פקקי חול המועד נראו השנה חמורים מתמיד. אולי בגלל שארצנו נעשית קטנה ורוב המטיילים מתרכזים באזורי המרכז, בין בית שמש לים המלח. הרכב שנהגתי בו, סקודה קודיאק, נולד לטיולים אבל היציאה מגוש דן והחזרה אליו הייתה קשה גם לו. 

ואז, בדיוק כשנזכרתי בסבי המנוח, מנכבדי קהילת חלב, שנהג בזקנתו לומר "אם זה חיים, אז אני מת", החליט מערך הבטיחות ברכב שזה מה שקרה לי. ללא כל אזהרה מוקדמת הוא דרך את חגורת הבטיחות ואת הבלמים, השמיע צפצופים והרעיד את ההגה. הכל כדי להעיר אותי לחיים, מה שכמעט הוביל לקיצם, כי כמעט קיבלתי התקף לב. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

נדרש שבריר שנייה להבין ועוד אחד כדי לשכנע אותו שהמידע על מותי היו מוקדם מדי. בסך הכל החזקתי את ההגה בעדינות רבה מדי בפקק.

מכירים 

סקודה קודיאק המקורי שהוצג ב-2016, ואנחנו הרי מכירים מזה שנים, היה דגם הפנאי "הרגיל" הראשון של היצרן הצ'כי; ב-2009 הוצג יטי (Yeti), והוא היה משהו שונה מהמקובל אז. ואחר כך. קודיאק, דגם פנאי בינוני (D-SUV) הקדים את קארוק הקומפקטי (2017) ואת קאמיק הקטן (2019) – כולם מתחילים באות K, כולם מילים בהשראת השפה האינואיטית (מה שמכנים בטעות "אסקימואית"). 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

קודיאק, על-שם תת המין של דוב בשם זה – יחד עם הדוב הלבן, הענק בין הטורפים היבשתיים (גובהו 3 מ', משקלו 750 ק"ג), חי רק באי בשם זה – לא היה רק ראשון בין דגמי הפנאי החדשים של סקודה. הוא שדרג את מעמדה מאוד, ממש כשם שסופרב עשתה זאת ב-2001, והיה למעין ספינת הדגל שלה. 

והוא גם הצליח. מאוד. מהדור הראשון – שהוצג בשפע מרשים ביותר של גרסאות (מרכב, מנועים, הנעה, רמות אבזור וגימור) – נמכרו 860,000 כלי רכב. בישראל, אגב, 25,000 יחידות.

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

לקראת יצירת הדור השני של קודיאק, היה ברור לסקודה שעליה לשמר את כל הדברים שעשו אותו לדגם מוצלח ומצד שני אל-לה להשקיע יותר מדי בדור חדש של דגם בעולם המכוון לרכב חשמלי; בשביל זה הרי יש אניאק.

ובכן, בבסיסו הדגם החדש הוא כמו הקודם אך המפרט משופר. גם ומהבסיס. 

דור ב'

ב-2023 הוצג דור ב' של קודיאק, הושק בספרד באפריל 2024 ומיובא לכאן מקיץ השנה. הבסיס הוא אותה רצפת MQB של קבוצת פולקסווגן, כעת במהדורת Evo החדשה. כמו הדור הראשון, גם קודיאק החדש מוצע במרכב עם חמישה או שבעה מקומות ישיבה.

בסיס הגלגלים, 278.8 ס"מ, כשהיה; האורך גדל ב-6 ס"מ ל-476 ס"מ ואילו הרוחב והגובה קטנו ב-2 ס"מ ל-186 ול-167 ס"מ בהתאמה. נפח תא המטען בגרסת שבעת המקומות, היחידה המשווקת כאן, עלה ב-55 ליטרים ל-289 ליטרים. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

קודיאק מוצע בעולם עם מספר מנועים, כולם מוגדשים: בנזין 1.5 ליטר (150 כ"ס), 2.0 ליטר (204 ו-265 כ"ס), דיזל 2.0 ליטר (150 ו-193 כ"ס); גם בגרסה היברידית-נטענת (מבוססת 1.5 ל'; 204 כ"ס). לכולם צמודה תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, בגרסאות החזקות בדיזל ובבנזין הנעה 4x4. 

מוצע בישראל

קודיאק החדש מוצע בישראל כאמור רק במרכב ל-7 נוסעים, בגרסת טורבו-בנזין 1.5 ליטר ועם מנוע דיזל 2.0 ליטר בהנעה קדמית או כפולה – כולן ברמת האבזור 'אדוונס'. 

למבחן קיבלנו את גרסת הבנזין, למנוע המוכר בנפח 1.5 ליטר 4 צילינדרים הצטרף מערך היברידי-מתון של 48 וולט, והתפוקה היא 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9.9 שניות והמהירות המרבית היא 205 קמ"ש. המחיר: 215,000 שקלים. 

התפתחות מדודה

כיאה לחברים בקבוצת רכב גרמנית שהליכותיה התפתחות מדודה ולא מהפכנות מתפרצת, גם אנשי סקודה לא התרחקו בהרבה מהעיצוב המקורי. כאשר פוגשים בדור החדש, בוודאי מהצד או מאחור, ברור שהוא נראה שונה, אבל באותה מידה ברור שמה שרואים זה קודיאק. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

החזית של הדגם החדש קרובה מאוד לזו של הקודם, משמרת גם את המופע הבוטה שלה. 

ובכל זאת – החלק האחורי משופע יותר והקורה המודגשת בצבע כסוף מסייעת ליצירת רושם ספורטיבי וקליל יותר, כאילו מדובר בגרסת קופה. נראה, וביותר ממובן אחד, כי הדור החדש ארוך ונמוך מקודמו, וכאמור הוא אכן כזה. סיכום ההופעה הכוללת של הדגם החדש יעלה כי הוא מעודן ועדכני יותר, פחות מזוות וקשוח מקודמו.   

שינוי משמעותי

בסביבת הנהג השינוי משמעותי; מאז מחצית העשור הקודם, עולם הרכב מאוד השתנה בהקשר זה, הרבה בעקבות המהפכה החשמלית, טסלה וסין. ואכן, הרבה מהשינוי נעשה בהשראת דגם הפנאי החשמלי של סקודה אניאק בפרט, סביבת הנהג בדגמים חדשים ומחודשים של קבוצת פולקסווגן בכלל.

השינוי המשמעותי אינו בעיצוב, אבל זה נאה לכשעצמו. קווים לרוחב סביבת הנהג כאילו ומרחיבים אותה, והדיפון בבד נאה. ביניהם משולבים פתחי אוורור נוחים ונאים וצמד תאי כפפות (העילי ממש מוסתר). 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

המבנה חסון, וחלק ממשטחי הפלסטיק עשויים חומר רך – אבל חלק לא, כולל כאלה הנמצאים גבוה וקרובים ליד (אזור תא הכפפות, למשל). אלה, יחד עם כיסוי דקיק מדי לגג הזכוכית הגדול והנאה, פוגמים באיכות המתבקשת כאן.

השינוי הגדול, כמובן, הוא במרכז סביבת הנהג. שם מכהן צג "13 עדכני וגדול עם מערך התפעול החדש של סקודה. הצג נראה טוב וממשקי השיקוף של הטלפון מותירים מקום מסביב לפקדי השליטה הכלליים. לצד הצג מחוונים מוקרנים ונאים ותחתיו הפקדים רבי התפקוד החדשים של סקודה. מדובר בשלושה פקדים בצורת חוגה המשנים את תפקודם עם כל לחיצה. בפקדים הקיצוניים, אלה האחראים על בקרת האקלים ועל חימום המושבים, התפעול אינטואיטיבי יותר מאשר במרכזי השולט הן בעוצמת האוורור והן בעוצמת השמע – שתי פעולות הנעשות הרבה פעמים. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

המערך החדש משדרג את התפעול המוכר בסקודה, ותפעול חיצוני לבקרת האקלים עוזר. ועדיין, ניסיונות למצוא פריטים מסוימים בצג דורשים זמן, כמו למשל סגירת המיזוג.

כמה מנשאי כוסות צריך האדם הסביר? אני האחרון לדעת; בני משפחתי ואני לא שותים ברכב. בסקודה הצליחו ליצור מקום לארבעה מנשאים במרכז ולעוד כמה תאים, לאחר שבורר ההילוכים עבר לאזור ההגה (כמו בטיגואן החדש). הבורר עצמו אינו נאה, אבל התפעול בסיבוב קל. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

הבורר הוא הפקד היחיד המאפשר להפעיל מצב ניהוג ספורטיבי, ובניגוד למה שהורגלנו בסקודה, ברמת האבזור הזאת אין בורר מצבי ניהוג. כתוצאה מהעברת הבורר, הרבה מערכות בסיסיות (איתות, מגבים, אורות) מתופעלות דרך המוט השמאלי בלבד, ולעיתים זה עלול לבלבל. בקרוב תגענה רמות אבזור עשירות יותר, בזו יש הרבה ממה שצריך, ועדיין מוזר שאינה כוללת מפתח חכם.
 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

בכל הקשור למפרט העשיר של מערכות הבטיחות, קל לנתק את תיקון ההיגוי הפעלתן או התרעת המהירות הדיסקרטית יחסית; זו הדרך בה יצרנים אחרים צריכים ללכת בה, אחרת אותו תהליך הקשור למערכות בטיחות פוגע בבטיחות עצמה בגלל הסחת הדעת שהוא גורם לה. עם זאת הרכב נוטה להגזים בצפצופי התרעה (בינינו, לא חייבים צפצוף כשנגמר נוזל ניקוי שמשות). 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה גבוהה וטובה, גם בזכות טווחי כיוון גדולים ומפורטים למושבים, כולל אפשרות להארכת הבסיס. איכשהו אפילו לנמוכים כמוני הבסיס ארוך מדי גם ברגיל. המושבים עצמם מעט נוקשים מדי. 

המרחב מעולה

מאחור המרחב מעולה ותנוחת הישיבה גבוהה אף היא. החלוקה היא לשניים וניתן להזיח את המושבים לפנים/אחור. הכניסה לשורה השלישית וביחוד היציאה ממנה וכרגיל בכלים כאלה, אינה מאוד נוחה. המושבים שם יתאימו כמובן יותר לילדים אם כי גם מבוגרים במידות סבירות יוכלו להידחק (עם קצת התחשבות מהשורה השנייה). מרווח הראש שם סביר, אך תנוחת הישיבה אינה טובה לרגליים. מבנה הרצפה שם פוגע במרווח כפות הרגליים (בייחוד בימין).

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

כרגיל ברכב מרובה נוסעים, תא המטען קטן ביחס, אבל בקודיאק החדש, נשאר מקום סביר כאשר כל המושבים במקומם (289 ל'; ולאחר גידול של 25% בנפח ההטענה), וברצפה מקום ייעודי עבור הכיסוי. עם שורה 3 מקופלת, דבר הנעשה בקלות, הנפח ממש גדול, 794 ליטרים ובקיפול מלא הוא ענק: 1984 ליטרים. 

מתכון יעיל  

המנוע – טורבו-בנזין 1.5 ליטר, היברידי-מתון – מביא עמו מתכון מאוד יעיל. נתוני ההספק והמומנט (150 כ"ס, 25.5 קג"מ) יחד עם רצועת הכוח המכובדת מאוד (4500 סל"ד) מסדרים לרכב ביצועים טובים ביחס: זינוק מהמקום, האצות-ביניים וצבירת מהירות. 

במהירויות שיוט גבוהות וללא עומס המנוע פועל באופן נינוח, צובר מהירות גבוהה עוד יותר בקלות. עם זאת, תחת עומס כבד של עלייה, כאשר הוא נדרש לעלות לסל"ד גבוה כדי לנפק את מלוא ההספק, הוא רועש יותר ומעודן פחות.

התיבה משלבת באופן חלק ונעים, אך אינה מהירה מאוד תחת עומס, כך שעקיפות בתנאים מכבידים ממש (עליות בכביש עם נתיב יחיד לכל כיוון) אינן נעשות במיידיות, גם כאשר משלבים ידנית עם הפקדים הנוחים. 

מעבר לכך, המצערת מעט קהה בתגובתה, ונדרשת לחיצה של ממש עליה כדי ליצור האצה משמעותית. כאשר הלחיצה חזקה ממש הרכב מגיב היטב, אבל אם מדובר בזינוק מהמקום או במהירות איטית, התפוקה עשויה לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים, והתנהלות זאת עשויה להפריע בנהיגת שבילים. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

המערך ההיברידי-מתון יכול להיראות פעלתן מדי בשאיפה לדימום מנוע עם כל נטישת מצערת, מה שמשפיע גם על המיזוג, אבל הוא תורם לחיסכון בצריכה.

ובכן, קודיאק, רכב לא קטן, צרך 13.1 ק"מ/ל' ביום המבחן, בשיוט בכביש המהיר הצריכה נעה בין 14.5 לבין 16 ק"מ/ל'; בהחלט נאה.  

אינה מרהיבה

נוחות הנסיעה בעיר אינה מרהיבה, ולא שהצמיגים (215/65-17) מאתגרים או שאינם בנויים לעזור קצת. היא סבירה על טלאים ושיבושים קטנים, אך הרכב אינו סופג פגמים חדים ושיבושים גדולים כנדרש, ותנועת המרכב על ציר האורך אינה משוככת היטב לאחר המעבר עליהם או על פסי האטה. לא פוגע בנוחות, כן פוגע בתחושה: הרעשים שמייצרת פעולת המתלים/בולמים אינם מבודדים היטב. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה בהרבה, אך גם שם הרכב נע מדי, דבר המורגש על כביש גלי. רעשי הכביש נשמעים מדי. 

לאחר שירדנו מהכביש ונסענו לטייל בשבילים, גילינו כי הוא נע באופן סביר כאשר על אלה אבנים קטנות וקפץ עם מפגש בגדולות, וכל זאת תוך שהוא מפגין חוסן מבני. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית לכשעצמה גבוהה. למרות רכינת מרכב מורגשת בפניות, הרכב צולח בביטחון עיקולים, מגיב היטב לשינויים בעומס גם במעמקי הפיתול. הוא גם יודע, אם הנהג יודע, לשמר קו פנייה נכון עם סיוע האחוריים. קודיאק מגיב היטב להפניית ההגה, משנה כיוון באופן מדוד ולעיתים קצת יותר מכך, והייתי שמח שהוא יהיה מעט יותר 'כבד'. דוושת הבלם רכה מדי, והתגובה לבלימה חזקה אינה עוצמתית. 

נוסחה נכונה 

קודיאק החדש מביא עיצוב עכשווי, סביבת נהג משופרת מאוד ועדכנית וגם הנדסת האנוש ראויה, הוא שימושי מאוד ויש בו מקום לשבעה, הביצועים טובים, צריכת הדלק גם, נוחות הנסיעה מחוץ לעיר סבירה, והיכולת הדינמית מספקת בהחלט. מנגד, נוחות הנסיעה בעיר בינונית. 

בהשוואה למתחרים האחרים, חלקם יקרים יותר, אלה מציעים שורה שלישית צפופה בהרבה ושימושית פחות. 

סקודה קודיאק החדש - מבחן דרכים (1.5 ל׳)
צילום: אלי שאולי

והוא עולה 215,000 שקלים. זה אינו מחיר נמוך לרכב פנאי בגודל כזה עם מפרטי אבזור וביצועים כאלה, אך מעבר לתכונות הראויות הנ"ל, קודיאק מביא עמו מוניטין מכובד של שנים בהובלת השוק עם דגם מוצלח. 

כך שהעיקר נשאר: יכולת כוללת טובה, שימושיות ברמה גבוהה ביותר, מעט מגרעות – כך שלקודיאק החדש יש הקלפים להמשיך בהצלחה.