הגודל כן קובע. גם העיצוב בכלל. שלא לדבר על החזית. בוודאי הסיומת, עילת הרכב הזה. 

למרצדס GLE קופה יש נוכחות ייחודית, וזו מכריזה על הדרך כי המעצבים שלה ביצעו עבודה מצוינת גם לדגם הפנאי הגדול, גם בגרסת הקופה המוחצנת אפילו יותר. ואכן, רכב זה בבירור אינו פונה לצנועים.
 

הקשר

מרצדס הציגה את דגם הפנאי הגדול GLE בדור הרביעי-נוכחי (החשבון מ-1997, עם ML) ב-2018, והכריזה על מתיחת פנים ב-2023. ב-2015, עם ההכרזה על סימול הדגמים החדש, הוכרזה גם גרסת קופה ל-GLE, שבע שנים לאחר הראשון בז'אנר, ב.מ.וו X6. ב-2019 הושק הדור השני של גרסת הקופה, וגם היא עברה מתיחת פנים ב-2023. 

כך גם בישראל. מרצדס החלה לשווק בפברואר השנה הן את GLE הרגיל והן את גרסת הקופה במהדורה המחודשת. שני אלה מוצעים עם מנוע דיזל רב-און ובגרסה היברידית-נטענת המבוססת אף היא על מנוע דיזל (יחידה במינה כאן), בעולם הגדול גם גרסה היברידית-נטענת מבוססת בנזין, ובארץ גם שתי גרסאות AMG.

מרצדס GLE קופה פנס אחורי
צילום: אלי שאולי
 

חדש

במתיחת הפנים של GLE שינויי עיצוב קלים בלבד, הכוללים הדגשות כרום בסבכה, תאורת יום אחרת, פגוש חדש. בפנים מולטימדיה משופרת ביכולתה – יותר תכונות והגדרות דרך המסך, ממשקי אנדרואיד ואפל אלחוטיים. איכות החומרים שופרה, גם של פריטים אחדים.   

גרסת GLE קופה מוצעת תקנית עם חבילת 'AMG ליין', הכוללת סבכה בגימור יהלומים, פגושים ודיפיוזר בוטים אף יותר, יחידות תאורה אחוריות אחרות.

בנוסף, גרסאות אחדות חוזקו ושופרו, מתלי האוויר באשר הם שם כוילו מחדש, 'חבילת השטח' שודרגה (מידע, ניטור מצולם).

מרצדס GLE קופה גריל
צילום: אלי שאולי
 

זמין

גרסת הקופה של GLE שונה בממדיה מזו של הדגם הרגיל, יוצרת פרופורציות שונות לגמרי. בקופה בסיס הגלגלים הוא 293.5 ס"מ (GLE עם 299.5 ס"מ), האורך 494 ס"מ (492 ס"מ), הרוחב 202 ס"מ (201 ס"מ) והגובה 172 ס"מ (180 ס"מ). נפח תא המטען 655 ליטרים והמשקל 2450 ק"ג.

בכל גרסאות המנועים של GLE קופה תיבה אוטומטית עם 9 הילוכים והנעה כפולה. גרסה אחת המוצעת כאן היא ההיברידית-נטענת 350de; טורבו-דיזל 2.0 ליטר 4 צילינדרים, 197 כ"ס ו-44.6 קג"מ, מנוע חשמלי עם 136 כ"ס ו-44.6 קג"מ לתפוקה כוללת של 333 כ"ס ו-75.6 קג"מ. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.9 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש (לפני החידוש: 320 כ"ס, 71.4 קג"מ). לגרסה זו סוללת 31.2 קוט"ש לטווח 91 ק"מ. המחיר: 865,000 שקלים.

מרצדס GLE קופה נתונים
צילום: אלי שאולי

כאן יצוין כי GLE  מוצע בגרסאות AMG; האחת היא 53 עם מנוע כנ"ל, תפוקה של 435 כ"ס ו-57.1 קג"מ, 5 שניות ל-100 קמ"ש ועד 250 קמ"ש; השנייה היא 63S עם בנזין כפול-מגדשים 4.0 ליטר V8 המייצר 612 כ"ס ו-86.7 קג"מ, ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ועד ל-280 קמ"ש. המחירים 1,000,000 שקלים ו-1,460,000 שקלים בהתאמה. 

למבחן התייצבה גרסת 450d המחליפה כאן את 400d. לזו מנוע טורבו-דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור, המייצר 367 כ"ס (4000 סל"ד) ו-76.5 קג"מ (1350-2800 סל"ד) ונוסף לו מערך היברידי-מתון של 48 וולט (20 כ"ס ו-20.5 קג"מ). משך ההאצה ל-100 קמ"ש 5.5 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש. גם כאן קפיצי אוויר מלפנים ומאחור. 

הקופה מוצעת ברמת הגימור 'AMG ליין' שכוללת בין השאר תאורת לד חכמה, מצלמות היקפיות (כולל 'מכסה מנוע שקוף'), מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים שיש בהם אוורור, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, תצוגה עילית, מערכת שמע של בורמסטר. המחיר: 850,000 שקלים. 

מרצדס GLE קופה
צילום: אלי שאולי
 

עשיר

סביבת הנהג דומה בעיצובה לזו שבדגמים הבכירים של מרצדס, אלא שכאן כיאה לרכב המיוצר בארה"ב ומיועד לקהל בה, יש פחות פקדי מגע מעצבנים ויותר מתגים גדולים וברורים. 

סביב הבורר פקדים ולחצני קיצור דרך גדולים וקלים לתפעול וגם חוגה נוחה לשליטה בעוצמת השמע. כמו פעם ניתן גם לשלוט בצג דרך משטח מגע, אך פעולת המערכת אינה מהירה מספיק לעיתים. היכרות עוזרת, וקל לשלוט במערכות הרכב דרך המסך. מוזר כי ממשק אנדרואיד אוטו מחייב כבל, בניגוד להצהרה עם חידוש הדגם. ועוד כרגיל: תפעול פקדי המגע מגלגל ההגה מעט מעצבן.

מרצדס GLE קופה סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

המצלמות ההיקפיות המקרינות כעת את המצב מתחת לרכב משתלטות מדי פעם על הצג בתמרוני חנייה. מתחת לצג הגדול שורת פקדים לתפעול בקרת האקלים הארבעה-אזורית – שליטה נפרדת לנהג ולנוסע, לכל נוסע מאחור. הבעיה שהפקדים דומים במראה ובגודל וניתן לפספס וללחוץ למשל על הפשרת האדים כשרוצים לשנות את עצמת זרימת האוויר. תא האחסון שבין המושבים שימושי. 

ברכב הרבה פתחי מיזוג בולטים, קלים לכיוון ואלה גם מעוצבים היטב ומוסיפים להופעה, ממש כמו תאורת האווירה המעודכנת גג הזכוכית נאה וענק אך הכיסוי דקיק מדי. מפרט הבטיחות שודרג ביכולותיו, אך חיישני הקרבה שלו מגזימים והוא נוטה לצפצף מדי בחניות ובעיר. קצת מעייף.   

מרצדס GLE קופה קונסולה
צילום: אלי שאולי

בנות המשפחה שאינן במידות אמריקאיות לא התלהבו מהטיפוס לרכב המעט גבוה (מרווח הגחון 20.5 ס"מ), ולא היה ברור אם מדרגות הצד מסייעות או מפריעות. תנוחת הנהיגה טובה, המושבים נוחים וקל יותר לכוון אותם מאשר בדגמים חדשים של מרצדס. שדה הראייה לאחור גרוע למדי, מחיר השמשה המשופעת והעיצוב הספורטיבי.

מרצדס GLE קופה שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נרחב, ומרווחי הראש והברכיים מרווחים בהחלט. המושב מעט נמוך ותמיכת הירכיים פחות מתעלה. כמובן, מערך המיזוג הנפרד רק מוסיף לאווירה הכוללת.  

תא המטען גדול ממש ונוח להעמסה, גם בגלל מפתח הדלת הגדול, גם בגלל שניתן להוריד את סף ההטענה בלחיצת כפתור.

מרצדס GLE קופה תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

דחף

לא צריך הרבה יותר מאשר כמה עשרות מטרים של נהיגה כדי להתגעגע למפרע למנועי דיזל גדולים המגרגרים בלחש כמו זה הנמצא ברכב. הדיזל הטורי פשוט מצוין ומייצר בעיקר מומנט כביר בסל"ד ממש נמוך, ומשם מאפשר להאיץ את הרכב בקלות וללא מאמץ לתחומי מהירות גבוהים ממש. המנוע מפגין כיצד ניתן לנוע ימים שלמים באטובאן ב-160-180 קמ"ש בנינוחות, ברוגע ובהקשר של היום גם ללא חרדת טווח; כי בכל זאת, אלף ק"מ. 

המנוע פועל באופן כה חלק ושקט עד כי לעיתים קשה לשים לב שהוא בכלל עובד, ומחוץ לעיר הוא בשיאו. התגובה המיידית ללחיצה מלאה על הדוושה בהאצות ביניים אינה חדה, אבל צבירות המהירות מרשימה מאוד. בעיר פעולת המנוע שקטה אף היא, אך התיבה עשויה להיות לעיתים בהילוך נמוך מדי, וזחילות חנייה אינן תמיד חלקות. 

צריכת הדלק לרכב כה גדול הייתה נאה. ביום המבחן הצריכה עמדה על 9.3 ק"מ/ל', בשיוט היא הגיעה ל-13.3 ק"מ/ל', אבל לרוב – עם ארבעה נוסעים וציוד בדרך לעוד הופעה שלנו (שאולי הוא גיטריסט להקת פונץ'; העורך) – הצריכה עמדה על 11.8 ק"מ/ל'.

מרצדס GLE קופה צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

קלות

עם תחילת הנסיעה בעיר, מורגש כי במצב 'נוחות' כיול הבולמים רך מדי; הרכב נע על ציר האורך ואינו מרוסן מספיק לאחר מעבר על פסי האטה. לפעמים וכמו במקרים רבים עם דגמים קרובים וקפיצי אוויר, העדפתי לנוע במצב 'ספורט' הקשוח יותר והמרוסן משמעותית. במצב זה הרכב מסתדר היטב עם שיבושים קטנים וריסון המרכב משופר, מקנה תחושת רוגע ושקט. בכל אופן על שיבושים של ממש ובייחוד במהירות איטית פעולת הבולמים יוצרת תחושה 'עסוקה' מדי. 

מחוץ לעיר הריסון משתפר גם במצב 'נוחות' וגם בכבישים שם עדיף לעיתים מצב 'ספורט' הקשוח, ובכל מקרה נוחות הנסיעה טובה. רעשי כביש ורוח נשמעים מחוץ לעיר, אך איכות הנסיעה הכוללת, גם בזכות השקט של מנוע הדיזל, גם הודות לנוחות המשופרת, טובה. 

קוטר הסיבוב, 11.9 מטר, נאה יחסית וכושר התמרון טוב יחסית לממדים.

מרצדס GLE קופה ביצועים
צילום: אלי שאולי

בשבילים הרכב 'עסוק' מדי במעבר על אבנים קטנות, והריסון החסר מפריע עם המעבר על שינויי גובה גדולים ועל בורות. מצב 'שטח' גם מגביה אותו – מעניק לו עקרונית יכולת טובה יותר בשטח מאתגר, עושה אותו בפועל פחות נוח בנסיעת שבילים. 

הרכב הזה עושה עוד הרבה דברים מבלי להתאמץ, לא רק צבירת מהירות. היחידים שמתאמצים לעיתים הם הצמיגים כאשר אני מחליט לאתגר אותו בכביש מפותל, אז הם משרבבים יללה חלשה ומאוד מאופקת ביחס לקג"מים המוזרמים אליהם ולעומס הדינמי, כי בכל זאת: 2.5 טון, 1.7 מטר גובה.

לרגע לא ניתן לשכוח כי זה רכב גדול וכבד, אבל גם תחת עומס דינמי כבד היכולת מעולה, ההיצמדות לקו משובחת, האחיזה מצוינת וכך גם כושר ההפניה של ההגה. 

הבלמים חייבים להתמודד עם מסה לא קטנה המגיעה למהירות כן גבוהה בהרף עין. הפעולה טובה, אך הם מחייבים לחיצה חזקה על הדוושה וחסרים חדות ופעולה נמרצת. 

מרצדס GLE קופה 2024
צילום: אלי שאולי
 

הדבר

גרסת קופה של GLE, מעט פחות פרקטית בהשוואה לזו הרגילה, מפגינה נוכחות רבה אפילו יותר, כזו המביאה אותה למחוזות 'שופוני יא נאס'. 

בכל הקשור לרכב עצמו – GLE קופה בגרסת הדיזל 450d – הרי מדובר ברכב שהוא פשוט מצוין. סביבת הנהג שלו מרשימה, עשויה היטב ומאובזרת כנדרש, תא הנוסעים מכבד, הביצועים מעולים, היכולת הדינמית מרשימה ונוחות הנסיעה טובה לרוב.

בעצם, מהיות מרצדס שכזה ובמחיר כזה, הרכב הזה הרי חייב להיות כזה – אבל הוא נמצא שם בלי להתאמץ. בכלל.  

זהו רכב מאוד יקר הפונה למתי מעט – לא רק כאלה שיש להם התקציב, גם אלה שמעוניינים ברכב פנאי שכזה – ויש לו מעט מתחרים. אמנם, הוא יקר מאודי Q8 ומב.מ.וו X6, אך במחירים אלה ההעדפה האישית היא זו שקובעת, ולמרצדס GLE קופה הייחוד הראוי והיאה.

מרצדס GLE קופה סיכום
צילום: אלי שאולי