העניין הזה עם עיצוב רכב, כידוע לכולם, הוא עניין חשוב מאוד לאנשים רבים מאוד – לקוחות ומכאן יצרנים. יש כאלה שהצליחו תמיד, יש כאלה שלפעמים, יש שעלו וירדו (וההפך), יש כאלה שהשתפרו. יש כאלה שנכשלו להביך. 
 

הקווים של סאנגיונג

סאנגיונג, היצרן הדרום־קוריאני שנוסד ב־1954 (בשם אחר; Dong-A Motor) ויצא לדרכו עם רפליקה של ג'יפ CJ, היה מאלה שיצרו דגמים בעיצוב תמוה. מאז שיצרן זה היה לסאנגיונג ב־1988 דברים השתבשו שם באופן ייחודי. מוסו הראשון, מ־1993, נראה קרוב לדגמי שטח מאז; שונה, אבל לא מדי. אבל היו הדגמים ההם – קורנדו דור 2, קיירון, רקסטון דור 1, רודיוס – שעיצובם השאיר את כולם־כולל־כולם המומים. הם, פשוט, היו מאותגרי־עיצוב. להוציא מכונית נוסעים אחת, בפועל מרצדס E קלאס(!), לכולם, כולל המיניוואן רודיוס, הייתה שלדת סולם וסרן אחורי חי, למרות שהם לא ממש כוונו לאתגרי שטח, ככל שמדובר בנתוני מרכב.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג

סאנגיונג, שנרכשה על־ידי מהינדרה ההודית ב־2010 החלה לשנות כיוון – הן בעיצוב, הן בהיצע הדגמים. ואכן, לקראת המחצית השנייה של העשור הקודם נרשם שינוי קיצוני. ראשית, כבר ב־2015 הוצע דגם הפנאי הקטן טיבולי (ובהמשך נוספה לו גרסה מוארכת); ב־2019 נחנך הדור הרביעי של קורנדו – וגם הוא שילב מפרט עדכני בעיצוב עכשווי. רקסטון החדש עוצב אף הוא באופן מכובד, וסאנגיונג עלתה על דרך המלך בכל הקשור לעיצוב דגמיה.

במחצית הראשונה של העשור אירעו בהקשר שלשמו נתכנסנו בזה שני אירועים: סאנגניונג הציגה ב־2022 דגם פנאי קומפקטי חדש בשם 'טורס' – על־שם אזור בפטגוניה, דרום צ'ילי – והמותג נמכר ב־2023 לענקית הכימיה הדרום קוריאנית KG, וזה יצר מותג רכב חדש: KGM; מקורה של ה־M ב־Mobility. זהו דגם פנאי קומפקטי C-SUV) כמו קורנדו החדש, אך הוא גדול ממנו, אמור להיות מוצע גם בהנעה היברידית, uיש לו גרסה חשמלית, EVX. 

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג
 

המופע של טורס

"מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין". המעצבים של טורס החליטו לשמר את המסר הבסיסי של סאנגיונג – הופעה בוטה ורבת נוכחות – אך כדי שלא ייכשלו במוזרויות וימשיכו בדרכם של הדגמים הקודמים, ויחד עם זאת יעניקו לדגם הזה הופעה ייחודית בברנז'ה הכה צפופה, מצאו כי השראה במינון נכון יכולה להיות פתרון מצוין.

ואכן, לטורס חזית עם הרבה מהמשותף לזו האייקונית של ג'יפ (שישה קווים אנכיים, לא שבעה); מכסה המנוע שטוח כמו רבים וטובים בעולם דגמי השטח; הפרופיל קרוב לזה של דיפנדר החדש, כולל הטיפול באזור קורה C (גם, קצת, טויוטה FJ קרוזר); גם החלק האחורי, עם מבנה ייעודי המכסה את הצמיג החלופי התגשם קודם – גם בדורות שונים של טויוטה ראב4, הונדה CR-V; כמובן: גם בדיפנדר החדש – בחלק מהמקרים, כתוספת. 

כמובן, עם שילוב שכזה אפשר לפשל ביג טיים. המעצבים של טורס לא נכשלו; ההפך מכך. ההופעה המרשימה מדברת בעד עצמה.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג
 

מידע נדרש

KGM טורס החדש הושק זה עתה בישראל. הרכב חולק אותה רצפה עם קורנדו החדש, בסיס הגלגלים, 268 ס"מ, כמעט זהה – הממדים גדולים יותר, בצד הגדול של הקטגוריה: האורך 470 ס"מ (כמו גרסאות 7 מקומות של דגמים כאלה; כ־20 ס"מ יותר מקיה ספורטאז', למשל). הרוחב מגיע ל־189 ס"מ והגובה מתנוסס ל־172 ס"מ. 

דגם זה מוצע באופן בלתי־שגרתי גם עם הנעה כפולה, מצטרף לחצי תריסר דגמים אחרים עם אופציה כזאת (רק בסובארו זוהי אפשרות יחידה). נתוני המרכב אינם קיצוניים, ובכל זאת: מרווח הגחון 19.5 ס"מ, זוויות הגישה והנטישה הן 18.3 מעלות ו־20.8 מעלות.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג

המנוע הוא טורבו־בנזין 1.5 ליטר המייצר 163 כ"ס ב־5000-5500 סל"ד ו־28.6 קג"מ ב־1500-4000 סל"ד, לתיבה האוטומטית 6 הילוכים עם תפעול ידני וההנעה כאמור קדמית או כפולה; זו האחרונה פועלת עד 40 קמ"ש ומשלבת גלגלים אחוריים גם לפי רמת האחיזה. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 10.1 שניות בגרסת ההנעה הקדמית, 10.9 שניות בכפולה, והמהירות המרבית בשתיהן היא 189 קמ"ש. 

למבחן קיבלנו את גרסת ההנעה הכפולה שמחירה 190,000 שקלים; על האבזור, ראו כאן.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג
 

מפגש, היכרות

לא רק העיצוב החיצוני, גם סביבת הנהג מעוצבת באופן ראוי עם קווים עכשוויים, מסכים עדכניים – מרכזי, למיזוג, לוח מחוונים – ושילוב הגוונים בחום ובשחור נאה מאוד. בנוסף איכות החומרים מכובדת בהחלט, לא רק למעלה אלא גם בקו הברכיים, גם בדיפון הדלתות. גם איכות ההרכבה, ובהמשך, בשבילים, הכל בפנים שמר על דממה. האבזור העשיר והמסכים מוסיפים עוד להופעה המושכת בסביבת הנהג.

תנוחת הנהיגה טובה, שדה הראייה כנ"ל – ומול הנהג משתרע אותו מכסה מנוע שטוח עם מעין ידיות בצדדים, להדגשת הקשר לרכב שטח. מושב הנהג נוקשה מעט, ניתן לכוון את הקשחת הגב התחתון (לא כלפי מעלה), והמראות טובות מאוד. 

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג

המסכים פונים לנהג וזה טוב מאוד, אבל הסימונים עליהם קטנים מדי ולא ניגודיים מספיק, וזה פחות טוב. בנוסף, זה התחתון, המשרת בעיקר את מערכת המיזוג, כולל גם פונקציות לא שייכות (דימום/התנעה, הנעה כפולה, אוטו הולד) וזה קצת לא לעניין, בייחוד בהינתן התצוגה הנ"ל. אגב מיזוג: רמת הקירור שהרכב הזה מציע לנוסעים היא בצד המקפיא של הסקלה. 

בהגה מערך פקדים למידע, מערכת השמע וכיו"ב אך הם מעט קטנים מדי והסידור איינו מאורגן עד הסוף. בלוח המחוונים תצוגת מהירות גדולה ומרשימה, אך תצוגת הסל"ד קטנה ביותר. נטרול מערכות בטיחות כמו תיקון סטייה, חיצוני ונוח מאוד.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: מערכת אוטו

הכניסה לאחור נוחה והמרחב שם נרחב מאוד, עם מרווחי ברכיים, כפות רגליים וראש מצוינים. המקום במרכז ראוי יחסית מכיוון שמנהרת ההינע אינה גדולה והבסיס/מסעד סבירים בממדיהם, בסיס המושב ארוך, קצת נמוך. יצוינו: פתח מיזוג, וילונות הצללה, תאורת לד ובעיקר רמת הגשה מכובדת, כולל דיפון הדלתות (עניין שרבים ונכבדים חוסכים בו).

תא המטען אכן גדול מאוד, המבנה שלו יעיל, הכיסוי מצוין, גם בו תאורת לד, ויש לו שתי גומיות אחיזה, שקע 12 וולט. מנגד, הוא חסר ווי עיגון ותלייה – ובעיקר אין לו גלגל חלופי (אלא ערכת ניפוח); זה לא להיט בכלל, בהינתן אותה התכוונות לשטח וסוג הצמיגים בגרסה זאת, עם דופן נמוכה יחסית, זה סידור פחות מוצלח. אם אותו מרכיב עיצובי מאחור היה מוגדל משהו, הרי היה נמצא פתרון מאוד יעיל.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: מערכת אוטו
 

בקו ישר

טורס אינו מכוון לביצועים מסמרי שיער, והתאוצה שלו מהמקום, כעולה גם בנתונים, אינה מסעירה; מן הסתם, אותם נתוני מנוע עם תיבה דו־מצמדית היו מביאים להאצה טובה בהרבה. עם זאת, בגלל המומנט (28.6 קג"מ) וזמינותו (מ־1500 עד 4000 סל"ד), עם שיא הספק הנשמר בטווח 500 סל"ד, הרכב מאפשר לצבור מהירות מכובדת גם במעלה הררי ממושך, גם לצאת לעקיפה בטוחה בכביש חד־נתיבי ומפותל, עם מקדם בטיחות ראוי. השיוט נינוח, 2000 סל"ד ב־100 קמ"ש. 

יחד עם פעולת התיבה, המגיבה במהירות ראויה לרוב, התוצאה היא ביצועים מכובדים ומעבר למספקים ביום־יום, גם בעומס. שילוב ההילוכים באמצעות פקדים משפר עוד את היכולת. המנוע עצמו נשמע מדי כאשר עומדים בחוץ, ואינו שקט לגמרי מעל 3000 סל"ד, אבל הצליל שלו סביר.

צריכת הדלק במבחן שערכנו, עם רגל קצת כבדה על המצערת, תוואי הררי, קצת שטח, הייתה בינונית, ועמדה על 9 ק"מ/ל'.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג
 

שני צירים

כיול המתלים של טורס מכוון אותו לצד המעט נוקשה של הסקלה. הם מעט נוקשים עם המעבר על שיבושים, עם החזרה הם נשלטים מעט פחות. שילוב זה יוצר רכב שמצד אחד משדר שעבר על שיבושים, אך מצד שני מטפל בהם היטב, כך שטורס אינו מתרסק או נחבט על מחדלי התשתית בערים; הבולמים משדרים שהם 'עובדים', ובכל מקרה שולטים במצב. מחוץ לעיר על כביש מאוד משובש הרכב פחות נוח, אבל בכביש גלי המרכב נע באופן מבוקר. נוחות הנסיעה השתפרה במעט במהירויות נמוכות עם השילוב להנעה כפולה.

בכל הקשור לאיכות הנסיעה, רעשי הרוח סבירים ומתגברים מעל 110 קמ"ש, ואילו רעשי הכביש בולטים יחסית כבר מעל 60 קמ"ש; ייתכן ועם צמיגים אחרים יהיה שקט יותר.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג

נהיגה בשבילים הפתיעה. טורס היה נוח לא רק בכאלה כבושים, לא רק במעבר על חריצי מים, אלא גם בכאלה עם מסלעות בזווית, ובעיקר הפגין שליטה עצמית ראויה, הן במעבר, הן לאחר מכן. בנהיגה מעט אגרסיבית (זה מבחן, כן?), העניק הרכב את רמת הביטחון הראויה.

היכולת הדינמית של טורס ממש בסדר גמור, ובזכות פעולת הבולמים זוויות הגלגול מתונות מאוד, והרכב נע בין עיקול לעיקול בקצב ראוי ויאה, גם מעבר למה שהנוסעים בו יהיו מוכנים לסבול. ההגה אמנם חף מכל תקשורת, אבל הוא קצר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), המעבר מהשטח המת נכון ומשקלו טוב. הבלמים ממש בסדר, והדוושה מאפשרת מינון טוב לאחר תרגול קצר.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג
 

מחזירים מפתחות

טורס של KGM מביא עמו עיצוב מקורי ומושך, סביבת הנהג מאובזרת כיאות, מכובדת למראה, עשויה היטב וכמו שאר חלקי תא הנוסעים, המרחב מאחור טוב מאוד ותא המטען מצוין. הביצועים מספקים כל צורך, הנוחות טובה במתארים אחדים, היכולת הדינמית ראויה ולגרסה זו בונוס בדמות הנעה כפולה המרחיבה במעט את מעטפת השימוש מעבר לכביש. גם משפרת יכולת דינמית על כביש דל־אחיזה.

מנגד, הנדסת האנוש לא סגורה עד הסוף, איכות הנסיעה אינה מתעלה, הנוחות פחות טובה במתארים אחרים, וחסר צמיג חלופי.

מול כל אלה עומד המחיר, 190,000 שקלים, ממקם את טורס במרכז עולם דגמי הפנאי הקומפקטיים, כאשר לזכותו כאן הנעה כפולה, סביבת נהג, מרחב ואבזור נכבדים. וכן, עיצוב ראוי לציון.

KGM טורס – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: רונן טופלברג