ארבע שנים עברו מאז הושק בארץ הדור הרביעי של אודי A3, המשפחתית הקומפקטית של מותג היוקרה מאינגולשטאט. דגם זה עבר מתיחת פנים קלילה במרץ 2024 – בדיוק ארבע שנים לאחר שהדור העכשווי נחנך – והמהדורה המחודשת שלו מתייצבת כעת למבחן דרכים. מתיחת הפנים כל-כך קלילה עד כי ייתכן ועדיף שיקראו לתהליך 'סדרת הזרקות בוטוקס'. כלומר, הכל חודש – הסבכה, יחידות התאורה, הפגושים – אבל השינויים ממש מינוריים. כך גם בסביבת הנהג: ממשק המולטימדיה (עם צג באותו גודל), בורר ההילוכים קטן יותר ופתחי המיזוג שונים. 

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

ההופעה החיצונית נאה בהחלט, סימני הגיל לא ניכרים עליה. תא הנוסעים הוא נשאר נאה ומכובד, לא מצועצע ועם סביבת נהג אינטואטיבית. נכון, אין כאן צג מולטימדיה גדול שמשתלט על הכל וזה בסדר. יודעים מה, מבחינתי זה נהדר. הוא לא מיישר קו עם האופנה הנוכחית, בה הכל מתופעל ממנו, יש אשכרה פקדים חיצוניים, לחיצים לתפעול המיזוג, ברורים ופשוטים.

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

המכונית שלנו גם מצוידת בחבילת 'לקשרי', שזה אומר אבזור נוסף בדמות גג שמש, שלושה אזורי מיזוג נשלטים טמפרטורה וחישוקי 18 אינץ'. מנגד ברכב הזה אין צימוד אלחוטי לנייד ואין מצלמות היקפיות. בכלל, מצלמת הרוורס מעט מעוותת והחיישנים לחוצים מדי. פעם אחת הרכב פשוט הוציא את עצמו מהילוך, זה קרה כאשר החליט שאין מקום לנסוע לאחור. וזה כשהיה מקום. כאילו, אני מכיר את החניה הפרטית שלי מספיק טוב.
 

עשוי היטב, לרוב

הרכב שאתנו הינו ברמת גימור S ליין שזה אומר מושבים ספורטיביים יותר, גלגל הגה ספורטיבי ועוד. המרחב מלפנים לא מזהיר, סביר מינוס, מכניס לתחושה ספורטיבית בטח כשאתה ישוב במושבים העוטפים, אלה שגם יש להם הארכה לבסיס המושב, אלה שהתלונה היחידה שלי אליהם הינה שהתמיכה לגב התחתון אמנם ישנה (מתופעלת חשמלית, כמו כל כיוונון של המושבים הקדמיים. הם גם מחוממים) אבל היא לא נעימה. הראות קדימה טובה, כאשר הקורות הקדמיות מרוחקות טיפה ממראות הצד, משאירות לנו מעט מקום של ראות, שלא נפספס הולך רגל.

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

המושבים מאחור יאכלסו בנוחות שני מבוגרים, האמצעי יזכה לארגונומיה לא מושלמת של המושב ולתעלת הינע גבוהה. המרחב סביר בהחלט, למעט מרווח הראש שלא יעשה חסד עם הפדחת. הראות החוצה פחות עם מושבים רחבים לפנים וקו חלונות גבוה. מה שכן, פתחי מיזוג עם שליטה על טמפרטורה מגלגל פשוט אך יעיל, צמד שקעי USB-C ומשענת יד אמצעית עם צמד מחזיקי כוסות, בהחלט ינעימו את השהייה.

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

בטיחות. אודי A3 קיבלה חמישה כוכבים במבחן הריסוק של יורואנקאפ, ישנם שש כריות אוויר והיצע מערכות הבטיחות עשיר עם בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז רכב בנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעה על עייפות נהג, התרעה על סכנה בפתיחת דלת. אין זיהוי תמרורים.

אחסון. בכל הנוגע לתאי אחסון, המצב סביר עד סביר מינוס (יש מספיק תאי אחסון, אין אחד שיכול לאכלס בקבוק ליטר וחצי). תא המטען גדול, אמנם אין כאן דלת חמישית אך תא המטען נאה בעומקו, למרות נתון יבש שנראה שעושה עמו עוול (380 ליטר). פתח הכניסה אינו גדול. 
 

לא אקזוטי אך יעיל

יחידת הכוח מוכרת ונפוצה, שום דבר אקזוטי – בסופרמיני, במשפחתיות ובדגמי הפנאי הקטנים והקומפקטיים של סיאט, סקודה, פולקסווגן. גם באודי. המנוע הוא טורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים ומוטמעת בו מערכת היברידית-מתונה (MHEV) של 48 וולט. התפוקה ללא שינוי: 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד לרצועת כוח רחבה של 4500 סל"ד. התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה הקדמית. הביצועים מספקים גם ביחס לעידן החשמלי, עם 8.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-226 קמ"ש מרביים. 

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

עקיפות בין-עירוניות מבוצעות בצורה נאותה, אבל אינן מתעלות כאשר נוהגים במהירות נמוכה יחסית/סל"ד נמוך – ואז רוצים לצאת לעקיפה מיידית בעומס וצריך הרבה כוח. לעיתים כניסת הטורבו פחות מעודנת, אבל לרוב התוצאה נאה בהחלט. שילוב המנוע/תיבה חלק ונעים, ויחסי ההעברה מסדרים למנוע בשיוט של 100 קמ"ש 1800 סל"ד נמוכים ונינוחים. 

צריכת הדלק במבחן עמדה על 16.1 ק"מ/ל', וזה נתון פשוט מעולה. בשיוט בין-עירוני הצלחנו לקבל נתון של 17.5 ק"מ/ל'. 
 

כיול בסגנון אירופה

נוחות הנסיעה נוקשה יחסית, אבל לא משהו שהוא אלים על מפגעים. בעיר זה סביר מינוס ובהחלט סביר להניח כי החישוקים והצמיגים עם החתך הפחות נמוך, שאינם בחבילת הלקשרי יעשו טוב יותר על מפגעים. בכביש בינעירוני המצב טוב יותר עם ריסון מרכב מוצלח. בידוד הרעשים סביר למעט רחשי הכביש שנשמעים היטב. פחות אהבתי את עוצמת הבלימה במהלך הראשוני, מעט חלש ולאחר מכן חזק יחסית. לא לינארי.

אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם

בכביש מרוחק, מפותל, מוכר ואהוב, הרשימה המכונית בקצב גמיאת העיקולים, עם התנהגות בטוחה (הידוק ישבן עדין בהעברת משקל) ועם אחיזה טובה.

ראויה, אך יקרה

אודי A3 הינה משפחתית קומפקטית ראויה ומוצלחת. היא אמנם אינה חפה מחסרונות, חלקם באבזור, חלקם באיכות הנסיעה, אך המכונית עצמה איכותית וראויה. ואז מגיע תג המחיר שעומד על 257,500 שקלים, לפני חבילת הלקשרי שמוסיפה עוד 18,000 שקלים. תג המחיר הזה גורם למכונית הזאת להיות יקרה, אולי יקרה מדי.


אודי A3 – מבחן דרכים (1.5 ליטר, 150 כ
צילום: איתמר רותם