כשהחרטום הבוהק של ג'אקו J7 פגש בעיניים של צבי ארץ-ישראלי מתחת לעץ שיטה רחב, לרגע יכולתי לדמיין את עצמי במסע בלב הסוואנה של אפריקה. עד שבלמתי חרישית, הגיחו מהצדדים עוד שניים והנוף שנפתח חשף חמישה צבאים נוספים שנראו מטיילים להנאתם וללא דאגה בליבם. הם גם לא נראו מוטרדים מדי מהמפגש ואני חשבתי שזה סיום נהדר ליום מבחן ארוך בשבילי הנחלים היבשים של צפון הערבה. אבל אני מקדים את המאוחר – והמוקדם החל לפני עשרים שנים.
 

ההקשר הרחב

מזה עשרים שנים החברה צ'רי היא יצואנית הרכב הגדולה של סין, פעילה ברוב רחבי העולם גם בזכות מפעלי הרכבה לא מעטים בעולם. אלא שבאותן עשרים שנים צ'רי מנסה פעם אחר פעם גם להיכנס לאירופה ושם לא הצליחה. פרט למספר מדינות במזרח אירופה וסוג של מיזם באיטליה, הענקית הסינית נותרה אנונימית ביבשת.

ג׳אקו J7 סמל
צילום: יואל שורץ

כעת היא מנסה שוב ועושה זאת אחרת, עם שלושה מותגים שנוצרו מראש לשווקי העולם בכלל, לאלה באירופה בפרט. בשעה שהמותג צ'רי מיובא מאז נובמבר 2022 על-ידי פריסבי, שניים נוספים מיובאים מתקופה זאת על-ידי כלמוביל. 

מותג אחד נקרא 'ג'אקו' (Jaecoo) וזה הושק לא מכבר בישראל ואילו השני המכונה 'אומודה' יצטרף ממש בקרוב. השלישי, ששמו כיום 'אקסיד', יימכר באירופה רק בהנעה חשמלית, ייקרא 'אקסלנטיקס', ועדין לא ידוע מי ייבא אותו לישראל ומתי.

אז חברת צ'רי שעד עתה היו לה חמישה מותגי רכב שבעיקר נמכרו בסין, מתרחבת לשמונה מותגים – כאשר לאלה הרלוונטיים לכאן אפיון מובנה: צ'רי העממי; ג'אקו עטוף בהילת שטח עם מפרט רלוונטי ועיצוב מסוקס; אומודה מפגין רוח צעירה ומראה קרוסאוברי רך; אקסלנטיקס יהיה החשמלי-טכנולוגי. הקץ לאנונימיות? אולי.

ג׳אקו J7
צילום: יואל שורץ
 

נתונים ופרטים

את הפריצה המחודשת מחוץ לגבולות סין מוביל ג'אקו J7 – רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) חדש שהוצג ב-2023. הוא בנוי על פלטפורמת TX1 אותה הוא חולק בין השאר עם צ'רי טיגו 7 פרו, ממדיו זהים לו ודומים לאלה של קיה ספורטאז': בסיס הגלגלים 267 ס"מ, האורך 450 ס"מ, הרוחב 187 ס"מ, הגובה של 167 ס"מ 

ג'אקו J7 הושק בישראל עם מנוע הבנזין המוכר מדגמי צ'רי האחרים המשווקים כבר בישראל, אלא שבשל תקנות זיהום עדכניות, ההספק ב-J7 נמוך ב-39 כ"ס והביצועים חלשים יותר. לגרסה זו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 147 כ"ס ו-28.4 קג"מ, התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.8 שניות בהנעה קדמית, 12 שניות בכפולה והמהירות המרבית היא 180 קמ"ש בשתי הגרסאות.

לקראת סוף השנה תצטרף גרסה היברידית-נטענת המבוססת על מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר (197 כ"ס) ולזו טווח של קרוב ל-90 ק"מ בהנעה חשמלית.

ג'אקו משווק בישראל בגרסת הנעה קדמית שמחירה החל ב-170,000 שקלים, ואילו גרסת ההנעה הכפולה שנבחנה עולה 200,000 שקלים, ולזו נוספה צביעה שחורה לגג שעלותה 3,000 שקלים.

ג׳אקו J7 נתונים
צילום: יואל שורץ
 

עיצוב חיצוני

להבדיל מהצבי הארץ-ישראלי המתמזג נהדר בשטח המדברי, J7 עושה בדיוק את ההיפך. וזה מתחיל כבר בחזית עם החרטום האנכי הנקרא בשפת ג'אקו 'מפל המים' הקורץ אולי לדגמי ג'יפ – אבל הוא בוטה מאין כמוהו. מבט על קו החלונות והכתפיים, פס התאורה האחורי עם הכיתוב במרכז, בידיות הדלתות הנבלעות במרכב – הכל זועק לנד רובר. זה לא במקרה, ובג'אקו מודים בפה מלא שמודל החיקוי היה לנד רובר איווק. עיצוב הוא לא הדבר היחיד שהגיע מפאר הממלכה המאוחדת – לטענתם גם מערכת ההנעה הכפולה הגיעה משם וכך גם המהנדס הראשי של אומודה וג'אקו; זה פעל רוב שנותיו בשורות יגואר ולנד רובר. ההשפעה ניכרת.

ג׳אקו J7 מחיר
צילום: יואל שורץ
 

פנים הרכב

בתא הנוסעים בולטים 'מאפייני שטח' נוספים במבנה ובעיצוב – דפנות זקורות להגדלת האווריריות ומיני פרטי עיצוב קטנים כמו הטבעות סימוני צמיגים בדשבורד ועל המושבים, רמזים לברגים חשופים וגם גלגל הגה בעיצוב לנד רובר. הכל ישר, פינתי ומזוות, אפילו גלגל ההגה ומחזיקי הכוסות רובעו, כאשר הפריט העגול היחיד הוא בורר מצבי הנהיגה. התוצאה מקסימה ולהשלמת תחושת "יוצאים לטיול", ישנם המון תאי אחסון, כולל תא מקורר בין המושבים, וגם אפילו וו נשלף לתליית שקיות בצד הנוסע, מסממני ההיכר של קבוצת צ'רי כולה.

שני המסכים הגדולים (מולטימדיה ולוח מחוונים) משלימים את הקו הזוויתי שעוד החל בחוץ. הם מתורגמים לעברית ומציגים המון מידע, אלא שחלק ממנו קטן מדי בחיווי ובאיות. תפעולם מהיר ורגישות מסך המולטימדיה למגע לרוב מספיק טובה, למעט מספר מקרים בהם אייקון המזגן שבתחתית המסך הגיב פחות טוב.

ג׳אקו J7 סביבת נהג
צילום: יואל שורץ

המשפחה המטיילת בוודאי תשמח לשמוע כי ניתן לחבר שני מכשירי סלולר במקביל, גם לשיחות וגם לשמע – זו אופציה שמתחילה להיות מקובלת אבל עדיין לא מאוד נפוצה. כך גם החלשות המזגן בעת שיחת טלפון; זה נחמד ואולי עוזר לצלילות השיחה, אבל בקיץ הישראלי זה יכול להציק, וחלק מהמתחרים עושים את אותו דבר טוב יותר. ועוד משהו בעניין הסלולר: עיצוב משטח הטעינה האלחוטית נעשה בדומה לקיים בטסלה ואף כולל קירור, אלא שהמקום חשוף מדי לשמש, והמשטח עצמו עשוי להיות קטן לערסול מכשירי סלולר חדישים.

בסיס המושב הקדמי מעט קצר ועם זאת המושבים מאוד נוחים, מציעים תמיכה טובה לגב ולירכיים. להגה מהלך יחסית מצומצם לכיוון העומק והזווית, אבל אפשר להגיע לתנוחת נהיגה טובה. התצפית לפנים טובה, אבל לאחור פחות בשל הקו העליון הנמוך של החלון האחורי המגביל את השימוש במראה המרכזית.

ג׳אקו J7 שורה שנייה
צילום: יואל שורץ

מאחור נמצא רצפה כמעט שטוחה לטובת נוסע חמישי ושפע של מקום לכולם לכל כיוון. המושב עצמו מעט נמוך דבר שמפחית את התמיכה בירכיים, ויחד עם קו חלונות גבוה הראות החוצה לילדים מוגבלת, אבל למשענת שתי זוויות הטיה והישיבה נוחה.

כיאה לרכב עם זיקה לטיולים, תא המטען גדול, עם קרסים, ווי תלייה וגם ווי עיגון, שקע 12 וולט ואפילו גלגל חליפי. סף ההטענה מעט גבוה, אבל הפתח גדול ורחב.

ג׳אקו J7 תא מטען
צילום: יואל שורץ
 

מנוע, ביצועים

בנסיעה יום-יומית, למנוע המשרת את J7 יש מספיק כוח לכל משימה, אבל כאשר יוצאים מגבולות הכרך לטיול משפחתי, וכאשר צריך יכולת תחת עומס, התוצאה אנמית וחיסרון הכוח מורגש במיוחד בעלייה תלולה או בעקיפה.

פעולת תיבת ההילוכים חלקה ונעימה ועל אף שלא תמיד תאפשר הורדת הילוך, היא מתפקדת מצוין. לתיבה גם תפעול ידני, אלא שהשימוש בו לא נוח בעליל, ובמצב ידני גם לא מאפשר קיק דאון.

ג׳אקו J7 צריך דלק
צילום: יואל שורץ

מצב 'ספורט' מחדד מעט את תגובות המנוע והתיבה, אבל הוא לא יכול להביא יותר סוסים למגרש, והמאפיינים נשמרים: ביצועים מעט חלשים, פעולה נעימה. ודבר אחרון: מדחס המזגן מתנתק כשדוושת התאוצה בסוף מהלכה, בגרסה ההנעה הכפולה השפעת התופעה פחות מורגשת מאשר בהנעה קדמית והאוויר נותר צונן. 

כאמור הפחתת ההספק ב-J7 נועדה לעמוד בתקני הזיהום החדשים, וסייעה להשיג צריכת דלק סבירה של 12 ק"מ/ל'. נסיעת שטח איטית וארוכה הורידה את הממוצע ל-10.1 ק"מ/ל'.

ג׳אקו J7 2024
צילום: יואל שורץ
 

נוחות, התנהגות

גרסת ההנעה הכפולה וגרסת ההנעה הקדמית מציעות אותו מערך מתלים, אלא שפעולת הבולמים עדיפה בגרסת ההנעה הכפולה, גם בגלל השפעתה המבורכת על פעולתם, גם בשל התאמה טובה יותר לתוספת משקל של 125 ק"ג (ל-1,724 ק"ג).

הכיול הבסיסי מעט קשיח אבל בזכות ריסון מוצלח J7 מטפל היטב במרבית שיבושי הדרך. במהירות עירונית טלאי אספלט שבוצעו ברישול או פסי האטה, מורגשים יותר מחריצי אספלט, אבל סל הכל הנוחות טובה ומשתפרת ככל שעולה המהירות. מה שמעט מפריע לאיכות הנסיעה זה רעש הצמיגים שבולט עוד יותר לאור הבידוד הטוב של פעולת המנוע והבידוד המעולה של הרוח.

ג׳אקו J7 שטח ושבילים
צילום: יואל שורץ

הקשיחות הבסיסית והריסון המוצלח מותירים את המרכב מאוזן יחסית במעבר בין פניות, ויחד עם היגוי מדויק מעניקים לרכב יכולת דינמית טובה. ההנעה הכפולה מאוד מסייעת כמובן, אלא שלרכב אין מספיק כוח כדי לשגר אותו גם ביציאה מפנייה. בעיר התמרון סביר עם רדיוס סיבוב מעט גדול.

J7 טרם נבחן במבחני ריסוק מערביים, אבל מערך הבטיחות האקטיבי כולל את כל מה שצריך. חלק מהמערכות עובדות מעולה כמו חיווי מניעת פתיחת דלת אחורית בעת עצירה –אבל רוב המערכות פחות: תיקון ההגה אגרסיבי מידי, שמירה על מרכז המסלול זקוק לכיול, ובאופן כללי יש המון התרעות המבלבלות את הנהג שלא מבין למה זכה לנזיפה.

ג׳אקו J7 מבחן
צילום: יואל שורץ
 

שבילים, שטח

הערוצים של נחלי הערבה יכולים לשמש מקור לטיולי שטח נהדרים כמעט כל ימות השנה – ויש כמובן להיזהר, מאוד, משיטפונות – ובחלקם מספיק שהרכב יציע הנעה כפולה וזוויות מרכב טובות כדי גם לחזור לכביש בחתיכה אחת. J7 מסמן 'V' על אלה ומוסיף בורר מצבי נהיגה ייעודים לשטח (בוץ, חול, שלג וכו'), והיצרנית טוענת גם לחציית מכשול מים בעומק עד 60 ס"מ.

אז דפדפתי לי בין המצבים וירדתי מהאספלט לחפש מקור מים שאוכל לחצות. אותו לא מצאתי (בחייאת. מדבר באוגוסט), אבל מצאתי רכב טיולים נהדר. מרווח הגחון סביר (20 ס"מ), זוויות הגישה גם (21 מעלות) וזווית הנטישה בהחלט בסדר (29 מעלות). וכן, מערכת ההנעה הכפולה שלטענת ג'אקו הגיעה מלנד רובר, עושה את העבודה ומה שחסר משלימה האלקטרוניקה.

על הצלבות למיניהם J7 מתגבר בקלות וכך גם יצירת תנועה בחול, דרדרת או סתם חלוקי נחל פזורים. צמיגי רכב המבחן סטנדרטיים לכביש (235/50-19) ומציעים כתף גבוהה יחסית למזעור נזקי צביטות. כאשר צריך, מצלמת הדרך מציגה במסך את מה שמתרחש מתחת לרכב. תלונה יחידה נוגעת לבקרת הירידה במדרון שמשאירה את הרכב במהירות גבוהה מדי למקובל.

ג׳אקו J7 צמיגים
צילום: יואל שורץ
 

סיכום, תמורה

ג'אקו J7 לא חף מחסרונות, ועיקרם יחידת כוח חלשה ומערך בטיחות מתקדם שזקוק לכיול מחדש. מצד שני הוא מביא לכביש וגם לשטח עיצוב מרשים, מרחב פנים נדיב לנוסעים ולמטען, אבזור עשיר, נוחות נסיעה טובה, יכולת דינמית ראויה – ובגרסת ההנעה הכפולה כישורי שטח מכובדים ביחס. על כל אלה מוסיף אחריות מורחבת של 5 שנים או 150,000 ק"מ.

מחיר גרסת ההנעה הקדמית, החל מ-170,000 שקלים, מציב את הרכב במרכז הקטגוריה והמתחרים רבים. 

גרסת ההנעה הכפולה שנבחנה, שמחירה כאמור 200,000 שקלים, מביאה עמה ייחוד נדיר ביחס למקובל בקטגוריה עם הנעה לכל הגלגלים ומצבי נהיגה לשטח, ואלה יוצרים רכב המאפשר להרחיב ולא במעט את מעטפת הטיול מעבר לכביש. 

מתחרים אחדים כמו סובארו קרוסטראק ומיצובישי אקליפס, פחות יקרים, אבל גם פחות מאובזרים, ואילו פורסטר החדש יקר יותר. לטייל הישראלי יש עוד אלטרנטיבה נוספת וראויה לבחינה.

ג׳אקו J7 סקירה
צילום: יואל שורץ