מרגע נחיתתו הפך מאזדה CX-5 לסיפור הצלחה גדול בשוק המקומי, ולפרקים היה אפילו הרכב הנמכר בתחום. לכן הגעתה של הגרסה המחודשת, למרות השינויים הלא גדולים שעברה, עוררה עניין אצל המתעניינים ברכב פנאי.
ניסאן קשקאי החדש, שהוצג בסוף 2013, הושק בישראל באופן מדורג מסוף 2014 והחליף דגם שהיה סיפור הצלחה גדול. הדגם החדש שופר בתחומים רבים, אך יצר סימן שאלה בגלל מעבר למנוע 1.2 ליטר מוגדש עם 115 כ"ס. למרות הירידה המשמעותית בהספק (מ-140 כ"ס), תומחר הקשקאי כמו מובילי הקבוצה החזקים משמעותית; CX-5, למשל.
צילום: בני דויטש
לכן זימנו את השניים כדי לבחון האם לקשקאי – למרות הספקו הנמוך – יש מה להציע מול המתחרים בכלל ו-CX-5 בפרט, וגם כדי לבדוק האם הביצועים באמת חלשים כמו שהתרשמנו במבחן הבודד, או שהתחושות מטעות. שני הכלים התייצבו למבחן ההשוואתי בגרסאות המאובזרות שלהם: מאזדה CX-5 'לקשרי', 165 כ"ס ו-178,000 שקלים; ניסאן קשקאי 'טקנה', 115 כ"ס, 177,000 שקלים.
צילום: בני דויטש
בחניה
לקשקאי החדש קווים אגרסיביים מאשר בעבר, והוא נראה יותר "פנאי" מקודמו ועם זאת דינאמי ומודרני יותר. יתרון ההופעה שלו מודגש ביחס ל-CX-5 שנראה מעט מגושם (והוא אכן גדול יותר).
סביבת הנהג בקשקאי יוצרת תחושה אוורירית יותר מאשר במאזדה, עם מופע צעיר ועכשווי לעומת דשבורד קודר ואנכי. עם זאת, מערך המולטימדיה החדש ב-CX5 נאה ונוח יותר לשימוש, והמסך טוב יותר (בולט במיוחד בתמרוני חניה). הקשקאי, ברמת הגימור טקנה שנבחנה, עשיר בהרבה מה-CX-5 בהידור ובאבזור; יש בו ריפוד ודיפון מעור, תפעול חשמלי למושב הנהג, מפתח חכם, גג זכוכית פנורמי (גג קטן אבל נפתח במאזדה) וחבילת מערכות בטיחות מתקדמת ועשירה – התרעות על סטייה מנתיב, שטח מת והולכי רגל, הקרנת תמרורי מהירות בלוח המחוונים, מעבר אורות אוטומטי, חנייה עצמית ומערך מצלמות היקפי – מול מערכת מניעת תאונה עירונית במאזדה.
צילום: בני דויטש
מושב הנהג בקשקאי נוקשה יותר אבל עדיין נוח בנסיעות ארוכות. תנוחת הנהיגה שונה; במאזדה הישיבה נמוכה ביחס לסביבת הנהג, בעוד שבקשקאי היא גבוהה יותר עם ראות עדיפה. מאחור יש ל- CX-5 יתרון במרחב הפנים (בייחוד במרווח הראש) ותא המטען שלו גדול יותר משמעותית.
צילום: בני דויטש
בתנועה
מהרגע בו הגיע הקשקאי לארץ עוררה חטיבת הכח החדשה שלו סימני שאלה: איך היא מבצעת על הכביש עם 115 כ"ס ותיבה רציפה? איך היא מתמודדת מול כלים חזקים יותר? למאזדה, למשל, 50 כ"ס יותר. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש של הקשקאי הוא 12.9 שניות, לעומת 9.1 שניות במאזדה. וגם על הכביש הפער בינם מתגלה כמאוד משמעותי.
צילום: בני דויטש
אמנם בנהיגה עירונית רגועה מתקבלת בקשקאי תנועה שקטה וחלקה, אבל גם בתנאים הללו ה-CX5 זריז בהרבה. הפערים הופכים בולטים יותר ככל שעולה המהירות ועולה העומס – למשל בעקיפות בכביש בין עירוני או בעליות. שם הפער עצום. ומה שמפתיע במיוחד הוא שהמנוע הקטן לא מחזיר דיבידנד בצריכת דלק על הביצועים החלשים – ה-CX-5 צרך פחות דלק בכל שלבי המבחן עם ממוצע של 11.4 ק"מ לליטר מול 10.2 ק"מ לליטר לקשקאי.
צילום: בני דויטש
למרות המראה הכבד והמגודל, דווקא ה-CX5 הפגין ניהוג דינאמי יותר בפניות בהשוואה לקשקאי, שמציע ניהוג בוגר וסולידי. רכב הפנאי של מאזדה גם נוח יותר, בייחוד בעיר. הקשקאי נוקשה מדי (וכך גם המושבים), וסובל מרעשי כביש ומתלים, שגוברים על רעשי הרוח של ה-CX-5.
התמורה
לקשקאי בגרסה זו יותר אבזור, התחושה בו עשירה מזו שב-CX-5 – אך הוא נחות משמעותית בתחום ההספק והביצועים. המחסור בכח מפריע ומתסכל כמעט בכל נסיעה מחוץ לעיר, גם אם לנהג אין שום שאיפות ספורטיביות. המחיר של גרסת הטקנה שבחנו, שנמצא בחלק הגבוה של הקטגוריה, מעמיד אותה מול מתחרים עם מנועים חזקים בהרבה ופער הביצועים יאכזב את הלקוחות. ה-CX5 מציע חבילה הומוגנית בהרבה ואין לו מגרעות בולטות. הוא עושה הכל באופן הצפוי והמקובל, ומעבר ליתרון הכח הוא גם מרווח ונוח יותר מהקשקאי, ולכן הוא המנצח החד משמעי במבחן הזה.
צילום: בני דויטש
הגרסה העדיפה
לדעתנו עדיף לבחור בגרסה הפחות מאובזרת של ה-CX-5 (חיסכון של 13,000 שקלים), שמציעה את אותו מפרט טכני ורק קצת פחות אבזור (בעיקר חישוקים קטנים יותר וגג השמש). לעומת זאת בקשקאי, תוספת האבזור בטקנה כה גדולה עד שהיא מצליחה להצדיק את הפער – ביחס לרמות הגימור האחרות שלו. כך או כך נראה שכרגע דווקא רמת הגימור החדשה, 'ויזיה', שעולה 145,000 שקלים, היא זו שמציבה את הקשקאי במקום הנכון – קרוב יותר לגרסאות ה-1.6 ל' של המתחרים – ומציעה רמת אבזור סבירה (אם כי הרבה פחות עשירה מבטקנה, בדגש על אבזור הבטיחות) ותמורה טובה יותר למחיר.
צילום: בני דויטש