כל כך הרבה פעמים התרפקנו על הכמיהה לזמנים עברו, לתקופות בהן המכוניות היו ישירות ופשוטות יותר, אבל האם אנחנו באמת רוצים את המכוניות של פעם כפי שהיו? האם אותה אהבה שמורה לכלל המכוניות או רק לאייקונים ספורטיביים?

כדי לענות על שאלה זו הושטנו את היד לאיפון שעל השולחן, 16 כמובן, והזמנו באפליקציה מונית לאולם התצוגה של דאצ'יה בראשון לציון, כדי לקחת את סנדרו סטפווי החדש למבחן. דגם הפנאי הזול בישראל לשנת 2024, כזה שמיוצר על-ידי המותג שהחזיר את הלו-קוסט למרכז הבמה.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

הקשר, פרטים

דאצ'יה הוא מותג הלו-קוסט של רנו, אבל הרבה מים זרמו בסן מאז רכישת המותג, וכיום כל דגמי דאצ'יה מתבססים על מכלולים עדכניים של רנו, ולא שאריות-מדף מדור-קודם כפי שהיה עד לפני מספר שנים. 

סנדרו היה הדגם הראשון של דאצ'יה על בסיס פלטפורמת CMF-B המודרנית של רנו עליה מבוססת קליאו העדכנית, וככזה הציע לראשונה מערכות בטיחות מתקדמות. הדור הנוכחי הוא השלישי בשושלת הדגם, הוצג ב-2020, אבל מגיע אלינו רק כעת ולאחר מתיחת פנים שהוכרזה באפריל האחרון.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ

'סטפווי' הוא כינוי למעין גרסת פנאי בהיצע של דאצ'יה, וכאן הוא צמוד כאמור לסנדרו. בהשוואה לקודמו חלק מממדיו זהים, בסיס הגלגלים והרוחב ללא שינוי (260 ו-158.7 ס"מ בהתאמה), ואילו לאורך תוספת זניחה של ס"מ יחיד (ל-410 ס"מ). 

עם זאת הגובה זכה לתוספת עידוד משמעותית של כ-9 ס"מ ל-158.5 ס"מ, כאשר 4 ס"מ מהם שייכים לגידול במרווח הגחון שכעת רושם 20.1 ס"מ מרשימים. נפח תא המטען נותר כשהיה עם 328 ליטרים.

סנדרו מגיע אלינו עם מנוע שהיה חדש עבורו כשהוצג: טורבו-בנזין 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, המייצר 91 כ"ס ו-14.5 קג"מ. למנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה עם יחסי העברה קבועים וההנעה קדמית. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 14.2 שניות – כמעט 3 שניות יותר מסטפווי היוצא עם תיבה חד-מצמדית – והמהירות המרבית דומה, 163 קמ"ש.

בישראל הוא נמכר רק ברמת גימור אחת, 'אקספרסיון', והמחיר 120,000 שקלים.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

עיצוב חיצוני

הדור החדש של סנדרו נאה משמעותית מקודמו שהיה לו עיצוב תכליתי ופשוט. כדי לספק לגרסת סטפווי את המאפיינים החיצוניים הנדרשים לרכב פנאי, נראה שמולאו כל המשבצות בפרוטוקול העיצוב. רצועה שחורה סביב תחתית המרכב וקשתות הגלגלים, חישוקים מושחרים, פסי גגון וכמובן יציבה גבוהה בזכות הגובה והתוספת למרווח הגחון. כדי להשלים את המסר הנכון, על הדלתות הקדמיות מודבקות קואורדינטות של מחוז ארג'ש במרכז רומניה שבו כביש טרנספגרשאן החוצה את הרי הקרפטים כיכב באחד מפרקי המסע של סדרת טופ גיר הבריטית.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

תא נוסעים

עיצוב סביבת הנהג והמבנה שלה קפצו מדרגה ביחס לדור הקודם. הקווים נאים, מסך מולטימדיה ראוי בגודל "8 ואריג המצפה את הדשבורד מקצה לקצה ונמצא גם על ידיות הדלתות הקדמיות. אבל החומרים פשוטים והמבנה חלול – ולא לזה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על טעם של פעם. 

אין הרבה אבזור, יש מה שצריך ועוד קצת, ואילו הנדסת האנוש אינה מבריקה. למשל כניסת USB ממוקמת גבוה לצד המולטימדיה במקום בתחתית הקונסולה לצד שקע 12 וולט. יש המון כפתורים על ההגה, ואילו השליטה במערכת השמע מבוצעת דרך ידית נוספת מאחורי גלגל ההגה כמו בדגמי רנו הקודמים. יש שני מחזיקי כוסות בין המושבים, אבל מיקומן מתחת למשענת היד לא נגיש. 

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ

בנוסף יש כמה פרטים שבקלות יכלו לשנות את הרושם התכליתי כמו מסך מולטימדיה שמתהדר בצג "8 אבל הפונקציות בסיסיות, התצוגה בשחור לבן, והמסגרת סביב מרמזת שניתן היה למקם בו מסך גדול יותר. הערות דומות מקבל מחשב הדרך הקטן שבלוח המחוונים, שגם בו המידע בסיסי בלבד.

הדור הקודם ספג ביקורת בכל הנוגע למושבים ותנוחת הנהיגה, סנדרו סטפווי החדש מביא את הנהג והנוסעים לעידן הנוכחי. תנוחת הישיבה גבוהה, מושב הנהג ארוך, מציע תמיכה צידית הולמת ונוח מאוד לאורך זמן. תלונה יחידה נזקפת לקורות הקדמיות שגודלן יכול מעט להפריע בפניות.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ

מאחור מפתח הדלת סביר ומצוין לרכב קטן. כמו מלפנים יש שפע של מקום לכל כיוון עם כוכבית קטנה לכפות הרגליים בגלל מסילות המושב הקדמי. המושב עצמו מעט קצר ויחסית נמוך ולכן הברכיים באוויר, אבל עדיין נוח. קו החלונות נמוך כך שהראות החוצה טובה גם לילדים. מנגד, הדיפון פשוט יותר מזה שמלפנים ללא האריג על ידיות הדלתות, וגם אין כניסת USB נוספת. 

תא המטען סביר לרכב מסוגו (328 ל') עם מפתח גדול, 4 ווים לקשירת ציוד וגם גלגל חליפי (קטן). סף ההטענה מאוד גבוה ומצריך הנפת שקיות ולאחר מכן יש להורידן לעבר הרצפה העמוקה, וזה סידור פחות מוצלח. ערכת כלי הנהג חשופה וגם מפוצלת לשני הצדדים ובנוסף, בולטים הרבה חלקי מתכת חשופה, וזו עם הזמן והעמסת הציוד תישרט ותיפגע. במקומות המדופנים מדובר בשטיח דק, דבר המשפיע גם על בידוד הרעשים.  

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

מנוע, ביצועים

על אף המשקל היחסית קל של 1,193 ק"ג, הביצועים פושרים. כאמור, 14.2 שניות נדרשות למכונית כדי להגיע ל-100 קמ"ש, כמעט 3 שניות יותר מסטפווי היוצא. זו דוגמה מצוינת לעוד סעיף בו סנדרו סטפווי עושה את המינימום הנדרש.

חסרונות הכוח והביצועים לא יורגשו בעיר, אבל רעד קל בסרק כן יורגש. תיבת ההילוכים הרציפה שיש לה יחסי העברה קבועים פועלת מצוין וגם אם אלה מעט ארוכים, המעבר חלק ונעים גם תחת עומס. אבל מעבר לכך אין לסנדרו סטפווי מה להציע, גם קיק דאון וגם בשילוב ידית ההילוכים למצב L לא יעזרו לקבל יותר – 91 כ"ס ו-14.5 קג"מ זה מה שיש.

צריכת הדלק במבחן המאומץ שלנו לא הרשימה עם נתון של 11.6 ק"מ/ל'. ביום אחר רגוע יותר הצריכה שופרה ל-13.9 ק"מ/ל', אבל גם זה רחוק מהנתון הרשמי האופטימי של 15.9 ק"מ לליטר.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

נוחות, התנהגות

כרכב המיועד לשווקים מוטוריים פחות מפותחים ובעלי תשתית כבישים רצוצה ומצולקת, נראה שסטפווי נבנה במיוחד לכבישים שלנו. הכיול הראשוני מעט קשיח, יש ריצוד מסוים במעבר על שברי אספלט קטנים בכל מהירות ובעיר מורגשת קשיחות מסוימת על פסי האטה. אבל בכל הטווח שבאמצע, סנדרו סטפווי מצליח לסנן מפגעים באופן מוצלח לאורך כל קשת המהירות.

בידוד רעשי המנוע מעל הסביר לרכב בסגמנט הזה, זה של הכביש רק סביר, ובידוד רעשי הרוח חסר. 

העובדה שהרכב תוכנן עבור כבישי עולם שלישי בולטת כאשר יורדים לשביל, שם מפגין סנדרו סטפווי חוסן מבני ראוי וטוב מזה של רוב דגמי הפנאי הקטנים. זה המקום בו מגלים את הפשרה הנכונה בכיול המתלים, בין שיכוך רך לריסון תנועה.

הריסון שמספקים בולמי הזעזועים מאפשר יכולת דינמית טובה, עם מעט זוויות מרכב בפניות שאינן מאותגרות גם בגלל התפוקה הנמוכה. אלא שמלכתחילה אין מדובר ברכב הפונה לפניות שכאלה באופן כזה, ואם אתם כן, הוא יאותת מהר מאוד שהוא מעדיף התנהלות אחרת; בעיר בכל אופן, ההגה מהיר, זווית ההפניה מצוינת ורדיוס הסיבוב משובח.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

בטיחות

מפרט הבטיחות של סנדרו סטפווי בסיסי כיום וזה כולל בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות, שש כריות אוויר במקום ארבע לפני כן. פעולת המערכות אינה נעימה; זאת האחראית על תיקון סטייה מנתיב מתערבת באופן בלתי פוסק, ובקרת הערנות ממש מטרידה עם מיני צפצופים המתלווים לאחרים, מפסיקים את פעולת המולטימדיה ואף עולים על שיחת טלפון. ברכב המבחן גם הותקנה מערכת לניטור שטח מת, אבל החיווי על הקורות בלתי נראה באור יום.

מה שמאכזב אף יותר הוא ציון הבטיחות שהעניק ארגון יורו NCAP למכונית – 2 כוכבים במבחן הבטיחות שערך לרכב וציונים שהם מהנמוכים לרכב כלשהו. יצוין כי המבחן נערך ללא המערכת לתיקון סטייה, כך שייתכן ובתחום זה הציון יכול להיות גבוה יותר.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ
 

סיכום, תמורה

אם הגעתם עד פה, הספקתם להבין שהמכונית רחוקה מלהיות מושלמת, ועל אף השיפור המשמעותי שנעשה ביחס לדור הפורש, הרף המקובל כיום נמצא גבוה יותר. 

מנגד, במחיר של 120,000 שקלים סנדרו סטפווי הוא רכב הפנאי הזול בארץ, דבר המודגש על רקע ההתייקרויות האחרונות. נכון לעכשיו קיים פער של כ-7,000 שקלים (כ-6%) ממתחרים איכותיים ומבוססים יותר כמו יונדאי וניו, סיאט ארונה וקיה סטוניק. בהשוואה אליהם סנדרו סטפווי מחוויר והוא יותר מדי "מפעם", כך שקשה לראות כיצד יוכל להפוך ללהיט מכירות כפי שהוא באירופה.

דאצ'יה סנדרו סטפווי – מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ