פולקסווגן ID.5 היה מתוכנן להגיע אלינו בקיץ 2023, אלא שסיבות שונות הובילו לעיכוב של יותר משנה בהגעתו לישראל. כעת הוא כאן, ובמתכונת משופרת מזו שיצא איתה בתחילת הדרך. אבל לפני שניגע בשדרוגים, נתרשם מהרכב בעמידה ובנהיגה ואז נחרוץ מסקנות, ניקח צעד אחורה כדי להבין עם מי יש לנו עסק. 
 

תוכניות גדולות

שיטפון המכוניות הסיניות החשמליות יכול אולי ליצור את הרושם הלא נכון, אבל יצרניות הרכב הוותיקות עוסקות ביצירת קווי חשמל קצת פחות מעשור. חלקן, כמו אלה של פולקסווגן, אפילו ממש סדורות ותואמות את דרישות השוק והרגולטור, בעיקר זה האירופאי, ואף מכוונות למתרחש בסין שבעצמה הופכת להיות מעצמה חשמלית גם בשוק הביתי שלה.

פולקסווגן ID.5 גריל
צילום: יואל שורץ

במקרה של פולקסווגן, כבר בפרנקפורט 2013 הציג המותג את המשפחתית המאוד מצליחה שלו במהדורה חשמלית, e-Golf, והמכירות שלה נמשכו עד 2021. אבל הקבוצה כולה הלכה על משהו הרבה יותר גדול ומעמיק, יצרה פלטפורמה חשמלית-ייעודית, MEB, והמותג עצמו הכריז על חטיבה חשמלית: ID.. 

הבכורה הייתה ב-2019 עם ID.3, הקומפקטית המקבילה לגולף, לה קדמו שלל דגמי קונספט. אבל בעיקר מיד לאחריה הופיעו מיני דגמים בגדלים ובתצורות שונות: דגם הפנאי ID.4, הפנאי-קופה ID.5, רכב הפנאי המגודל יותר ID.6, הסדאן הגדול ID.7 והמסחרית/מיניוואן ID.Buzz (לאו דווקא בסדר התצוגה הזה); במקביל הופיעו דגמים חשמליים גם אצל שאר מותגי הקבוצה: אודי, סקודה, קופרה.

המשמעות היא שלקבוצת פולקסווגן כיום יש 15 דגמים ותתי-דגמים חשמליים של המותגים שלה, ואותה פלטפורמה מוצעת גם ליצרניות אחרות (פורד) לבניית דגמים חשמליים משלהן. בהחלט היצע מכובד של דגמים והפגנת ביטחון במוצר.

פולקסווגן ID.5
צילום: יואל שורץ
 

נעים להכיר

משהבהרנו את התמונה הגדולה, נחזור ל-ID.5 שלראשונה נבחן בישראל. דגם פנאי זה, בפועל גרסת קופה ל-ID.4, הוצג ב-2021, עבר מסכת שינוים מעמיקה ב-2023 ונוספו לו גרסאות ב-2024.

בסיס הגלגלים הוא כמקובל בכמעט כל הדגמים הנ"ל, 277 ס"מ, והממדים קרובים מאוד לאלה של ID.4 והדגמים הקרובים (אודי Q4, סקודה אניאק, קופרה פורמנטור); אורכו 460 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ וגובהו 161 ס"מ. לתא המטען נפח של 549 ליטרים וסיומת הקופה מסייעת להשגת מקדם גרר נאה של 0.27 cd. משקל הרכב הוא 2204 ק"ג. 

העיכוב בהגעה אפשר ליבואנית להביא את הדגם לאחר עדכון משמעותי שבוצע בו ועיקרו הטמעת המנוע APP550 החדש של הקבוצה. למנוע זה תפוקה משופרת – 286 כ״ס ו-55 קג״מ; לפני כן: 204 כ״ס ו-31.6 קג״מ – לצד הפחתה בצריכת האנרגיה, כך פולקסווגן. הביצועים שופרו עם 6.7 שניות בתאוצה מ-0 ל-100 קמ״ש ומהירות מרבית מוגבלת ל-180 קמ״ש, לעומת 8.4 שניות ו-160 קמ"ש.

לישראל מגיע הדגם בגרסת מנוע וסוללה אחת, ושתי רמות גימור. הסוללה היא 82 קוט"ש ברוטו (77 קוט"ש נטו) וזו מספיקה לטווח נסיעה מרבי של 522 ק״מ בין טעינות, והספק הטעינה המהירה 135 ק"ו, נתון לא מרשים במיוחד.

רכב המבחן הגיע ברמת האבזור 'פרו', הבסיסית מבין השתיים המוצעות בישראל, המחיר 257,000 שקלים וכוללת: תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם כולל חיבור לנייד, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם חימום וזיכרונות, צג "12.9, לוח מחוונים מוקרן, בקרת אקלים תלת-אזורית, טעינה אלחוטית לנייד.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רכב ורוכבי דו-גלגלי, מניעת סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, מערך מצלמות היקפי, 7 כריות אוויר ועוד.

פולקסווגן ID.5 2024
צילום: יואל שורץ
 

מבחוץ ומבפנים

המראה נקי, אלגנטי ומאוד זורם, כמעט בסגנון הקו העיצובי של טסלה. מזוויות מסוימות הרכב נראה מעט צר, והזווית הנאה ביותר לטעמנו היא זו שמתקבלת מאחור, אז בולט הספויילר האחורי, קו הגג המשתפל עם הקורה הכסופה והשרבוט הגלי של תחתית קו חלונות הצד.

גם סביבת הנהג מפוסלת בסגנון מינימליסטי על גבול הפשוט, כשצמד המסכים הם החלק הבולט בו. האחד קטנטן ומשמש כלוח מחוונים, השני גדול למדי ("12.9) והוא מסך המולטימדיה. איכות המסכים מצוינת והאייקונים השונים ברורים וקריאים. הנדסת האנוש מעט פחות. במולטימדיה יש המון תפריטים וההתמצאות מעט מסורבלת, תפעול הסליידירים במולטימדיה ועל גלגל ההגה לא נוחים תוך כדי נהיגה, והבחירה בכפתורים מתחלפים עבור פתיחת החלונות הקדמיים או האחוריים כבר ממש תמוהה.

מנגד יש כמה הברקות שגם נמצאות אצל חלק מהמתחרים, כמו תאורת אווירה שהופכת לתאורת אזהרה מהבהבת כאשר המכונית 'חושבת' שנשקפת סכנה.

כמו במכוניות רבות, בורר ההילוכים עבר לימין ההגה ופינה מקום ליצירת חללי אחסון בקונוסלה שבין המושבים. רובם גדולים וממש נוחים לשימוש.

פולקסווגן ID.5 סביבת נהג
צילום: יואל שורץ
 

מלפנים ומאחור

תנוחת הישיבה נוחה אבל לא לכל הבוחנים. מושב הנהג תומך ואוחז מצוין, ואפשר להאריך את בסיסו שזה לא טריוויאלי בקרוסאובר חשמלי בקטגוריה. בנוסף, כל מושב מלפנים זוכה לזיכרונות ולמשענת יד אישית הניתנת לכיוון וגם אלה פריטים ראויים להערכה. מנגד שילוב של מושב שנוטה מידי לאחור ומשהו בזווית הדוושות, לא היה נוח לכולם לאורך זמן. הראות טובה לכל כיוון, כולל לאחור דרך השמשה המפוצלת בגלל הספויילר, ורק חבל שחסר מגב אחורי שיכול לסייע בימי גשם.

המושבים האחוריים נוחים, מרווח הרגליים מעולה ועל אף הגג המשתפל מרחב הראש מעל הסביר. חלק מתחושת האווריריות נובע מהקונסולה הנמוכה והרצפה השטוחה שמאפשרות לנוסע החמישי למתוח את רגליו, אבל יש לכך מחיר כי פתחי המיזוג האחוריים בוקעים מנקודה מאוד נמוכה וזה סידור פחות מוצלח. בנוסף מורגש כי פולקסווגן פחות השקיעה מאחור כשחומרי הדיפון בדלתות האחוריות שונים ופחות איכותיים מהקיים מלפנים, וחסרה תאורת אווירה כפי שיש מלפנים כדי שתעשיר את החלל.

פולקסווגן ID.5 שורה שנייה
צילום: יואל שורץ
 

תא מטען

אין תא מטען קדמי כמקובל בחלק מהמתחרות החשמליות, אבל זה האחורי מרשים עם נפח של 549 ליטר, וכולל שקע 12 וולט, ווי תלייה ועיגון ותאים צידיים. רצפת התא כפולה וכוללת תא רדוד נוסף עם כיסוי שנפתח בחציו כדי להקל על שליפת כבלי הטעינה. סף ההטענה מעט גבוה אבל הדלת נפתחת חשמלית גם באמצעות חיווי רגל. 

פולקסווגן ID.5 תא מטען
צילום: יואל שורץ
 

מנוע, ביצועים וטווח

אם הכרתם את מנוע ה-204 כ"ס בסקודה אניאק או זה שהיה באודי Q4 – תשכחו אותו. המנוע החדש של פולקסגוון חזק ויעיל משמעותית, משרת חלק מהדגמים כבר כעת, יגיע לאחרים ממש בקרוב.

במנוע החדש ההספק עלה ב-40%, המומנט ב-74%, וכל אחוז תוספת מהם מורגש בכל מצב. יציאה מהמקום הרבה יותר החלטית וחזקה מאשר לפני כן, כאשר התאוצה מתמתנת בהמשך, אבל עדיין מספיק חזקה, ויחד עם תאוצות ביניים מצוינות מתקבלת יחידת כוח מאוד יעילה.

להבדיל ממכוניות סיניות רבות, בעזיבת דוושת התאוצה אין בלימה בכלל והמכונית יכולה לשייט ולהתגלגל חופשי שזה מצוין. מנגד יש מצב בלימה רגנרטיבי אחד, יעיל לכשעצמו, אבל אנחנו מעדיפים יותר אפשרויות.

ימי המבחן האינטנסיביים יותר הובילו לצריכה גבוהה יותר של 5.1 ק"מ לקוט"ש המשקפים טווח של כ-390 ק"מ, לא רע בהתחשב בעומס המבחן. אלא שדגם זה היה גם חלק ממבחן הטווח שלנו יחד עם דגמים נוספים, ובנסיעה רגועה יותר הרשים עם צריכה של 5.9 ק"מ לקוט"ש וטווח של 454 ק"מ. 

זה עדיין רחוק מהטווח המובטח של 522 ק"מ, אבל במבחן הטווח ההשוואתי שביצענו, היה זה הרכב שהגיע הכי קרוב לנתון הטווח האמתי שלו, וזה כאשר בחוץ שרר חום קיצוני של מעל 40 מעלות עם שיא של 51 מעלות באילת. 

פולקסווגן ID.5 טווח נסיעה וסוללה
צילום: יואל שורץ
 

נוחות והתנהגות

כיול המתלים של ID.5 מעט נוקשה, אבל להבדיל מרמת האבזור הגבוהה שלה חישוקי "20 ודופן צמיג עם פחות גומי, בזו חישוקי "19, כך שכתף הצמיג גבוהה יותר וזו מסייעת בספיגת הזעזועים השונים.

התוצאה, קופצנות מסוימת במהירות עירונית במעבר על מיני גבשושיות, אבל התמודדות טובה עם חורים ושברי אספלט. ככל שעלתה המהירות הנוחות השתפרה וגם ניתן היה להתרשם מבידוד הרעשים המוצלח.

פולקסווגן ניצלה היטב את היעדר המכלולים הקדמיים ליצירת זווית חדה בהפניית הגלגלים לטובת כושר תמרון מעולה המוצא ביטוי ברדיוס סיבוב של 10.3 מטר. מחוץ לכרך ההיגוי נותר חד, השלדה מרוסנת ורמת האחיזה גבוהה, כך שהיכולת הדינמית טובה מאוד. 

פולקסווגן ID.5 טעינה
צילום: יואל שורץ
 

סיכום

פולקסווגן ID.5 שהוצג בעולם ב-2021, היה מראשוני הנציגים בגל החשמלי הגדול של היצרניות הוותיקות בתחום החשמלי. כמוצר יחסית וותיק יש לו כמה קצוות חדים – בעיקר נוחות הנסיעה בעיר והנדסת האנוש בעמדת הפיקוד של הנהג. אבל לזכותו מרחב מצוין לנוסעים ולמטען, ביצועים מעולים וטווח נסיעה מצוין.

המחיר, 257,000 שקלים, דומה לזה של טסלה מודל Y ומעט יקר מחלק מהמתחרים האחרים, כאשר מנגד הוא מציע אבזור עשיר יותר באותה רמת מחיר. קשה להגדיר את השילוב הזה כתחרותי, אך כן נגדיר אותו ככזה המבוסס על מחיר הוגן ביחס למקובל בסגמנט זה, ובהחלט דגם שראוי לעיונכם אם אתם בקטע של רכב חשמלי בטווח המחירים הזה.