000 שקלים. טרם נהגנו בגרסה שיותר, 63; לזו אותו מנוע, אך התפוקה היא 585 כ"ס ו-81.6 קג"מ, אותו מערך הנעה אלא שהיא מגיעה ל-100 ב-3.6 שניות ומסיימת ב-315 קמ"ש. המחיר לא צנוע: 1,950,000 שקלים.

מנוע ה-4.0 ליטר לוהט לא רק על הנייר. כאשר אנחנו מנצלים את הלילה לפתיחת הגג, הוא מייצר חום ברמה מעייפת, אבל גם כאשר הגג סגור הרכב חם מהרגיל. יחד עם החום בחוץ זה המשמעות היא שאפעיל את המזגן בעוצמה במהלך המבחן ובכל אגפי הקירור, כולל במושב, למרות שאני מצטנן ממזגנים. 

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

3. כולנו AMG. לא סתם צמוד לכל הגרסאות האלה הסימול AMG, והרי כבר כתבנו על השינוי הדרמטי שעברה SL החדשה שהוצגה ב-2022. המכונית פותחה מהיסוד על-ידי AMG – לא גרסת ביצועים של דגם קיים משל מרצדס – מבוססת על הפלטפורמה MSA שתשמש את מכוניות קצה של החטיבה, כמו הדגם GT המוקצן עוד, וזה צעד מעניין. במהלך זה שונתה SL באופייה מהיסוד, והייתה משייטת בולווארים לכזו שנועדה להיות מכונית ספורט חדה – כך לפחות הבטיחו החברים משטוטגרט (מרצדס) ואפטלבך (AMG), שתרמו למשימה הרבה מאוד מהארסנל הטכנולוגי העשיר שיש להם.

4. מחפש כיוון. המדינה הולכת וקטנה ומציאת מסלול נכון ושקט הופכת לאתגר. החלטתי על הצפון כי אוהד כבר ירד לדרום – את תרומתו לכתבה תקראו בטור בנפרד – לפחות שיהיה גיוון בתמונות. חשבתי שיהיה פחות חם אך מד המעלות גורס שטעיתי. גם ההימור על הכיוון כשל, מכיוון שמרכז רמת הגולן ספג מתקפת טילים.

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

5. אזור מחיה. תא הנוסעים – מרופד כולו בעור אדום, מדופן בחלקו באותו עור – מרהיב למראה. להופעה המועשרת מצטרפים מרכיבים עכשוויים, כמו צג מרכזי אותו ניתן להסיט כדי למנוע השתקפות, ויש גם תצוגה עילית. כמובן, יש גם אבזור מפנק נדרש כמו אוורור ועיסוי במושבים. 

פתיחת הגג דרך הצג אינה מאוד נוחה וקשה לעשות זאת בנסיעה. מגלגל ההגה הנאה ניתן לבחור את מצבי הניהוג, מה שיעלה על הצג טבלת מטריקס מעט מבלבלת ושופעת מדי אפשרויות וכיוונים. לחצן שני מאפשר תפעול מהיר בשני מרכיבים שנבחרו מראש, כמו צליל מפלטים, נוחות הנסיעה.

למושב הנהג צריך לצנוח והיציאה אינה תמיד קלה, אבל המושבים נוחים ושופעי כיוונים. בניגוד לאוהד, האנלוגי שבי מעדיף שאת כיוון התמיכות אוכל לעשות באמצעות פקדים בבסיס המושב ולא דרך הצג, ביחוד כאשר התגובות אינן מהירות. מאחור, מעבר למרחב הממש קטן, למושבים מבנה לא נוח וזה עונש לשבת שם. בממדי תא המטען ובמבנה שלו כבר דנו.

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

6. לחצן התנעה. כאשר מאורגנים, הכל מוכן ואני מתניע. חתן השמחה מתעורר בחגיגיות, ברעש גדול, עם כל רפרטואר הזעם, הרעידות, הגרגורים והנשיפות ש-V8 יכול לייצר – וכל אלה עוד לפני(!) שכף רגלנו נגעה במצערת ו/או שינינו את צליל המפלטים, מה שמאפשר יצירת שלל פיצוצים. נקדים: מעבר במנהרות הצפון הוא חוויה, עוד יותר בערב כאשר ניתן לפתוח את הגג. עם זאת, במצב הנוכחי, כאשר כל אזרח ממנה עצמו ללוחם חמוש כנגד טרור, יש בזה גם צד מרתיע; מי יודע על איזה כפתור אצלו ילחצו הפיצוצים האלה. 

7. לא קופחנו. אמנם וכאמור, המנוע הזה אינו מייצר את שיאי התפוקה והביצועים (לגרסת 63 S E, אגב, 816 כ"ס, 2.9 ש' ל-100), והתחושה אינה כמו ברכב המאיץ ב-3.9 ל-100 – אבל לא רק שהזינוק משובח אלא שההמשך מרשים מאוד. בייחוד כאשר מועכים את המצערת.

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

וזו לא רק המהירות עצמה, העולה בקלות, באופן כה טבעי ובקלילות כה מדאיגה עד כי ניתן לשכוח בקלות שכאן זה לא האוטובאן הגרמני; בעניין זה חשוב לזכור כי שם יש קטעים בהם המהירות אינה מוגבלת, ואילו בכביש 6 המהירות המרבית המותרת היא כמו באזורים המוגבלים שם. בכל אופן המנוע המתנהל בשיוט באופן מתורבת מפגין שרירים עם מעיכת מצערת ונע כמעט ללא שהיות לעבר הקו האדום, ועושה זאת תוך כדי השמעת קולות נשיפה וגדישה המצטרפים לגרגור שהופך שאגה. הוסיפו לביצועים האלה עם הליווי הווקאלי הזה גם את רעשי הרוח, הריחות, תנוחת הנהיגה הנמוכה המקהה קצת את תחושת המהירות ואת שדה הראייה המוגבל משהו – והנה לכם רכב המעניק לא רק ביצועי-על אלא מרגש בנהיגה. 

בכל הקשור לתיבת MCT של AMG, זו נעימה לרוב וגם יעילה, אבל לפעמים וביחוד בהורדות היא מעט איטית. אפשר לעבור למצב ידני שהוא נוח לתפעול, אבל לרוב נראה שהרכב מתפקד טוב יותר על אוטומט. לא פעם קשה לדעת באיזה הילוך נמצאים, ובתפעול ידני הנהג יכול למצוא כי ההילוך גבוה יותר ממה שנדרש, אבל הכוח תמיד יפצה. צריכת הדלק בהתאם: ביום המבחן היא הייתה 6.5 ק"מ/ל', בנהיגה רגועה 9.5 ק"מ/ל'.

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

8. הטקס. כאשר אוהד שנהג לפניי העביר לי את המפתחות הוא נראה כמי שעבר יום קשה, כזה שבחן לא רק את מכלולי הרכב בעומס אלא גם את כל חיבורי העצמות הבעייתיים אצלו. סיבה אחת היא שהמקצוען נהג ברכב כאשר לחץ האוויר מתאים למהירות המרבית אליה מסוגלת להגיע ה-SL והצמיגים המאפשרים זאת. אחרי נסיעה קצרה בעיר הבנתי שאני וכלי הנגינה לא נעמוד באתגר. התחייבתי בפני עצמי שלא אעבור 250 קמ"ש (באסה...), ירדתי מדרגה והנסיעה הייתה ליותר נסבלת. וכך הרכב מתמודד באופן סביר יותר עם שיבושים קטנים ביחס למידות הצמיגים (265/40-20 מלפנים, 295/35-20 מאחור). שיבושים גדולים, בייחוד כאלה שרוחב כרוחב הרכב, גורמים לחבטה וגם לרשרושים מכיוון המרכב. 

9. והכיף? את הצד הדינמי אני פותח בגלבוע. המורדות החדים והפניות, הקצב וגם החום מקשים על הבלמים שמפתחים רעידות. זה לא יחזור, אבל הייתי מצפה ליותר נשיכה ראשונית. 

בכביש שופע הפניות יכולת שינוי הכיוון מעולה. ההגה המהיר וההיגוי האחורי מאפשרים ל-SL להיכנס לפנייה באופן מיידי וכאילו רק חיכתה להוראה. זו הסיבה שלמרות המידות (ביחוד הרוחב, 192 ס"מ) קל לנהוג בה בכבישים צרים ומפותלים וגם לשמור על הנתיב. ההמשך הוא אחיזה מעולה, ושמירה מצוינת על הכיוון תחת כוח. אט אט אני צובר ביטחון כדי לתקוף פניות במהירות שהולכת וגדלה. 

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

אז, תחת עומס, מרגישים לעיתים תת היגוי קליל המתפוגג עם הרפיה או לחילופין בלחיצה על המצערת אגב הפניית הגה, והרכב מגלה כי הוא יודע להתנהג ולהדק קווים. איכשהו אני לא רוצה למשוך את הדרמה לקצה; המשקל (1950 ק"ג) ובעיקר המחיר ממליצים על מרווח ביטחון. בכל מקרה, בזכות ההנעה הכפולה הרכב לא ממהר להתפרע גם אם הוא יודע לבצע צעדי ריקוד.

10. בסוף היום. כשהשמש כבר שקעה אני מנסה להרכיב את מסיט הרוח. קצת מאכזב שאין דרך מפנקת יותר לתפעלו אלא רק להרכיבו ידנית כשהוא וחיבוריו נראים שברירים. אני חושש שהוא לא יישאר על מקומו בכביש 6, אבל הוא מחזיק מעמד ומסיט את הרעש והרוח מעט לאחור כדי ליצור אזור נעים יותר סביבי. ואנחנו עדיין עם מזגן כמובן...

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

11. לפני פרידה. עם פער מחירים כזה כנראה שהייתי מעדיף את גרסת ההנעה האחורית ה"חלשה" – גם תאפשר לקנות בהפרש, 360,000 שקלים, מכוניות נוספות לילדים; גם קלה במעט, בעיקר מתנהגת יותר בגלל ההנעה האחורית בלבד ואיכשהו שפויה יותר. וכן, הצליל פחות מפתה ובעיקר הכוח והביצועים פחות, אבל היא מאפשרת להתרכז יותר במה שהרכב מעניק לחושים, אווירת הרוח בשיער. 

אבל קנייה של רכב כמו SL אינה נכנסת למשוואה של 'תמורה למחיר', זו מלכתחילה אינה מבוססת על שיקולים ענייניים או רציונליים אלא היא כל-כולה אמוציונלית – ובהקשר הזה מרצדס SL55 היא מכונית מאוד מיוחדת שמעניקה שפע חוויות מרגשות בנהיגה ובנסיעה. מה שבטוח שבפעם הבאה אשתדל לתאם את המבחן לימים קרירים יותר. 

מרצדס AMG SL55 - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי