למרות אלה, אולי גם בגלל אלה, הדגם הצליח מאוד.
האנשים ממינכן, מודעים להצלחה של דגם הפנאי-קופה הגדול (E-SUV) הזה, המשיכו לממדים קטנים יותר, משלבים ספרה זוגית ל-X לציון מבנה הקופה, וגם עם הדגמים הקטנים יותר היו ראשונים. X4 המבוסס על X3 בגודל הבינוני (D-SUV) התייצב ב-2014, ואילו X2, פנאי-קופה שמקורו ב-X1 הקומפקטי (C-SUV) הגיע אחרון למסיבה, ב-2017.
עבור ב.מ.וו היה זה דגם חשוב לא רק בגלל המכירות עצמן. השילוב של מחיר נמוך ביחס למקובל בדגמי ב.מ.וו הגדולים יותר עם עיצוב עדכני יצרו כרטיס כניסה מושך מאוד למותג וזה הצליח מאוד בקרב קהל הצעיר.
הקשר, פרטים
ב-2023 הוצג הדור שני וזה כמובן צמוד ברוב מרכיביו ל-X1 שהדור השלישי שלו הוצג שנה קודם. גם הוא מבוסס על הפלטפורמה UKL2, מהדורה משופרת של זו המקורית המשרתת את דגמי מיני, סדרות 1 ו-2. גם לו בסיס גלגלים הגדול ב-2 ס"מ ביחס לקודמו, וגם הוא ארוך משמעותית ממנו: עוד 19 ס"מ ל-455 ס"מ, כאשר רובם (14 ס"מ) מאחורי הגלגלים האחוריים. הוא גם רחב וגבוה ב-2 ס"מ, ל-184 ול-159 ס"מ בהתאמה. כתוצאה מכך, נפח תא המטען גדל ב-45 ליטרים, ל-515 ליטרים.גם X2 וכמו X1 מוצע בהנעה חשמלית, ואותה כבר פגשנו, וגם לו גרסת טורבו-בנזין, ואותה אנחנו פוגשים כעת.
גרסה זו, sDrive20, מצוידת במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים וצמודה לה מערכת היברידית-מתונה של 48 וולט. מנוע הבנזין מייצר 156 כ"ס (4700-6500 סל"ד) ו-24.5 קג"מ (1500-4400 סל"ד) והמנוע החשמלי מוסיף 19 כ"ס ו-5.6 קג"מ לתפוקה משולבת של 170 כ"ס ו-28.5 קג"מ. אלה, יחד עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים (בה ממוקם המנוע החשמלי) והנעה קדמית מסדרים לרכב האצה של 8.3 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 213 קמ"ש. להשוואה, לגרסה iX2 החשמלית 204 כ"ס, 25.5 קג"מ, 8.6 שניות, 170 קמ"ש.
ב.מ.וו X2 בגרסת הבנזין הזאת מוצע ברמת האבזור 'סטייל' שמחירה 310,000 שקלים, ולזו תאורת לד, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען.
ברמת האבזור 'M ספורט' העולה 330,000 שקלים, והיא זו שהייתה ברכב שנבחן, גם היגוי ספורטיבי יותר, תאורת לד אדפטיבית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב הנהג, מערכת שמע משודרגת, ובמפרט הבטיחות נוסף גם ניטור שטח מת. ושוב להשוואה: הגרסה החשמלית מוצעת באבזור עשיר ובגימור מהודר יותר, ומחירה נע בין 360,000 ל-390,000 שקלים.
עיצוב, הופעה
רכב ההדגמה לבש לבן, לכאורה צבע שגרתי מדי לדגם שכזה, אך איכשהו, הוא נראה נאה גם בהשוואה לצבעים אחרים. צבע זה מעניק לרכב הופעה הנראית קלילה יותר (מושג שילווה אותנו לאורך המבחן), והשילוב עם גוני השחור של כונסי האוויר וגג הזכוכית משפר את התמונה הכוללת.רמת האבזור 'M ספורט' מוסיפה חישוקי "19 בולטים וכונסי אוויר אגרסיביים מתחת לסבכה הגדולה, שהיא אנכית ובולטת. מספר אנשים אפילו שאלו עם זוהי גרסת M35i הספורטיבית שהגיעה לאחרונה.
תוספת האורך הבולטת (19 ס"מ) ביחס לשינויים הקטנים מאוד בשאר הממדים (2 ס"מ), יצרה גם רכב עם פרופורציות שונות והוא גם נראה גדול משמעותית ביחס לקודמו.
אבל גם אם המבנה, כעת בכיוון X6 ו-X4, בולט הרי שלא מכל זווית הרכב מושך. בעיקר מאחור, החלק האחורי שמאוד התארך נראה כבד מדי מזוויות מסוימות.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג חדשה, עיקרה צג "10.25 קעור החובר ללוח המחוונים המוקרן והנאה. מבחינת תפעול, בדגמי הפלטפורמה הקטנה הוא נוח יחסית גם בזכות לחצני קיצור הדרך ופקד נוח לעוצמת השמע. ניתן להגיע למידע ולשליטה באמצעות פקדים על ההגה ודרך לח המחוונים.עם זאת, במקרים מסוימים בכל זאת צריך מספר לחיצות, כמו בתפעול בקרת האקלים (שפעולתה מעט רועשת), כניסה לתצוגות מידע ובעיקר שינויים במערכות הבטיחות; ניתוק תיקונים והתרעות דורש יותר מדי אישורים, כך גם בבחירת מצבי הניהוג/אווירה. חבל שרק במצב 'ספורט' ניתן לייצר התאמה אישית, ובכלל במכונית כזו היינו רוצים גישה ישירה למצב זה.
סביבת הנהג, המוכרת גם מ-X1, מתייחדת בעיצוב מקורי המבוסס על פיזור לא סימטרי אך נאה של פתחי המיזוג. אלה, יחד עם רכיבים נוספים כמו תא עם מחזיק לסלולרי או זרוע/ידית דקיקה "צפה" במרכז ומאכלסת תא קטן, גם את הבורר ולחצני תפעול, יוצרים אווירה צעירה ואופנתית. אל העיצוב מצטרפים גוני הריפוד של המושבים, בז' ושחור, המעניקים הופעה ספורטיבי לסביבת הנהג.
כל אלה, למרות חלקים שהם נוקשים מהצפוי ברכב של ב.מ.וו, יוצרים אווירה מושכת ותחושה של איכות.
צילום: אלי שאולי
תנוחת הנהיגה נוחה. היא אינה מאוד גבוהה, מעניקה ניחוח ספורטיבי. המושב שעיצובו תואם נוח בתחילת הנהיגה, אך היעדרה של אפשרות להקשחת הבסיס פוגעת בנוחות ככל שהנהיגה נמשכת. הראות לאחור מוגבלת – מחיר העיצוב.
המרחב מאחור נאה, מרווח הרגליים יוצא נשכר ביחס לגרסה החשמלית כי הרצפה נמוכה יותר ובסיס המושב גבוה יותר, ולכן תנוחת הישיבה עדיפה.
תא המטען גדול, נוח לטעינה, שימושי וכולל גם תא נוסף מתחת לרצפה.
מנוע, ביצועים
כאשר מתחילים לנהוג חווים מנוע שקט, שפעולתו נעימה, מעודנת ושקטה, אבל יודע לייצר צליל ראוי הנשמע היטב גם בגלל שרעשי הכביש מוחרשים.אמנם, נתוני המנוע הבסיסיים – 170 כ"ס ו-28.5 קג"מ – אינם מרשימים ברכב של ב.מ.וו ו/או על רקע המפרט החשמלי האופייני היום. אבל, רצועת כוח מאוד רחבה – 5000 סל"ד רק במנוע הבנזין, עוד לפני מאפייני המומנט-בסל"ד-אפס של המנוע החשמלי – מאפשרת לרכב הזה לבצע היטב את מטלות הנהיגה. אלה, החל מתאוצה נאה, דרך צבירת מהירות ועד להתנהלות בעומס, טובים למדי. ואכן, ביציאה מהמקום הרכב מסוגל לאתגר את אחיזת הצמיגים, ובהשוואה לגרסה החשמלית חווית הנהיגה שונה וכאן מערבת יותר והתחושה היא כי הוא זריז יותר.
במצב 'ספורט' התגובות חדות יותר, והצליל מוסיף; מתוגבר באופן לא מופרז דרך מערכת השמע. ניתן לעבור במהירות למצב 'ספורט' באמצעות לחצן 'בוסט' שפעולתו מתבטלת כאשר מועכים את המצערת.
פעולת התיבה הדו-מצמדית נעימה וחלקה, והיא מעט איטית בתגובותיה.
זהו רכב חסכוני. ביום המבחן הצריכה הייתה 12.9 ק"מ/ל' ובנסיעה בין עירונית היא נעה בין 15.5 ק"/ל' ל-17.5 ק"מ/ל'. המערך ההיברידי מעט פעלתן מדי בעיר ולא ניתן לבטל אותו.
נוחות, התנהגות
כיול המתלים הוא על הצד הנוקשה ביחס, ולרכב בולמים אדפטיביים (לא נשלטים אלקטרונית). בעיר נוחות הנסיעה סבירה בגלל אופי פעולה זה, אבל בעיקר הבולמים פועלים באופן המונע מהרכב להתרסק על שיבושים כבדים.נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה בהרבה, ושיבושים קטנים מטופלים היטב. במפגש עם שיבושים גדולים יותר ועם מעבר על גלי כביש השיכוך טוב פחות, והרכב מעט מקפץ, אם-כי באופן שאינו מאוד מפריע. כאמור רעשי הכביש מוחרשים היטב.
בשבילים X2 אינו מרגיש בבית. הוא קופצני למדי עם מעבר על שינויי גובה, חריצי מים וכיו"ב, גם על אבנים בולטות, וצמיגים שהדופן שלהם אינה גבוהה (245/45-19) לא עוזרים.
היכולת הדינמית טובה – והיא עדיפה על זו של הגרסה החשמלית, גם של הדגם X1; לפי ב.מ.וו כיול המתלים וההגה שונה כאן, והתוצאה מורגשת בפועל. ואכן, הרכב נכנס היטב לעיקול, כך גם יוצא ממנו ומשנה כיוון היטב.
אותו כיול נוקשה משלם דיווידנדים בכביש המפותל כאשר הוא שולט במרכב בתוך הפניות, לצמצום זוויות גלגול תחת עומס. יכולת זאת מקנה גם תחושת ביטחון כאשר נוהגים בקצב מהיר בכבישים מעוקלים שאינם רחבים. הרכב מגיב היטב לפקודות ההיגוי המהיר ומשנה כיוון באופן נמרץ.
למרות שהכוח אינו רב, גם מה שיש יכול לאתגר תחת עומס את אחיזת הצמיגים הקדמיים, גם לעורר לעיתים סוג של לחימת הגה. השילוב של מומנט רב מסל"ד נמוך, גם בגלל המנוע החשמלי והנעה קדמית בלבד עושה את זה.
בהשוואה לגרסה החשמלית, התחושה בנהיגה כזאת שהרכב קליל יותר – ואכן הוא כזה; הוא שוקל 1645 ק"ג שהם 445 ק"ג וכ-20% פחות מאשר iX2 – ליצירת אופי נהיגה ספורטיבי יותר.
גם הבלמים פועלים טוב יותר בהשוואה וטוב בהחלט לכשעצמו. גם קל להם יותר וגם זה מוסיף לביטחון.
סיכום, תמורה
ככל שמדובר בנהיגה, קל יותר לחבב את גרסת הבנזין של X2 מאשר את הגרסה החשמלית שלו – ולא רק בגלל מגבלת הטווח שתמיד מעיקה. המשקל הקל יותר ופעולת חטיבת הכוח השונה מאפשרים לגרסה זו להעניק לנהג אופי נהיגה ויכולת מהסוג לו מצפים בדגמי ב.מ.וו.רכב זה מתנהל באופן זריז ונמרץ יותר, והתגובות שלו ישירות ומוחשיות בהרבה. העיצוב של דגם זה מיוחד ועם זאת השימושיות אינה נפגעת למרות מה שעושה אותו: החלק האחורי.
ככל שמדובר ברכישה, ב.מ.וו X2 העולה ברמת אבזור זו 330,000 שקלים הוא בהחלט רכב יקר.
ככל שמדובר בהשוואה, הרי ברמת האבזור הזאת הוא יקר רק ב-20,000 שקלים מ-X1 שעיצובו שגרתי יותר והמנוע שלו חלש יותר.
כך שמי שרוצה פנאי-קופה קומפקטי של מותג יוקרה ימצא כי ב.מ.וו X2 בהחלט ראוי לעיונו.