בפעם האחרונה שכתבתי על הריינג' (השם המקורי צמוד לרכב הרבה-הרבה יותר יקר, אבל התרגלתי לקרוא כך גם ל-X ריינג') הייתי בערך אחרי כ-1000 ק"מ של נהיגה. עברו מספר חודשים, עברתי כבר 5000 ק"מ וכעת המסקנות מגובשות יותר, אחדות השתנו במעט.
 

בהשוואה לאחרים

בחודשים האחרונים נהגתי על רכבים רבים, חלקם חשמליים וחלקם עם מנועי בנזין ובסופו של יום נהיגה חזרתי לריינג' – ושמחתי לפגוש בקלות התפעול של הדגם הזה. אותה ההנעה וכיבוי הרכב ללא כפתור ייעודי – ולקח לי זמן להתרגל לכך: פשוט להיכנס, ללחוץ על דוושת הבלם והריינג' מוכן לנסיעה; בסיום: לצאת מהרכב, לנעול עם השלט וזהו. כבר קרה לי שיצאתי מאחד מרכבי הבנזין שבחנו ולשנייה לא הבנתי למה הוא לא כבה עם נעילת השלט. בקיצור, לנוחות מתרגלים, כך גם למושב הנהג המוצלח, שיש לו תפעול חשמלי, ריפוד נעים ובעיקר תמיכה טובה לגוף. 

פחות התרגלתי למינימליזם ולגוונים הכהים בסביבת הנהג ובכל תא הנוסעים, משהו שמזכיר מכוניות מפעם – אבל יש לכך פתרון עכשיו. הרכב מוצע כעת גם עם מארג גוונים בהיר, ובכתום העז בחוץ הוא נראה כמו רכב שונה.

MG4 X Range - מבחן דרכים (דיווח חמישי)
צילום: איתמר רותם

שני דברים נוספים שאליהם פחות התרגלתי: מערכת השמע חלשה באופן יחסי ואינה איכותית כמצופה ברמות מחיר אלו; אנדרואיד אוטו הפועל עם כבל, קשה להתרגל, במיוחד כאשר לעיתים קרובות מדי, יש ניתוקים בין הסלולר לרכב למרות שהכבל מחובר כהלכה. 

מצד שני, ממש התרגלתי לזמינות הכוח ולתאוצות הביניים המאוד יעילות לעקיפות. 245 כ"ס אמנם לא בועטים בגב, אבל התוצאה מצוינת בכל הקשור לעקיפה בעומס – בעיקר בגלל ש-35.6 קג"מ מוענקים לנהג כבר בכמעט אפס סל"ד – והרכב גם מאפשר שיוט למרחקים במהירות גבוהה. בהקשר זה, יצוין כי יש מצב שבמהירות הגבוהה ביותר שהרכב יכול להגיע אליה (180 קמ"ש) היציבות הכיוונית אינה מתעלה, כך לפחות נמסר על-ידי גורמים יודעי-דבר. 

מכיוון שרוב נסיעותיי עם הריינג' היו מחוץ לעיר, למהירות השיוט הגבוהה הייתה השפעה ישירה על הטווח. כאשר אספתי את הרכב מהיבואן, עם 800 ק"מ על השעון, הטווח עם סוללה מלאה היה 480 ק"מ (לא אותם 520 ק"מ מוצהרים כטווח מרבי). לאחר מספר נסיעות מחוץ לעיר, בזמן שהכבישים היו פנויים, הטווח המוצג בלוח המחוונים הגיע לסביבות 400 ק"מ כשהסוללה טעונה במלואה.

MG4 X Range - מבחן דרכים (דיווח חמישי)
צילום: איתמר רותם

אז הסוללה לא התכווצה עם הזמן, אלא הריינג' מעריך את טווח הנסיעה לפי אופי הנסיעות הקודמות, כלומר, ברגע שאני נוהג בעיר או בתנועה צפופה, הטווח המוצג עולה מעלה לאחר טעינת הסוללה במלואה. צריך לזכור שריינג' ניצח בבירור במבחן הטווח שערכנו לרכב חשמלי שמחירו נמוך מ-200,000 שקלים (455 ק"מ) וזה יתרון של ממש, אבל תבנו על טווח של 500 ק"מ.

קצב טעינה הסוללה אינו מצטיין. לפי המפרט, ההספק הוא 144 קילוואט, אך לאחר הטענה בעמדות  רבות ושונות, ההספק בפועל – בטווח שבין 20% ל-80%, שם הטעינה היא היעילה ביותר – נע בין 70 קילוואט ל-90 קילוואט. הטעינות נעשו בעמדות מהירות המסוגלות להספק הנע בין 120 ל 180 קילוואט, גם במצב בו הריינג' היה לבדו בעמדה.

בקרוב נצטרף להחזיר את הריינג' ליבואן, אז למרות שבכתבה קצרה זו הצבעתי על מספר נקודות חולשה, ברור לי שבחשבון הכולל ולאחר שהתרגלתי, ללא ספק אתגעגע אליו.

MG4 X Range - מבחן דרכים (דיווח חמישי)
צילום: איתמר רותם

נסועה כוללת – 17,540 ק"מ
נסועה החודש – 4401 ק"מ
צריכה ממוצעת – 5.4 ק"מ/קוט"ש
צריכה ממוצעת החודש – 5.6 ק"מ/קוט"ש
סך מילוי סוללה החודש – 10.25 פעמים 
ממוצע טווח החודש – 429 (סוללה מלאה)