'בואי נימלט מהאספלט', אמרתי לזוגתי כאשר סובארו פורסטר המאובק הגיע אלינו. 'נצפין רק קצת לשבילים שבין מקורות המים', הבטחתי, 'נזכור שבסך הכל על עירנו המקומטת ירו יותר טילים מאשר על אזור בית שאן'.

המצב לא משהו, ואולי גם בגלל זה, רכב שכזה יכול להעניק סוג של אסקפיזם –  סוג של  'רכב בריחה' או 'כלי מילוט'. זמני, אבל זה לא מעט.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

בסיס הכרחי

דגם הפנאי הקומפקטי (C-SUV) סובארו פורסטר הוצג ב-1997 – מראשוני דגמי הפנאי בכלל; דגם ראשון (טויוטה ראב4) היה כבר ב-1994, שני היה ב-1995 (הונדה CR-V), אבל בשנים הראשונות העסק זז לאט. מי יקנה רכב "שטח" המבוסס על רצפה של מכונית נוסעים? אמריקאים, ולא הרבה באמת.

על מה שקרה בהמשך עם הז'אנר הזה אין צורך להרחיב, כן צריך לציין כי פורסטר היה לדגם הנמכר ביותר של סובארו, כי זכה להצלחה עצומה באמריקה וכי הדור היוצא היה בין 25 הדגמים הנמכרים בארה"ב אפילו ב-2023, השנה האחרונה בה יוצר הדור הקודם.

כך גם בארץ, והסיבה לכך פשוטה מאוד: מבין דגמי הפנאי, פורסטר מציע יכולות משובחות בשטח, מוסיף מרחב מחיה מוצלח למשפחה. סובארו מצדה שיפרה את הדגם מדור לדור, אבל שימרה את העקרונות המכניים: מנוע בוקסר יעיל ואמין ובעיקר הנעה כפולה מוצלחת.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

דגם חדש

הדור החמישי של פורסטר הוצג ב-2018, התבסס על הרצפה הגלובאלית החדשה של סובארו וצויד במנוע בנזין אטמוספרי גדול יותר 2.5 ליטר, 4 צילינדרים, 182 כ"ס. עד אז: 2.0 ל', 150 כ"ס (היו מנועים אחרים, כולל בנזין ודיזל מוגדשים). 

בנובמבר 2023 הכריזה סובארו על הדור השישי של פורסטר. הרצפה כשהייתה, אבל נעשו שינויים בה ובמרכב לשיפור איכות הנסיעה והיכולת הדינמית. הממדים כמעט זהים: בסיס הגלגלים והגובה 267 ס"מ ו-173 ס"מ, ללא שינוי; האורך גדל ב-3.5 ס"מ ל-465.5 ס"מ, הרוחב ב-1.5 ס"מ ל-183 ס"מ. נפח תא המטען (עד לתקרה) 719 ליטרים ועם קיפול מושבים 2210 ליטרים. משקל הרכב (לפי רמת האבזור) נע בין 1619 ק"ג ל-1660 ק"ג.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

ממש לא אופייני למבחן של דגם פנאי, אבל הנתונים הבאים בהחלט מתבקשים לפורסטר: זווית הגישה נפגמה קלות עם 19 מעלות (קודם 20 מע') – ככה זה כאשר מגדילים פגוש קדמי. פרט לכך אין שינויים: מרווח גחון של 22 ס"מ, זווית הבטן 19.6 מעלות וזווית הנטישה 24.6 מעלות. 

המנוע עודכן בעיקר לזמינות כוח משופרת: ההספק ירד ב-2 כ"ס ל-180 כ"ס, המומנט גדל ב-0.2 קג"מ ל-24.6 קג"מ – ובעיקר: השיא זמין כעת ב-3700 סל"ד, 700 סל"ד נמוך יותר. התיבה הרציפה מוצעת כעת עם 8 יחסי העברה קבועים, וההנעה כאמור כפולה-קבועה. התוצאה: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות ועד ל-204 קמ"ש. 

הדגם הושק בישראל לפני מספר חודשים ומוצע בארבע רמות אבזור: 'פרמיום' ב-206,000 שקלים; 'ספורט' שמחירה 219,000 שקלים; 'לימיטד' העולה 235,000 שקלים; 'אקזקוטיב', עם תג-מחיר של 250,000 שקלים. למבחן קיבלנו את פורסטר 'ספורט'.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מראה שונה

השוואת המפרט של הדור החדש ביחס לקודמו בכל הקשור למכלולים העיקריים – רצפה, מתלים, מנוע, הנעה – מעלה כאילו ומדובר במתיחת פנים. 

הפגישה היא עם דגם שנראה שונה לחלוטין. ראשית, הוא נראה גדול משמעותית מקודמו, ממש לא כזה שהוארך ב-3.5 ס"מ בלבד, כמעט מגושם – ובעיקר מכוון לטעם האמריקאי: בוטה, קרוב ככל האפשר למה שאמור להיות רכב שטח; אחרי הכל זה שוק היעד שלו. וכך אולי לא מפתיע שהסבכה הענקית בשחור מבריק דומה לזו שבפורד אקספלורר, היא ניצבת ביחס לקרקע, מכסה המנוע מגודל – וכל אלה יוצרים חזית מאוד נוכחת. הדופן המעט גסה וחצאיות המגן מוסיפות להופעה הקשוחה והשמשות המגודלות מדגישות את הגובה. מאחור קו תאורה הגורם לכך שהרכב נראה רחב יותר ממה שהוא בפועל.   

בהשוואה לקודמו, פורסטר אבד משהו מהחן שהיה לו ונראה כבד. מצד שני תמיד לוקח זמן להסתגל לחוסר הרצון של סובארו לציית לצו האופנה. לטעמי הצבע הלבן פחות מחמיא מאשר גוונים אחרים ולא התלהבתי מגון הנחושת של חישוקי ה-"19 ב'ספורט'. שילוב צבע זה בחצאיות המגן מוסיף, אך אינו מספיק בולט.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מסע בזמן

דגמים אחדים של סובארו מהשנים האחרונות נראים כמו פרק בתוכנית "כך היינו", וכך גם סביבת הנהג בפורסטר; ייתכן שזו לא הייתה העדכנית ביותר גם לפני עשור. הגוונים הכהים,  משטחי הפלסטיק המאוד מאסיביים אך גם קשיחים, הדיפון הפשוט אך יעיל, החומרים המוצקים אך הלא מזמינים. כל אלה יוצרים סביבת נהג המשדרת עמידות אך אינה עכשווית בעיצובה. 

ב'ספורט' – כמו בדגם הקודם, כמו בחוץ – חלקים בגון הנחושת; לא בולט, לא משנה הרבה. הריפוד דמוי עור אינו מעשיר את ההופעה, ולפשטות הזאת מצטרפים מרכיבי תפעול כמו תפעול ידני לכיסוי גג הזכוכית, מראות שאינן מתקפלות ועוד.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

אבל למרות שהמופע הכולל יוצר אווירה דומה, השינוי בסביבת הנהג גדול – הן במבנה, הן בתפעול. השינוי העיקרי הוא בהחלפת שני הצגים הקטנים הרוחביים לאחד גדול, "11.6, ואנכי. בנוסף, מערכות רבות מופעלות דרך הצג, מה שהביא לביטול פקדים פיזיים; כך למשל מצבי הניהוג ובקרת האקלים נשלטים דרכו. יש ממשקי קישור אך רק קארפליי אלחוטי. 

נדרש מעט זמן כדי ללמוד את השינויים, כפי שקורה לא פעם כאשר "מכניסים" פקדים פיזיים נוחים לתוך צג. עם זאת, בסופו של דבר ובהשוואה למה שמקובל בעיקר בדגמים סיניים (אבל לא רק) זה לא קשה. אין יותר מדי הטרדות, הנדסת האנוש נכונה ומספר מערכות ניתנות לתפעול באופנים שונים, כמו בקרת האקלים (לא מלא) או בקרת היציבות. למעלה מוצבת הבחירה בין שני מצבי הנהיגה בשבילים, והאייקונים הגדולים מסייעים לשליטה. לכן אנחנו מוכנים לסלוח על גרפיקה שאינה מאוד עדכנית.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

תפעול מחשב הדרך מעט מסורבל וגם תפעול מצבי הניהוג דרך ההגה דורש תשומת לב, ולמרות שהוא עמוס בהם, לרוב קל לתפעלם. המחוונים אנלוגיים אך פשוטים וברורים; יש יתרונות למבנה קודם. 

מערך הבטיחות קל לשליטה ואינו מציק יתר על המידה (גם בגלל שזו תקינה אמריקנית), למרות שגם בדגם זה מופגנת חיבה יתירה לצפצופים. המבנה האנכי של הצג אחראי לכך שתמונת המצלמה וגם זו של אפליקציית וייז למשל תהיה קטנה יחסית. בלילה תודו לתאורה האדפטיבית שפועלת היטב. 

תנוחת הנהיגה טובה ונכונה לרכב פנאי, וטווח הגבהת המושב גדול וזה יעיל. מנגד, מושב הנוסע אינו מתכוון לגובה והוא גם נמוך יחסית. המושב עצמו נוח אך ריפוד דמוי העור אינו מאוד "נושם" בקיץ החם. ריפוד העור והמושבים ברמות האבזור הגבוהות נראים מזמינים ונוחים יותר. 

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נאה, מרווחי הרגלים טובים, מרווחי הראש משובחים, ואיכות הנסיעה שם נשכרת מפתחי המיזוג. 

תא המטען  גדול, יעיל ושימושי והכיסוי פשוט מדי.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

חוזרים לבוקסר

הבוקסר של סובארו מוגש כאן ללא מגדש, ופעולתו של המנוע האטמוספרי מביאה מעין ניחוח של פעם יהיו שימצאו בכך קסם. בתנועה רגילה הביצועים הולמים, כפי שעולה מנתוני התאוצה. השיפור בזמינות המומנט מורגש, ואכן הרכב נע באופן יעיל וזורם בסל"ד לא גבוה. 

כאשר צריך יותר, בעליות, בעקיפות, גם וגם, יש ללחוץ באופן הרבה יותר משמעותי על המצערת. המנוע, כיאה לבני-מינו הלא-מוגדשים מייצר רצועת כוח יעילה בצד הגבוה של הסל"ד, גם בגלל נתון מומנט לא מתעלה ביחס לנפח. בנוסף, משולבת אליו תיבה רציפה שגם היא מכוונת לשם. התוצאה: ביצועים נאים בצג העליון, צליל נאה אך נוכח וחד לעיתים, וממש בקצה תחושה שהמנוע מעט מתאמץ.

מצב 'ספורט' מחדד את התגובות האיטיות של המצערת ושל פעולת התיבה, מביא ליכולת משופרת ולפעולה נעימה יותר, מצרף גם בלימת מנוע ברגעים הנכונים. מאחורי ההגה פקדים השולטים ביחסי ההעברה המובנים; משפר ביצועים ויכולת בעומס, מייעל עוד יותר את בלימת המנוע. 

צריכת הדלק אינה הצד החזק בפורסטר. היא נעה בין 8 ק"מ/ל' ביום המבחן המאומץ ל-11 ק"מ/ל' בשיוט רגוע.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

בואי נימלט מהאספלט

כיול המתלים מכוון לרכות, והרכב מתקשה על שיבושים קלים וגדולים בנסיעה איטית, גם בגלל שריסון הפעולה לאחר מעבר על גלים ופסי האטה אינו מצטיין. פורסטר משכך את עוצמת הפגיעה, אך לא תמיד באופן מספק. ככל שהמהירות והעומס עולים, נוחות הנסיעה משתפרת ובהרבה, והרכב נעים למדי. פורסטר החדש גם שקט מקודמו, אך רעשי הרוח עדיין בולטים. ברמת האבזור הזאת חתך מעט נמוך – צמיגים 235/50-19; החישוקים גדולים מאשר ברוב רמות האבזור האחרות – ודופן נמוכה עוזרת פחות בספיגת פגמים בכבישת. 

מעבר לכביש, בדרים הלא-סלולות פורסטר כקודמו: רכב מאוד מהנה, צולח היטב שבילים – גם כאלה עם שינויי גובה, אבנים שתולות, מעברי מים; גם בנהיגה מהירה – ומבלי לעייף את הנהג ואת הנוסעים. עם זאת, ולמרות ההנעה הכפולה היעילה ומרווח הגחון הנאה, זווית הגישה הנפגעת בגלל מבנה הפגוש, מצמצמת את היכולת מעבר לשבילים מוסדרים. בכל מקרה, מעבר לכביש פורסטר גם יכול יותר מהמקובל בברנז'ה, גם משדר זאת באמצעות חוסן מבני כנדרש. 

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

פורסטר אינו דגם מחודד בהתנהלותו בכביש המפותל; אותו כיול מתלים רך וגם מהלך בולמים ארוך ביחס יוצר זוויות גלגול מוחשיות המכוונות את הנהיגה בו לצד הנינוח של הכניסה לעיקול. עם זאת, היכולת עצמה טובה, בעיקר בזכות ההנעה הכפולה המשובחת וחלוקת הכוח הטובה. קווי הפנייה נשמרים כנדרש וצריך הרבה יותר כוח כדי לאתגר אותו.

להגה 'שטח מת' מעט גדול במרכז, וזה אחראי לכך שהיציבות הכיוונית בכבישים מהירים מעט נפגעת, אך לאחר הפנייתו, כמו בעיקולים, פעולתו טובה ונכונה. הבלמים אינם מתעלים בעוצמה ובלימת חירום מחייבת לחיצה נחושה.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

ממשיך לנסוע

סובארו נותרה נאמנה למרכיבי היסוד של פורסטר שנוצקו לפני קרוב לשלושה עשורים, והדור החדש משמר את השימושיות והמרחב בתוכו, בעיקר את יכולתו בשבילים. זהו כלי רכב עם אופי ויכולת ייחודיים בהשוואה לבני מינו. 

לפורסטר החדש עיצוב רב-נוכחות, סביבת נהג מעודכנת יותר, אבזור עשיר, מרחב נרחב, ביצועים סבירים, יכולת דינמית ראויה ומעל הכל: כישורי תנועה בשבילים, גם הרחק מהכביש. מנגד, סביבת הנהג נראית מיושנת ונוחות הנסיעה במהירות איטית בינונית. פורסטר מכוון עצמו כרכב המיועד למי שרוצים כלי טיולים עמוק בשבילים אך אינם מעוניינים ברכב שטח מהסוג היכול לשטח טכני. 

המחירים למרבה הצער התייקרו באופן משמעותי. מחירה הרכב ברמת האבזור 'ספורט', 209,000 שקלים, גבוה רק ב-3000 שקלים מאשר קודם, אך זוהי כעת רמת האבזור השנייה, ובדור הפורש הייתה הגבוהה ביותר. 

המחירים נעים בין ב-206,000 ל-250,000 שקלים גבוהים. עם זאת, יש לזכור כי דגמי פנאי קרובים רבים התייקרו, לפורסטר יש הנעה כפולה וכי רמות המחיר דומות למי שבאמריקה הוא אחד היריבים המושבעים, טויוטה ראב4, שברוב הגרסאות מוצע עם הנעה קדמית כמו רוב הכלים בתחום.

סובארו פורסטר החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי